Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA sammui eikä enää käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boos
    Newbiemmer
    • Aug 2016
    • 5
    • Helsinki

    E39 530dA sammui eikä enää käynnisty

    Viime kesänä polttoaine loppui tai kävi vähiin ja auto sammui kesken matkan. Starttaillessa sitten akkukin loppui. Polttoaineen reilu lisäys ja apuvirta eivät auttaneet. Syksyllä lueskelin näitä palstoja ja opettelin ummikkona vikakoodien lukemisen. Niiden päälle en juurikaan ymmärrä. Löytyi mm. seuraavat (liitetiedostossa koko raportti) ...

    2550 Rail pressure control at start, 13573 glow device, 4704 Pre-supply pressure monitoring, 4496 Rail-pressure plausibility

    Arvatenkin moottori ei saa polttoainetta. Reilusti ilmaa seilaa läpinäkyvissä putkissa polttoaineen seassa. Siirtopumppu hurisee kun virrat laittaa päälle. Palstoilta luin että voisi kokeilla sumuttaa jarrukliineriä huohottimeen. Kokeilin ja käyntiinhän se hörähti, sammuakseen melkein saman tien.

    Tieto oli ennestään että yksi suutin vuotaa, tiputtelikin polttoainetta, päätellen hajusta ohjaamossa. Startti pyöri aina muutaman sekunnin (liikaa) ennenkuin käynnistyi. Hehkujen vikakoodikin oli ennestään päällä, mutta eivät nuo kumpikaan aiemmin ajoa haitaneet ... paitsi yhden kerran aiemmin kävi juuri samalla tavalla. Silloinkin oli polttoaine vähissä, arviolta alle neljäsosatankillinen. Joku sai sen silloin 'rassaamalla' käyntiin mutta tuo 'rassaaja' ei ole enää käytettävissä.

    Ihmetyttää että mikä on tuo logiikka (jos nyt kahden kerran perusteella voi logiikkaa olla) että kun auton onnistuu saamaan käyntiin, niin sitten taas taas vika ikäänkuin häviää pitkähköksi aikaa.

    Tällä palstalla samantyyppisen vian tiimoilta epäiltiin vahvasti polttoainetankin pumppua. Miten sen toimivuuden voi todeta?
    Attached Files
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Paljonko siellä nyt on polttoainetta? Niin kauan kun polttoaineputkessa kulkee ilmaa ei auto lähde käyntiin. Siirtopumpun surina ei vielä kerro, että se toimii kunnolla. Siirtopainetta ei ole riittävästi vikakoodien perusteella, joten ei tule lähtemään, ennen kuin siirtopaineet on kunnossa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Boos
      Newbiemmer
      • Aug 2016
      • 5
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Paljonko siellä nyt on polttoainetta? Niin kauan kun polttoaineputkessa kulkee ilmaa ei auto lähde käyntiin. Siirtopumpun surina ei vielä kerro, että se toimii kunnolla. Siirtopainetta ei ole riittävästi vikakoodien perusteella, joten ei tule lähtemään, ennen kuin siirtopaineet on kunnossa.
      Polttoainetta on on mittarin mukaan reilu 50 l.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Boos View Post
        Polttoainetta on on mittarin mukaan reilu 50 l.
        Katso live-datasta paljonko siellä nyt on siirtopainetta. Ellei nouse sinne ~4bar, niin vika on suurella todennäköisyydellä siirtopumpussa (tai sitten vuoto linjassa, josta imasee ilmaa). Rikkinäinen tankin pumppu vaikuttaa vasta kun ainetta on ~15l.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Boos
          Newbiemmer
          • Aug 2016
          • 5
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Katso live-datasta paljonko siellä nyt on siirtopainetta. Ellei nouse sinne ~4bar, niin vika on suurella todennäköisyydellä siirtopumpussa (tai sitten vuoto linjassa, josta imasee ilmaa). Rikkinäinen tankin pumppu vaikuttaa vasta kun ainetta on ~15l.
          Jos siirtopaine on sama kuin Pre-supply pressure, niin se on tasan yksi (liitetiedosto). Vaikuttaako siirtopaineeseen esim. akun varaustila?
          Attached Files

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Boos View Post
            Jos siirtopaine on sama kuin Pre-supply pressure, niin se on tasan yksi (liitetiedosto). Vaikuttaako siirtopaineeseen esim. akun varaustila?
            Sama kyseessä. Jos akku jaksaa starttia pyörittää hyvin, niin ei merkittävästi vaikuta siirtopaineeseen. Toki akku kannattaa ladata täyteen.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              #7
              Tarkista paineensäätimen O-rengas.

              Comment

              • Boos
                Newbiemmer
                • Aug 2016
                • 5
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Sama kyseessä. Jos akku jaksaa starttia pyörittää hyvin, niin ei merkittävästi vaikuta siirtopaineeseen. Toki akku kannattaa ladata täyteen.
                OK, eli siirtoppumppu näyttäisi olevan todennäköisin syyllinen. Voiko sitä jotenkin kotikonstein 'debugata'?

                Jos linjassa olisi vuoto josta saa ilmaa, niin eikö sen pitäisi myös tiputella polttoainetta maahan?

                Ymmärtääkseni paremmin tätä ongelma-aluetta, muokkasin BMW Workshop Manuals -sivuston pohjalta liitteenä olevan dokkarin.
                Attached Files
                Last edited by Boos; 05-07-2018, 09:03. Reason: Doc update

                Comment

                • Boos
                  Newbiemmer
                  • Aug 2016
                  • 5
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Hezman View Post
                  Tarkista paineensäätimen O-rengas.
                  Tarkistan, kiitos! ... jahka löydän sen

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎