Viime kesänä polttoaine loppui tai kävi vähiin ja auto sammui kesken matkan. Starttaillessa sitten akkukin loppui. Polttoaineen reilu lisäys ja apuvirta eivät auttaneet. Syksyllä lueskelin näitä palstoja ja opettelin ummikkona vikakoodien lukemisen. Niiden päälle en juurikaan ymmärrä. Löytyi mm. seuraavat (liitetiedostossa koko raportti) ...
2550 Rail pressure control at start, 13573 glow device, 4704 Pre-supply pressure monitoring, 4496 Rail-pressure plausibility
Arvatenkin moottori ei saa polttoainetta. Reilusti ilmaa seilaa läpinäkyvissä putkissa polttoaineen seassa. Siirtopumppu hurisee kun virrat laittaa päälle. Palstoilta luin että voisi kokeilla sumuttaa jarrukliineriä huohottimeen. Kokeilin ja käyntiinhän se hörähti, sammuakseen melkein saman tien.
Tieto oli ennestään että yksi suutin vuotaa, tiputtelikin polttoainetta, päätellen hajusta ohjaamossa. Startti pyöri aina muutaman sekunnin (liikaa) ennenkuin käynnistyi. Hehkujen vikakoodikin oli ennestään päällä, mutta eivät nuo kumpikaan aiemmin ajoa haitaneet ... paitsi yhden kerran aiemmin kävi juuri samalla tavalla. Silloinkin oli polttoaine vähissä, arviolta alle neljäsosatankillinen. Joku sai sen silloin 'rassaamalla' käyntiin mutta tuo 'rassaaja' ei ole enää käytettävissä.
Ihmetyttää että mikä on tuo logiikka (jos nyt kahden kerran perusteella voi logiikkaa olla) että kun auton onnistuu saamaan käyntiin, niin sitten taas taas vika ikäänkuin häviää pitkähköksi aikaa.
Tällä palstalla samantyyppisen vian tiimoilta epäiltiin vahvasti polttoainetankin pumppua. Miten sen toimivuuden voi todeta?
2550 Rail pressure control at start, 13573 glow device, 4704 Pre-supply pressure monitoring, 4496 Rail-pressure plausibility
Arvatenkin moottori ei saa polttoainetta. Reilusti ilmaa seilaa läpinäkyvissä putkissa polttoaineen seassa. Siirtopumppu hurisee kun virrat laittaa päälle. Palstoilta luin että voisi kokeilla sumuttaa jarrukliineriä huohottimeen. Kokeilin ja käyntiinhän se hörähti, sammuakseen melkein saman tien.
Tieto oli ennestään että yksi suutin vuotaa, tiputtelikin polttoainetta, päätellen hajusta ohjaamossa. Startti pyöri aina muutaman sekunnin (liikaa) ennenkuin käynnistyi. Hehkujen vikakoodikin oli ennestään päällä, mutta eivät nuo kumpikaan aiemmin ajoa haitaneet ... paitsi yhden kerran aiemmin kävi juuri samalla tavalla. Silloinkin oli polttoaine vähissä, arviolta alle neljäsosatankillinen. Joku sai sen silloin 'rassaamalla' käyntiin mutta tuo 'rassaaja' ei ole enää käytettävissä.
Ihmetyttää että mikä on tuo logiikka (jos nyt kahden kerran perusteella voi logiikkaa olla) että kun auton onnistuu saamaan käyntiin, niin sitten taas taas vika ikäänkuin häviää pitkähköksi aikaa.
Tällä palstalla samantyyppisen vian tiimoilta epäiltiin vahvasti polttoainetankin pumppua. Miten sen toimivuuden voi todeta?
Comment