e39 m52b25TU kansipahvi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ioni
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 125
    • Viiala

    e39 m52b25TU kansipahvi?

    No niin...autohan oli Tampereella ja ruuhkassa lämmöt nousivat punaiselle. Lämmitys täysille niin laski sen verran että pääsi moottoritielle. Siellä kuitenkin pääsi koneessa ollut savu karkuun eli kuulemma aika kova savu, jonka jälkeen auto tien sivuun parkkiin. Lämmöt ei kuulemma tässä vaiheessa olleet punaisella mutta normaalia korkeammalla kuitenkin.
    kun sitten auton jäähdyttyä noin tunnin päästä pääsin itse autolle, katselin oljytikun öljyn (ok), öljykorkin alle (ok) ja löysin termarikotelon ilmausruuvin lentäneen jonnekin ja siinä reiässä sellaista vaaleanruskeaa mähmää.
    Kone ei käynnisty ja startilla pyörittäessä kuvittelisin ettei ole puristuksia - ainakin kuulostaa ihan erilaiselta - kuin tulpatonta mopoa polkisi.

    Kun nyt kuitenkin on täälläkin moneen kertaan todettu että tuo kone on helpompi rikkoa tarpeettomalla kansirempalla kuin keittämällä niin kysyn viksummilta, voiko asiasta tehdä jonkinlaista analyysiä ennenkuin alkaa avaamaan?
    --
    ioni

    "What's red and bad for your teeth?

    A brick.
    "
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10946
    • Joensuu

    #2
    Mittaa puristuspaineet, jos ok, niin kansi&kansipahvi kunnossa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • ioni
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 125
      • Viiala

      #3
      onko purkamatonta keinoa erottaa, karkaako paine kansipahvin vai venttiilien kautta?
      Lähinnä vaan pelottaa tuo pahvin vaihto kun siitä on täällä peloteltu niin vietävästi. Itsekin olen jo yhden sellaisen "remontoidun" omistanut ja vaihdoin siihen koko koneen kun kaikki lohkon kierteet oli paskottu eikä uudelleen huvittaisi tehdä. Siksi haluan tarkistaa kaikki muut vaihtoehdot ennen purkua.
      Last edited by ioni; 14-08-2018, 13:26.
      --
      ioni

      "What's red and bad for your teeth?

      A brick.
      "

      Comment

      • Muurahainen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by ioni View Post
        onko purkamatonta keinoa erottaa, karkaako paine kansipahvin vai venttiilien kautta?
        Lähinnä vaan pelottaa tuo pahvin vaihto kun siitä on täällä peloteltu niin vietävästi. Itsekin olen jo yhden sellaisen "remontoidun" omistanut ja vaihdoin siihen koko koneen kun kaikki lohkon kierteet oli paskottu eikä uudelleen huvittaisi tehdä. Siksi haluan tarkistaa kaikki muut vaihtoehdot ennen purkua.
        Venttiileidenkin ehjääminen tietää kannen irroitusta. Sillä ei siis tuohon ole juurikaan merkitystä.

        Oliko jostain pytystä jo puristukset häviksissä?

        Comment

        • ioni
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 125
          • Viiala

          #5
          en tiedä, onko puristukset oikeasti hävinnyt - kuulostaa vaan startatessa niin oudolta ja pyörii niin helpon oloisesti että ensimmäinen heittoarvaus oli se.
          Mitenkäs jos tarkoituksena on korjata vakio 523 eikä rakentaa 1400hp kiihdytysautoa niin onko merkitystä, ostaako kannenpultit arp 317€ vai renz 12€?
          Vielä tuosta kannen avaamisesta kun tuosta on niin helppo rikkoa kierteet niin onko purkamiseen ja kokoamiseen jotain kelpo vinkkejä, millä saisi paikat pysymään ehjinä?
          --
          ioni

          "What's red and bad for your teeth?

          A brick.
          "

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11203
            • Oulu

            #6
            Perus venyvää pulttia vaan. Varmasti toimii vaikka jopa ahtaisitkin sen. Perus korjauksessa varsinkin arp:t on rahanhukkaa.

            Tarvittavat ohjeet löytyy TIS:stä. Ne kierteet lohkosta menee jos menee. Yleensä johtuen koneen reilusta keittämisestä.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • jonne
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 248
              • Rusko

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Perus venyvää pulttia vaan. Varmasti toimii vaikka jopa ahtaisitkin sen. Perus korjauksessa varsinkin arp:t on rahanhukkaa.

              Tarvittavat ohjeet löytyy TIS:stä. Ne kierteet lohkosta menee jos menee. Yleensä johtuen koneen reilusta keittämisestä.
              Kansia irroitellessa niitä kierteitä menee myös kun unohtuu, että kiristystä pitää tasaisesti laskea pulteittain.
              M52:n kansi ja pahvi kestävät yleensä oikein hyvin.
              Mikä laulaen tulee, se tulee.

              BMW E39 M5, vm. 2002

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11203
                • Oulu

                #8
                Originally posted by jonne View Post
                Kansia irroitellessa niitä kierteitä menee myös kun unohtuu, että kiristystä pitää tasaisesti laskea pulteittain.
                M52:n kansi ja pahvi kestävät yleensä oikein hyvin.
                Joo sitä mää vähän tarkotin tuolla että tarvittavat ohjeet löytyy TIS:stä Siellä on löysäämiselle ja kiristämiselle ohjeet.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • MaxSound
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2009
                  • 255
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by ioni View Post
                  en tiedä, onko puristukset oikeasti hävinnyt - kuulostaa vaan startatessa niin oudolta ja pyörii niin helpon oloisesti että ensimmäinen heittoarvaus oli se.
                  Liimaventtiili? :think

                  -98 E46 320i liimasi venttiilit jos teki vain lyhyen siirron ennen sammutusta. Pitkä startti kaasupohjassa niin heräili yleensä. Kerran piti vetää käyntiin Melkoisia romuja, mutta pärjäsi sen kanssa kun antoi aina käydä hetken

                  Oireet vain kuulostaa tutulta. Hyvällä tuurilla selviää vetämällä käyntiin ja sitten jäähdytyspuolen vuodot kuriin.
                  E39 525DA Touring -01, 540tkm

                  Comment

                  • ioni
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2007
                    • 125
                    • Viiala

                    #10
                    Voisiko pitää paikkansa kun kuitenkin oikeasti iski ajosta ensin vedet ja sitten savut pihalle eli keitti selvästi.
                    Eipä kai se kokeileminen mitään tee jos vielä uskotte että tuollainen oire voisi iskeä yllättäen ja pyytämättä - olen vain aina kuvitellut että tuo liittyy siihen että auto seisoo ja sitten käynnistäessä venttiili jää jumiin.

                    mikäli tuo ei auta ja kansi on aukaistava niin onko mikään kotikonsti viivottimen kanssa riittävän hyvä tarkistamaan, onko kansi plaanauksen tarpeessa vai pitääkö joka tapauksessa kiikuttaa tasohiottavaksi?
                    --
                    ioni

                    "What's red and bad for your teeth?

                    A brick.
                    "

                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by ioni View Post
                      Voisiko pitää paikkansa kun kuitenkin oikeasti iski ajosta ensin vedet ja sitten savut pihalle eli keitti selvästi.
                      Eipä kai se kokeileminen mitään tee jos vielä uskotte että tuollainen oire voisi iskeä yllättäen ja pyytämättä - olen vain aina kuvitellut että tuo liittyy siihen että auto seisoo ja sitten käynnistäessä venttiili jää jumiin.

                      mikäli tuo ei auta ja kansi on aukaistava niin onko mikään kotikonsti viivottimen kanssa riittävän hyvä tarkistamaan, onko kansi plaanauksen tarpeessa vai pitääkö joka tapauksessa kiikuttaa tasohiottavaksi?
                      Ei tuo liimaventtiili ole. Eikä liimaventtiilissä ole edes venttiili syypäänä vaan nostaja.

                      Mittaa ne puristukset nyt alkuun niin saat tietoa kannen aukaisun tarpeellisuudesta.
                      Tuollainen kutonen kuulostaa pyöriessään esim. ilman sytkää hyvällä akulla aika helposti rullaavalta.

                      Comment

                      • ioni
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2007
                        • 125
                        • Viiala

                        #12
                        Ensihavainto pellin alta. Nostelin puolat irti niin kahden tulpan reiässä öljyä...keulasta päin toinen puola ui öljyssä ja kolmannessa reiässä jonkun verran. Rämä siis vielä tulpat paikallaan!
                        Tulpat kuitenkin ehjän näköiset.

                        To be continued...
                        Last edited by ioni; 18-08-2018, 12:24.
                        --
                        ioni

                        "What's red and bad for your teeth?

                        A brick.
                        "

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11203
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by ioni View Post
                          Ensihavainto pellin alta. Nostelin puolat irti niin kahden tulpan reiässä öljyä...keulasta päin toinen puola ui öljyssä ja kolmannessa reiässä jonkun verran. Rämä siis vielä tulpat paikallaan!
                          Tulpat kuitenkin ehjän näköiset.

                          To be continued...
                          Eli venakopan tiiviste vuotaa. Perus settiä ehjässäkin koneessa.
                          Last edited by Pazi88; 18-08-2018, 12:39.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • ioni
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2007
                            • 125
                            • Viiala

                            #14
                            Ok eli tuosta ei vielä voi päätellä mitään varsinaista viasta.
                            Seuraavaksi siis puristuspaineet mittaukseen.
                            --
                            ioni

                            "What's red and bad for your teeth?

                            A brick.
                            "

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10946
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by ioni View Post
                              Ok eli tuosta ei vielä voi päätellä mitään varsinaista viasta.
                              Seuraavaksi siis puristuspaineet mittaukseen.
                              Öljy tulpan koloissa tappaa puolan, kokemusta on. Eli se venttiilipan vuoto kannattaa hoitaa kuntoon kun auton saat muuten toimimaan. Kun olet mitannut puristuspaineet, niin olet jo paljon viisaampi vian suhteen.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X