Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Flektin korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    E39 Flektin korjaus

    Tuli hommattua 528IA Touring -97 ja nyt alkavat sitten erinäiset vikojen korjailut... Eli, ilmastoinnin flekti toimii normaalisti, mutta lähtiessään pyörimään ja pysähtyessään rapistelee muovireunoihin kiinni. Tarkemmin sitä katsoessani koko siipipyöräsysteemi heilui aivan irtonaisen tuntuisena. Silti pyörii... Millainen vika kyseessä ja pystyykö korjaamaan kotikonstein ilman uusia osia? Flektin irroittamiseksi käsittääkeni täytyy irroittaa lamput ja etupuskuri. Näistä bmwtips.com sivustolla ihan kelvolliset ohjeet kyllä.
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    #2
    Tarkasta ennen koko keulan purkamista onko lukitusprikka akselin ja propellin liitoksessa tallella. Prikan saa paikalleen, kun ottaa ne suojaritilät pois tieltä.
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • vaviah
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 632
      • Turku

      #3
      Ok. Pähkäilin jo viimeksi, mutta en ymmärrä miten niitä muoveja saa pois ilman puskurin ja valojen poisottoa. Siinä on ylä- ja alapuolella puoliympyränmalliset ritilät ja sitten keskellä suuri muovilevy, joka täytyisi keskikohdan esiin saamiseksi saada pois. Menee mielestäni lamppujen alle pitkälle. Osaatko täsmentää mitä täytyy irroittaa?
      X1 18d sDrive -18
      320i GT xDrive -13
      i3 BEV -13
      X1 18dA xDrive -16
      X5 3.0iA -00
      320d Touring -00
      528iA Touring -97
      325 CiA -93
      316i -94
      316 -88

      Comment

      • bavaria:39
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 323
        • Kotka

        #4
        Originally posted by vaviah
        Ok. Pähkäilin jo viimeksi, mutta en ymmärrä miten niitä muoveja saa pois ilman puskurin ja valojen poisottoa. Siinä on ylä- ja alapuolella puoliympyränmalliset ritilät ja sitten keskellä suuri muovilevy, joka täytyisi keskikohdan esiin saamiseksi saada pois. Menee mielestäni lamppujen alle pitkälle. Osaatko täsmentää mitä täytyy irroittaa?

        Comment

        • vaviah
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 632
          • Turku

          #5
          Juuri tuon artikkelin pohjalta päättelinkin, että puskuri ja valot täytyy poistaa. Siinä näkee vielä kuvan, jossa sileäpintainen muovisuojus päällä. Tuossa on ruuveja, jotka ovat suoraan puskurin alla. Pääseekö niihin käsiksi ilman puskurin irroitusta?
          X1 18d sDrive -18
          320i GT xDrive -13
          i3 BEV -13
          X1 18dA xDrive -16
          X5 3.0iA -00
          320d Touring -00
          528iA Touring -97
          325 CiA -93
          316i -94
          316 -88

          Comment

          • Vee-eit
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 709
            • Turku

            #6
            Mulla tuon keskiprikan sai irti, kun otti ne puolikuun malliset suojat pois. Niin ja sai myös takaisin. Jos koko moottori täytyy irrottaa, niin se vaatii jo enemmän purkua.
            Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

            Comment

            • vaviah
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 632
              • Turku

              #7
              Näkyihän se akselin pää sieltä välistä kun kunnolla raotti. Ohessa kuva keskiöstä. Prikka näyttää olevan paikoillaan (sininen nuoli). Ongelmana on se, että itse musta flektiosa on irti ruskeasta keskiöstä! (punainen rinkula) Heiluu täysin holtittomasti. Tuntuu, että vain edessä oleva muovipanssari estää flektin lentämisen pellolle. Keskiön hammastus pyörittää flektiä ja se pyörii ihan mukavasti kunhan pääsee keskihakuvoiman turvin kunnolla vauhtiin eikä kolistele reunoihin enää... Mutta mikäs osa tästä nyt sitten puuttuu tai on rikki? Pienen kolhun tämä on joskus saanut. Muovipanssari on nimittäin hieman myös haljennut.
              Attached Files
              X1 18d sDrive -18
              320i GT xDrive -13
              i3 BEV -13
              X1 18dA xDrive -16
              X5 3.0iA -00
              320d Touring -00
              528iA Touring -97
              325 CiA -93
              316i -94
              316 -88

              Comment

              • Vee-eit
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 709
                • Turku

                #8
                Uuden potkurin joudut hommaan. Se ruskea on metallinapa, joka on joskus ollut valettu kiinni siihen muoviin. Voihan sitä yrittää liimata, mutta helpompi hakee romikselta toinen.
                Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  #9
                  Onpas merkillistä... Oili Jalosen mukaan siipipyörä napsautetaan kiinni metallikeskiöön eli olisi irroitettava. BMW-merkkiliike myy "asiallista" varaosaa, jossa kauppaan kuuluu kaikki moottorista ympäröiviin muoveihin saakka. Hintaa 307 euroa. Erikseen ei saa. Jalosella siipipyörä 50 euroa, mutta yritän korjata itse. EI muuta kuin puskurin irroitukseen siis!
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • Vee-eit
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 709
                    • Turku

                    #10
                    Joko sait vian korjattua ? Oliko se napa napsautettavaa mallia vai perinteinen ?
                    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                    Comment

                    • vaviah
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 632
                      • Turku

                      #11
                      Ei ainakaan mikään napsautettava ollut, mutta ei myöskään mikään liimattu. Akselin holkkiin tulee pohjimmaiseksi itse siipipyörä, jossa pröreä keskiaukko n. 15 mm. Tämän päälle tulee suorakaiteen maalisella keskireiällä varustettu keskiöprikka, jossa kolme hammasta. Nämä hampaat menevät siipipyörässä oleviin koloihin ilman mitään napsauttelua! Tämän päällä on edessä kiilautuva sokka, joka kiristää syvyyssunnassa systeemin piukaksi. Jostain käsittämättömästä syystä tämä keskiöprikka oli tungettu ylösalaisin paikoilleen! Käänsin oikein päin, mutta löysyyttä jäi sen verran (ruostetta ja kulumaa), että tinasin prikan pintaan n. 1 mm korotusta, jotta prikka olisi kireämpi. Nyt toimii hyvin! Ehihän tässä mitään muita osia enää kuulu olla? Vaikutta ihan toimivalta systeemiltä näin eikä siinä myöskään ollut mitään liimauksen jälkiä missään eikä liimaukselle tarvettakaan. Tietyisti paremman olisi saanut, jos olisi tehnyt akselin päähän kierteen ja laittanut siihen lukkomutterin. Sattuu vaan olemaan kierrepakki mökillä...
                      X1 18d sDrive -18
                      320i GT xDrive -13
                      i3 BEV -13
                      X1 18dA xDrive -16
                      X5 3.0iA -00
                      320d Touring -00
                      528iA Touring -97
                      325 CiA -93
                      316i -94
                      316 -88

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎