memebuy23buy

e39 touring taka-iskunvaimennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    e39 touring taka-iskunvaimennus

    Kyselen vielä täältäkin melipiteitä miten edetä.

    Eli e39 530da -99 (takana vakio, rautajousilla) sai katsastuksessa hylyn taka-iskareista, 20/22%.

    Ongelmaksi kehittyi se, että takapäässä on uudet joulukuussa ostetut iskarit. Edellisessä katsastuksessa suullinen maininta heikosta vaimennuskyvystä. Vaihdon yhteydessä tuntui kuitenkin, että jotain eloa vanhoissakin oli. Eli mitäs. Jonkin verran luin ja jotkut kritisoi ettei touringin taka-iskareita voisi hylätä/tuomita muuten kuin ulkoisten vaurioiden ja iskarien välisen eron mukaan. Jokin suunnittelu tms. juttu. Mutta, nyt on kädessä hylky eli jotain on tehtävä. Merkkinä on edullinen ridex, valitettavasti. Apurungon isoja pusliakaan ei katsastusmies uskonut vaikuttavan tulokseen. Voiko olla että tuli tupla maanantai kappaleet postissa?

    Miten edetään. Hullua olisi ostaa taas uudet iskarit, mutta mitä muuta tässä voi?
    e39 530dA 1999.
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2818
    • Kuusankoski

    #2
    Alhainen prosentti ei ole hylky peruste, vaan prosenttien ero. E39 touring ilmajousilla ei oo mulla näyttäny testissä koskaan yli 25 prosentteja. Tuossa tapauksessa väitän että on väärin perustein hylätty
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • MOH85
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 241
      • Rauma

      #3
      Lukemani perusteella saattaa olla kyllä totta. Mutta empä tuohon tietämättömänä osannut mitään sanoa. Eroahan noilla kun ei prosentuaalisesti juurikaan ole. Hylsy tuossa on papereissa, että en tiedä voiko sitä tässä kohtaa mitenkään riitauttaa. Ka tuskin siitä on apua, koska trafin ohjeistus taitaa tällä hetkellä olla hylätty, jos vaimennus riittämätön tai/ja ero liian suuri :think Tai tuollahan se sanotaan, että riittämän vaimennusteho on hylkäyksen peruste. Tiedä sitten miten se määritellään missäkin kohtaa. Ja jostain osui silmään, että riittämätön on juuri tuo 20% tai alle. Lie sitte mikä totuus on. Ja kuka sen minimin on määrännyt ja mille autolle jne. Niin paljon tässä on epäselvyyttä..

      Last edited by MOH85; 11-06-2019, 05:43.
      e39 530dA 1999.

      Comment

      • petterihi
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2015
        • 623
        • Kerava

        #4
        Itsellä meni juuri E39 touring rautajousilla meni läpi tuloksilla edessä 72/73 ja takana 19/21. Erot 1% ja 10%.

        Oikeasti noi etuiskarit ovat aika kelvottomat ja takaset lienevät vähän paremmat. Takarenkaissa joku 2.8 paineet ja edessä 2.5 muistaakseni.
        E39 523iA Touring -00
        --
        E39 523 osia edullisesti
        Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

        Comment

        • MOH85
          Bimmer Fanatic
          • May 2009
          • 241
          • Rauma

          #5
          Originally posted by petterihi View Post
          Itsellä meni juuri E39 touring rautajousilla meni läpi tuloksilla edessä 72/73 ja takana 19/21. Erot 1% ja 10%.

          Oikeasti noi etuiskarit ovat aika kelvottomat ja takaset lienevät vähän paremmat. Takarenkaissa joku 2.8 paineet ja edessä 2.5 muistaakseni.

          Mut miten voi olla että oma 20/22 ei mennyt? Ero oli 9% (tai 8%) mut kuitenkin.. :think
          Sinänsä tää on hankala juttu kun en oikeen voi asialle mitään. Uudet iskart on alla ja loogisesti iskaritesti pitäs mennä läpi.

          Mites nuo apurungon isot puslat. Ne nyt näyttää päälisin puolin ehjiltä, mutta voiko ne vaikuttaa noin radikaalisti ettei prosentit sitten riittänyt tälle katsurille, jos ovat jo niin vanhat ja kuluneet?

          Vai meenkö eri konttorille uusintaan?
          e39 530dA 1999.

          Comment

          • MarQu
            Moderator
            • Mar 2006
            • 5529
            • Vaasa

            #6
            Onkohan noiden asento jotenkin erikoinen siis e39 touringissa yleensäkki. Itsekin yhdet takaiskarit turhaan vaihtanut.
            sigpic

            Comment

            • petterihi
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2015
              • 623
              • Kerava

              #7
              Tämmöisen kuvan löysin, onhan tuo iskari vähän eri kulmassa kuin jousi mutta eiköhän tuo ole otettu huomioon BMW:lla suunnitellessa.

              E39 523iA Touring -00
              --
              E39 523 osia edullisesti
              Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

              Comment

              • Scitso
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 2818
                • Kuusankoski

                #8
                Tämäkin tapaus on katsastajan tietämättömyyttä kyseisen automallin toiminnasta iskari testissä
                E34 525i Touring -96 "Iris"
                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                E61 530d Touring -04

                ex. E39 520ia Touring -98
                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                ex. E28 520i -82

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Scitso View Post
                  Tämäkin tapaus on katsastajan tietämättömyyttä kyseisen automallin toiminnasta iskari testissä
                  Juuri näin.

                  Laskee reilusti rengaspaineita, niin iskaritestin Eusama-arvo paranee.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • MOH85
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2009
                    • 241
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Juuri näin.

                    Laskee reilusti rengaspaineita, niin iskaritestin Eusama-arvo paranee.
                    Melkein pitää näin tehdä. Alkaa harmittamaan, että edelliset jotka vaihdoin oli vamasti ihan kunnossa. Mut en sillon osannut ajatella, koska en niitä ole ite ennen vaihtanut. Ihmeteltiin kun otettin pois että näissähän on eloa..

                    Alla on 234/45/17 niin mitkä paineet sinne kannattaa laittaa katsastukseen? Nyt taitaa olla 2.8.

                    Ja meen kyllä myös eri asemalle. Jotenkin hankalaa tässä on tuo hylsy. Jos arvot pysyy samoissa niin auttaako se sanoa, ettei tähän oikein voi vaikuttaa.. Eroahan oli se 9%. Ymmärrän jos toinen puoli olis ollut vaikka 50 ja toinen 19 tmv ja sanonut että vaihda toinen..
                    Last edited by MOH85; 11-06-2019, 21:21.
                    e39 530dA 1999.

                    Comment

                    • penari
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 598
                      • Vihanti

                      #11
                      Mulla on ollu 5 vuoden aikana omistuksessa 2kpl ilmaperällisiä, eikä ikinä mitään ongelmia :think: Pitääpä tsekata tarkastuskortista mitä lukemia näytti viimeksi..
                      F01 730d semivoll
                      e30 325 turbo m-tech2

                      Comment

                      • MOH85
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2009
                        • 241
                        • Rauma

                        #12
                        en tiedä miten mahtaa poiketa ilmaperä tästä tavallisesta rautajousellisesta? Mutta mitä nettiä lukeneena ei tämä mikää harvinainen ongelma taida olla.. Eihän mullakaan tän 5 vuoden ajan ole ollut ongelmaa, mutta nyt kun uusilla iskareilla tuli hylky niin mietin ettei todellista.

                        En kanssa ite muista mitä arvot on ollut ennen. Viime katsastuksessa tais olla jotain 25/25 kun sanottiin et kannattaa miettiä vaihtamista. Mutta jos hyvä tulos on vaikka 28/28 touringin takapäälle (todellisuudessa) niin 20/22 ei tarkoita silti että olisi huono. Että hylky pitäisi antaa. Jos normaali touringin takapäälle olisi kauttaaltaan vaikka 80/80 ja nyt tulos olisi tämä voisin jopa pohtia asiaa uudestaan ja miettiä onko molemmat vaan maanantai kappaleita.

                        Samoin edelleen. Uudet iskarit, samoin vanhat mielestäni toimintakunnossa. Heilahduksenvaimennus testissähän kuitenkin katotaan iskareiden kunto, joten jos siellä pettää jokin muu, kyllä inssin se mielestäni pitää todeksi näyttää tai selittää asiakkaalle? Ei voi sanoa, että vaihda jotakin, koska siellä ehkä jossakin on jokin nyt rikki?
                        e39 530dA 1999.

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by MOH85 View Post
                          Alla on 234/45/17 niin mitkä paineet sinne kannattaa laittaa katsastukseen? Nyt taitaa olla 2.8.
                          Kokeilisin jotain 2,2 bar pintaan.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Minulla tuli kanssa ilmaperän kanssa huono tulos.

                            Inssi nosturilla heilautti autoa pysäyttämällä noston kesken ja sanoi että edestä heilahtaa enemmän vaikka tulos oli takana huono. Kelpasi leimalle noilla eväillä.

                            Comment

                            • MOH85
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2009
                              • 241
                              • Rauma

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Kokeilisin jotain 2,2 bar pintaan.

                              Kokeillaan tällä Josko saisi nyt kuitenkin leiman tällä eväällä. Ja viime yönä ajellessa ja autoa heiluttaessa en kyllä kokenut että olisi millään tavalla "löysä" tuo perä.
                              e39 530dA 1999.

                              Comment

                              Working...
                              X