Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 takarenkaiden kuluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakkeri530d
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 231
    • Oulu

    E39 takarenkaiden kuluminen

    Onkohan muilla ollut samaa ongelmaa että taka kumit kuluu laittoman nopeasti, vaikka ei ole edes suditeltu yhtään. viimekesänä 265.35/18" ja kesässä meni täysin kankaille (kitkat,joten epäilin kulumisen johtuvan siitä). No ostin täksi kesäksi 245.40/18" Auroran kesäkumit ja nyt ajettu alle 10000km ja kumit keskeltä ja sisäreunoista jo lähes sileät. (sakkoraja ylitetty)!
    Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
    Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
    Ex. MB C 200cdi farkku -03
    Ex. Bmw 540iA T -98/99
    Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
    Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)
  • Slow_M3
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 779

    #2
    On kuluneet liian nopeasti eli jossain on vikaa. Vaihtoehtoja on aika paljon: reangaspaineet, renkaan suuntaus, joku vika alustassa joka aiheuttaa renkaan viallisen suuntauksen tjsp.. joskus on myös rengasseoksissa vikaa mutta jos sulla on mennyt jo 2. satsi liian vikkelään niin käy tarkistuttamassa sen auton alusta ja suuntaukset jossain. Ihan yleisestikin kannattaa tarkistella noita suuntauksia, ei tarvitse paljoa aurata tai harittaa niin bensankulutus nousee, suorituskyky laskee ja kumekset kuluvat liian nopeaan. 50e säädätyksestä maksaa ittensä aika pian takasin.
    sigpic

    Comment

    • jukktuom
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 52

      #3
      Kyllä on kulunut...

      Itseltä meni 245/45/18 Michelin Pilot Sportit vaihtokuntoon samoilla kilometreillä... Aurauksia on tarkistettu moneen kertaan.. Huollossa sanovat, että ovat ohjearvoissa. Michelinin edustaja sanoi, että täysin pielessä.. Edustaja käytti jonkinsortin mittapukkeja ja rullamittaa aurauksien mittaamiseen. Kun taas huollossa uudet nelipyöräsuuntauslaitteet, joten minä uskon huoltoa...
      Rengasedustaja ei halunnut korvata, eikä vain pystynyt myöntämään, että Michelinit ovat täysin paskoja renkaita. Ja muuten totaaliboikotissa useammallakin kaverilla ko. tapauksen vuoksi.

      Oisko mahdollista, että takapäässä olisi jonkin pusla/tukivarsi väljä, kun tuollaista pääsee tapahtumaan. BMW-huollossa sanoivat, että takapää olisi kunnossa. Auto tosin täristää terävissä kuopissa ikävästi ja aika ajoin on havaittavissa tärinää tässä kuuluisassa 100 - 120km/h nopeudessa.
      Olen miettinyt noiden takakelkan puslien vaihtoa, mutta voisiko ne aiheuttaa renkaiden nopeaa kulumista?

      Comment

      • Temmu
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 106
        • Jyväskylä

        #4
        Aurorat

        Noi Auroorat ei oo kyllä mitään pitkäikäisiä renkaita, itellänikin meni toissa kesänä yks setti 215/45/17 kankaille e36:sessa takana, etuset sinnitteli puoltoista kesää ennen kuin antautuivat. Enkä muiltakaan oo kuullut mitään ylistyspuheita noista Auroroista....

        Comment

        • tsbmw
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 1494
          • Ilvola

          #5
          Just just... ennen ei kestänny mullakaan kun 10000 - 15000 nyt 40000+.
          Pääsyynä kait auton ikääntyminen, alusta ja voimansiirto jotenskin mukautuu renkaisiin ja tiehen
          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
          - E28 528i, 528i+, M5

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6324
            • P-Pohjanmaa

            #6
            No laitetaan omaa rengas asiaa kun kerta eilen pinnat mittailin .
            Renkaat ostettu tänä keväänä ja niillä ajettu nyt 15tkm ,
            Aika tasaisesti kuluneet ehkä reunoilta enemmän kuin keskeltä ,paineet kaikissa 2.8

            Takana pintaa molemmissa 4.5 mm edessä + 6mm,joten ensi kevään jälkeen saa taas uudet laittaa alle,laskennallisesti noilla ajelee 20-25tkm joka lienee ihan jees vai ?
            Auto 530da touring ja renkaat ns. halppis nankang 245\40-18,seuraavaksi laitan Hemin suosittelamat kumhot tai gt:t

            Muuten hyvät renkaat noin nankanit mutta ääntä pitää kuluneena melkoisesti ,en ole varma voisiko olla etupyöränlaakeri vai olisiko auraus muutunut niin paljon iskarirempan jälkeen että kulmat persillään ja sen vuoksi reunat kuluneet enemmän kuin keskeltä,ja tämän vuoksi ääntä tulisi enemmän...keväällä nuo oli vielä tosi hiljaiset.
            No onneksi tuo on toistaiseksi hiljaisempi kuin 86 vm vw polo
            Last edited by veku; 10-08-2005, 15:31.
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • jakkeri530d
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 231
              • Oulu

              #7
              Auraukset on viime kesänä madallusjousien vaihdon jälkeen säädetty. sen jälkeen alustaan ei ole tehty mitään. pitää käydä tarkistuttamassa nuo kulmat nyt uudestaan. ja seuraavaksi kokeiluun nuo kehutut gt radialit.
              Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
              Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
              Ex. MB C 200cdi farkku -03
              Ex. Bmw 540iA T -98/99
              Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
              Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9990
                • KVLA

                #8
                Aurorat on ainakin kovia kulumaan.Erään neitokaisen Mondeossa kesti kesän,eli n. 10.000km.Ja koko oli matalaprofirenkaita kovempi 185/65-15".Ei siis varmasti ruoviteltu tytön käyttöautolla.

                Omassa meni Misukan Pilot Sportit 235/40-17" takakumit huonoon kuntoon alle 8000km:n ("reippaalla" ajotavalla).Loput pinnat sitten vetäisin työpaikan pihalle.

                Mutta näinhän se on,että mitä matalampi profiili sitä nopeampi vaihtuvuus.
                Last edited by Heguli 31; 10-08-2005, 19:13.

                Comment

                • pete81
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 2056
                  • .........

                  #9
                  Originally posted by veku
                  seuraavaksi laitan Hemin suosittelamat kumhot tai gt:t
                  samaa kanssa suosittelen. GT:stä kokemusta ja hyvät ajaa eikä kulu kesässä loppuun. nyt otin kumhot kokeeksi takarenkaiksi ja hyvät on ajaa kanssa, kulumiseen en osaa vielä sanoa kun vasta tämän kesän ollu alla. hinta noissa on kohdallaan ja GT ja kumho kokolailla samaa hintaluokkaa. Good year eagle f1 ei enään ikinä tule autooni kun kerran niistä eroon pääsi

                  Comment

                  • Wille325
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 233
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by Heguli 31
                    Omassa meni Misukan Pilot Sportit 235/40-17" takakumit huonoon kuntoon alle 8000km:n ("reippaalla" ajotavalla).Loput pinnat sitten vetäisin työpaikan pihalle.
                    Itsellä kesti kanssa edellisen 325 alla Pilot Sportit jotain 7000km.. Nyt alla Kumhot,saa nähdä miten kestää..

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Villiä villimpi veikkaus:

                      Autossahan on sutimisenesto? Onko edessä ja takana samankokoiset renkaat?
                      Jos takarenkaat on isommalla halkaisijalla kuin eturenkaat, niin sutimisenesto ei ymmärrä vielä pientä sutimista vaan vasta isomman, koska takarenkaat pyörivät tavallisesti (sutimatta) hitaammin kuin eturenkaat.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • Moonshine
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1018
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by kaol
                        Villiä villimpi veikkaus:

                        Autossahan on sutimisenesto? Onko edessä ja takana samankokoiset renkaat?
                        Jos takarenkaat on isommalla halkaisijalla kuin eturenkaat, niin sutimisenesto ei ymmärrä vielä pientä sutimista vaan vasta isomman, koska takarenkaat pyörivät tavallisesti (sutimatta) hitaammin kuin eturenkaat.
                        Ai meinaatko että nyt se ois sutinu koko 10000 km
                        Jeuh, mutta vakavasti ottaen alustan geometria on varmasti melko tärkeässä roolissa tuollaisen rengaskoon kanssa.
                        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                        Comment

                        • juhape
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 321
                          • Pieksämäki

                          #13
                          Originally posted by jakkeri530d
                          kumit keskeltä ja sisäreunoista jo lähes sileät. (sakkoraja ylitetty)!
                          Eikös tuo nyt ole selvä juttu että takapyörien suuntaus ei ole kunnossa kun on sisäreuna kulunut.Haritusta siellä on liikaa.
                          Jos ne on suunnattu tehtaan arvoihin niin noin leveillä renkailla se ei välttämättä ole se oikea arvo vaan pitäis vahentää haritusta /laittaa enemmän aurausta että rengas asettuisi ajaessa oikeaan asentoon.
                          -BMW 530d Touring -14 LCI
                          -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                          -Zetor 6245-89
                          -David Brown 996 -76
                          -MF 35 -58
                          -Tunturi Super Sport -85
                          -Tunturi Super Sport -77

                          Comment

                          • Mr. Z
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 943
                            • Manse

                            #14
                            Originally posted by jakkeri530d
                            Onkohan muilla ollut samaa ongelmaa että taka kumit kuluu laittoman nopeasti, vaikka ei ole edes suditeltu yhtään. viimekesänä 265.35/18" ja kesässä meni täysin kankaille (kitkat,joten epäilin kulumisen johtuvan siitä). No ostin täksi kesäksi 245.40/18" Auroran kesäkumit ja nyt ajettu alle 10000km ja kumit keskeltä ja sisäreunoista jo lähes sileät. (sakkoraja ylitetty)!
                            Mulla kävi aivan samalla tavalla. Autosta tarkastettiin kulmat, jotka (yllätys yllätys) oli kohdallaan. Uusia renkaita vaihdettaessa sitten revittiin urakalla pyöriä joka suuntaan jotta löytyis joku selitys asialle -> takatukivarsien puslissa on väljää (narinahela ja sitten se toinen erikoisen näköinen pusla). Takarengas ikäänkuin "joustaa" sisää ulos alareunasta revittäessä -> kulmat viturallaan.
                            En tiedä miksi ao. ilmiö ei näy pyörien suuntauksessa, sillä kulmat katsottiin kaksilla eri laitteilla ja kumpikin laite antoi saman tuloksen eli kulmat ok.
                            E38 740ia
                            E39 530 dAT
                            ex. E34 520i sedan
                            ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                            ex. E36 325i sedan
                            ex. E36 328i touring
                            ex. E36 318 iS qp
                            ex. E36 325i qp -R.I.P-
                            ex. E21 320i sedan
                            ex. E30 318i sedan
                            ex. E3 2500 sedan

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Takarenkaiden sisäreunojen kulumisessa kysymys ei missään tapauksessa ole renkaiden harituksesta, vaan niiden camberkulmista jotka ovat tehdasarvoilla speksattu ns."vakiolevyisille"/205-215 takarenkaille. Itsellä kävin tuon euroopanreissun jälkeen käännättämässä 19" 275-levyiset Kumhot puolelta toiselle jotta vältyttäisiin sisäreunojen kankaillemeno.
                              Omilla 275-levyisillä 19" Kumhon takakumeilla on nyt ajettu n.8000km, ja oikea taka alkaa olemaan pinnoiltaan n.puolessa ja vasen taka menettänyt n.1/3 pinnastaan. Sakkoraja näyttäisi siis tulevan vastaan jossain 12tkm:n tietämillä.
                              Korostettakoon nyt vielä sitä että alusta/auto millä tämä on saavutettu on alustaltaan 100% mitoissaan ja kunnossa.
                              Eli kohtuullisen hyvin tuntuisi Kumho kestävän, varsinkin kun ottaa huomioon sen että näillä on ajettu tuntitolkulla "hieman" lujempaa kuin mitä Suomessa ajellaan. 235-levyiset 19" etukumit ovat luovuttaneet nyt n.1/4 pinnastaan(2mm).

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎