Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d -99 moottori "rynkyttää" VIKA LÖYTYI!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKLa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 62

    e39 530d -99 moottori "rynkyttää" VIKA LÖYTYI!!

    Tuossa päivällä auton käyntiin laittaessani totesin, että moottori käy jotenkin epätasaisesti ja "rynkyttää" autoa. Aikaisemmin olin tämän jo huomannut, mutta ominaisuus katosi moottorin lämmettyä.

    Nyt tuossa turun motarilla ajelin motonettiin ja vaiva ei hävinnytkään...ja tuntuu jääneen pysyväksi.

    Missä siis vika?

    PRKL kun kaikki tuntuu tulevan vielä samaan aikaan...
    Last edited by MKLa; 23-09-2005, 15:39.
    Ex 525 dat -07
    Ex 530 dat -99
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 324
    • Hml

    #2
    Originally posted by MKLa
    Tuossa päivällä auton käyntiin laittaessani totesin, että moottori käy jotenkin epätasaisesti ja "rynkyttää" autoa. Aikaisemmin olin tämän jo huomannut, mutta ominaisuus katosi moottorin lämmettyä.

    Nyt tuossa turun motarilla ajelin motonettiin ja vaiva ei hävinnytkään...ja tuntuu jääneen pysyväksi.

    Missä siis vika?

    PRKL kun kaikki tuntuu tulevan vielä samaan aikaan...
    Täälä aivan sama ongelma 530D:n kanssa. Ensin tätä "rynkytystä" tapahtui vain välillä kylmämä tai puolilämpimänä, mutta nykyään kone käy tyhjäkäyntiä kokoajan huonosti. Tänään olis tarkoitus lukea vikamuisti, jos sieltä löytyisi vinkkiä. Vian aiheuttajaksi on veikattu ilmamassamittaria, joka voisi hyvinkin olla syypää ongelmaan.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3452
      • Janakkala

      #3
      Veikkaampa suutin vikaa! jos on enempi ajettu auto kyseessä.
      Alkaa oireilemaan juurikin tuolla tavalla.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • MKLa
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 62

        #4
        Paljonko on paljon ajettu 167 th on omassani mittarissa...

        Tuntuu ihmeeltä kun se on huollon jälkeen alkanut tekemään tätä juttua...
        Ex 525 dat -07
        Ex 530 dat -99

        Comment

        • E65
          Bimmer Rookie
          • Jan 2003
          • 130

          #5
          Originally posted by MKLa
          Paljonko on paljon ajettu 167 th on omassani mittarissa...

          Tuntuu ihmeeltä kun se on huollon jälkeen alkanut tekemään tätä juttua...

          Jos auto on kerrankin huollettu niin silloin kaikki on tullut huollon jälkeen, olisi syytä aina mainita kauanko huollosta on.
          Epätoden näköistä, että on huoltoon liittyvä. Joko suutin tai suuttimen liitin vika on toden näköinen.
          Last edited by E65; 02-09-2005, 13:26.

          Comment

          • MKLa
            Bimmer Rookie
            • Jul 2005
            • 62

            #6
            Huollosta on pari viikkoa aikaa ja tämä on ilmaantunut sen jälkeen eli vikaahan ei välttämättä edes huollossa asian suhteen ole ollut kun eivät maininneet. Saksassa auto on huollettu leimojen mukaan merkkiliikkeessä...

            Tuota suutinvikaa kuitenkin ihmettelen kun auto toimii ajossa ihan ok ja tyhjäkäynnillä ilmenee ikään kuin "pätkimistä sytytyksessä" vaikka diesel onkin. Taitaa viikonlopun operaatioon sisältyä liittimien tarkistus. Minkälaisia oireita aiheuttaa se nokka-akselin asentotunnistimen häiriö?
            Ex 525 dat -07
            Ex 530 dat -99

            Comment

            • huoppa81
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 638
              • Villähde, Finland

              #7
              Kannattaskohan käydä testerissä luetuttamassa vikakoodit ja tarkastamassa suuttimien korjausarvot jollei oo selvää vikakoodia.
              Garage:

              E21 323i -79
              E21 323i -82
              E30 325i Cabriolet -91
              E30 316i -89
              E39 520i -01
              Kadett C 1,2 -76

              Lynx Rave RE 600 -08

              Comment

              • MKLa
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 62

                #8
                Tuli tuossa vaan mieleen kun ajelin niin Oulussa kun autoa käytin huollossa niin sanoivat, että laatikko saa väärää tietoa ajonopeudesta, väittivät että joku auton navoista, mistä ABS-tunnisteen ottaa, on sökö.

                Voiko siis tällä hämmingillä olla yhteyttä laatikon ja moottorin toimintaan kun ilmenee erityisesti ajon jälkeen paikoilleen pysäytettäessä ja hetken ajan päästä kun hieman korkeammilla kierroksilla käyttää niin tyhjäkäynnissä ei ongelmaa.

                Itse kuitenkin hieman olen tuon ABS-ongelman kanssa hieman sähköpuolen vian kannalla...pohdinta jatkuu
                Ex 525 dat -07
                Ex 530 dat -99

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Nokka-akselin asentotunnistimella ei ole mitään virkaa sen jälkeen kun moottori on käynnistetty. Se toimii vain referenssinä kampuran tunnistimelle ja kertoo, onko kampuralla menossa työtahti vaiko poistotahti. Nokan tunnistimen tietoa käytetään vain startissa. Siksi nokan tunnistin ei voi olla syypää auton huonoon käyntiin mutta voi olla syypää siihen, ettei se lähde käyntiin vaikka kuinka sahaisi.
                  ---

                  Comment

                  • MKLa
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2005
                    • 62

                    #10
                    Se on siis suljettu pois. Taidan lähteä ottamaan nuo pahvit pois koneen päältä ja käymään suutinten liittimet nyt aluksi läpi.
                    Ex 525 dat -07
                    Ex 530 dat -99

                    Comment

                    • MKLa
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2005
                      • 62

                      #11
                      Sen verran korpesi tuo "rynkytys", että kävin tänään Luomannotkossa pikahuollossa autoa näyttämässä.

                      Asentaja aikansa työskenteli ja ilmoitti, että vikakoodia mikä moisen voisi aiheuttaa, ei löydy. Suutinpuolellakaan ei hänen mukaansa pitäisi olla mitään. Ainoa mitä epäili oli se, että vuotaa sisällepäin pyttyyn.

                      Viikonloppuna laitoin uuden ilmanpuhdistajan (bosch) paikoilleen ja mielestäni rynkytys kylmänä on voimakkaampaa kuin aikaisemmin paskaisella putsarilla.

                      Lisänä vielä tietysti se, että välillä oire katoaa kokonaan vaikka toisaalta tällä hetkellä se oireilee koko ajan enemmän.

                      Apuja kaivataan sano....
                      Ex 525 dat -07
                      Ex 530 dat -99

                      Comment

                      • MKLa
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2005
                        • 62

                        #12
                        Suunnaton pohdinta on vähentänyt hiuksia päästäni ja tulipa tuossa mieleeni, että voisiko kenties ilmavuoto jossakin aiheuttaa moista nykimistä???

                        No nämä letkut unohdin viikonloppuna tarkastaa ja se taitaa jäädä tulevalle viikonlopulle...

                        Pohdinta jatkuu, hiukset vähenevät
                        Ex 525 dat -07
                        Ex 530 dat -99

                        Comment

                        • MakeJ
                          BTCF Member
                          • Jun 2005
                          • 324
                          • Hml

                          #13
                          Kirjoittelin aikaisemmin tästä samasta tyhjäkäynti ongelmasta mikä on riivannut omaa 530D:tä. Vaihdoin polttoainesuodattimen ja sillä ei ollut mitään vaikutusta heti, mutta nyt noin 500km:n jälkeen "rynkytys" on vähentynyt melkein kokonaan . Kylmänä on vielä välillä havaittavissa pientä epätaisuutta, mutta lämpimänä kone käy nyt tasaisesti.
                          E60 535dA LCI -07 M-sport
                          E39 530dAT -99 "M-sport"

                          Comment

                          • MKLa
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2005
                            • 62

                            #14
                            Itse mietin samaa, että voisiko sillä olla vaikutusta.

                            Vaihdoin ilmaputsarin ja se oli todella paskainen, samaa voi sanoa raitisilmasuodattimista ja mikäli tätä linjaa myös polttoainesuodatin jatkaa niin voi hyvinkin vaikuttaa siihen että kone ei saa tarpeeksi soosia.

                            Pitää vaihtaa ja katsella.
                            Ex 525 dat -07
                            Ex 530 dat -99

                            Comment

                            • MKLa
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2005
                              • 62

                              #15
                              Tänään havaittua:

                              Ajelin tunti sitten kotipihalle ja kun koneen kierrokset laskivat tyhjäkäynnille niin hytkytys alkoi. Aikaisempaan verrattuna mielestäni tämä nykiminen on tällä hetkellä koko aikaista, eli on havaittavissa korkeammilla kierroksillakin.

                              Pihalla havaittua: kun otin ilmastoinnin pois päältä, nykiminen tasaantui. Eli kuormitus selkeästi lisää nykimisen määrää.

                              Vaihdoin uuden polttoainesuodattimen, ei vaikutusta. Kun kone sitä automaattisesti ilmaili niin näytti aika riskisti työntävän dieseliä pumpulle, eli se puoli kaiketi on kunnossa.

                              Liikkeelle lähtönsä puolesta en osaa sanoa, koska en ole toisella vastaavalla ajanut, mutta mielestäni miettii hetkisen mitä tekisi ennen kuin haukkaa...

                              Eilen illalla levittelin konehuoneen pintapahveja ympäri autotallia ja irroittelin sitten siinä samalla imusarjaan etureunaan menevän paineputken ja katselin siinä olevan venttiilin sisään. En muuten ole autossa monesti imupuolella yhtä PASKAISTA paikkaa nähnyt. Nokea ja öljyn paskaa sekaisi, mikä venttiili liene mutta sen puhdistin ja ei ollut mitään vaikutusta asiaan, siis rynkytykseen.

                              Eli voiko kyseessä olla sittenkin ilmamäärämittari vai meneekö suutin/pumppupuolelle? Tuntuisi, että jos joku suutin kusisi "läpi", se näkyisi jollakin tavalla ulospäin vai saako jostakin ilmaa?

                              Edelleenkin
                              Ex 525 dat -07
                              Ex 530 dat -99

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎