Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 huono ajettavuus!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asse21
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2005
    • 1243
    • Tampere

    #16
    Originally posted by mikkomaa View Post
    Edellä mainituille kiitoksia!


    Tarkistan noiden reaktiotankojen tilanteen!


    E39Fin..?


    Millä tapaa pahennan tilanteen jäykemmillä jousilla? Jos auto tuntuu löysältä ja mutkaan ajaessa tuntuu että hyvä ettei kippaa niin eikö jäykemmät jouset parantaisi ajettavuutta? Edellyttäen tietenkin että kaikki muu on kunnossa!
    Käännä ratti ääriasentoon ja kokeile ihan käsin väännellä sitä reaktiotankoa. Ei saa puslasta antaa yhtään periksi.
    Takapää myös syynäykseen, varmasti löytyy löysää sieltäkin.
    Ja se nelipyöräsuuntaus täytyis tehdä melkein joka nivelenvaihdon jälkeen.
    Eli yksittäin en itse vaihtais mitään vaan reaktiotangot myös pareittain vaihtoon.

    Jos jarrulevyt edessä yhtään kierot, ravistaa ratti joka nopeudella.
    Jos reaktiotankojen pusla(t) väsyneet, niin hiljaisemmissa nopeuksissa saattaa ratin vispaus rauhoittua.
    E39 523i
    i3

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #17
      Originally posted by mikkomaa View Post
      Mun mielestä mikään ei ole tällä hetkellä kohdallaan. Miettinyt sitä ajaessa jo pidempään. Rahaa palaa aina, mutta mihin sen laittaa on toinen homma.


      Vakaajia en vaihda ihan heti ainakaan. Lähdetään vaikka niiden puslista, reaktiotangoista ja niistä jousista..


      Kiitän ja kumarran vastaamaan viitsineitä! Lets make e39 great again!
      Iskareita kyllä vaihtaisin ennen jousia jos jouset eivät ole poikki.

      Ja tosiaan kun saat osat vaihdetuksi niin kulmien säätöön.

      Comment

      • E39Fin
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2013
        • 1761
        • HKI/Orimattila

        #18
        Oman muutaman bemarin kokemuksella (ja parin turhan jarrurempan kokemuksella) lähtisin nimenomaan reaktiotangoista niin ei maksa ”turhasta”
        Kyl nää vanhat autot tarttee joka nurkalle aina jotan uutta niin eipä mikään sinäns hukkaan mene.
        Jaguar XF Sportbrake R-sport.
        E39 523iA Oxfordgreen

        Comment

        • macman_lahti
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2017
          • 290
          • Lahti

          #19
          Originally posted by asse21 View Post
          Käännä ratti ääriasentoon ja kokeile ihan käsin väännellä sitä reaktiotankoa. Ei saa puslasta antaa yhtään periksi.
          Kiitos tästä! Itsellä 320tkm ajettu E60 2008 ja ainoa mitä on vaihdettu on ulommat raidetangon päät. Kuluneella viikolla oli melkoisen tuulista ja oli kyllä melkoisen jännittävää ajella uraisella tiellä 120km/h. Juuri eilen ajoin auton rampeille ja katselin puslia ja kaikki oli kyllä todella hyvän näköisiä. Kiersin reaktiotankoja ja ne kääntyivät melko helposti kävin. Tosin autoa sivuttain heiluttaen niissä ei nähnyt mitään ihmeellistä. Iskarit on jo ostoslistalla ja mietin noita reaktiotankoja ja kyllähän ne puslat taitaa sitten loppu olla..
          -08 E60 LCI
          -13 F10 3.0 xDrive

          Comment

          • E39Fin
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2013
            • 1761
            • HKI/Orimattila

            #20
            Originally posted by macman_lahti View Post
            Kiitos tästä! Itsellä 320tkm ajettu E60 2008 ja ainoa mitä on vaihdettu on ulommat raidetangon päät. Kuluneella viikolla oli melkoisen tuulista ja oli kyllä melkoisen jännittävää ajella uraisella tiellä 120km/h. Juuri eilen ajoin auton rampeille ja katselin puslia ja kaikki oli kyllä todella hyvän näköisiä. Kiersin reaktiotankoja ja ne kääntyivät melko helposti kävin. Tosin autoa sivuttain heiluttaen niissä ei nähnyt mitään ihmeellistä. Iskarit on jo ostoslistalla ja mietin noita reaktiotankoja ja kyllähän ne puslat taitaa sitten loppu olla..
            Mulla oli sama homma E60 kanssa, tuulisella säällä 80km/h hirvitti jo kun oli kaiken muun hyvän lisäksi vielä väljä hammastankokin. Reaktiotangot ja taakse parit puslat muistaakseni silloin väljät. Tosin oli paljon lisääkin väljiä mitä laittoi sitten pikkuhiljaa.
            Jos sun autollas (tai kenen tahansa muun) on ajettu pyöreesti se 250-350tkm ja aiot kauemmin pitää niin suosittelen ostamaan jostain kerralla kaikki alustan puslat lemförderiä niin ei tartte sitten seuraavaan 300tkm ainakaan miettiä. Osa puslista kestää jopa 500tkm mutta 300tkm jälkeen niitä saa vaihdella paljon ajava joka toinen viikonloppu jos menee yks kerrallaan
            Tulee muuten kertaostona koko paketti halvemmaksi kuin ostella jatkuvasti yksittäisiä original-tankoja. Plus yhdellä työkerralla meneekin sitten vuosia kolinoitta ja kuin juna.
            Jaguar XF Sportbrake R-sport.
            E39 523iA Oxfordgreen

            Comment

            • macman_lahti
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2017
              • 290
              • Lahti

              #21
              Tätä settiä katselin, mielestäni melko kohtuuhintainen.
              Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.


              Taitaa kattaa etupäähän tarvittavat osat..?
              -08 E60 LCI
              -13 F10 3.0 xDrive

              Comment

              • E39Fin
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2013
                • 1761
                • HKI/Orimattila

                #22
                Originally posted by macman_lahti View Post
                Tätä settiä katselin, mielestäni melko kohtuuhintainen.
                Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.


                Taitaa kattaa etupäähän tarvittavat osat..?
                Kohtuuhintanen on tosiaan, yksi reaktiotanko taitaa maksaa marmorilta suomessa noin 2/3 tuosta hinnasta jos oikein muistan.
                eiköhän noilla osilla etupään osalta pääse jo pitkälle.
                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                E39 523iA Oxfordgreen

                Comment

                • macman_lahti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2017
                  • 290
                  • Lahti

                  #23
                  Nyt taitaa auton hinta nousta 20% kun kaikki on laitettu alle ( tai ehkä arvo ei nouse, mutta rahapussi keveni ). Tilasin juuri ton Lemförderin setin, Konin special Active iskarit joka nurkkaan ja eteen uudet iskarin yläpäät. Jo on kumma jos ei edes hiukan ajettavuus parane urissa ja tuulella. Jos vielä vaeltaa niin sitten täytyy vaihdella takapään puslia, mutta katsotaan sitä sitten kun nämä reilun tonnin osat on vaihdeltu
                  -08 E60 LCI
                  -13 F10 3.0 xDrive

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10056
                    • KVLA

                    #24
                    Originally posted by macman_lahti View Post
                    Nyt taitaa auton hinta nousta 20% kun kaikki on laitettu alle ( tai ehkä arvo ei nouse, mutta rahapussi keveni ). Tilasin juuri ton Lemförderin setin, Konin special Active iskarit joka nurkkaan ja eteen uudet iskarin yläpäät. Jo on kumma jos ei edes hiukan ajettavuus parane urissa ja tuulella. Jos vielä vaeltaa niin sitten täytyy vaihdella takapään puslia, mutta katsotaan sitä sitten kun nämä reilun tonnin osat on vaihdeltu
                    Mikähän auto on kyseessä?

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #25
                      Originally posted by mikkomaa View Post
                      Edellyttäen tietenkin että kaikki muu on kunnossa!
                      Vastasitkin jo omaan kysymykseesi. Ne jouset saa olla irtipoikki ennen kuin ne aiheuttaa juuri kallistelua ihmeellisempää.

                      Jos kerran auto vetelee minne sattuu, niin tarkista takaa tukivarret, narinahela ja integraalilinkki. Siellä takapäässä oleva välys kertautuu tosi ikävästi. Ja edessä nuo taempien tukivarsien puslat on ne mitkä aiheuttaa ravistusta jarrutuksissa.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • macman_lahti
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2017
                        • 290
                        • Lahti

                        #26
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Mikähän auto on kyseessä?
                        Vähän väärä foorumi, E60.
                        -08 E60 LCI
                        -13 F10 3.0 xDrive

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1838
                          • Kotona/Poissa

                          #27
                          Originally posted by mikkomaa View Post
                          Mun mielestä mikään ei ole tällä hetkellä kohdallaan. Miettinyt sitä ajaessa jo pidempään. Rahaa palaa aina, mutta mihin sen laittaa on toinen homma.


                          Vakaajia en vaihda ihan heti ainakaan. Lähdetään vaikka niiden puslista, reaktiotangoista ja niistä jousista..


                          Kiitän ja kumarran vastaamaan viitsineitä! Lets make e39 great again!
                          Vakaajat vaikuttaa keinumiseen, muttei suuntavakavuuteen.

                          Tyyppikohtia jotka mahdollisesti kuluu on myös:

                          Narinahelat
                          Hammastanko
                          Ohjausakselin ristinivel. (Tai siis se semmonen mikä on kardaaniakseleissakin).

                          Jos jossain noista on kulumaa niin ei varmaankaan ole enää uudenveroinen ajettava vaikka miten olis muut kohdat tiptop.

                          Mut joo, kaikkein kallein tapa fiksata autoo on uusia osia arpomalla. Kärsivällisesti vaan läpikäymään kaikki osat ja hakemaan välyksiä.

                          E39 on kyllä kunnossa ollessaan mainio peli ihan vakio alustallakin. Priimakuntoiset vaan alkaa olla harvassa nykyään. Tuppaavat ruostumaankin perhanat...
                          Last edited by Havis; 07-05-2019, 21:51.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • mikkomaa
                            BTCF Member
                            • Apr 2007
                            • 336
                            • Tuusula

                            #28
                            Otetaan topic ylös ja kiitetään vähän!


                            Eteen uusittu nyt kummankin puolen molemmat tukivarret ja raidetankojen molemmat päädyt.


                            Taakse uusittu pienemmät tukivarret, linkit puslineen, iskarit. Vielä löytyy osina isommat tukivarret taakse, vaihdetaan kun keretään.


                            Auton ajettavuus tottakai parantunut, vielä riittää tekemistä.



                            Suurin ongelma ehkä tällä hetkellä että peräpää pomppii varsinkin vedossa..? Voiko perän isot puslat olla syypää?

                            Comment

                            • pyxq
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2019
                              • 115
                              • Laihia

                              #29
                              Sivutuuli herkkyys kuuluu e39:n ominaisuuksiin, madalluksella on positiivinen vaikutus.
                              E46 316Ti "Milf" Compact

                              EXÄT
                              -97 523I Touring Oxfordgruen

                              Comment

                              • ekkoo1
                                BTCF Member
                                • Jun 2019
                                • 1368
                                • Pohjanmaa

                                #30
                                Originally posted by mikkomaa View Post
                                Suurin ongelma ehkä tällä hetkellä että peräpää pomppii varsinkin vedossa..? Voiko perän isot puslat olla syypää?
                                Taitaa tuo perän pomppiminen olla ihan e39 ominaisuus valitettavasti kun ollaan pidon rajamailla. Oma 540 ja kaverin 530 tekee samaa jos ollaan siinä takarenkaiden pidon rajamailla. Ratkaisuna esim. semmoinen kytkin/kaasu yhdistelmä että takarenkaille ei jää epäselväksi pitääkö vai ei.

                                Kokeiltu tuohon 530 uretaani inserttejä perän isoihin pusliin, mutta ei kyllä tuntunut juurikaan vaikuttavan. Toki jos ihan perus kiihdytyksessä pomputtaa niin sitten on varmaan jotain väljää jossain.
                                E39 540i -96 Ajamisen iloa
                                E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                                E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                                Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎