Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin lauhduttimen vaihtoa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Ilmastoinnin lauhduttimen vaihtoa

    Olen miettinyt jos vaihtaisi uuden lauhduttimen ilmastointiin, siis tuon keulalla olevan kennon. Ne ei paljoa maksa. Nykyinen kyllä toimii eikä vuoda, mutta ei taida olla enää teholtaan uutta vastaava tai sitten aika on kullannut muistot...

    Onko tietoa kuka on alkuperäisen valmistaja ja onko vinkkejä minkä valmistajan kenno sinne kannattaisi vaihtaa? Hella, Nissens, Denso, Magneti Marelli vai joku muu? 528 siis kyseessä, sama kenno lienee kaikissa bensa 6-koneissa 9/97 jälkeen.
    E39 528iA
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by TJJ View Post
    Olen miettinyt jos vaihtaisi uuden lauhduttimen ilmastointiin, siis tuon keulalla olevan kennon. Ne ei paljoa maksa. Nykyinen kyllä toimii eikä vuoda, mutta ei taida olla enää teholtaan uutta vastaava tai sitten aika on kullannut muistot...

    Onko tietoa kuka on alkuperäisen valmistaja ja onko vinkkejä minkä valmistajan kenno sinne kannattaisi vaihtaa? Hella, Nissens, Denso, Magneti Marelli vai joku muu? 528 siis kyseessä, sama kenno lienee kaikissa bensa 6-koneissa 9/97 jälkeen.
    Ei kannata vaihtaa jos ei vuoda. Kenno ei oikein kulu ellei se sitten satu olemaan ihan tukossa ulkopuolelta.

    Sen sijaan kannattaa tarkistaa että järjestelmässä on tarpeeksi ainetta.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Ei kannata vaihtaa jos ei vuoda. Kenno ei oikein kulu ellei se sitten satu olemaan ihan tukossa ulkopuolelta.

      Sen sijaan kannattaa tarkistaa että järjestelmässä on tarpeeksi ainetta.
      Mutta on siihen 19 vuotta tullut kiviä yms. eikä lamellit enää kovin suorat taida olla. Voisi tietty purkaa ja puhdistaa, varsinkin puhaltimen takaosan, sinne lienee kertynyt roskia. Mutta samalla vaivalla vaihtaisi sen uuden kennonkin. Kenno maksaa alle 70€...

      Järjestelmässä on kyllä paineet kohdillaan, siis Inpan näyttämä jännite vs. paine (aikoinaan mittasin mikä jännite vastaa mitäkin painetta) mutta aineen määrästä ei ole tietoa. Ja koska kompura on säätyvä, niin tuo painelukema ei taida kertoa totuutta.

      Höyrystin kylmenee jonnekin 1 asteen paikkeille, mutta tehot hyytyy jos puhallus on täysillä, silloin höyrystin on n. 8 asteinen. Tuo 27C ulkolämpötilassa. En muista miten se joskus ennen toimi, olisi silloin pitänyt kirjata ylös...
      E39 528iA

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        Lauhduttimen vaihto on turhaa jos ei vuoda. Enemmän on merkitystä sähköflektin toiminnalla. Myös kylmä aineen määrä on merkittävä tekiä. Itselläni oli 180g enää jäljellä ilmastointi toimi mutta ei maksimi teholla ja suhisi myös. Nyt täytetty 650g ja kylmän tuotto selkeästi parempi.
        Ja nyt on itselle uuttatietoo että e39.ssä olis säätyvä kompura.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Mutta on siihen 19 vuotta tullut kiviä yms. eikä lamellit enää kovin suorat taida olla. Voisi tietty purkaa ja puhdistaa, varsinkin puhaltimen takaosan, sinne lienee kertynyt roskia. Mutta samalla vaivalla vaihtaisi sen uuden kennonkin. Kenno maksaa alle 70€...

          Järjestelmässä on kyllä paineet kohdillaan, siis Inpan näyttämä jännite vs. paine (aikoinaan mittasin mikä jännite vastaa mitäkin painetta) mutta aineen määrästä ei ole tietoa. Ja koska kompura on säätyvä, niin tuo painelukema ei taida kertoa totuutta.

          Höyrystin kylmenee jonnekin 1 asteen paikkeille, mutta tehot hyytyy jos puhallus on täysillä, silloin höyrystin on n. 8 asteinen. Tuo 27C ulkolämpötilassa. En muista miten se joskus ennen toimi, olisi silloin pitänyt kirjata ylös...
          Siellä taitaa olla ainekset vähissä. Jos lauhdutin olisi tarpeeksi huono alkaisi järjestelmän paine nousta.

          Comment

          • 0se
            Bimmer Rookie
            • Mar 2012
            • 113
            • .

            #6
            Paljon on korkeapaine? Jos on pitoauto niin ihan hyvin voi vaihtaa kennon. Nämä tuntuu usein käyvän hieman kovilla paineilla vaikka puhallin toimii ok.

            Tehottomuus voi myös johtua kylmäainevajauksesta.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by 0se View Post
              Paljon on korkeapaine? Jos on pitoauto niin ihan hyvin voi vaihtaa kennon. Nämä tuntuu usein käyvän hieman kovilla paineilla vaikka puhallin toimii ok.

              Tehottomuus voi myös johtua kylmäainevajauksesta.
              Jos nyt aikoinaan tekemiäni taulukoita oikein katsoin, niin se on 16bar.

              Minulla kyllä on painemittarit, mutta letkut näyttää siltä etten uskalla sitä kytkeä. Täytyisi tilata eBaysta uudet letkut. Pitoautohan tuo taitaa olla, 14 vuotta jo pidetty...
              E39 528iA

              Comment

              • Scitso
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 2816
                • Kuusankoski

                #8
                Kerroppas tuosta jännite vs paine taulukosta lisää?
                E34 525i Touring -96 "Iris"
                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                E61 530d Touring -04

                ex. E39 520ia Touring -98
                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                ex. E28 520i -82

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Scitso View Post
                  Kerroppas tuosta jännite vs paine taulukosta lisää?
                  Inpa näyttää IHKA:n arvoissa myös paineanturin (kuivaimen liitoksessa) jännitteen ja minä mittasin paljonko korkeapainelinjan paine oli milläkin Inpan jännitteellä. Tuosta on 10 vuotta aikaa, muistikuvat ovat hataria. Tuossa nyt kuitenkin niitä:

                  2,4V 16,7bar
                  2,3V 16,0bar
                  2,2V 15,1bar
                  2,1V 14,2bar
                  2,0V 13,2bar
                  1,9V 12,6bar
                  1,8V 12,0bar
                  1,7V 11,2bar
                  1,6V 10,0bar
                  1,5V 9,3bar
                  1,4V 8,4bar
                  1,3V 8,0bar
                  E39 528iA

                  Comment

                  • 0se
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 113
                    • .

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Jos nyt aikoinaan tekemiäni taulukoita oikein katsoin, niin se on 16bar.

                    Minulla kyllä on painemittarit, mutta letkut näyttää siltä etten uskalla sitä kytkeä. Täytyisi tilata eBaysta uudet letkut. Pitoautohan tuo taitaa olla, 14 vuotta jo pidetty...
                    Samanlaisia paineita olen mitannut omista kolmeyseistä, hieman korkeita mutta ei vielä vaikuta merkittävästi kylmätehoon. En tiedä putoisiko paine uudella lauhduttimella.

                    Tekisin ainakin ilmastointihuollon. Jos haluaa vaihtaa ennakoivasti lauhduttimen niin Hella on hyvä valinta.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎