Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ilmastointivuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bimmerssön
    Newbiemmer
    • Nov 2014
    • 18
    • .

    e39 ilmastointivuoto

    Mulla täytettiin viime kesänä ilmastointi ja se toimi joitain viikkoja ja sitten yhtenä päivänä tuli "höyryä" oikein reippaasti konepellin alta ja sen jälkeen ei enää toiminut.
    Nyt vein auton uudestaan ilmastointihuoltoon ja siellä se oli taas täytetty ja muutaman minuutin käytyään kävi sama homma eli ampui kaikki aineet ulos. Kuulemma ainakin oikeanpuoleisen pakoputken päälle oli tullut väriainetta, mutta sitä tarkemmin eivät kuulemma saaneet selvitettyä vuotoa ja pyysivät kääntymään merkkiliikkeen puoleen

    Olisko täällä ideoita, miten saada paikannettua vika tässä kohtaa?
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Tutki huolella ne putket/letkut pakosarjan päällä. Ne menee siitä yli tulipellissä oleviin kierreliittimiin. Niissä on kurttumainen lämpösuojaputki päällä osan matkaa ainakin. Vuoto on lähellä sitä kohtaa minne väriaineet ruiskahtaneet.

    Vaihtoehtona on viedä ammattimaiseen ilmastointiliikkeeseen joka testaa järjestelmän typellä oikeaoppisesti.

    Comment

    • bimmerssön
      Newbiemmer
      • Nov 2014
      • 18
      • .

      #3
      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Tutki huolella ne putket/letkut pakosarjan päällä. Ne menee siitä yli tulipellissä oleviin kierreliittimiin. Niissä on kurttumainen lämpösuojaputki päällä osan matkaa ainakin. Vuoto on lähellä sitä kohtaa minne väriaineet ruiskahtaneet.

      Vaihtoehtona on viedä ammattimaiseen ilmastointiliikkeeseen joka testaa järjestelmän typellä oikeaoppisesti.
      Kyseessä siis 540, eli on tosi huonosti tilaa ja ainakaan siitä päältä silmäilemällä ei mitään näkynyt. Olisiko se väriainekin sitten jo lähtenyt pois?

      Pystyykö sitä jotenkin testaamaan vielä, että löytäisi vuotokohdan?

      Tai olisiko paras sitten vaan kääntyä jonkun liikkeen puoleen. Ehdotuksia varsinais-suomen alueella toimivista ilmastoinnin korjaajista?

      Comment

      • _Bäri_
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2014
        • 934
        • Turku

        #4
        Kaarinassa piispanristillä ahokas korjas viime kesänä omasta e39 535 ilmastoinnin. Ovat aika käteviä kasikoneitten kanssa.
        G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

        Ex:
        E61 535dA -05
        E91 320dA -06
        E53 X5 3.0dA - 03
        E39 535iA -01
        E39 520i -97
        E39 530dA - 00

        Comment

        • Muurahainen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Ja se väri näkyy UV-lampulla.

          Comment

          • Tappokinnas
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 187
            • Pori

            #6
            Typpitestaus maksaa 20 euroa pajalla, jonne vien oman autoni keskiviikkona. Se on myös ihan ok tapa etsiä vuotokohtia.

            Mä jouduin vaihtamaan lauhduttimen, kompuran, ja höyrystimeltä kuivaimelle menevän putken. Varoiksi vaihdoin myös kuivaimen ja kaikki tiivisteet. Myös ilmastoinnin sähköflekti oli mykkä, joten se meni uusiksi. Toi typpitestaus on nyt vaan varmistus mun tapauksessa, että paineet pysyy järjestelmässä remontin jäljiltä.

            Uv valolla kävin kaikki paikat läpi ja vuotoja löytyi.
            Bmw e39 528 automatic vm.1998
            Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
            Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
            Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

            Comment

            • -Markus-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1463
              • Ihan Savossa

              #7
              Pyörikö kompura koko ajan? Voisko olla niin, että jostain syystä kompura pyörii koko ajan ja paine nousee liian korkeelle -> varoventtiili laskee mehut pihalle

              Ford Mondeo Mk3 STW
              VW E-Golf 2015
              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

              Comment

              • bimmerssön
                Newbiemmer
                • Nov 2014
                • 18
                • .

                #8
                Originally posted by Tappokinnas View Post
                Typpitestaus maksaa 20 euroa pajalla, jonne vien oman autoni keskiviikkona. Se on myös ihan ok tapa etsiä vuotokohtia.

                Mä jouduin vaihtamaan lauhduttimen, kompuran, ja höyrystimeltä kuivaimelle menevän putken. Varoiksi vaihdoin myös kuivaimen ja kaikki tiivisteet. Myös ilmastoinnin sähköflekti oli mykkä, joten se meni uusiksi. Toi typpitestaus on nyt vaan varmistus mun tapauksessa, että paineet pysyy järjestelmässä remontin jäljiltä.

                Uv valolla kävin kaikki paikat läpi ja vuotoja löytyi.
                Sehän vois olla hyvä idea:think Mihin pajalle viet auton? Porissa?

                Comment

                • Tappokinnas
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2013
                  • 187
                  • Pori

                  #9
                  Nuo osat vaihdoin itse, mutta typpitestin ja täytön teetän Ulvilan autohuollossa. Täyttöhuolto 50 euroa, mutta kylmäaine on vähän kallista siellä 10e / 100 grammaa.

                  Ylipäätään tuntuu, että tässä porin seudulla on pirun kallista. Tyttöystävä on Turusta ja siellä huomasin tosi edukkaita mainoksia tyyliin ”ilmastointihuolto 65 euroa sisältää kylmäaineen”.
                  Bmw e39 528 automatic vm.1998
                  Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                  Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                  Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                  Comment

                  • _Bäri_
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2014
                    • 934
                    • Turku

                    #10
                    Nuo ulkona turussa esim. Bilteman pihalla ilmastoinnin huoltoja tekevät. Heidän koneensa eivät ole kauheen tarkkoja. Monesti käynyt niin että laittavat saman verran ainetta takaisin kun ovat ottaneet ulos, ja järjestelmä jää silti vajaaksi. Sen jälkeen ihmetellää kun ei puhalla vieläkään kunnolla kylmää, ja ruvetaan miettimään kennojen tai putkien vuotamista. Tulee kallista säästämistä...
                    G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                    Ex:
                    E61 535dA -05
                    E91 320dA -06
                    E53 X5 3.0dA - 03
                    E39 535iA -01
                    E39 520i -97
                    E39 530dA - 00

                    Comment

                    • Tappokinnas
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 187
                      • Pori

                      #11
                      Päivitys omaan tilanteeseen.

                      Typpitestissä lyötiin järjestelmään 30 baria painetta ja paine alkoi laskemaan pikkuhiljaa, eli vuotoa olisi vieläkin.

                      Huoltokoneen alipainetesti meni tietysti läpi, koska sehän nyt ei löydä vuotoa muuta kuin silloin jos joku putki on poikki.

                      Laitettiin väriaine ja 200g kylmäainetta järjestelmään. Nyt pitäs ajella ja seurata tilannetta. Omat epäilykseni ovat viallisessa höyrystimessä, koska kaikki muu on uutta matalapaineletkua ja lauhduttimelle meneviä letkuja lukuunottamatta.

                      Höyrystimen vaihto kyllä hirvittää. Onko kenelläkään varaosanumeroa tiedossa höyrystimelle? Auto on 6/1998 528 sedan automaattivaihteilla ja automaatti-ilmastoinnilla.
                      Bmw e39 528 automatic vm.1998
                      Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                      Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                      Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎