Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA nykii (lue OP)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DaJackal
    Bimmer Rookie
    • Mar 2018
    • 43
    • Lappeenranta

    E39 530dA nykii (lue OP)

    Tein uuden topicin, koska väitän tehneeni "kotiläksyt" ja ongelmankuvaus on hieman spesifimpi kuin n+1 vastaavassa topicissa.

    Auto '01 530dA, ostettu muutama kuukausi sitten 463t ajettuna. Yhden suuttimen pidike oli rikki ja näin ollen löpöt karkasivat & moottori supsutti. Vaihdettu ja sen jälkeen pelasi oikein kiltisti muutaman tonnin, kulutus matkassa 6-7 litran paikkeilla.

    Noin 467t kohdalla auto alkoi nykiä, ensin osakaasulla ja seuraavan parin tuhannen kilometrin aikana pahentuen. Myös kulutus alkoi nousta, lopulta matkakulutus oli mittarin mukaan kympin luokkaa (mutta todellisuudessa vähemmän). Epäilin polttoainepuolen ongelmaa ja henkisesti valmistauduin jo vaihtamaan rail-paineanturin. Päätin kuitenkin aloittaa perusasioista (ja helpoimmista sellaisista) ja vaihdoin ensin polttoainesuodattimen. Kaikki nykimiset hävisivät ja kulutus palautui normaaliksi seuraavan ~300km ajaksi, kunnes erääseen ylämäkeen kiihdyttäessä nykiminen palasi takaisin. Ajelin sitten tältä vähän pidemmältä reissulta takaisin kotiin tutun nykimisen kera, ja nyt kun kävin vielä autolla kaupassa niin ajotietokoneen näyttö ilmoitti että automaattivaihteiston vikatila napsahti juuri päälle.

    Nyt imietityttää sitten seuraavat asiat:

    1) Mitäpä raati on mieltä, onko tuo vaihteiston vikatila syy ongelmiin vai seuraus siitä että soppaa ei tule koneelle tarpeeksi? Ja miten sen saa nollattua?

    2) Jos tankissa on sontaa, niin voisikohan se hävitä vaihtelemalla pa-suodatinta? Nimittäin tuo suodatin on niin helppo ja halpa vaihtaa että ennemmin vaihdan sen vaikka viiteen kertaan kuin tiputan tankin ja putsaan. (Jos vaihteisto ei olisi mennyt vikatilaan, niin olisin kokeillut tänään suodattimen vaihtoa uudemman kerran ja katsonut että pääseekö tällä kertaa pidemmälle.)

    3) Löytyisiköhän Lappeenrannan seutuvilta jotakuta joka osaisi logata tuota ja päätellä numeroista että mitä palikkaa sinne pitäisi vaihtaa (luonnollisesti kohtuullista vaivanpalkkaa vastaan)? Itsellä on piuhat vain Mitsubishiin ja VAGiin, enkä muutenkaan ole näiden dieseleiden kanssa pelaillut. Voisihan sen INPAn tilata mutta kun en osaa tulkita tuloksia niin kaikki pitäisi googlailla, mielellään käyttäisi lomansa vähän fiksummin.
  • DaJackal
    Bimmer Rookie
    • Mar 2018
    • 43
    • Lappeenranta

    #2
    Päivitetään. Lueskelin että se vaihteiston vikamoodi ei (ilmeisesti) jää päälle, vaan sammutuksen ja uudelleenstarttauksen jälkeen lähdetään "puhtaalta pöydältä". No, ei ainakaan ajotietokoneen näytöllä vikamoodista mitään näkynyt kun kokeilin ajaa uuden lenkin. Näin ollen vaihdoin pa-suodattimen uudemman kerran.

    Tällä kertaa toimenpiteellä ei ollut nykimiseen mitään vaikutusta - pl. se, että ainakaan 20km testilenkin aikana mitään ongelmia ei esiintynyt täydellä kaasulla. Eli kun tallan runttaa pohjaan niin soppa tuntuu nyt riittävän. En kuitenkaan uskalla julistaa tämän pohjalta vielä sen kummempia, pitäisi ajaa enemmän testiä ja pidempää matkaa. Tasaisessa vauhdissa ja osakaasulla auto nykii usein kuten ennenkin ja kulutusmittarin neula seilaa toisella kymmenellä.

    Mittasin varmuuden vuoksi vielä akustakin napajännitteen. Tulos 12.4V auton ollessa seis (ja auto seisonut 12h) ja kun täräyttää käyntiin niin tyhjäkäynnillä 13.9V. Pitäisi siis olla kunnossa.

    Vieläkö on helppoja testejä mitä suorittaa vai pitääkö nöyrtyä rahat kädessä autosähköliikkeen loggerin orjaksi?

    Comment

    • tansju
      Bimmer Rookie
      • Apr 2015
      • 96
      • Nokian perämettällä

      #3
      Ilman tietokonetta paha varmasti sanoa mitään, mutta oireiden perusteella lähtisin liikkeelle korkeapaineanturin o-renkaista, vallankin jos tyhjäkäynti ei ole kellotasainen

      Comment

      • DaJackal
        Bimmer Rookie
        • Mar 2018
        • 43
        • Lappeenranta

        #4
        Kokeilen lähipäivinä vielä kaadella tankkiin suuttimien puhdistusaineen ja pätkäistä pa-suodattimelle tulevista letkuista pari senttiä pois -> kiristellä klemmarit tuoreeseen kohtaan. Raportoin tuloksista ja jos ei tokene niin jatkan inpa-loggaajakandidaatin etsimistä...

        Mitäs kaikkea pitää muuten purkaa edestä pois että tuohon korkeapaineanturiin pääsee käsiksi (testaamaan liitintä/vaihtamaan o-renkaita)? Ei tullut oikein selkeitä ohjeita Googlella vastaan noin nopealla etsinnällä. Mietin vain että jos o-renkaiden vaihtamiseksi se pitää purkaista sieltä irti niin kannattaako jo samalla vaivalla vaihtaa se anturi kun ei taida moisella olla hintaa kuin ~80€ tms.

        Comment

        • tansju
          Bimmer Rookie
          • Apr 2015
          • 96
          • Nokian perämettällä

          #5
          Originally posted by DaJackal View Post
          Kokeilen lähipäivinä vielä kaadella tankkiin suuttimien puhdistusaineen ja pätkäistä pa-suodattimelle tulevista letkuista pari senttiä pois -> kiristellä klemmarit tuoreeseen kohtaan. Raportoin tuloksista ja jos ei tokene niin jatkan inpa-loggaajakandidaatin etsimistä...

          Mitäs kaikkea pitää muuten purkaa edestä pois että tuohon korkeapaineanturiin pääsee käsiksi (testaamaan liitintä/vaihtamaan o-renkaita)? Ei tullut oikein selkeitä ohjeita Googlella vastaan noin nopealla etsinnällä. Mietin vain että jos o-renkaiden vaihtamiseksi se pitää purkaista sieltä irti niin kannattaako jo samalla vaivalla vaihtaa se anturi kun ei taida moisella olla hintaa kuin ~80€ tms.
          Imusarjan joutuu irroittamaan mutta sen jälkeen onkin tilaa, samalla saa tarkistettua kaikki alipaineletkut eli menee vallan mukavasti kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Itse anturi on kiinni kahdella muistaakseni 30-kokoa olevalla torxpultilla.

          Ja mitä tuohon anturin hintaan tulee niin tykkää alkuperäinen boschin anturi olla saksassakin 150-200e hintaluokassa, joten kerro ihmeessä mistä meinasit sen noin halvalla saada?
          Last edited by tansju; 22-07-2018, 22:02.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9138
            • Oulu

            #6
            Kokeile heilutella niitä paineanturin johtoja/liitintä, vaikuttaako käyntiin. Liittimen pinnien huono kontakti yleisin ongelma.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • DaJackal
              Bimmer Rookie
              • Mar 2018
              • 43
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by tansju View Post
              Imusarjan joutuu irroittamaan mutta sen jälkeen onkin tilaa, samalla saa tarkistettua kaikki alipaineletkut eli menee vallan mukavasti kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Itse anturi on kiinni kahdella muistaakseni 30-kokoa olevalla torxpultilla.

              Ja mitä tuohon anturin hintaan tulee niin tykkää alkuperäinen boschin anturi olla saksassakin 150-200e hintaluokassa, joten kerro ihmeessä mistä meinasit sen noin halvalla saada?
              Kiitoksia! Samalla varmaan kannattaa tsekata onko imusarjasta jo poistettu läpät, ja jos ei niin poistaa nekin? (Luulisi kyllä että tämän ikäisestä on jo heivattu kuuseen näillä kilometreillä.) Mikäli näin, niin Internetin mukaan tarvitaan 6kpl 22mm läppiä. Ainakin briteissä www.x8r.co.uk näitä myy - vai löytyykö fiksumpaa paikkaa tilata?

              Mitä anturiin tulee, niin eikös kyseessä ole tämä?


              (Tuleeko muuten uudet o-renkaat uuden anturin mukana vai pitääkö hommata erikseen?)

              Originally posted by Clavurion View Post
              Kokeile heilutella niitä paineanturin johtoja/liitintä, vaikuttaako käyntiin. Liittimen pinnien huono kontakti yleisin ongelma.
              Pitää testata. Liitin irti, CRC:n Connector Cleaneria terminaaleihin, takaisin kiinni ja testiajolle?

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Originally posted by DaJackal View Post
                Pitää testata. Liitin irti, CRC:n Connector Cleaneria terminaaleihin, takaisin kiinni ja testiajolle?
                Contact cleaner tai edes kontaktipasta ei yleensä auta, kun niiden pinnien sisällä kontaktiliuskat löystyvät ajansaatossa. Ihan auto käynnissä kokeilet heilutella, vaikuttaako käyntiin.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • DaJackal
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2018
                  • 43
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Contact cleaner tai edes kontaktipasta ei yleensä auta, kun niiden pinnien sisällä kontaktiliuskat löystyvät ajansaatossa. Ihan auto käynnissä kokeilet heilutella, vaikuttaako käyntiin.
                  Ei oireile huomattavissa määrin tyhjäkäynnillä, joten voi olla hankalaa?

                  Comment

                  • MOH85
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2009
                    • 241
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by DaJackal View Post
                    Ei oireile huomattavissa määrin tyhjäkäynnillä, joten voi olla hankalaa?

                    Jos tyhjäköynti on ok avaa salavalikosta kierrokset näkyviin. Mulla oli huono kontakti railpaineanturissa niin tyhjäkäynti hyppi 730-760 rpm ja kun liitintä muljasi tasoittui 750 rpm +/- muutama.. Tosin jossakin vaiheessa tyhjäkäynti oli niin huonoa että auto sammui.. Liitintä tosiaan voi heiluttaa, puhdistaa ja pinnit vaihtaa imusarja kiinni. Jos siis ei imusarjaa ja muita siinä samalla tahdo tutkia..


                    Salavalikossa kohdassa 7_2 taisi olla kierrokset lukuina.. (Tai 7_1 mut joka tapauksessa..)
                    e39 530dA 1999.

                    Comment

                    • tansju
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2015
                      • 96
                      • Nokian perämettällä

                      #11
                      Originally posted by DaJackal View Post
                      Kiitoksia! Samalla varmaan kannattaa tsekata onko imusarjasta jo poistettu läpät, ja jos ei niin poistaa nekin? (Luulisi kyllä että tämän ikäisestä on jo heivattu kuuseen näillä kilometreillä.) Mikäli näin, niin Internetin mukaan tarvitaan 6kpl 22mm läppiä. Ainakin briteissä www.x8r.co.uk näitä myy - vai löytyykö fiksumpaa paikkaa tilata?

                      Mitä anturiin tulee, niin eikös kyseessä ole tämä?


                      (Tuleeko muuten uudet o-renkaat uuden anturin mukana vai pitääkö hommata erikseen?)



                      Pitää testata. Liitin irti, CRC:n Connector Cleaneria terminaaleihin, takaisin kiinni ja testiajolle?
                      Jos nyt en ihan katsonut niin ko. anturi on korkeapaineputken päässä oleva anturi, ihan tulipeltiä vasten siis. Itse olen tarkoittanut suoraan pumppuun tulevaa commonrailvalvea, ilmeisesti pieni käännöskukkanen päässyt käymään. Osanumero olisi 13517787537.

                      Läpät kyllä kannattaa poistaa jos joku sitä ei ole jo kerennyt tekemään, itse kun en ole kyseistä operaatiota joutunut tekemään niin en osaa sen tarkempia neuvoja antaa

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎