Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D Webasto ongelmaa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sevnie00
    BTCF Member
    • Jan 2018
    • 57
    • Tampere

    530D Webasto ongelmaa...

    Morjesta

    Eli Webasto ei pelitä. (Yllätys?) Mutta asiaan pystyy laittamaan sekä ajastimella että suorakäynnistyksellä päälle jonka jälkeen ääntää n. 2-3min ja sammuu ja yrittää auton käydessäkin auttaa lämmittämään moottoria eli heräilee silloin tällöin sama 2-3min aika. Webasto herjaa vesipumppu vikaa pumppu pelaa kumminkin. Sen lisäks Webasto herjaa alhaista jännitettä. Jännite on mittatu webastolta 12.7v. Inpalla näyttää muut arvot normaaliksi mutta clamp voltage on 1v 🤔 ja kun webaston tykkää päälle meteringpump (polttonestepumppu?) Ei lähde päälle samalla 🤔 alkaa olla sen verta vilposta keliä että ois mukava saada toimiin. Viimetalvena pelannut mutta lyhyen ajon takia nappastu sulake irti. Sen jälkeen ei oo kertaakaan syttynyt koska tuo puhina on vaan kylmää ilmaa mitä lykkää putkesta joten tuskin polttaa mitään.
  • walopower
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 294
    • Espoo

    #2
    Vesipumppu tai piirilevy.
    Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

    Comment

    • sevnie00
      BTCF Member
      • Jan 2018
      • 57
      • Tampere

      #3
      Menee kädettömäks mutta menkööt. Milläs tuon vesipumpun vaihtaa? Webastoa en irti saanut tai osannut ottaa ja ohjeita aika vähän kun jännitteitä mittailin... Ja mimmonen pumppu sinne käy? Tuskin montaa euroa maksaa joku ei merkkituote �� kumminkin tuntuis pyörivän jonkun verta... Inpassa tosin välähtää 1s välähdyksiä päällä olo pari kertaa ennenkuin pimenee koko Webasto... Mutta ei overheettaa varmaankaan kun ei lähde ees lämpiään ��
      Last edited by sevnie00; 30-10-2018, 09:22.

      Comment

      • -kalevi-
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 507
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by sevnie00 View Post
        Menee kädettömäks mutta menkööt. Milläs tuon vesipumpun vaihtaa? Webastoa en irti saanut tai osannut ottaa ja ohjeita aika vähän kun jännitteitä mittailin... Ja mimmonen pumppu sinne käy? Tuskin montaa euroa maksaa joku ei merkkituote �� kumminkin tuntuis pyörivän jonkun verta... Inpassa tosin välähtää 1s välähdyksiä päällä olo pari kertaa ennenkuin pimenee koko Webasto... Mutta ei overheettaa varmaankaan kun ei lähde ees lämpiään ��
        Irrottat webastosta: pakoputken, vesiletkut, pa letkun ja sähköjohon. Sitte alakautta webaston kannakkeesta 2kpl 6mm pultteja pois. Sen jälkeen kampeat webastoa vasemmalle, niin se liukuu pois ylemmästä kannakkeesta. Kun webasto on pöydällä, niin vesipumppu on helppo vaihtaa. Omassa autossa oli myös vesipumppu rikki, ja webasto ei lähtenyt ollenkaan polttamaan...
        E87 118d
        E70 3.0d
        Ex: E36 M3
        Ex: E36 cabriolet m60b40
        Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
        Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

        Comment

        • pera8x
          Bimmer Rookie
          • Jan 2015
          • 158
          • tampere

          #5
          voi olla myös polttoainepumppu rikki, jos ei pidä napsuntaa, kun inpalla antaa käskyä. sanooko se mitään?



          just oli oma webasto pöydällä, kun herjas vesipumppua. en osannut kans irrottaa sillain, kun kuuluu, vaan avasin kaikki pultit ja ihmettelin, kun ei lähde irti. lopulta meni hermot ja sorkkaraudalla väänsin sen irti sieltä. siinä kohtaa selvis rakenne.


          eli, se webasto on alapäästään kiinni pulteilla, mitkä kyllä näkee. pohjamuoveja joutuu vähän raottaan kanssa, että pääsee näkeen ne takapuolen pultit. siellä on pultteja 2kpl takana, viistosti ylöspäin. ja sitten edessä on yksi, mikä pitää sellasta pellin lirpaketta. nuo pois, niin webasto on enään ylhäältä kiinni. ylhäällä on sellaset kumipuslat ja webastossa vastaavasti sellaset tapait. noihin kumipusliin webasto "sujahtaa". eli työnnä webastoo aika voimalla kohti repsikkaa, kunnes se irtoo.


          purin tuon oman webaston ja mittailin ja tutkin. puhallin ehjä. hehku oli ohmeiltaan ainakin ehjä. suoraa virtaa en hehkulle uskaltanu antaa, ettei kyrvähdä. vesipumppu ei antanut mitään arvoja, eikä myöskään pyörinyt, kun antoi suoraa virtaa. purin sitten vesipumpun irti ja sehän oli ihan palanut. joku oikkari varmaan, kun totaalisen hiiltynyt, ihan musta sisältä.


          motonetistä saa n. 40e hintaan ehkä muuten sopivaa vesipumppua, mikä on aika lähelle orkkista, mutta vain hieman pidempi. vesiletkun lähdöt sojottaa eri suuntiin, kun orkkiksessa, mutta tuo siipipyörän kotelo käy vanhasta vesipumpusta suoraan tuohon uuteen. näin saa ne vesiletkujenkin lähdöt sojottaan oikeaan suuntaan. tuolle joutuu vähän rakenteleen sitten omia kannakkeitaan, kun ei sovi oleen ihan samalla tavalla kyljessä kiinni, mitä se originaali pumppu oli. ja se, että toimiiko tuo koko pumppu selviää varmaankin tänään. meinaan eilen iltasella vasta sain tuon webastoni takasin paikoilleen, niin en jaksanut illalla enää alkaa tutkaileen toimintaa.

          Comment

          • sevnie00
            BTCF Member
            • Jan 2018
            • 57
            • Tampere

            #6
            Juu webaston sain irti melkonen homma tuossa pihassa väkertää. Pumpun vaihdoin orkkikseen mutta herjaa edelleen pumppua😂 ja sitte alhaista jännitettä mutta pumppu kyllä toimi kun kokoajan hakkasi vikakoodien nollausta 🤔 lämmitä se ei kuitenkaan.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5266
              • Pirkkala

              #7
              Ohjainkortti saanu vettä. Ota saman osanumeron kortti purkuautosta ja siirrä eprom koppakuoriainen siihen (vaatii ehkä vähän elektroniikkaosaamista) näin korjasin omani.
              Sinua voi asiassa myös auttaa eräs autoelektroniikkakorjaamo pattijoella.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2017
                • Kangasala

                #8
                Originally posted by sevnie00 View Post
                Juu webaston sain irti melkonen homma tuossa pihassa väkertää. Pumpun vaihdoin orkkikseen mutta herjaa edelleen pumppua😂 ja sitte alhaista jännitettä mutta pumppu kyllä toimi kun kokoajan hakkasi vikakoodien nollausta 🤔 lämmitä se ei kuitenkaan.
                Kannattaa se weban alijänniterajakin poissulkea ja ladata akku täyteen asentajalta ja autosta ennen seuraavia roputuksia
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • sevnie00
                  BTCF Member
                  • Jan 2018
                  • 57
                  • Tampere

                  #9
                  Kukahan tuota alijännite juttua korjais? Kortti oli kyllä ihan kuiva ja koko Webasto muutenkin "siistissä" kunnossa.. pystyykö tuon alijännite jutun korjaamaan ite? Kumminkin inpakin on ja eikös tuo väylässä ohjelmoida �� kun vaan kertoo mistä ja miten niin eiköhän se suju. Ja huonon akun voi sulkea pois kun vuoden vanha varta ja ei vaikutusta vaikka ois laturin päässä auto. Weban clamp voltage silti 1v
                  Last edited by sevnie00; 13-11-2018, 19:23.

                  Comment

                  • pera8x
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2015
                    • 158
                    • tampere

                    #10
                    vähän samaa vikaa täälläkin. sain tuon oman vebaston paikoilleen ja kaiken järjen mukaan sen pitäisi toimia, mutta eipäs sano yhtään mitään.. polttoainepumppu toimii, kun inpalla käskyttää. puhallin toimii. uusi vesipumppukin toimii.


                    lakkasi herjaamasta tuota vesipumppua, kun laittoi uuden, mutta ei vaan toimi. ei edes yritä lähteä käyntiin. onkohan sitten korttikin kyrvähtänyt? meinaan tuo vanha vesipumppu oli ainakin ihan totaalisen kyrvähtänyt.. ihan musta ja haisi palaneelle. oli siis silmin nähden ottanut kunnolla lämpöä.


                    missä lämpötilassa tuon webaston pitäisi lähteä käyntiin? jostain luin, että 5 astetta plussan puolella, niin pitäisi lähteä webasto pöhiseen, jos moottori on riittävän kylmä. mutta ei tuo mun webasto sano yhtään mitään, vaikka välillä on ollut pakkastakin. erikoinen homma.:think

                    Comment

                    • koma
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2013
                      • 55
                      • Juupajoki/Tampere

                      #11
                      Originally posted by sevnie00 View Post
                      Kukahan tuota alijännite juttua korjais? Kortti oli kyllä ihan kuiva ja koko Webasto muutenkin "siistissä" kunnossa.. pystyykö tuon alijännite jutun korjaamaan ite? Kumminkin inpakin on ja eikös tuo väylässä ohjelmoida �� kun vaan kertoo mistä ja miten niin eiköhän se suju. Ja huonon akun voi sulkea pois kun vuoden vanha varta ja ei vaikutusta vaikka ois laturin päässä auto. Weban clamp voltage silti 1v

                      Aika varmasti kortilla vika tuossa tapauksessa mutta voihan sen varalta mitata että onko siellä webaston virtaliittimellä sama jännite mitä akulla on. Kortti korjaukseen esim Sercapille tai toista tilalle. Hankala tuota on itse korjata jos ei ole asianmukaisia välineitä ja kokemusta.

                      Comment

                      • koma
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2013
                        • 55
                        • Juupajoki/Tampere

                        #12
                        Originally posted by pera8x View Post
                        vähän samaa vikaa täälläkin. sain tuon oman vebaston paikoilleen ja kaiken järjen mukaan sen pitäisi toimia, mutta eipäs sano yhtään mitään.. polttoainepumppu toimii, kun inpalla käskyttää. puhallin toimii. uusi vesipumppukin toimii.


                        lakkasi herjaamasta tuota vesipumppua, kun laittoi uuden, mutta ei vaan toimi. ei edes yritä lähteä käyntiin. onkohan sitten korttikin kyrvähtänyt? meinaan tuo vanha vesipumppu oli ainakin ihan totaalisen kyrvähtänyt.. ihan musta ja haisi palaneelle. oli siis silmin nähden ottanut kunnolla lämpöä.


                        missä lämpötilassa tuon webaston pitäisi lähteä käyntiin? jostain luin, että 5 astetta plussan puolella, niin pitäisi lähteä webasto pöhiseen, jos moottori on riittävän kylmä. mutta ei tuo mun webasto sano yhtään mitään, vaikka välillä on ollut pakkastakin. erikoinen homma.:think

                        Pitäis lähtee päälle +5 tai alle jos moottori on tarpeeksi kylmä. Antaako enää mitään vikakoodia? Jos ei niin vikakoodit vois kokeilla lukea vielä Webaston Thermo Testillä. Kokeile myös käyttää webaston sulake irti

                        Comment

                        • sevnie00
                          BTCF Member
                          • Jan 2018
                          • 57
                          • Tampere

                          #13
                          Mulla menee tuuletukseen vaan suoraan ja puhaltaa kylmää ilmaa pakoputkesta.

                          Comment

                          • sevnie00
                            BTCF Member
                            • Jan 2018
                            • 57
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by koma View Post
                            Aika varmasti kortilla vika tuossa tapauksessa mutta voihan sen varalta mitata että onko siellä webaston virtaliittimellä sama jännite mitä akulla on. Kortti korjaukseen esim Sercapille tai toista tilalle. Hankala tuota on itse korjata jos ei ole asianmukaisia välineitä ja kokemusta.

                            Juu mulla siis tulee ihan 12v sinne weballe 🙄 kaippa se kortin piikkiin menee sitten.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2717
                              • Tampere

                              #15
                              Onko Webastolta luettu vikakoodeja, ja mikäli on niin mitä ne kertoo?
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎