memebuy23buy

E39 530d -02 Lämmityslaitteen ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwtbo
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 268
    • Suonenjoki

    E39 530d -02 Lämmityslaitteen ongelmat

    E39 530d touring -02 puhallin elää omaa elämäänsä, taas ensimmäisten pakkasten aikaan, jäi sisätila puhallin päälle auton sammuttamisen jälkeen.
    Edellinen siili vaihdettu keväällä 2018, samalla kun puhallin jää päälle on automaatti ilmastoinnin ohjauspaneeli myös himmeänä päällä , siis virrat sammutettuna.
    Tilasin uuden tarvike siilin ja vaihdoin sen, jonka jälkeen pelasi normaalisti n.3vko. ja nyt sit taas jäi puhallin päälle, kokeilin tuossa tänään kolmella eri siilillä tuota puhallinta ja kaikilla toimii samoin, kun kylmän auton käynnistää niin puhallin ei juurikaan puhalla vaikka paneelista olisi laitettu tehot täysille.

    Puhallin alkaa toimimaan "normaalisti" vasta auton lämmettyä normaaliin lämpötilaan, tähän asti ei puhallusnopeuden säätämisellä ole merkitystä.

    Onko puhaltimen moottori tiensä päässä(EI pidä ääntä) ja vikaannuttaa siilin vai ohjauspaneeli viallinen (kaikki säädöt kyllä toimii paitsi nopeus kylmänä), kesällä tämän kanssa ei ole ollut ongelmia.
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Äkkiseltään tällä kombolla kuulostaa kyllä vialliselta ohjainlaitteelta (IHKA).
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • bmwtbo
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 268
      • Suonenjoki

      #3
      Lisätään vielä, kun webaston laittaa ajastuksella lämpeämään ei tuo puhallusnopeus ole normaali silloinkaan. Jalkatilasta kun kokeilee suulakkeen luota kädellä, tuntuu vain vaimea ilmavirta.

      Mikäs tuon IHKA:n vikaannuttaa, onko kovin yleinen vika?
      Olen kylläkin joutunut nyppäämään hanskalokeron sulakkeista nro:9 pois joka päivä, aina kun olen auton jättänyt pidemmäksi aikaa parkkiin.

      Jos tähän hommaan käytetyn ohjauspaneelin tilalle niin vaatiiko koodauksen?
      Uusi IHKA aika tyyris :think 603€ schmiedmannin sivuilta mitä kattelin.

      Comment

      • Muurahainen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by bmwtbo View Post
        Lisätään vielä, kun webaston laittaa ajastuksella lämpeämään ei tuo puhallusnopeus ole normaali silloinkaan. Jalkatilasta kun kokeilee suulakkeen luota kädellä, tuntuu vain vaimea ilmavirta.

        Mikäs tuon IHKA:n vikaannuttaa, onko kovin yleinen vika?
        Olen kylläkin joutunut nyppäämään hanskalokeron sulakkeista nro:9 pois joka päivä, aina kun olen auton jättänyt pidemmäksi aikaa parkkiin.

        Jos tähän hommaan käytetyn ohjauspaneelin tilalle niin vaatiiko koodauksen?
        Uusi IHKA aika tyyris :think 603€ schmiedmannin sivuilta mitä kattelin.
        Se uusikin pitää koodata ja eivät nuo tietääkseni kovin usein vikaannu.

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Sulake F9 on nimenomaan IHKA:n jatkuva syöttö. Käytetty ohjainlaite pitää koodata, ellei luovuttaja satu olemaan samoilla spekseillä.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • bmwtbo
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 268
            • Suonenjoki

            #6
            Juu niin pimenee tuo IHKA tuolla F9:llä, ollut vaan helpompi nypätä tuo pois kuin lämppärin pääsulake mikä ilmeisesti peräkontissa.

            Toimiikos tuossa nyt sitten mikään lämmitys toiminto vaihdetulla paneelilla, vai onko se täysin mykkä kunnes koodattu??

            Comment

            • bmwtbo
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 268
              • Suonenjoki

              #7
              Ongelmat jatkuu, IHKA paneeli vaihdettu ja kait koodattukkin....
              Toimi tuossa moitteetta taas pari viikkoa, kunnes eilen taas ajon jälkeen puhallin jäi pöhisemään tuulilasille.

              Luettu vikakoodeja INPA:lla ja pari löytyi pika vilkaisulla.
              Webaston koodin nollasin, mutta tuo Zusatzwasserpumpe koodi ei nollaannu.
              Attached Files

              Comment

              • Muurahainen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by bmwtbo View Post
                Ongelmat jatkuu, IHKA paneeli vaihdettu ja kait koodattukkin....
                Toimi tuossa moitteetta taas pari viikkoa, kunnes eilen taas ajon jälkeen puhallin jäi pöhisemään tuulilasille.

                Luettu vikakoodeja INPA:lla ja pari löytyi pika vilkaisulla.
                Webaston koodin nollasin, mutta tuo Zusatzwasserpumpe koodi ei nollaannu.
                Lisävesipumppu rikki jos koodi ei poistu.

                Se tosin ei vaikuta puhallukseen mitään. Tuollaisissa yleensä vika on siilissä joten kokeilisin sellaisella toimivalla.

                Comment

                • bmwtbo
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 268
                  • Suonenjoki

                  #9
                  Onko tuon lisävesipumpun tarkoitus kierrättää sisätilan vettä kennoille, kuski/apparin puoli?
                  Lämmönsäätö toimii kuitenkin normaalisti molemmin puolin, ainakin viimeksi kun sitä säädin. Viittaisiko tuo rikkoutunut lisävesipumppu siihen, että webastolla lämmittäessä ei tuo kabiini mielestäni ole "erikoisen lämmin"...

                  Toki tänä talvena tuota ei ole vielä paljon tarvinnutkaan, mitä edellis talvea muistelen. Tuolta webasto topiceista ymmärtänyt että sisätilojen pitäisi lämmetä hieman paremmin.

                  Siili vikahan tuo on, mikä niitä syö jatkuvaan?? Kuten aiemmin kirjoitin tarvike kesti noin pari viikkoa, nyt paikallaan oli edellisestä autosta ehjänä irroitettu alkuperäinen, joka toimi muuten yli 8 vuotta moitteetta.

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #10
                    Vesiventtiilien yhteydessä olevaa lisävesipumppua ei 530d:ssä ole, ellei auto ole tehtaalta lähtenyt Weban esilämmitysvarustuksella. Vikakoodin antaa pumpusta, jos esilämmitysominaisuus koodataan, mutta sillä koodilla ei ole toiminnan kannalta mitään merkitystä.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • bmwtbo
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 268
                      • Suonenjoki

                      #11
                      Nostetaanpa tämä uudestaan pöydälle, tässä on on webaston ajastus koodattu jälkikäteen eli, tuota lisävesipumppua ei löydy.

                      Lämmityslaitteen temppuilun ilmeisesti aiheuttaa webasto, sillä heti kelien lämmettyä ei tuo puhallin ole elänyt toistaiseksi omaa elämäänsä.
                      Talvella tosiaan oireilua oli päivittäin ja IHKA pimeni myös auton ollessa käynnissä ja puhallus tuulilasille sekä jalkatiloihin.

                      Välissä tuntui että on jokin syy yhteys siihen kun nousi kuskinpaikalta ja löi oven kiinni niin paneeli pimeni ja tuo puhallus alkoi.
                      Webaston ohjainkortti kävi huollossa toissa kesänä ja siihen vaihdettiin jotain komponentteja olisiko ollut lämpötila anturi tms.

                      Tämä IHKA:n pimentyminenhän sotkee sitten tuon webaston toiminnan, muutamia kertoja esim. tankatessa tajuton savupilvi auton alta kun webasto ilmeisesti sammuu kesken polton??

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10946
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by bmwtbo View Post
                        Nostetaanpa tämä uudestaan pöydälle, tässä on on webaston ajastus koodattu jälkikäteen eli, tuota lisävesipumppua ei löydy.

                        Lämmityslaitteen temppuilun ilmeisesti aiheuttaa webasto, sillä heti kelien lämmettyä ei tuo puhallin ole elänyt toistaiseksi omaa elämäänsä.
                        Talvella tosiaan oireilua oli päivittäin ja IHKA pimeni myös auton ollessa käynnissä ja puhallus tuulilasille sekä jalkatiloihin.

                        Välissä tuntui että on jokin syy yhteys siihen kun nousi kuskinpaikalta ja löi oven kiinni niin paneeli pimeni ja tuo puhallus alkoi.
                        Webaston ohjainkortti kävi huollossa toissa kesänä ja siihen vaihdettiin jotain komponentteja olisiko ollut lämpötila anturi tms.

                        Tämä IHKA:n pimentyminenhän sotkee sitten tuon webaston toiminnan, muutamia kertoja esim. tankatessa tajuton savupilvi auton alta kun webasto ilmeisesti sammuu kesken polton??
                        Itse veikkaisin jotain ongelmaa siinä IHKA paneelissa. Käytettynä ei maksa mahdottomia, vaatii toki koodauksen autoon. Alkuperäisen webaston ei kyllä pitäisi IHKA pimentää. Jälkiasennus weban kanssa toki sitten ihan mahdollista riippuen nyt miten on kytketty. Alkuperäinen webastohan sammuu kun sammutat auton. Eli moottorilla jos menet tankkaamaan, webasto sammuu kun sammutat auton. Lyhyet poltot sitten toki aiheuttaa savutusta jne.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Itse veikkaisin jotain ongelmaa siinä IHKA paneelissa. Käytettynä ei maksa mahdottomia, vaatii toki koodauksen autoon. Alkuperäisen webaston ei kyllä pitäisi IHKA pimentää. Jälkiasennus weban kanssa toki sitten ihan mahdollista riippuen nyt miten on kytketty. Alkuperäinen webastohan sammuu kun sammutat auton. Eli moottorilla jos menet tankkaamaan, webasto sammuu kun sammutat auton. Lyhyet poltot sitten toki aiheuttaa savutusta jne.
                          Juuri näin. Toki kannattaa tässä vaiheessa varmistaa, että puhutaan 3/99-> K-väyläohjatusta Webasta. Vanhemmathan on puhtaasti jänniteohjattuja.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10946
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Juuri näin. Toki kannattaa tässä vaiheessa varmistaa, että puhutaan 3/99-> K-väyläohjatusta Webasta. Vanhemmathan on puhtaasti jänniteohjattuja.
                            Tuo kyllä hyvä varmistus, itse oletin näin olevan kun aloitusviestissä & otsikossa puhutaan -02 autosta.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • bmwtbo
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 268
                              • Suonenjoki

                              #15
                              Auto on -02, tuli joitakin kertoja tankattua pakkasilla auton käydessä jolloin teki tuon IHKA:n pimentymisen ja savuutuksen.
                              IHKA:n vaihdoin tähän viime talvena (käytetyn), ei mitään vaikutusta.

                              Comment

                              Working...
                              X