Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laturi vaiko akku vikaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sevnie00
    BTCF Member
    • Jan 2018
    • 57
    • Tampere

    Laturi vaiko akku vikaa?

    Mikä perkele on kun autossa uusi akku ja laturissa ei pitäis vikaa olla kun antaa käynnissä 14.4v jännitteeks? Mutta valot vilkkuu tyhjäkäynnillä ja kevyillä kierroksilla joten missä perkelees on vika?
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8264
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by sevnie00 View Post
    Mikä perkele on kun autossa uusi akku ja laturissa ei pitäis vikaa olla kun antaa käynnissä 14.4v jännitteeks? Mutta valot vilkkuu tyhjäkäynnillä ja kevyillä kierroksilla joten missä perkelees on vika?
    Laturi
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • jusuli
      Newbiemmer
      • Feb 2018
      • 7
      • Vantaa

      #3
      Kylmillä keleillä ollut käynnistymisongelmia ja hehkut tuli vaihdettua. Akku vaihdettu joulukuussa. Eihän näissä E39 vm.02 530d tartte mitään akun vaihtoi ohjelmoida? Onhan tos kaikki herkut, mut silti...
      - Ylläpito latausta annan akulle tuon tuosta ja silti tänään -12 asteessa ei antanut tarpeeksi virtaa ja lisävirran kanssa nätisti käynnistyi. 550ah/900 antoi testeri varauksen tasoksi, kun epäilytti että onko akku viallinen ja kävin sen tarkastuttaa.

      Laturi antaa sen tasan 14v latausta, että onko se nyt sitten vaihdettava vai voiko olla vielä jokin muu asia pielessä, mitään merkittävää virran kulutusta ei löytynyt viimeksi yritettiin asiaa tutkia? Lähinnä ajan kyllä todella lyhyttä ajoa, mutta eilen tuli 350km lenkki, siksi tämänpäiväinen käynnistämättömyys ihmetyttää.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8264
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by jusuli View Post
        Kylmillä keleillä ollut käynnistymisongelmia ja hehkut tuli vaihdettua. Akku vaihdettu joulukuussa. Eihän näissä E39 vm.02 530d tartte mitään akun vaihtoi ohjelmoida? Onhan tos kaikki herkut, mut silti...
        - Ylläpito latausta annan akulle tuon tuosta ja silti tänään -12 asteessa ei antanut tarpeeksi virtaa ja lisävirran kanssa nätisti käynnistyi. 550ah/900 antoi testeri varauksen tasoksi, kun epäilytti että onko akku viallinen ja kävin sen tarkastuttaa.

        Laturi antaa sen tasan 14v latausta, että onko se nyt sitten vaihdettava vai voiko olla vielä jokin muu asia pielessä, mitään merkittävää virran kulutusta ei löytynyt viimeksi yritettiin asiaa tutkia? Lähinnä ajan kyllä todella lyhyttä ajoa, mutta eilen tuli 350km lenkki, siksi tämänpäiväinen käynnistämättömyys ihmetyttää.
        Tossa 550ah/900 lukemassa ei ainakaan ole mitään tolkkua. Mitähän koitat sanoa?

        Jos annoit apuvirtaa konehuoneesta ja lähti heti niin kannattaa tarkistaa startille tulevan +kaapelin liitoksen kunto sieltä auton pohjasta. Ne on ollu aika rapeita yleensä.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • jusuli
          Newbiemmer
          • Feb 2018
          • 7
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          Tossa 550ah/900 lukemassa ei ainakaan ole mitään tolkkua. Mitähän koitat sanoa?
          Joo sori epäselvästi kirjoitan. Eli latauksen taso oli 550 ja 900 on maksimi kapasiteetti kyseisessä Exiden akussa

          Originally posted by peto2 View Post
          Jos annoit apuvirtaa konehuoneesta ja lähti heti niin kannattaa tarkistaa startille tulevan +kaapelin liitoksen kunto sieltä auton pohjasta. Ne on ollu aika rapeita yleensä.
          Koneenhuoneen puolelta annettiin apuvirta.
          - Maapiuhat tuli tarkastettua viikko sitten ja ne oli hyvässä kunnossa, mutta tuota startille menevää +kaapelin liitintä ei kyllä ole tullut tarkastettua. Ilmeisesti täytyy nostella auto vielä kerran ja tarkastaa sen kunto.
          Last edited by jusuli; 04-02-2018, 20:12. Reason: Kirjoitusvirhe

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by jusuli View Post
            Joo sori epäselvästi kirjoitan. Eli latauksen taso oli 550 ja 900 on maksimi kapasiteetti kyseisessä Exiden akussa



            Koneenhuoneen puolelta annettiin apuvirta.
            - Maapiuhat tuli tarkastettua viikko sitten ja ne oli hyvässä kunnossa, mutta tuota startille menevää +kaapelin liitintä ei kyllä ole tullut tarkastettua. Ilmeisesti täytyy nostella auto vielä kerran ja tarkastaa sen kunto.
            Eli siis akun kyljessä on lukema 900A ja testeri antoi 550A? Jos näin, niin akku on kyllä vaihtokunnossa (olettaen, että oli kohtuu täyteen ladattu). Nuo akkutestit nyt paljon muutenkaa kerro. Itse kävin testauttamassa vuosi sitten syksyllä akun , testin mukaan oli hyvä, muutomaa kuukautta myöhemmin ei lähtenyt auto sillä enää käyntiin..

            Tarkista, että ne akun kengät on pohjassa asti ja kunnolla kiinni. Näissä helposti kengät menee kasaan ja akku vaihtaessa, jos ei niitä levitä ei saa kenkiä riittävän syvälle, joten ei tule kunnolla kosketusta. Helppo testi on laittaa yleismittari niihin konehuoneen apuvirtapisteisiin kiinni ja mittari tuulilasille. Sitten vaan starttaamaan ja katsomaan paljonko jännite on startissa.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Nuo akkutestit nyt paljon muutenkaa kerro. Itse kävin testauttamassa vuosi sitten syksyllä akun , testin mukaan oli hyvä, muutomaa kuukautta myöhemmin ei lähtenyt auto sillä enää käyntiin..
              Minä taas kävin auton kanssa akkuliikkeessä, ja todettiin akun olevan valmis, webasto kuulemma syypää. Akku e46 pakastelokerossa takapyörän takana. Myöhemmin kun olin jo hommannut uuden, käytin vanhan ladattuna ja normaali lämpöisenä uudelleen liikkeessä, nyt akku olikin ihan ok jolla vielä ajeli sitten kummasti. Eli akussa ei ollut vikaa vaan älytön akun paikka talvikeliin.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Esal View Post
                Minä taas kävin auton kanssa akkuliikkeessä, ja todettiin akun olevan valmis, webasto kuulemma syypää. Akku e46 pakastelokerossa takapyörän takana. Myöhemmin kun olin jo hommannut uuden, käytin vanhan ladattuna ja normaali lämpöisenä uudelleen liikkeessä, nyt akku olikin ihan ok jolla vielä ajeli sitten kummasti. Eli akussa ei ollut vikaa vaan älytön akun paikka talvikeliin.
                Itseäni ei ainakaan paljon kiinnosta mitä se lämmin akku antaa ulos, vaan se mitä se kylmä akku antaa. CCA lukemat testataan -18C. Toki akku varmaan menee kesäautossa tms. Lämpimiä maita ajatellen tuo akun sijainti kontissa on hyvä, koska akku ei grillata kokoajan.

                Itse olen tuon akun sijoituspaikan aiheuttaman ongelman ratkaissut asentamalla autoon akunlämmittimen+akkulaturin, jotka käynnsityy automaattisesti kun auto on lohkolämmityksessä.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Itseäni ei ainakaan paljon kiinnosta mitä se lämmin akku antaa ulos, vaan se mitä se kylmä akku antaa. CCA lukemat testataan -18C. Toki akku varmaan menee kesäautossa tms. Lämpimiä maita ajatellen tuo akun sijainti kontissa on hyvä, koska akku ei grillata kokoajan.

                  Itse olen tuon akun sijoituspaikan aiheuttaman ongelman ratkaissut asentamalla autoon akunlämmittimen+akkulaturin, jotka käynnsityy automaattisesti kun auto on lohkolämmityksessä.
                  Niinpä, tämä kyseinen akku mikä ei tykännyt kylmästä oli Exide jossa piti olla ainakin kylmäkäynnistysvirtaa normaalia enemmän.

                  Akunlämmitin + akkulaturi tuossa e53 oli käytössä, en vaan ollut huomannut että joku älypää oli laittanut muka "paremman" akun eli agm sinne ja minä laitoin tavallisen nesteakulle tarkoitetun lämmittimen kylkeen. Sehän oli grillannut akun kylkimuovin ihan vääntyilleeksi kun lämpö ei päässyt leviämään siinä, nyt tilalla tavallinen nesteakku mutta lämmitin valitettavasti makaa vielä pöydällä.

                  Laittakaa vaan tavallinen hyvä nesteakku mikä kuuluukin ja agm sitten autoon mihin agm kuuluu. Ei tuosta agm:stä kiitä kuin akun myyjä.
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • jusuli
                    Newbiemmer
                    • Feb 2018
                    • 7
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Eli siis akun kyljessä on lukema 900A ja testeri antoi 550A? Jos näin, niin akku on kyllä vaihtokunnossa (olettaen, että oli kohtuu täyteen ladattu). Nuo akkutestit nyt paljon muutenkaa kerro. Itse kävin testauttamassa vuosi sitten syksyllä akun , testin mukaan oli hyvä, muutomaa kuukautta myöhemmin ei lähtenyt auto sillä enää käyntiin..
                    Akku tosiaan pari kuukautta vanha, mutta alan epäillä tässä sitä että onkohan tuo minun ylläpito laturi liian tehoton tai sitten jo liian vanha ja siksi ei jaksa täyteen isoa akkua ladata. Vai voiko johtua kylmästä?
                    - Jos PK-seudulla joku halukas lainaamaan ylläpitolaturia voisin sillä sit nähdä onko omani viallinen..?

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Tarkista, että ne akun kengät on pohjassa asti ja kunnolla kiinni. Näissä helposti kengät menee kasaan ja akku vaihtaessa, jos ei niitä levitä ei saa kenkiä riittävän syvälle, joten ei tule kunnolla kosketusta. Helppo testi on laittaa yleismittari niihin konehuoneen apuvirtapisteisiin kiinni ja mittari tuulilasille. Sitten vaan starttaamaan ja katsomaan paljonko jännite on startissa.
                    Motonetistä ostin ja vaihdatin tuon (100Ah/900A) exiden akun. Tarkistin navat ja oli +puolen akku kenkä 3 milliä irti pohjasta. Eivät näköjään osaa siellä edes akkua vaihtaa xD
                    - Löysin jopa sähkömittarini varaston perukoilta. Mittailin lukemia ja samat lukemat antaa, mutta en kyllä pystynyt testaamaan mitä näyttää startissa. Täytyy se tarkastaa, kun saa kaverin avuksi.

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      #11
                      Tuli tästä akku hommasta mieleen että tekeekö kukaan muu kuin minä tätä? Sammutan aina kilometriä kahta ennen määränpäätä kaikki ylimääräset vehkeet, puhaltimen ja radion niin akku on sit tavallaan enemmän täynä kun sammuttaa auton. Pitää ny koputtaa puuta kun en ole yhtään akkua joutunu koskaan mihinkään autoon vaihtamaan. Voi olla ihan tuuriakin, kestäähän ne jotku akut.
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • Esal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1344
                        • Lempäälä

                        #12
                        Originally posted by GOOFY View Post
                        Tuli tästä akku hommasta mieleen että tekeekö kukaan muu kuin minä tätä? Sammutan aina kilometriä kahta ennen määränpäätä kaikki ylimääräset vehkeet, puhaltimen ja radion niin akku on sit tavallaan enemmän täynä kun sammuttaa auton. Pitää ny koputtaa puuta kun en ole yhtään akkua joutunu koskaan mihinkään autoon vaihtamaan. Voi olla ihan tuuriakin, kestäähän ne jotku akut.
                        Ei tuolla voi olla mitään merkitystä akun varaustilan kanssa, laturithan on luokkaa 90-150 A eli varmasti riittää lataukseen. Lisäksi kaikki paljon kuluttavat sähkölaitteet on yleensä juuri alkumatkasta päällä, kuten penkin-, takalasin- ja peilinlämmitimet sekä webastot ja puhaltimet lujalla.

                        Jos akku on todella kylmä, se ottaa hyvin vähän vastaan eli täyteen lataus kestään pitkään. Siksi lyhyttä pätkää ajettaessa (alle 20-30min) voi olla että akku ei ehdi latautua niin paljon kun on starteissa vienyt.

                        Ainoastaan latausjännitettä nostamalla lataus voi nopeutua, mutta se taas lyhentäisi akun elinikää ja pilaa akun.

                        Täytyy myöntää että puhallinta oon laittanut pois ennen kuin tulen kotiin, mutta sen takia että lasi ei jäisi lämpöiseksi ja satava lumi sulaisi siihen kiinni. Jos katos tai talli ei siihenkään syytä.
                        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                        Comment

                        • jusuli
                          Newbiemmer
                          • Feb 2018
                          • 7
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Tarkista, että ne akun kengät on pohjassa asti ja kunnolla kiinni. Näissä helposti kengät menee kasaan ja akku vaihtaessa, jos ei niitä levitä ei saa kenkiä riittävän syvälle, joten ei tule kunnolla kosketusta. Helppo testi on laittaa yleismittari niihin konehuoneen apuvirtapisteisiin kiinni ja mittari tuulilasille. Sitten vaan starttaamaan ja katsomaan paljonko jännite on startissa.
                          Jees, sain katsottuu mitä näyttää käynnistäessä ja jännite tipahti startissa edessä 7 voltin luokkaan ja juuri ja juuri käynnistyi. Seuraava käynnistys vaatikin jo apuvirtaa...
                          -> Eli pitää saada nyt akku ladattua täyteen ja ilmeisesti täytyy ostaa tehokas ylläpito laturi, kun suurin osa ajoa on alle 20 min matkoja, joten starttaukset tyhjentänee akun pitkässä juoksussa anyway.

                          Onko suosituksia 10A ylläpito latureista?

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by jusuli View Post
                            Jees, sain katsottuu mitä näyttää käynnistäessä ja jännite tipahti startissa edessä 7 voltin luokkaan ja juuri ja juuri käynnistyi. Seuraava käynnistys vaatikin jo apuvirtaa...
                            -> Eli pitää saada nyt akku ladattua täyteen ja ilmeisesti täytyy ostaa tehokas ylläpito laturi, kun suurin osa ajoa on alle 20 min matkoja, joten starttaukset tyhjentänee akun pitkässä juoksussa anyway.

                            Onko suosituksia 10A ylläpito latureista?
                            Eihän siellä nyt jännite häviä matkalla jonnekkin? Huono kosketus jossain. Jos saat kaverin, niin kokeile mitä jännite näyttää akulla kun starttaa. Jos on suuri ero konehuoneen lukemiin, niin sitten etsimää missä huono kosketus.

                            Itsellä on ollut jotain 5v, ctek 7A laturi. Ctek 5v takuu, exidessä 2v. Isommasta ei ole hyötyä, kun kylmä akku ei kuitenkaan ota virtaa vastaan sen nopeammin vaikka olisi 20A laturi. Tämä sillä oletuksella, että auto ei ole lämpimässä tallissa. Itsellä on tuo Ctek ja akunlämmitin. Akku startissa ladattu ja lämmin.

                            Tuo ei kyllä vielä selitä miksi ne valot vilkkuu, eli se lienee oma ongelmansa.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • jusuli
                              Newbiemmer
                              • Feb 2018
                              • 7
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Itsellä on ollut jotain 5v, ctek 7A laturi. Ctek 5v takuu, exidessä 2v. Isommasta ei ole hyötyä, kun kylmä akku ei kuitenkaan ota virtaa vastaan sen nopeammin vaikka olisi 20A laturi. Tämä sillä oletuksella, että auto ei ole lämpimässä tallissa. Itsellä on tuo Ctek ja akunlämmitin. Akku startissa ladattu ja lämmin.
                              Defa SmartCharge 12 V 8 A akkulaturi. Onkohan se miten lähellä tuon Ctekin laatua. Sitä sais K-raudasta 93€ hintaan tällä hetkellä. 3 vuoden takuu vain.
                              Kärkkäiseltä saa tuota Ctekiä 129e, viiden vuoden takuu kyllä houkuttaa. Motonet 139e

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Tuo ei kyllä vielä selitä miksi ne valot vilkkuu, eli se lienee oma ongelmansa.
                              Jooh tosiaan se että välillä lähivalot ei mene päälle vaan pitää sumuvalot laittaa eteen päälle, että valot syttyy on outo ja mitä kaikkea pientä välkkymistä onkaan nähty... Mutta akkuni varaustaso on ilmeisesti ollut todella heikko jo pidempään joten täytyy noita ongelmia, kuten käynnistyksen jännitettä katsoa, kunhan saan akun ladattua täyteen. :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎