Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ABS/ASC ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • f!re
    BTCF Member
    • Feb 2019
    • 11
    • Rovaniemi

    E39 ABS/ASC ongelma

    Morjes!

    BMW 523ia -98/5 prefl
    ABS- ja ASC- valon syttyminen muutama viikko sitten on saattanut omistajan hulluuden partaalle. Eli vikavalot syttyivät ja vikakoodeina oli taka-oikea ABS anturi sekä "Motorrelay life monitoring". Noh, anturi vaihdettiin hankaluuksien jälkeen, mutta tilanne ei muuttunut miksikään. Koodit nollattua valot sammuvat, tosin viimeistään ensimmäisen jarrutuksen ja abs pumpun nopean surinan jälkeen valot syttyvät.

    INPA:lla ei tule nopeustietoa taka-oikea anturilta, uusi anturi kuitenkin pelaa resistanssin mittauksen mukaan. Sulakkeet vaihdettu ja pistokkeet käytetty irti ja puhdistettu. Ajattelin vielä tuon releen käyttää irti, jotta tuo elinkaari mittaus resetoituisi, voihan toki olla, että on ollut jo kauan "vika" päällä sen suhteen. Missä vielä voisi olla vika, pyöränlaakeria veikkaisin, mutta itsestä kuulostaa hieman hullulta, ettei signaalia tulisi ollenkaan? Kaikki apu tervetullutta, kiitokset etukäteen.
    E46 318ci Cabrio M-Sport II Imolarot 2 -02
    sigpic
  • hataki
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 119
    • Finland, Kuusamo

    #2
    Kuulostaa myös abs boxi vialta se korjaukseen tai vaihda ehjä tilalle.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9138
      • Oulu

      #3
      Originally posted by hataki View Post
      Kuulostaa myös abs boxi vialta se korjaukseen tai vaihda ehjä tilalle.
      Harvemmin näissä ennen 9/98 valmistuneissa on boksivikoja.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • f!re
        BTCF Member
        • Feb 2019
        • 11
        • Rovaniemi

        #4
        Ja nopeusmittari sekä kulutusmittari yms. toimivat, myös vakionopeudensäädin toimii... käytin abs moduulin auki, silmämääräisesti tarkasteltuna ei poikkeavaa, käytin myös releen irti raikkarin alta ja puhdistin. Vieläkin valot taulussa ja asc sekä abs pois pelistä.
        E46 318ci Cabrio M-Sport II Imolarot 2 -02
        sigpic

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          #5
          Tässä pari viikkoa sitten lukasin yhden e39 touringin kun taulussa paloi ABS, DSC sekä nopeusmittari/kulutusmittari olivat pimeänä. Koeajon perusteella vasen taka anturi ei antanut mitään lukemia. Korjausehdotukseksi ehdotin, että vaihtaa tämän anturin ja se myös kuulemma auttoi.

          Mielenkiintoisen tästä tapauksesta teki sen, että kun henkilö oli käynyt muualla lukemassa koodit, molemmat taka anturit olivat kuulemma pimeänä. En tiedä onko luettu vain koodit ja onko katsottu myös livedataa, sitäkään en nyt muista millä vehkeellä koodit oli luettu.

          Vian korjaamiseksi hän oli kuitenkin vaihtanut ensin oikean taka anturin, mutta se ei ollut auttanut ja vaihtoi sitten kehotuksestani myös tuon vasemman taka anturin ja viat poistuivat. Sitä en tiedä mistä johtuu, että molemmat taka-anturit olivat menneet pimeäksi, mutta tuo vasen anturi ei kuitenkaan antanut nopeustietoa :think
          E32 750i 11/89

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #6
            Vasen taka antaa ajonopeuden mittaristolle.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9990
              • KVLA

              #7
              Originally posted by f!re View Post
              Noh, anturi vaihdettiin hankaluuksien jälkeen, mutta tilanne ei muuttunut miksikään.
              Joku Motonetin tms.tarvikeanturi?

              Comment

              • f!re
                BTCF Member
                • Feb 2019
                • 11
                • Rovaniemi

                #8
                Tarvikeanturi siellä on... mutta se ei inpalla tarkasteltuna anna tietoa missään vaiheessa, mutta resistanssi kyllä muuttuu kun anturia hinkkaa metallia vasten irrallaan. Ja mittarit yms toimii oikein, en keksi mikä tuossa enää voi olla vikana...
                E46 318ci Cabrio M-Sport II Imolarot 2 -02
                sigpic

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #9
                  Näissäkin komponenteissa alkuperäisen ja tarvikkeen ero voi olla suuri. Alkuperäinen toimii ja tarvike ei.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • schwarze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 2017
                    • Kangasala

                    #10
                    Originally posted by f!re View Post
                    Tarvikeanturi siellä on... mutta se ei inpalla tarkasteltuna anna tietoa missään vaiheessa, mutta resistanssi kyllä muuttuu kun anturia hinkkaa metallia vasten irrallaan. Ja mittarit yms toimii oikein, en keksi mikä tuossa enää voi olla vikana...
                    Jos siis auto parkissa käännät virrat päälle ja jätät siihen, sammuuko abs merkkivalo? jos kyllä, anturissa ei yleensä ole vika. Lähdet tästä ajamaan, abs valo syttyy jossain ajotilanteessa, vika melko varmasti navan tunnistinkehässä, eli "laakerissa". Anturin välys laakerin tunnistinkehään on yllättävän tarkka ja kaikki schaiba haittaa luentaa.
                    Onko autoon hiljattain vaihdettu laakereita tai tehty ylipäätään jotain huoltoja navoille?
                    Ja kuten edellä, huahin osa voi olla mitä vaan. ATE ainakin toimii kuten orkkis.
                    Last edited by schwarze; 28-03-2020, 23:55.
                    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                    Comment

                    • f!re
                      BTCF Member
                      • Feb 2019
                      • 11
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Jos auto on parkissa sammuu abs ja asc merkkivalot, lähden ajamaan niin melko lailla 10 sekunnin sisään syttyy molemmat tauluun ja jos ei vielä siinä niin viimeistään kun jarruttaa. Puhdistin tunnistinkehää anturin reiästä kylläkin, laakereita ei ole vaihdeltu ainakaan vuoden sisään mitä auto on ollut käytössä.
                      E46 318ci Cabrio M-Sport II Imolarot 2 -02
                      sigpic

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9990
                        • KVLA

                        #12
                        Vika on melkoisella varmuudella tuossa tarvikeanturissa. Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen.

                        Comment

                        • f!re
                          BTCF Member
                          • Feb 2019
                          • 11
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Tilasin nyt Boschin anturin, jos se sillä lähtis pelaamaan... toivotaan niin. Palaan asiaan sen vaihdettuani. Kiitokset tähänastisista vinkeistä!
                          E46 318ci Cabrio M-Sport II Imolarot 2 -02
                          sigpic

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9990
                            • KVLA

                            #14
                            Ja olikos se OE anturi Siemens?

                            Comment

                            • niiksu
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2014
                              • 958
                              • KPO/HKI

                              #15
                              Tuli ostettua 520i, jossa virtalukko on jumittunut II-asentoon. Avain lähtee pois ja menee sisään tuossa asennossa, mutta ei pyöri kumpaankaan suuntaan. Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Voiko olla vika kuluneessa avaimessa vai itse virtalukossa?
                              BMW E30 325i 1988 Delphin Metallic
                              BMW E34 5XXi 1990 Delphin Metallic
                              Honda Civic EF 1989 Auringonpolttama Punainen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎