Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 535 jakonpää kopan sisällä oleva huohotin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Momoke
    Bimmer Rookie
    • Dec 2017
    • 99
    • Suomi

    E39 535 jakonpää kopan sisällä oleva huohotin?

    Terve. En löytäny mistään tietoo tämän vaihdosta joten minkälainen homma on vaihtaa se jakopääkopan sisällä oleva musta osa mikä liittyy huohotukseen? Purin sen yylemmän kopan irti ja siitä näkyi että siitä on se kumi letku aiva perkeleeen väljä ni se koko palikka pitää vaihtaa..
    Miten se vaihdetaan? Tarviiko jakopäätä purkaa kokonaa?
    Saako sen vaihdettua jos avaa pelkästään ylemmän kopan?
    Mitä kaikkee tarviii tietää että sen uskaltaa ite lähtee vaihtaa?
    Samalla kun otin sen ylemmän jakopaa kopan irti ni se vanoksen solenoidi? Koitin sitä pyörittämällä irroittaa mutta ei se mihkää lähteny ja sit koitin kiristää sen takas mutta se ei enää kiristy et mikähä siinä on? Nyt kuuluu siltä puolelta outo ääni ku ajaa:think

    Apuja kaivattas..
  • ekkoo1
    BTCF Member
    • Jun 2019
    • 1368
    • Pohjanmaa

    #2
    On aika hapokas homma, se öljynerotin on nalkissa kuskin puoleisen jakoketjun laahaimen alla. Itse vaihdoin tuon jakopäärempan yhteydessä mutta en ole varma pystyykö sitä sieltä muiluttamaan ilman että purkaa koko jakopään esille - vähän veikkaisin että ei.
    E39 540i -96 Ajamisen iloa
    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

    Comment

    • Momoke
      Bimmer Rookie
      • Dec 2017
      • 99
      • Suomi

      #3
      Originally posted by ekkoo1 View Post
      On aika hapokas homma, se öljynerotin on nalkissa kuskin puoleisen jakoketjun laahaimen alla. Itse vaihdoin tuon jakopäärempan yhteydessä mutta en ole varma pystyykö sitä sieltä muiluttamaan ilman että purkaa koko jakopään esille - vähän veikkaisin että ei.
      Juu. Millä sait kiristettyä sen kampiakselin kuningas pultin? Miten tiukkaan se pitää vetää?

      Comment

      • ekkoo1
        BTCF Member
        • Jun 2019
        • 1368
        • Pohjanmaa

        #4
        100nm + 60deg + 60deg + 30deg newtis mukaan vedettiin, uusi pultti myös aina koska se venyy. Jonku astekiekon askartelet vaikka paperista siihen dampperin ympärille. Suosittelen muutenkin käyttämään noita Bemarin ohjeita jakopään kasaamisessa.

        Tarttet pitkän jatkovarren (meillä oli n. 1.5m putken pätkä) ja hylsyn isolla karalla (3/4" tai 1"), perus 1/2 tuuman varsi saattaa noilla momenteilla pamahtaa paskaksi. Lisäksi joku kestävä patentti pitämään sitä dampperia vastaan kun kierrät sitä pulttia, niitä 13mm pulttien reikiä siitä kehältä voi hyödyntää. Jotkut vääntää sitä lukitustappia vastaan pelkästään mutta se on tosi huono idea.
        E39 540i -96 Ajamisen iloa
        E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
        E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
        Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

        Comment

        • Momoke
          Bimmer Rookie
          • Dec 2017
          • 99
          • Suomi

          #5
          Originally posted by ekkoo1 View Post
          100nm + 60deg + 60deg + 30deg newtis mukaan vedettiin, uusi pultti myös aina koska se venyy. Jonku astekiekon askartelet vaikka paperista siihen dampperin ympärille. Suosittelen muutenkin käyttämään noita Bemarin ohjeita jakopään kasaamisessa.

          Tarttet pitkän jatkovarren (meillä oli n. 1.5m putken pätkä) ja hylsyn isolla karalla (3/4" tai 1"), perus 1/2 tuuman varsi saattaa noilla momenteilla pamahtaa paskaksi. Lisäksi joku kestävä patentti pitämään sitä dampperia vastaan kun kierrät sitä pulttia, niitä 13mm pulttien reikiä siitä kehältä voi hyödyntää. Jotkut vääntää sitä lukitustappia vastaan pelkästään mutta se on tosi huono idea.
          Juu.. pittää alottaa tuo remontti tässä kuha saa osat tilattua

          Comment

          • Jesse93
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2012
            • 938
            • Mustio

            #6
            Miten yritit solenoidia irrottaa, oikeaoppisesti 32mm(?) avaimella sen juuresta vai jollain muulla konstilla?
            E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

            Comment

            • Momoke
              Bimmer Rookie
              • Dec 2017
              • 99
              • Suomi

              #7
              Originally posted by Jesse93 View Post
              Miten yritit solenoidia irrottaa, oikeaoppisesti 32mm(?) avaimella sen juuresta vai jollain muulla konstilla?
              Papukaija piheillä varovasti lähin sitä pyörittää siitä solenoidin ympäriltä hyvin ja helposti rupes pyörii eikä kuulunu mitää epämäärästä ääntä että ois joku hajonnu mutta nyt se sit vaa pyörii eikä kiristy eikä myöskään löysty. Ainakaa jos pyörittää piheillä just siitä solenoidin ympäriltä

              Comment

              • Jesse93
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2012
                • 938
                • Mustio

                #8
                En tunne solenoidin rakennetta mutta sulla nyt varmaan pyörii tyhjää se kuori siinä päällä. Mulla osina m62b35, voin sulle antaa siitä solenoidin jos näyttää siltä että sulla viallinen
                E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                Comment

                • Momoke
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2017
                  • 99
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by Jesse93 View Post
                  En tunne solenoidin rakennetta mutta sulla nyt varmaan pyörii tyhjää se kuori siinä päällä. Mulla osina m62b35, voin sulle antaa siitä solenoidin jos näyttää siltä että sulla viallinen
                  Sattusko sulta löytyy myös sitä ehjää öljynerotinta sinne jakopää kopan sisälle? Ja oisko sulla muute myös sitä muovia mikä tulee siihe flektin ympärille ja ehjää paisunta säiliöö ? :think
                  Last edited by Momoke; 12-04-2020, 12:07.

                  Comment

                  • ekkoo1
                    BTCF Member
                    • Jun 2019
                    • 1368
                    • Pohjanmaa

                    #10
                    Sitä öljynerotinta ei kyllä kannata laittaa käytettyä jos ei halua jakopäätä olla purkamassa joka kuukausi, se muovi hapertuu ja luultavasti et saa käytettyä edes ehjänä asennettua takaisin ilman että se murenee käsiin. Joku 30-40e osa merkkariltakin varmaan, tylsä toki odotella toimitusta.

                    Kun kerta sulla on jakopää auki ilmeisesti niin tarkista laahaimien kunto, varsinki se U-mallinen iso laahain keskellä ja nokkaketjujen pienet laahainpalat. Esim. nokkaketjun laahaimissa oli itsellä syvät urat kulunut ja menossa puhki ja U-mallisen laahaimen yksi muovipinta kadonnut kokonaan öljypohjaan.
                    E39 540i -96 Ajamisen iloa
                    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                    Comment

                    • Momoke
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2017
                      • 99
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by ekkoo1 View Post
                      Sitä öljynerotinta ei kyllä kannata laittaa käytettyä jos ei halua jakopäätä olla purkamassa joka kuukausi, se muovi hapertuu ja luultavasti et saa käytettyä edes ehjänä asennettua takaisin ilman että se murenee käsiin. Joku 30-40e osa merkkariltakin varmaan, tylsä toki odotella toimitusta.

                      Kun kerta sulla on jakopää auki ilmeisesti niin tarkista laahaimien kunto, varsinki se U-mallinen iso laahain keskellä ja nokkaketjujen pienet laahainpalat. Esim. nokkaketjun laahaimissa oli itsellä syvät urat kulunut ja menossa puhki ja U-mallisen laahaimen yksi muovipinta kadonnut kokonaan öljypohjaan.
                      Avasin sen ylemmän kuskin puolen kopan mut laitoin takas läjään.. mutta toho on ihan vasta oisko ollu 20tkm sit tehty jakopää remontti edellisen omistajan toimesta mutta ei oo voinu sit samalla uusia tota öljynerotinta kahtelin samalla kaiken kunnon mitä sitä vaa näki ni kaikki kyllä näytti hyvältä.. sinällää vituttaa purkaa se yhen osan takia... jos se osa kerta on kiinni sen ketjun ohjurin takana? Vai laahaimen ni pystyytkö tekee sillee että irrottaa vaan sen osan jakopäästä että saa sen erottimen vaihettua vai pitääkö se iha tosissaa kokonaa purkaa? Eikös sit tarvii jo ajotus työkalutkin?

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by ekkoo1 View Post
                        Sitä öljynerotinta ei kyllä kannata laittaa käytettyä jos ei halua jakopäätä olla purkamassa joka kuukausi, se muovi hapertuu ja luultavasti et saa käytettyä edes ehjänä asennettua takaisin ilman että se murenee käsiin. Joku 30-40e osa merkkariltakin varmaan, tylsä toki odotella toimitusta.

                        Kun kerta sulla on jakopää auki ilmeisesti niin tarkista laahaimien kunto, varsinki se U-mallinen iso laahain keskellä ja nokkaketjujen pienet laahainpalat. Esim. nokkaketjun laahaimissa oli itsellä syvät urat kulunut ja menossa puhki ja U-mallisen laahaimen yksi muovipinta kadonnut kokonaan öljypohjaan.
                        Täysin samaa mieltä, ehdottomasti vain uutta osaa sinne, on niin työläs vaihtaa. Kun sen jakopään joutuu avaamaan, niin samalla ainakin laahaimet uusiksi.

                        Ihan sama sen tuulitunnelin kanssa, jos ei ole lähiaikoina uusittu, niin murenee käsiin. Paisarit myös vanhemmiten hajoavat, joten en kyllä sitäkään käytettynä laittaisi kun uuden saa melko edullisesti ja hajotessaan jää tielle auton kanssa.

                        Edit. kun se jakopää on äsken tehty, niin sitten voi vaihtaa pelkästään sen öljynerottimen. Tuon pitäisi jo kertoa riittävästi vanhojen muoviosien käyttämisen järkevyydestä näissä. Ei vaan kannata kun kohta hajoaa kuitenkin, vaikka saisi ehjänä paikalleen.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Momoke
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2017
                          • 99
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Täysin samaa mieltä, ehdottomasti vain uutta osaa sinne, on niin työläs vaihtaa. Kun sen jakopään joutuu avaamaan, niin samalla ainakin laahaimet uusiksi.

                          Ihan sama sen tuulitunnelin kanssa, jos ei ole lähiaikoina uusittu, niin murenee käsiin. Paisarit myös vanhemmiten hajoavat, joten en kyllä sitäkään käytettynä laittaisi kun uuden saa melko edullisesti ja hajotessaan jää tielle auton kanssa.

                          Edit. kun se jakopää on äsken tehty, niin sitten voi vaihtaa pelkästään sen öljynerottimen. Tuon pitäisi jo kertoa riittävästi vanhojen muoviosien käyttämisen järkevyydestä näissä. Ei vaan kannata kun kohta hajoaa kuitenkin, vaikka saisi ehjänä paikalleen.
                          Juuu just laitoin sen osan tilaukseen.. nyt vaa pittää ootella et tulee ni pääsee laittaa paikallee

                          Comment

                          • Jesse93
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2012
                            • 938
                            • Mustio

                            #14
                            Joo se pömpeli kuten laahaimetkin mureni käsiin. paas viestii jos tarve solenoidille. Paisaria ei ole ja flekti tuulenohjain vaan m52 koneisesta,, liekö sama?
                            E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                            Comment

                            • Momoke
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2017
                              • 99
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by Jesse93 View Post
                              Joo se pömpeli kuten laahaimetkin mureni käsiin. paas viestii jos tarve solenoidille. Paisaria ei ole ja flekti tuulenohjain vaan m52 koneisesta,, liekö sama?
                              Juu kuha saan sen öljynerottimen vaihettua ni jos siellä joku pitää vielä sitä meteliä ni voin ostaa sen.. ja itekkää en tiiä että onko tossa samanlainen se flektin muovi mut epäilen vähä et on erilainen:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎