Mekaanisten kangaspenkkien vaihto sähkösäädöllä oleviin nahkapenkkeihin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maatu
    Newbiemmer
    • Sep 2018
    • 15
    • Kuopio

    Mekaanisten kangaspenkkien vaihto sähkösäädöllä oleviin nahkapenkkeihin

    Joo elikkäs, löytyiskö jonkunlaista ohjetta kyseiseen operaatioon ja tarvitseeko jotakin muuta kuin itse penkit ja niiden johdot? Kyseessä prefacelift sedan johon olen nahkapenkit vaihtamassa. Netistä sen verran löysin että pitäisi jokin rele laittaa joka katkaisee virrat penkeistä kun virrat laittaa pois :think pitääkö sitten paikkansa?
    Kaikkia ohjeita otan vastaan!
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    #2
    Periaatteessa riittää että ottaa plussan ja miinuksen. Releen kautta toteutetaan niin, että virta katkeaa kun auto menee lepotilaan. En tiedä onko käytännössä merkitystä, koska virrankulutus on joka tapauksessa mitätön. Eli helppo tehdä. Mutta..

    + jos muistit niin enempi hommaa
    + jos penkinlämmittimet niin lisää työtä

    Onnistuu varmasti mutta vaatii puuhastelua muistien ja grillien kanssa.

    Lue täältä:





    e39 530dA 1999.

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8282
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      Ei tarvi mitään releitä kun tekee alkuperästen sähkökuvien mukaan. Osa sulakkeista menee virrattomaksi kun auto menee unille.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11219
        • Oulu

        #4
        Originally posted by peto2 View Post
        Ei tarvi mitään releitä kun tekee alkuperästen sähkökuvien mukaan. Osa sulakkeista menee virrattomaksi kun auto menee unille.
        Jep. Senkun tökkii hanskalokeron taakse sulakepesään piuhat oikeaan paikkaan ja sulake paikalleen. Mut jostain syystä retrofit kitissä on se rele ja virta otetaan peräkontin jatkuvavirtaisesta virranjako blokista. Toisin kuin tehdas asennuksissa on. Liekkö sit retrofitkit noin helpomman asennuksen vuoksi, kun sinne sulakepesään on aika vittumainen päästä kunnolla käsiksi :think
        Last edited by Pazi88; 04-12-2018, 17:18.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Maatu
          Newbiemmer
          • Sep 2018
          • 15
          • Kuopio

          #5
          Jees, mitäs kaikkea kannattaa purkuautosta repiä penkkien mukana, vai riittääkö penkit omine johtoineen? Sähköpenkeissä ei näköjään muisteja ollut, joten asennuksen luulisi olevan aika helppo kerran täytyy vain laittaa liittimet yhteen ja +/-. Ja ainiin, penkinlämmittimet löytyy purkuautosta ja myös omasta eli tuottaako sen toimintaan saaminen ongelmia?
          Last edited by Maatu; 05-12-2018, 18:25.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11219
            • Oulu

            #6
            Revi ne auton puolen liittimet mukaan niin että pätkät johtoa on kans ja sähkösäädön plus ja miinus johdot mukaan kokonaan. Persegrillien yms johdot tinaat auton nykyisten tilalle (koska facelift vs. preface), maat kytket maton alla oleviin jakoblokkeihin ja virtapiuhan vedät sinne hanskalokeron sulakeboksin luokse.

            Tuon virtapiuhan mukaan ottaminen purkuautosta on sit kyllä aika vittumaista että sen voi joutua katkomaan. Se nimittäin luikertelee semmosen ranteenvahvuisen johtonipun sisällä ympäri autoa ja kojelaudan sisältä sinne sulakeboksille.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Maatu
              Newbiemmer
              • Sep 2018
              • 15
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Revi ne auton puolen liittimet mukaan niin että pätkät johtoa on kans ja sähkösäädön plus ja miinus johdot mukaan kokonaan. Persegrillien yms johdot tinaat auton nykyisten tilalle (koska facelift vs. preface), maat kytket maton alla oleviin jakoblokkeihin ja virtapiuhan vedät sinne hanskalokeron sulakeboksin luokse.

              Tuon virtapiuhan mukaan ottaminen purkuautosta on sit kyllä aika vittumaista että sen voi joutua katkomaan. Se nimittäin luikertelee semmosen ranteenvahvuisen johtonipun sisällä ympäri autoa ja kojelaudan sisältä sinne sulakeboksille.
              Selvä, näillä luulisi onnistuvan

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Pazi88 View Post
                Jep. Senkun tökkii hanskalokeron taakse sulakepesään piuhat oikeaan paikkaan ja sulake paikalleen. Mut jostain syystä retrofit kitissä on se rele ja virta otetaan peräkontin jatkuvavirtaisesta virranjako blokista. Toisin kuin tehdas asennuksissa on. Liekkö sit retrofitkit noin helpomman asennuksen vuoksi, kun sinne sulakepesään on aika vittumainen päästä kunnolla käsiksi :think
                Eikös alkuperäisessä tehdasasennuksessa nimenomaan ole tuo rele? Ainakin minun WDS:ssä se (rele K72) on kaavioissa. Omaankin sen laitoin.
                Sehän katkaisee sähköt vain kuskin penkistä. Tiedä sitten miksi, ehkä BMW halusi säilyttää kuskin penkin ja ratin säädettävyyden virtojen katkaisun jälkeenkin. Vai onko se juuri tuon ratin takia, sehän ei kai ehdi nousta ylös jos virrat katkeaa heti?
                Last edited by TJJ; 09-12-2018, 09:40.
                E39 528iA

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11219
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Eikös alkuperäisessä tehdasasennuksessa nimenomaan ole tuo rele? Ainakin minun WDS:ssä se (rele K72) on kaavioissa. Omaankin sen laitoin.
                  Sehän katkaisee sähköt vain kuskin penkistä. Tiedä sitten miksi, ehkä BMW halusi säilyttää kuskin penkin ja ratin säädettävyyden virtojen katkaisun jälkeenkin. Vai onko se juuri tuon ratin takia, sehän ei kai ehdi nousta ylös jos virrat katkeaa heti?
                  En nyt muista sähkökaaviota ulkoa, mutta viimeksi kjn purin faceliftistä ko. sähköt pois, niin en löytäny tuota relettä mistään :think Suoraan tuli virrat sulakepesästä.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8282
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    K72 on käytössä vain jos penkille ja/tai ratille on muisti.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by peto2 View Post
                      K72 on käytössä vain jos penkille ja/tai ratille on muisti.
                      Mutta muistihan kuuluu vakiona mukaan jos ottaa sähköpenkit (varuste 459). Vai onko tuosta ollut joku erikoinen Suomi-edition jossa ei olekaan muisteja?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8282
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Mutta muistihan kuuluu vakiona mukaan jos ottaa sähköpenkit (varuste 459). Vai onko tuosta ollut joku erikoinen Suomi-edition jossa ei olekaan muisteja?
                        Eikai lättäpenkkeihin ole ikinä kuulunut muistia.. en ainakaan muista sellaista nähneeni :think
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by peto2 View Post
                          Eikai lättäpenkkeihin ole ikinä kuulunut muistia.. en ainakaan muista sellaista nähneeni :think
                          Outo juttu. Sähkösäätö kuitenkin on erillinen varuste vakio tai sport-penkkeihin ja siihen kuuluu muisti. Mutta sähköllä säätyvää rattia ei kai ole saanut 520/523/525 malleihin, joten puuttuisiko noista sitten tuo K72 ?
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Maatu
                            Newbiemmer
                            • Sep 2018
                            • 15
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Jep. Senkun tökkii hanskalokeron taakse sulakepesään piuhat oikeaan paikkaan ja sulake paikalleen. Mut jostain syystä retrofit kitissä on se rele ja virta otetaan peräkontin jatkuvavirtaisesta virranjako blokista. Toisin kuin tehdas asennuksissa on. Liekkö sit retrofitkit noin helpomman asennuksen vuoksi, kun sinne sulakepesään on aika vittumainen päästä kunnolla käsiksi :think
                            Selvisikin tänään autoa tutkiessa että ovessa onkin muistin nappulat, saako penkit asennettua ilman muistejen käyttöönottoa?

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8282
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #15
                              Originally posted by Maatu View Post
                              Selvisikin tänään autoa tutkiessa että ovessa onkin muistin nappulat, saako penkit asennettua ilman muistejen käyttöönottoa?
                              Saa mutta miksi kukaan jättäisi sen kytkemättä kun se muisti tarvii yhden ainokaisen johdon vedon sinne penkkiin. :think
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              Working...
                              X