Joo siltähän tuo vaikuttais. Mut aika outo et kaikki on noin alhaalla. Yleensä parista pytystä vaan puuttuu puristukset jos pahvin on menny. Ettei olis "liimaventtiili "ongelmaa kans/sittenkin :think
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Edellinen purkamani m52 oli yhden vanoksen kikotin ja tämä kahden. Haynes väittää että tästä pitää purkaa nokka-akselit pois että saisi kannen irti. Jos nyt tilanne on se ettei ole mitään noita erikoistyökaluja ajoitukseen niin tuleeko haukatuksi paskaa jos purkaa ilman? Se edellinen onnistui helposti ilmankin mutta nyt alkoi mietityttää.
Ketjut näyttää hyvältä ja tuntuu kireältä. Venttiilikoppa nyt auki ja mitään dramaattista ei näy - ainoastaan se palaneen öljyn käry.
Kaipa se on pakko yrittää avata ja ihmetellä, mitä näkyisi. *Sigh*
Kansi irti, näyttää ettei venttiilien väleissä mitään palo/ohivuotojälkiä ja (yllätys yllätys) kansipahvi ihan ehjän näköinen.
Vein nyt kannen vuototestaukseen, jos siitä joku vika löytyisi, mutta mikäli ei löydy niin mikäs ihme sit on voinut aiheuttaa sen, että kaikista sylintereistä puristukset hukassa? Sylinteriseinät näyttää ihan hyvältä mutta eihän sinne esim. männänrenkaita pääse näkemään ylhäältä päin.
Kansi irti, näyttää ettei venttiilien väleissä mitään palo/ohivuotojälkiä ja (yllätys yllätys) kansipahvi ihan ehjän näköinen.
Vein nyt kannen vuototestaukseen, jos siitä joku vika löytyisi, mutta mikäli ei löydy niin mikäs ihme sit on voinut aiheuttaa sen, että kaikista sylintereistä puristukset hukassa? Sylinteriseinät näyttää ihan hyvältä mutta eihän sinne esim. männänrenkaita pääse näkemään ylhäältä päin.
Arvauksia?
Jako loikannut sen verran että ventiilit auki väärään aikaan?
Kansi irti, näyttää ettei venttiilien väleissä mitään palo/ohivuotojälkiä ja (yllätys yllätys) kansipahvi ihan ehjän näköinen.
Vein nyt kannen vuototestaukseen, jos siitä joku vika löytyisi, mutta mikäli ei löydy niin mikäs ihme sit on voinut aiheuttaa sen, että kaikista sylintereistä puristukset hukassa? Sylinteriseinät näyttää ihan hyvältä mutta eihän sinne esim. männänrenkaita pääse näkemään ylhäältä päin.
Arvauksia?
Kait sen olisi kuullut puristuksia mittaillessa jo paine olisi karannut alakertaan? Ainakin jos venttiilikopan korkki olisi ollut auki?
Tulpanreijästä paineistamalla sylinterin voi myös tutkia minne paine karkaa. Tämä on tosin nyt jo tässä myöhäistä.
Tai miksei tuota sopivalla järjestelyllä voi kokeilla myös sylinteriin vaikka hattu onkin auki. Värkkää vaan sopivan levyn sylinterin päälle mikä vetää siihen kannenpulttien reikiin kiinni. Tiivitys vaikka kumilevyllä ja painetta levyssä olevan tubelenventiilin kautta sylinteriin.
Olihan venttiilit kiinni, kokeilitko esim diselelillä ja irtonaisella kannella vuotavatko venttiilit? Painemittari myös ehjä?
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
jos tuosta ei ole mitenkään mahdottoman hankala ottaa öljypohjaa poies, niin tekisin sen. seuraavaksi sitten mäntä kerrallansa kangen kanssa poies yläkautta, niin näkee missä kunnossa ne on. jos kaikki männät näyttää ok:lta, niin vika on todennäkösimmin jossain muualla, kun lohkossa. veikkaisin jotain venttiilien sekoamista, eli jako, tai ylipääyään venttiilienajotus jotenkin muuten pielessä.
mutta koska se on noin pahasti keittänyt, niin voihan siellä olla männätkin ottaneet kipiää. yleisestiottaen moottoreissa nyt ei männät ihan ensimmäisenä hajoa (poislukien 2 tahti koneet). varsinkaan, kun tässä koneessa on 6kpl niitä, niin erikoiselta kuulostaa, jos kaikki kuusi olisi ottanut samalla kertaa kipeetä. toki kaikki on mahdollista, mutta...
Alulohkohan tekee sen että kannentiiviste ei varsinaiseti pala kun ajetaan ilman nesteitä ylikuumana vaan kierteet nousee lohkosta. Tuohon on ihan BMW:n ohje ylikuumenemisen jälkeen, eli kannenpultit vedetään momenttiin ja katsotaan onko kierteet vielä ehjät, eli jos kierteet ei kestä momenttiin vetoa niin lohko on BMW:n mukaan morjens, remppareiska asentaa helicoilit.
Muuten niitä lohkon jenkojen paskomisia ei tarvii pelätä, pultithan ovat venyviä eli millään kiristämisellä miten vain ei jenkoja saa lohkosta nousemaan kun pultit myötävät ensin.
Alulohkohan tekee sen että kannentiiviste ei varsinaiseti pala kun ajetaan ilman nesteitä ylikuumana vaan kierteet nousee lohkosta. Tuohon on ihan BMW:n ohje ylikuumenemisen jälkeen, eli kannenpultit vedetään momenttiin ja katsotaan onko kierteet vielä ehjät, eli jos kierteet ei kestä momenttiin vetoa niin lohko on BMW:n mukaan morjens, remppareiska asentaa helicoilit.
Muuten niitä lohkon jenkojen paskomisia ei tarvii pelätä, pultithan ovat venyviä eli millään kiristämisellä miten vain ei jenkoja saa lohkosta nousemaan kun pultit myötävät ensin.
ihmettelinkin, että mitenkä nuo jengat voi korkata koneen keittämisestä, mutta nythän se selvis täysin.
aivan, aivan. alumiinilohkohan tekee tuollasta. en ottanut huomioon ollenkaan tuota alumiinia, vaikka metallipuolen juttuja teenkin aika paljon. omissa autoissa ollut valurautanen lohko oikeestaan kaikissa, mihin olen koneremonttia joutunut tekeen, niin ehkäpä siinä syy, ettei heti tullut mieleen. alumiini alkaa pehmeneen aika voimakkaasti jo kohtuu pienissä lämpötiloissa vs valurauta, mikä on lähestulkoon yhtä kovaa vielä niissä lämpötiloissa, missä alumiini on jo sulamispisteessään.
nyt, kun tuota järkeilee, niin on ihan luonnollista, että ne jengathan sieltä on luultavasti korkanneet ja sen seurauksena jopa pytystä puristukset karanneet. tottahan ne puristukset karkaa, kun kerran kansi ei ole enää kireellä.
itse suosittelisin niitä helicoileja. on oikeasti hyviä ja kestäviä ja vieläpä helppoja asentaa. miinuksena on kova hinta. siis oikeista helicoileista. ne on jopa kestävämpiä alumiinissa, kun pelkkä jenka alumiinissa. tosin tässä tapauksessa, jos keittäminen toistuu, niin tulee se jenka helicoilin kanssa ylös sieltä. saahan noita jotain tarvike "helicoileja", mutta on ehkä vähän arveluttavaa laittaa sellasia tuonne lohkoon. noita oikeita helicoileja myydään ymmärtääkseni ihan täysiä sarjoja, mutta sitten myös yksittäinkin. ostaisin sen kokosia helicoil kierteitä sen verran, mitä tollaseen nyt menee ja lisäks oikeanlaisen kierretapin, sekä sen tapin, millä itse helicoili kierretään paikalleen. sitä tappia ei tarvita, millä napsastaan se helicoilin pää poikki. siis se, mistä se kierretään paikoilleen. sen voi napsasat poikki vaikka riittävän pienellä meisselillä, kuusiokoloavaimella, tai ehkä parhaiten tuurnalla. melkeinpä millä vaan, mikä sinne helicoilin sisään mahtuu. en tiedä onko tuo helicoilin ulko koko jotenkin spesiaali, ettei vahingossakaan käy mikään normaali standardoitu hienokierteinen tappi.. luultavasti. jos tuolle tiedolle on tarvetta, niin voin tarkistaa töissä maanantaina.
mietin edelleen tuota elumiinia materiaalina.. lohkohan on kohtuu iso kokonen köntti. kuinkahan paljon se on vääntynyt kieroon, mutkalle, kurville tuossa keittämisessä? monien koneiden korjaamomanuaali kertoo pitkällä ja suoralla teräsviivottimella mitaten kannen ja lohkon suoruuden sillain, että viivotin mitattavan (esim. tässä tapauksessa sen) lohkon ja kannen päälle ja rakotulkilla katsotaan mahtuuko ilmotettu maksimi kokonen rakotulkin luiska viivottimen ja kannen välistä. se on jotain 0,05, tai 0,10mm veikkaisin. saattaa olla enemmänkin, kun on pitkä kone kuitenkin. ja plaanaamallahan tuon saa korjattua. lohkon plaanaaminen on vain aika työlästä, kun pitää koko kone irrottaa autosta ja purkaa aika pitkälti pelkäks lohkoksi..
mutta jos lohko on käynyt niin kuumana, että on jengatkin korkanneet, niin olisi syytä katsoa myös ne männät. niiden kunnosta ei oikein tiedä mitään, ennenkun ottaa männät irti ja katselee niitä. se pelkkä männänlaki yleensä näyttää ihan ok:lta, mutta mäntä voi olla totaalisen sökönä.
nää on harmillisia juttuja, mutta kuitenkin korjattavissa. ihminen nuo mottorit on suunnitellut ja rakentanutkin, joten ne on myös ihmisen korjattavissa. tsemppiä rojektiin!
Comment