Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jähdytysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wwalzu
    Newbiemmer
    • Oct 2019
    • 12
    • Nurmijärvi

    E39 jähdytysongelma

    Elikkäs siis nyt on ropleema jäähdytyksen kera. Ostin tommosen M54B25 koneella varustetun 525i E39:n, ja nyt kaikki on kokeiltu ja lämmöt nousee silti.

    Ostin auton kansipahvin mentyä, savutti niin maan perkeleesti ja sopat oli sekasin. Vaihtelin kansipaffin, ilmasin jäähdytysjärjestelmän pitkän kaavan (ja btcf ohjeiden mukaan..) ja nyt vieläkin nostaa lämmöt.

    Vaihdettu on:
    - Kansipahvi ja kannen suoruus / ehjyys tarkistettu
    - Syyläri (vanha oli haljennut jossain välissä asennusta )
    - Termostaatti

    Auto antaa ilmeisesti vieläkin termarin vaihdonkin jälkeen vikakoodia P1620 (Thermostat circuit..) ja termari on kuitenkin vaihdettu..

    Outo osuus on nyt se, että alavesiletku on kylmä. Olen nyt koittanut ilmata järjestelmää useita tunteja ja mielestäni saanut kailen ilman pois. Alavesiletku on silti kylmä. Tein ilmauksen täysin ohjeiden mukaan eli siis lämmöt maksimille sisältä ja auto käytettynä käyntilämpötilaan + koko suoritus jyrkässä mäessä.

    Mikä avuksi?!?
    E39 -01 525i
    E28 -84 524td
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by Wwalzu View Post
    Elikkäs siis nyt on ropleema jäähdytyksen kera. Ostin tommosen M54B25 koneella varustetun 525i E39:n, ja nyt kaikki on kokeiltu ja lämmöt nousee silti.

    Ostin auton kansipahvin mentyä, savutti niin maan perkeleesti ja sopat oli sekasin. Vaihtelin kansipaffin, ilmasin jäähdytysjärjestelmän pitkän kaavan (ja btcf ohjeiden mukaan..) ja nyt vieläkin nostaa lämmöt.

    Vaihdettu on:
    - Kansipahvi ja kannen suoruus / ehjyys tarkistettu
    - Syyläri (vanha oli haljennut jossain välissä asennusta )
    - Termostaatti

    Auto antaa ilmeisesti vieläkin termarin vaihdonkin jälkeen vikakoodia P1620 (Thermostat circuit..) ja termari on kuitenkin vaihdettu..

    Outo osuus on nyt se, että alavesiletku on kylmä. Olen nyt koittanut ilmata järjestelmää useita tunteja ja mielestäni saanut kailen ilman pois. Alavesiletku on silti kylmä. Tein ilmauksen täysin ohjeiden mukaan eli siis lämmöt maksimille sisältä ja auto käytettynä käyntilämpötilaan + koko suoritus jyrkässä mäessä.

    Mikä avuksi?!?
    Ilmaa vielä kerran. Osaa olla hankala. Käytitkö limsapulloa?
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • Wwalzu
      Newbiemmer
      • Oct 2019
      • 12
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by TFV View Post
      Ilmaa vielä kerran. Osaa olla hankala. Käytitkö limsapulloa?
      Joo, täytyy kai koittaa.. Käytin joo limupullokikkaa syylärin päälle. Mitenkähän tuo alavesiletku on ihan kylmä, eikös sen pitäis kuitenkin käyntilämpötiloissa ja termarin auetessa olla lämmin?
      E39 -01 525i
      E28 -84 524td

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8264
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by Wwalzu View Post
        Joo, täytyy kai koittaa.. Käytin joo limupullokikkaa syylärin päälle. Mitenkähän tuo alavesiletku on ihan kylmä, eikös sen pitäis kuitenkin käyntilämpötiloissa ja termarin auetessa olla lämmin?

        Jos jäähdyttimen tarkoitus on jäähdyttää nestettä niin eikai jäähdyttimestä palaava neste saisi kovin kuumaa olla?... Joo melko kauan saa konetta käyttää näillä keleillä että alavesiletku alkaa lämpiämään.


        Kiertääkö neste? -> Onko vesipumpun siipi kiinni akselissa?
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Wwalzu
          Newbiemmer
          • Oct 2019
          • 12
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          Jos jäähdyttimen tarkoitus on jäähdyttää nestettä niin eikai jäähdyttimestä palaava neste saisi kovin kuumaa olla?... Joo melko kauan saa konetta käyttää näillä keleillä että alavesiletku alkaa lämpiämään.


          Kiertääkö neste? -> Onko vesipumpun siipi kiinni akselissa?
          Joo. Neste kiertää, syyläristä näkee kun vesi liikkuu. Ilmeisesti täytyy sit vaan kokeilla vielä ilmata.

          Ihmeellistä on myös toi et puhaltimen lämpötilat maksimilla auton sisältä OBD-mittarilla katsottuna lämpötilat näyttäis olevan normaalit kun antaa kaasuakin. Mut jäähdytinjärjestelmää vielä ilmailemaan niin jos vaikka selviäis tuo vika.
          E39 -01 525i
          E28 -84 524td

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11141
            • Oulu

            #6
            M54:sta e39:ssä ei tarvi edes ilmata. Senkun pistää virrat päälle että kiertovesipumppu pyörii (BTW tämä tekee sen virtauksen paisarissa) ja kaatelee nestettä niin kauan kuin sitä menee. -> korkki kiinni, kone käyntiin ja kovaa ajoa. Jos ei onnistu näin, niin siinä on edelleen jotain rikki. Vesipumppu se todennäköisin.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Hampsu
              Bimmer Fanatic
              • May 2009
              • 253
              • Lappeenranta/Helsinki

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              M54:sta e39:ssä ei tarvi edes ilmata. Senkun pistää virrat päälle että kiertovesipumppu pyörii (BTW tämä tekee sen virtauksen paisarissa) ja kaatelee nestettä niin kauan kuin sitä menee. -> korkki kiinni, kone käyntiin ja kovaa ajoa. Jos ei onnistu näin, niin siinä on edelleen jotain rikki. Vesipumppu se todennäköisin.
              Voisko tähän vielä lisätä ,että avaa sen ilmausruuvin ,kun kaataa nestettä virrat päällä?
              Itsellä näin onnistu ilmaus helposti.
              G21 320xd lci m-sport

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Hampsu View Post
                Voisko tähän vielä lisätä ,että avaa sen ilmausruuvin ,kun kaataa nestettä virrat päällä?
                Itsellä näin onnistu ilmaus helposti.
                No ei sitäkään ole oikeastaan pakko avata. Ilmaantuu pumpulla hyvin muutenkin.

                Comment

                • MOH85
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2009
                  • 241
                  • Rauma

                  #9
                  Toimiiko termari varmasti? Varsinkin jos tarvike, ja koodi pysyy kuitenkin, termarikin voi olla lähtökohtaisesti jo asentaessa rikki. OEM kai näissä olisi syytä käyttää..
                  e39 530dA 1999.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11141
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    No ei sitäkään ole oikeastaan pakko avata. Ilmaantuu pumpulla hyvin muutenkin.
                    Jep ei tarvi avata jos pumppu pyörii.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Jep ei tarvi avata jos pumppu pyörii.
                      Ja pätee myös M52tu koneessa ainakin E38:ssa ja E39:ssä

                      Comment

                      • Wwalzu
                        Newbiemmer
                        • Oct 2019
                        • 12
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Jees. Kiitoksia kaikille ohjeista..



                        Nyt on kuitenkin vieläkin jäähäriongelmia. Vaihdettua osaa on nyt niin maan perkeleesti, termarin vikakoodi lähti pois kun töräytin CRC:tä liittimeen ja putsasin liitoksen kunnolla. Nyt kuitenkin ongelmana on vieläkin jäähäriongelmat.


                        Sisätilan lämpöjen ollessa maksimilla (32 astetta) lämpötilat pysyvät noin 80-90 asteessa mukavasti, myös ajossa. Heti jos sisätilan lämpötilat laskee alle 30, esim 21 alkaa lämpötilat nousta välittömästi melko nopeasti. Eli siis vaikka puhallin on minimiteholla mutta lämpötilat ovat 32 astetta, moottorin lämpötilat pysyvät normaaliajossa täysin kurissa. Mikä vittu tätä vaivaa?!?


                        EDIT: Tosiaan täytyykö ton sähköflektin pyöriä missään vaiheessa? Vaikka lämmöt ois kuin korkeella ei flekti pyöri jos liitin on kiinni. Heti kun liittimen ottaa irti niin pyörii täyttä nopeutta. Vaikuttaako tämä asiaan?
                        Last edited by Wwalzu; 05-11-2019, 14:10. Reason: Flektihommeli
                        E39 -01 525i
                        E28 -84 524td

                        Comment

                        • Wwalzu
                          Newbiemmer
                          • Oct 2019
                          • 12
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by MOH85 View Post
                          Toimiiko termari varmasti? Varsinkin jos tarvike, ja koodi pysyy kuitenkin, termarikin voi olla lähtökohtaisesti jo asentaessa rikki. OEM kai näissä olisi syytä käyttää..

                          Termari on joo varaosalaatua että ei oo OEM. Se aiempi vikakoodi kuitenkin lähti eikä tullut takaisin kun putsattiin ja tarkistettiin kaikki liitokset. En jaksa uskoa että vika termarissa olis enää.
                          E39 -01 525i
                          E28 -84 524td

                          Comment

                          • petterihi
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2015
                            • 622
                            • Kerava

                            #14
                            Originally posted by Wwalzu View Post
                            Jees. Kiitoksia kaikille ohjeista..



                            Nyt on kuitenkin vieläkin jäähäriongelmia. Vaihdettua osaa on nyt niin maan perkeleesti, termarin vikakoodi lähti pois kun töräytin CRC:tä liittimeen ja putsasin liitoksen kunnolla. Nyt kuitenkin ongelmana on vieläkin jäähäriongelmat.


                            Sisätilan lämpöjen ollessa maksimilla (32 astetta) lämpötilat pysyvät noin 80-90 asteessa mukavasti, myös ajossa. Heti jos sisätilan lämpötilat laskee alle 30, esim 21 alkaa lämpötilat nousta välittömästi melko nopeasti. Eli siis vaikka puhallin on minimiteholla mutta lämpötilat ovat 32 astetta, moottorin lämpötilat pysyvät normaaliajossa täysin kurissa. Mikä vittu tätä vaivaa?!?


                            EDIT: Tosiaan täytyykö ton sähköflektin pyöriä missään vaiheessa? Vaikka lämmöt ois kuin korkeella ei flekti pyöri jos liitin on kiinni. Heti kun liittimen ottaa irti niin pyörii täyttä nopeutta. Vaikuttaako tämä asiaan?
                            Itellä (M52TUB25) alkaa sähköflekti puhaltaa kun lämpimänä on tyhjäkäynnillä parkissa. Tosin oma visko on aika löysä eikä suuria varmaan puhalla. Samaten ilmastoinnin kanssa sen sähköflektin pitäisi lähteä pyörimään, tosin voi olla hiljaista näillä ulkolämmöillä.

                            Tässä vähän asiaa selostettuna:
                            E39 523iA Touring -00
                            --
                            E39 523 osia edullisesti
                            Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11141
                              • Oulu

                              #15
                              Sähköflekti lähtee puhaltaan sen perusteella, että kuinka kylmää/kuumaa nestettä tulee syyläristä pihalle. Jos syyläristä tuleva letku on aloittajalla kylmä ja kone keittää, se tarkoittaa että sähköflekti ei lähde päälle ja myöskin sitä että neste ei kierrä. Vaihda se vesipumppu.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎