Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d rail pressure pressure plausibility

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • viiskolmekymppi
    Newbiemmer
    • Mar 2018
    • 13
    • Hämeenlinna

    530d rail pressure pressure plausibility

    Moi! Tänään moottoritielle kovemmin kiihdyttäessä syttyi varoitusteksti einspritzanlagen ja auto meni vikatilaan. Uudelleen käynnistettäessä vikatila on poissa mutta 3.vaihteella kierrosten noustessa noin 3500rpm kovassa kiihdytyksessä vikatila tulee uudestaan. Vikakoodina inpalla luettuna on rail pressure plausibility, kierroksia 3496, pre-supply pressure 3,47 bar, ruiskutus n.58mm3 ja rail paine 1066 bar.

    Auto käynnistyy kylmänä hyvin ja rail paineet tyhjäkäynnillä 348 tuntumassa. Suuttimien korjaus arvot olivat toleranssissa eli -2 - +2 välillä, pääsääntöisesti alle 1. Omien tulkintojen mukaan tuskin vuotava suutin tai paineensäädin korkeapainepumpulla. Mistä vikaa kannattaisi etsiä? Egr alipaineohjaus tulpattu jos sillä on merkitystä. Auto on vm. 2001 ja kilometrejä vaivaiset 616tkm..:think
  • Hezman
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 708
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by viiskolmekymppi View Post
    Omien tulkintojen mukaan tuskin vuotava suutin tai paineensäädin korkeapainepumpulla. kilometrejä vaivaiset 616tkm..:think
    Tulkitseppa uudelleen, mikä muu kuin suutin/suuttimet/kp-pumppu oireen voisi aiheuttaa.?

    Comment

    • Hezman
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 708
      • Jyväskylä

      #3
      Vielä lisäyksenä, E39 osiossa on pilvin pimein kyselyjä/keskusteluja vastaavista ongelmista.
      Haulla "530d" esimerkiksi.

      Comment

      • viiskolmekymppi
        Newbiemmer
        • Mar 2018
        • 13
        • Hämeenlinna

        #4
        Originally posted by Hezman View Post
        Vielä lisäyksenä, E39 osiossa on pilvin pimein kyselyjä/keskusteluja vastaavista ongelmista.
        Haulla "530d" esimerkiksi.
        Joo ja oon niitä lukenutkin. Lähinnä sen takia vuotavat suuttimet ei tunnun todennäköiselle, kun railpaineet muuten käyttäytyy oikein.

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          Lähtisin vaihtamaan railinpaineen anturia. Ohivuoto on epätodennäköinen jos käynnistyvyys on hyvä.
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • viiskolmekymppi
            Newbiemmer
            • Mar 2018
            • 13
            • Hämeenlinna

            #6
            Vielä tuosta paineensäätimestä joka löytyy kp-pumpun takaa. Jos sen o-renkaat ovat rikki niin vuotaako se ulospäin naftaa?

            Kävin tänää ajamassa ja vika ei alkuun tullut ollenkaan. No sain vian päälle hetken kiihdyttelyllä, jonka jälkeen kytkin inpan kiinni. Katottiin live dataa inpalla ja rail paine, siirtopumpun paine, ilmamassamittari ja ahtopaineet näyttivät järkeviä lukuja. Voisin siis väittää, että rail paineen anturilla on kosketushäiriö. Täytyy vaihtaa se liitin ja anturi tarvittaessa.
            Last edited by viiskolmekymppi; 04-03-2018, 13:16.

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by viiskolmekymppi View Post
              Vielä tuosta paineensäätimestä joka löytyy kp-pumpun takaa. Jos sen o-renkaat ovat rikki niin vuotaako se ulospäin naftaa?
              Ei.

              Vikakoodin tallentamassa tilanteessa rail-pyynti on 1350 bar, eli vajausta aika paljon. Mikäli tuohon kilometrimäärään ei ole vielä kp-pumppua tai suuttimia uusittu/rempattu, niin en itse ainakaan lähtisi etsimään muualta syyllistä ennen kuin nuo edellä mainitsemat olisi tarkistettu.

              Moitteeton käynnistyminen ei ole tae polttoainejärjestelmän hyvästä kunnosta.
              Hyvin suurella todennäköisyydellä tässä tapauksessa kyse on normaalista kulumisesta. Pumpun tuotto ei vaan enää riitä tuottamaan pyydettyä painetta, tai toisin päin, pumppu riittäis mutta suuttimet kusee liikaa läpi.

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Scitso View Post
                Lähtisin vaihtamaan railinpaineen anturia. Ohivuoto on epätodennäköinen jos käynnistyvyys on hyvä.
                Onko yhtään tapausta tiedossa, josta olisi paineanturi hajonnut?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Paljonko ne siirtopaineet oli kiihdyttäessä? Automaatti vai manuaali?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • viiskolmekymppi
                    Newbiemmer
                    • Mar 2018
                    • 13
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Originally posted by Hezman View Post
                    Ei.

                    Vikakoodin tallentamassa tilanteessa rail-pyynti on 1350 bar, eli vajausta aika paljon. Mikäli tuohon kilometrimäärään ei ole vielä kp-pumppua tai suuttimia uusittu/rempattu, niin en itse ainakaan lähtisi etsimään muualta syyllistä ennen kuin nuo edellä mainitsemat olisi tarkistettu.

                    Moitteeton käynnistyminen ei ole tae polttoainejärjestelmän hyvästä kunnosta.
                    Hyvin suurella todennäköisyydellä tässä tapauksessa kyse on normaalista kulumisesta. Pumpun tuotto ei vaan enää riitä tuottamaan pyydettyä painetta, tai toisin päin, pumppu riittäis mutta suuttimet kusee liikaa läpi.
                    Joo, voihan siitä kyse olla. Ihmetyttää vain kun tuo vika ei tänään enään tullutkaan joka kerta ja täyskaasu vedossa tosiaan rail paineita oli 1360 bar alueella jossa pyydetään 1350 bar. Läppärin ollessa kiinni autossa en saanut enää vikaa uusiutumaan.

                    Comment

                    • viiskolmekymppi
                      Newbiemmer
                      • Mar 2018
                      • 13
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Paljonko ne siirtopaineet oli kiihdyttäessä? Automaatti vai manuaali?
                      Manuaali. 3,7 bar oli siirtopaineet. Autoon on jokin aika sitten vaihdettu siirtopumppu edellisen omistajan toimesta.

                      Comment

                      • MaxSound
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2009
                        • 255
                        • Kajaani

                        #12
                        Railpaineanturin liittimissä on ollut kosketushäiriöitä. Jos vika ei ole aina päällä, niin vaihtaisin sen liittimen ensin. Sitten muita paikkoja tutkimaan jos ei korjaannu.
                        E39 525DA Touring -01, 540tkm

                        Comment

                        • MOH85
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2009
                          • 241
                          • Rauma

                          #13
                          Jos railpaine anturin liitin (jakotukin päässä) on viallinen niin sen kyllä antaa vikakoodin suoraan railpaine anturista. Nimim. itellä pitäs tuo liitin vaihtaa koska välillä saa kontaktin, välillä ei. Ja itellä huomaa, kuinka yht äkkiä tyhjäkäynti muuttuu huonoksi. Sen voi myös havaita salavalikon tyhjäkäyntikierroksista. Jos toimii ne on melkein tasan 750. Ja kun ei niin seilaa 730-760. Voi se myös olla siitä kiinni, ei sillä, mutta itelle tulee suoraan vikakoodi rail pressure sensor. Ja ajossa tuntuu kevyttä nykmistä / kuolleita kohtia tasasella ajaessa. Ite kattosin ne paineensäätimen o-renkaat. Jos kuormalla antaa vikatilan niin voisi niissä olla pieni halkeema / vuoto, jonka takia päästää kuormalla paineet harakoille? Ne kun saa kiukulla katottua ilman suurempia purkaamisia.

                          Ja eihän tuo railpaine anturi vika edes lyö autoa vikatilan, eihän? Taitaa tässä tosin olla kahta koulukuntaa. Toiset sanoo ettei auto käynnisty, toiset sanoo että auto menee vakiokartalle. Oma toimii vaikka toisinaan tuo anturi kadottaa kontaktin eli..
                          Last edited by MOH85; 09-03-2018, 17:59.
                          e39 530dA 1999.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by MOH85 View Post
                            Ja eihän tuo railpaine anturi vika edes lyö autoa vikatilan, eihän? Taitaa tässä tosin olla kahta koulukuntaa. Toiset sanoo ettei auto käynnisty, toiset sanoo että auto menee vakiokartalle. Oma toimii vaikka toisinaan tuo anturi kadottaa kontaktin eli..
                            Tuossa BMW-koulukunnan näkemys. KLIK

                            Eri asia on se, jos DDE vielä kuvittelee anturin antavan validia arvoa, mutta se onkin todellisuudessa jotain aivan muuta.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • 530Da03
                              BTCF Member
                              • Jan 2014
                              • 104
                              • Keski-Suomi

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Tuossa BMW-koulukunnan näkemys. KLIK

                              Eri asia on se, jos DDE vielä kuvittelee anturin antavan validia arvoa, mutta se onkin todellisuudessa jotain aivan muuta.
                              Juurikin näin. Ja kun itsellä vika oli liittimessä niin oireili myös tyhjäkäynnillä koska DDE:lle tuleva painetieto anturilta "valehteli" ja todellinen paine oli aivan jotain muuta. Pyydetty ja toteutuntu paine kyllä seurasivat hienosti toisiian mutta auto ei vain toiminut.
                              E39 530Da Touring -03
                              E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                              E39 525Da Touring -00
                              E39 530D Touring -99

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎