Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 xenonin korkeuden säätö manuaalisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    E39 xenonin korkeuden säätö manuaalisesti

    Jees,eli vaihdoin tässä alkukesästa nuo angel eyesit vanhojen xenonien tilalle.
    Eilen hämärällä ajaessa katselin että kuskin xenonvalo näyttää "todella" alas,kysynkin voiko tämän korkeutta säätää manuaalisesti jostain ?
    En ole tutkinut asiaa enempää,muistelin vaan että lamppujen myyjä mainitsi jotain että korkeuden säädössä voi olla vikaa.
    Alustavat vinkit..kiitosh.

    Onko noissa angel eyes valoissa normaalia että lasit huurtuu sisäpuolelta esim kostella kelillä ja ne sitten kuivaantuu vähän ajan päästä ?
    Suurempi ongelma on tosin vänkärin valossa joka on kolariautosta ,jonka pohjaosan jouduin korjaamaan ennen asennusta ..eli siellä vika voi olla korjauksessani.

    EDIT. valomerkki taitaa olla hella,ovat alkup. bmw xenonvalot
    Last edited by veku; 19-08-2005, 06:38.
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport
  • Max
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 994
    • Kotona

    #2
    Tietysti tässä auttaisi se et tietäisi nuiden valojen merkin... Jos Hellan valot on niin niissä ainakin luulis olevan tuon korkeus- ja sivuttaissäädön. Tässä kuva E36:n Hellan angeleista, josta näkee molemissa lampuissa tuollaiset kaksi uloketta, joissa molemmissa näkyy sit valkoinen pyöreä säätöruuvi... Nuista hoituu säätö. Samantyylinen on varmaan E39:ssä jos on Helllan valot tai no toisaalta en kyl tiedä nuista xenoneista et millainen systeemi niissä on. Mut näin olettaisin olevan

    Tuo huurtuminen on yleisempää nuissa halpis angeleissa mm. inpro. Ainakin E36:n valoissa... Eiköhän tuo ihan normaalia ole et lasit huurtuu joskus vähäsen mut jos se kosteus jää sinne niin se ei ole normaalia...

    Comment

    • Mr. Z
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 943
      • Manse

      #3
      Originally posted by Max
      Tietysti tässä auttaisi se et tietäisi nuiden valojen merkin... Jos Hellan valot on niin niissä ainakin luulis olevan tuon korkeus- ja sivuttaissäädön. Tässä kuva E36:n Hellan angeleista, josta näkee molemissa lampuissa tuollaiset kaksi uloketta, joissa molemmissa näkyy sit valkoinen pyöreä säätöruuvi... Nuista hoituu säätö. Samantyylinen on varmaan E39:ssä jos on Helllan valot tai no toisaalta en kyl tiedä nuista xenoneista et millainen systeemi niissä on. Mut näin olettaisin olevan

      Tuo huurtuminen on yleisempää nuissa halpis angeleissa mm. inpro. Ainakin E36:n valoissa... Eiköhän tuo ihan normaalia ole et lasit huurtuu joskus vähäsen mut jos se kosteus jää sinne niin se ei ole normaalia...
      Hellan e39 valoissa on kanssa kaksi valkoista säätöruuvia. Ja ei huurru kovassakaan sateessa!
      E38 740ia
      E39 530 dAT
      ex. E34 520i sedan
      ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
      ex. E36 325i sedan
      ex. E36 328i touring
      ex. E36 318 iS qp
      ex. E36 325i qp -R.I.P-
      ex. E21 320i sedan
      ex. E30 318i sedan
      ex. E3 2500 sedan

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #4
        Originally posted by Mr. Z
        Hellan e39 valoissa on kanssa kaksi valkoista säätöruuvia. Ja ei huurru kovassakaan sateessa!
        Muistan lukeneeni, että monessa E39:ssä jompi kumpi säätöruuveista on usein katki , joten vekulle vinkiksi, että jos kuvio ei muutu, kun kierrät ruuvia, niin uutta säätöruuvia vaan metsästämään.

        Omatekemissä E38-xenoneissa lasit pääsi huurtumaan todella pahasti rankkasateen aikana ja hain sitten uudet tiivisteet lasin ja kotelon väliin, joilla asia korjaantui. En tiedä onko vekun autossa tiivistettä tuossa välissä vai onko ne vaan liimattu kiinni, jolloin jälkimmäisessä tapauksessa väliin pitää laittaa runsaasti sikaa. Jos koteloissa on halkeamia, reikiä tms., niin sikaa myös niihin kohtiin. Myös niiden polttimoiden luukkujen tiiviys kannattaa tutkia.
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6325
          • P-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by KFZ-Koenig
          Muistan lukeneeni, että monessa E39:ssä jompi kumpi säätöruuveista on usein katki , joten vekulle vinkiksi, että jos kuvio ei muutu, kun kierrät ruuvia, niin uutta säätöruuvia vaan metsästämään.

          Omatekemissä E38-xenoneissa lasit pääsi huurtumaan todella pahasti rankkasateen aikana ja hain sitten uudet tiivisteet lasin ja kotelon väliin, joilla asia korjaantui. En tiedä onko vekun autossa tiivistettä tuossa välissä vai onko ne vaan liimattu kiinni, jolloin jälkimmäisessä tapauksessa väliin pitää laittaa runsaasti sikaa. Jos koteloissa on halkeamia, reikiä tms., niin sikaa myös niihin kohtiin. Myös niiden polttimoiden luukkujen tiiviys kannattaa tutkia.
          Joo pitääpä tsekata toi säätöruuvihomma niin näkee ajaa pimeällä.
          Näissä angel eyesissä taitaa olla liimalla "lasiosa" kiinni muovissa.
          Epäilen että se korjattava kohta ei pidä kosteutta vaikka sinne ei suoranaisesti vettä pitäisi päästäkkään.Kuskin umpio on ok
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Säätöruuvin katkeamisen voit todeta myös kokeilemalla (varovaisesti) heiluttaa xenon-polttimoa ylös/alas ja vasen/oikealle suurjännitejohdon liittimestä. Siinä ei juuri pitäisi tuntua löysää. Jos polttimo heiluu vapaasti, eli vain se kumitutti tukee sitä, on säätötappi/tapit poikki. Niiden korjaaminen onkin sitten vähän hankalampi juttu.
            E39 528iA

            Comment

            • jartsa02
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 1131
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by TJJ
              Säätöruuvin katkeamisen voit todeta myös kokeilemalla (varovaisesti) heiluttaa xenon-polttimoa ylös/alas ja vasen/oikealle suurjännitejohdon liittimestä. Siinä ei juuri pitäisi tuntua löysää. Jos polttimo heiluu vapaasti, eli vain se kumitutti tukee sitä, on säätötappi/tapit poikki. Niiden korjaaminen onkin sitten vähän hankalampi juttu.
              Kyllä, näin on, noissa pre-facelifteissä ne säätöruuvit saa vielä kuntoon, koska ne katkeevat osat saa haettua varaosina BMW:ltä. Mutta facelifti-malleihin ei saa mitään sisuskaluja varaosina, joten käytännössä toi ruuvien katkeeminen tarkoittaa uuden umpion hommaamista .
              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

              Comment

              • Henry
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 744
                • Kannus

                #8
                Siinä umpiossahan on kaksi säätöruuvia, toinen säätää ylös/alas ja toinen sivuttais suunnassa.Käsittääkseniin pitkän ja lyhyen "umpiota" ei voi säätää erikseen?
                Mercedes-Benz cls 350
                530DA E60
                Ex:
                Audi A6 2.7 biturbo quattro
                523IA E39
                520 E34 2Kpl
                535 E34

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by jartsa02
                  Mutta facelifti-malleihin ei saa mitään sisuskaluja varaosina, joten käytännössä toi ruuvien katkeeminen tarkoittaa uuden umpion hommaamista .
                  Tuli tuollainen xenon facelift-umpio keväällä avattua ja korjattua. Vanhemman mallin toinen (vaakasuunnan) säätötappi kävi uudempaankin mutta sen päässä oleva kuula on liian pieni joten se pitää katkaista ja vaihtaa. Juuri sopiva kuula ja varren jatko löytyy vanhemman umpion korkeussäätömoottorin akselista joten näin löytyy hyötykäyttöä vanhoille umpioille...
                  Tuo säätötapit on kyllä tehty väärästä materiaalista sillä niissä käytetty muovi muuttuu vanhetessaan todella hauraaksi.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • vaviah
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 632
                    • Turku

                    #10
                    Olethan katsonut jo www.bmwtips.com ja sieltä tips&tricks -osiosta

                    Xenon Headlight Adjustment Procedure
                    º Replacing broken headlamp adjusters?
                    X1 18d sDrive -18
                    320i GT xDrive -13
                    i3 BEV -13
                    X1 18dA xDrive -16
                    X5 3.0iA -00
                    320d Touring -00
                    528iA Touring -97
                    325 CiA -93
                    316i -94
                    316 -88

                    Comment

                    • jartsa02
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 1131
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by TJJ
                      Tuli tuollainen xenon facelift-umpio keväällä avattua ja korjattua. Vanhemman mallin toinen (vaakasuunnan) säätötappi kävi uudempaankin mutta sen päässä oleva kuula on liian pieni joten se pitää katkaista ja vaihtaa. Juuri sopiva kuula ja varren jatko löytyy vanhemman umpion korkeussäätömoottorin akselista joten näin löytyy hyötykäyttöä vanhoille umpioille...
                      Tuo säätötapit on kyllä tehty väärästä materiaalista sillä niissä käytetty muovi muuttuu vanhetessaan todella hauraaksi.
                      No joo, jotenkin vastaavasti mäkin tuon homman hoitaisin, jos tuo ongelma kohalle sattuis. Tossa viime kesänä, kun mulla oli päreinä nuo facelifti-umpiot H7 -> BIXenon konversion takia, niin katoin kanssa samaa noista, että todella hepposiksi noi säätötappien päät on tehty ja ne ei tuu kestämään loputtomiin.

                      Mun mielestä vaan tollanen korjausratkaisua ei kyllä ole keskiverto E39-omistajalle käytännön ratkaisu ..

                      Originally posted by vaviah
                      Olethan katsonut jo www.bmwtips.com ja sieltä tips&tricks -osiosta

                      Xenon Headlight Adjustment Procedure
                      º Replacing broken headlamp adjusters?
                      Ohjeet on vanhanmalliselle umpiolle, ei facelifti-umpiolle ..
                      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6325
                        • P-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by TJJ
                        Säätöruuvin katkeamisen voit todeta myös kokeilemalla (varovaisesti) heiluttaa xenon-polttimoa ylös/alas ja vasen/oikealle suurjännitejohdon liittimestä. Siinä ei juuri pitäisi tuntua löysää. Jos polttimo heiluu vapaasti, eli vain se kumitutti tukee sitä, on säätötappi/tapit poikki. Niiden korjaaminen onkin sitten vähän hankalampi juttu.

                        Joo korkeussuunnassa heilu kun xenonliittimen juuresta kokeilin.
                        Vänkärin puolella oli ok eli ei heilunut mihinkään suuntaan.
                        Joten jotain täytyisi tuolle säädölle tehdä..
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎