Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 huono ajettavuus!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkomaa
    BTCF Member
    • Apr 2007
    • 336
    • Tuusula

    E39 huono ajettavuus!

    Terve!


    VM:96 523 on tällä hetkellä huonoin ajamani bemmi. Mietinkö auton vaihtoa vai onko tuolle tehtävissä jotain.?


    Auto hakee koko-ajan jonnekin, täristää rattia ja tuuli muuttaa auton suuntaa sekä turhan paljon keinumista.


    Olen miettinyt että laitan uudet raidetangot kokonaisena molemmin puolin ja jäykemmät jouset.


    Raidetangot:





    Jouset haluaisin jäykemmäksi ilman madallusta, mutta löysin pari vaihto-ehtoa pienellä madalluksella:





    tai:





    Noilla kenties hieman saisi autoa haluttuun suuntaan, mutta onko kenelläkään kokemusta/suositusta kummat jouset?


    Entä muuta ajettavuutta parantavaa ideaa kohtuullisessa budjetissa?
    Leima tullut viimeksi mutta ei tuo auto hyvä ole, yritetäänkö tehdä jotain?


    Kiitos!
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14448
    • Oulu

    #2
    Jos siellä on enempikin välyksiä, niin umpipähkää turha lähteä osia vaihtelemaan. Toinen asia on renkaat? Merkki? Kunto?
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • mikkomaa
      BTCF Member
      • Apr 2007
      • 336
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by zener View Post
      Jos siellä on enempikin välyksiä, niin umpipähkää turha lähteä osia vaihtelemaan. Toinen asia on renkaat? Merkki? Kunto?

      Auto on ollut minulla varmaan kolmisen vuotta ja sinä aikana eteen vaihdettu ainostaan yksi tukivarsi ja taakse pyöränlaakeri. Toiset renkaat jo menossa ja nyt alla aika hyvällä pinnalla olevat, halppis renkaat tosin. Mutta haki jo aiemmilla renkailla ja myös talvi-renkailla.


      täristää jarruttaessa myös pahasti käsille, levyt ja palat vaihdettu.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Vaihda reaktiotangot (tai pelkät puslat). Etutukitanko Motonetissä tuon nimi. Ei raidetangot mitään auta, ellei ne nyt ihan lopussa (väljät) ole.
        E39 528iA

        Comment

        • mikkomaa
          BTCF Member
          • Apr 2007
          • 336
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Vaihda reaktiotangot (tai pelkät puslat). Ei raidetangot mitään auta, ellei ne nyt ihan lopussa (väljät) ole.

          Raidetankojen todellisesta kunnosta ei ole mitään hajua. Mutta ulkopäät liikkui helposti käsin, kun joskus aiemmin niitä kääntelin.


          Meinaatko reaktiotangolla mitä osaa:?



          Kiitän tähänastisesta!

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by mikkomaa View Post
            Osa 4. Ja pusla osa 5. Mutta nuo kannattaa ottaa valmiina pakettina. Tuo pusla noista menee. Ja ajettavuus on silloin huono ja menee urissa minne sattuu.
            E39 528iA

            Comment

            • mikkomaa
              BTCF Member
              • Apr 2007
              • 336
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by TJJ View Post
              Osa 4. Ja pusla osa 5. Mutta nuo kannattaa ottaa valmiina pakettina. Tuo pusla noista menee. Ja ajettavuus on silloin huono ja menee urissa minne sattuu.

              Toiselle puolelle tuo tanko on vaihdettu kokonaisuudessaan kun katsuri löysi väljää viime vuonna.


              Koko-ajan tuo ajettavuus muuttunut vain huonommaksi. Nuo raidetangot ja jouset ei ainakaan vielä köyhyyteen vie niin ne voisin vaihtaa.



              Ratista huomaa heti kun ajaa että jossakin väljää ja alusta nii-aa sinne sun tänne.


              Mutta jos joku on ostanut kyseisiä jousia mistä pistin linkin, niin haluaisin kokemuksia tai suosituksia kummat ostan. :think

              Comment

              • E39Fin
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2013
                • 1761
                • HKI/Orimattila

                #8
                Korkeintaan pahennat ajettavuutta jos nyt pistät jäykemmät jouset. Nuo reaktiotangot kannattaa laittaa orkkista tai laatumerkkistä, on aika nopeasti kuluvaa tavaraa tarvikeosana. Joskus tarvikeosien mukana olevat pultit ovat ilmeisesti ohuempia kuin pultinreikä reaktiotangon sisäpäässä, jolloin löysässä oleva reaktiotanko pääsee elämään. Itsellä ainakin tullut vastaan tämä kertaalleen. Kaksi kertaa on eri autoissa (E39 ja E60) tullut ylipäätään löysä reaktiotangon pultti vastaan ja molemmissa reaktiotanko pääsi elämään muuttaen ajettavuuden lähinnä pelottavaksi.

                Jos sitten vielä vetelyn lisäksi löytyy ratin pyörittelyn ja renkaiden kääntymisen väliltä väljää niin sieltä löytyy kaikkea raidetangonpäästä ihan väljään rattiakseliin. Todennäköisimmin väljää löytyy joka kohdasta ohjauksestakin, mikäli alkuperäiset osat vielä kiinni.

                Toki kannattaa kokeilla myös peräpään tukivarsien puslia, sillä ne vaikuttaa ajettavuuteen ihan siinä missä etupäänkin puslat. Varsinkin kaistanvaihdoissa ja tiukoissa kadunkulmissa tuntee myös peräpään väljät.

                Oma ehdotukseni on ajettavuuden parantamiseen kaikkien puslien läpikäynti ja jos yhtään epäilyttää kunto niin vaihtoon. Tyyris kertapaukku mutta todennäköisesti tulis vastaan jossain vaiheessa vaikka vaihtaisit autoa.
                Last edited by E39Fin; 05-05-2019, 20:05.
                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                E39 523iA Oxfordgreen

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Reaktiotangot pitää asentaa oikein tai muuten uusikin kypsyy aika nopeasti. Se puslan pultti kiristetään vasta kun auto on pyörien varassa (tai pyörännapa tunkattu normaaliin korkeuteen). Kannattaisi nuo ekaksi katsoa ennen kuin esim. jousia vaihtaa. Ja nuo siis voi näyttää ihan ehjiltä ja silti ovat jo lopussa. Vasta kun ne purkaa irti ja vääntää puslaa kunnolla, paljastuu koko totuus.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • mikkomaa
                    BTCF Member
                    • Apr 2007
                    • 336
                    • Tuusula

                    #10
                    Edellä mainituille kiitoksia!


                    Tarkistan noiden reaktiotankojen tilanteen!


                    E39Fin..?


                    Millä tapaa pahennan tilanteen jäykemmillä jousilla? Jos auto tuntuu löysältä ja mutkaan ajaessa tuntuu että hyvä ettei kippaa niin eikö jäykemmät jouset parantaisi ajettavuutta? Edellyttäen tietenkin että kaikki muu on kunnossa!

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by mikkomaa View Post
                      Jos auto tuntuu löysältä ja mutkaan ajaessa tuntuu että hyvä ettei kippaa niin eikö jäykemmät jouset parantaisi ajettavuutta? Edellyttäen tietenkin että kaikki muu on kunnossa!
                      Kallistuksenvakaajien kunto ja sen kiinnityspuslien (auton rungossa) ja niveltankojen kunto kannattaisi ekaksi tarkistaa. Ja iskarit. Jouset ei tuota aiheuta. Siis jos ne kuitenkin ehjät ovat.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • mikkomaa
                        BTCF Member
                        • Apr 2007
                        • 336
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Kallistuksenvakaajien kunto ja sen kiinnityspuslien (auton rungossa) ja niveltankojen kunto kannattaisi ekaksi tarkistaa. Ja iskarit. Jouset ei tuota aiheuta. Siis jos ne kuitenkin ehjät ovat.

                        Nivel-tangoilla meinaat "koiranluita"? Muistelen että nekin uusittu lähi-aikoina.
                        Rungon puslat tarkistamatta, pistän listalle.



                        Eikö iskareiden toimimattomuus tuntuisi enemmän töyssyissä kolahduksina tms?

                        Comment

                        • E39Fin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2013
                          • 1761
                          • HKI/Orimattila

                          #13
                          Jos mutka-ajettavuus mietityttää niin suosittelen vakaajien päivittämistä olettamalla että iskarit ja jouset tikissään. Itse vaihdoin omaani m-sportin vakaajat niin nyt on ihan napakka ajaa mutkatietä 235/45R17 rengastuksella. Toki kannattaa lähteä liikkeelle ihan runkopuslien vaihdolla jos koiranluut vaihdettu. Itsellä ainakin oli ihan holona ja kuulee kyllä joka montusta.

                          Ajomukavuus puolestaan säilyi hyvänä. Omaan makuun sopiva alusta näiden 2010-luvun kivirekien keskelle, toki mieltymykset on kaikilla eri
                          Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                          E39 523iA Oxfordgreen

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Ei välttämättä kolise viallinen iskari ollenkaan. Siinä vain ei ole vaimennustehoa.

                            Comment

                            • mikkomaa
                              BTCF Member
                              • Apr 2007
                              • 336
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by E39Fin View Post
                              Jos mutka-ajettavuus mietityttää niin suosittelen vakaajien päivittämistä olettamalla että iskarit ja jouset tikissään. Itse vaihdoin omaani m-sportin vakaajat niin nyt on ihan napakka ajaa mutkatietä 235/45R17 rengastuksella. Toki kannattaa lähteä liikkeelle ihan runkopuslien vaihdolla jos koiranluut vaihdettu. Itsellä ainakin oli ihan holona ja kuulee kyllä joka montusta.

                              Ajomukavuus puolestaan säilyi hyvänä. Omaan makuun sopiva alusta näiden 2010-luvun kivirekien keskelle, toki mieltymykset on kaikilla eri

                              Mun mielestä mikään ei ole tällä hetkellä kohdallaan. Miettinyt sitä ajaessa jo pidempään. Rahaa palaa aina, mutta mihin sen laittaa on toinen homma.


                              Vakaajia en vaihda ihan heti ainakaan. Lähdetään vaikka niiden puslista, reaktiotangoista ja niistä jousista..


                              Kiitän ja kumarran vastaamaan viitsineitä! Lets make e39 great again!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎