Originally posted by Hemi
View Post
Kardaanin tukilaakeri e39
Collapse
X
-
Dodiin. Onkohan kardaanin tukilaakeri ja vaihdeloodan tuki-kumit paskana kun kardaani hakkaa pohjaan vedätyksessä ja ylämäessä sama homma? Vai olisko v-nopeus nivel paskana tai jopa perä? Miten pystyy perän toteamaan, että on ehjä?
-
Tämmönen tapaus
Noihin jurinoiden syntymiseen vaikuttaa myös moottori/vaihdelaatikko -yhdistelmän asento kardaaniin nähden. Äskettäin vaihdoin tuohon (e34) kardaanin rättinivelen, jolla jurinan vedätettäessä sai pois.
Tuli samalla paneuduttua enemmän aiheeseen miksi vanha kumi oli revennyt. Huomasin että vaihdelaatikon ulostulo ja kardaanin välinen 'jatko' ei ole lähellekään yhtenevä.
Sulattelin asiaa pari päivää ja lisäsin vaihdelaatikon kannakkeen ja korin väliin 2mm 'fyllit', jolla tuo mainittu 'jatko' oikeni -> koeajolle toteamaan että parani entisestään.
Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit on ehjät, mutta ilmeisesti nekin väsyvät, ja kulma pääsee muuttumaan.
Jos muut konstit on käytetty niin tämä voinee jossain tapauksessa auttaa.
Leave a comment:
-
mulla oli ongelmana e36 kanssa "juristaminen" vaihtoon meni molemmat ristikot ja kannatin laakeri.. jos ristikoita rupeat vaihtelemaan ni vie suoraan komet oy espooseen.. niin tulee kerralla kuntoon ja antavat vielä takuunkin.. mulla moinen temppu makso 150e ja ne tasapainotti myös sen samalla.. kannatin makso jotaa 50e... vaihelaatikon päässä oleva "kuminivel" on seuraavana mulla vaihettavana koska revennyt pulttien juuresta..
Leave a comment:
-
Joopa joo
Ei auttanut mulla siihen jurinaan toi nivelen rasvaus. Auttaisikohan diagnoosia sellainen lisätieto että jurina häviää kun auto kääntyy jompaan kumpaan suuntaan. Eli suomennos perään. Jurina kuuluu edelleen tuolla 2000 - 2050 kierrosluvulla, suurimmalla voimakkuudella vitosvaihteella loivassa ylämäessä. Ääni kuuluu myös muilla vaihteilla mutta vain tuolla edellämainitulla kierrosluvulla. Jurina häviää kun mutkittelen autolla eli kuuluu siis vain suoraan ajettaessa. Autosta on nyt tarkastettu tukilaakeri, tukikumi, lämpösuojat ja kardaanin viimeinen nivel. Kaikki OK.
Nyt voisi sanoa että:
MITÄ VITTUA, KYSYY EPÄTIETOINEN.
Leave a comment:
-
Jos oikein tarkasti ja ajatuksella luet edellisen viestini niin havaitset että kyse ei olekaan tukikumista.Originally posted by Epäuskollinen autoilijaJostaki oon kuullu, että tuo tukikumin hajoaminen on enemmänkin oire, kuin syy tuohon vikaan. Eli käytännössä huonossa kunnossa oleva kardaani hajoittaa helposti tuon tukikumin. Tuosta ongelmasta ei ilmeisesti pääse kokonaan eroon muutoin, kuin vaihtamalla koko kardaanin.
Jos kardaania ei vaihda, niin jonkin ajan kuluttua tuo kardaani puistaa kumin taas rikki. Käytännössä tuo tuki kumi on sen verran halpa, että ennemmin sitä vaihtelee useampaan kertaan, kuin alkaa vaihtamaan koko kardaania. Tietenkin on mahdoton tietää, että kuinka huonossa kunnossa se sinun kardaanisi on.
Leave a comment:
-
Jostaki oon kuullu, että tuo tukikumin hajoaminen on enemmänkin oire, kuin syy tuohon vikaan. Eli käytännössä huonossa kunnossa oleva kardaani hajoittaa helposti tuon tukikumin. Tuosta ongelmasta ei ilmeisesti pääse kokonaan eroon muutoin, kuin vaihtamalla koko kardaanin.Originally posted by NoniiTuolla käydään läpi auton tärinää. Mulla ei ole ongelmaa (ainakaan vielä) sen kanssa.
En löytänyt tuolta viitettä siitä että kardaanin tukikumin ja laakerin vaihto olisi aiheuttanut joitain ongelmia. Voinhan tietysti olla puusilmä ja jos siellä mainitaan jotain sellaista niin viitsitkö laittaa kohdan.
Kiitos kuitenkin jo tästäkin avusta.
Jos kardaania ei vaihda, niin jonkin ajan kuluttua tuo kardaani puistaa kumin taas rikki. Käytännössä tuo tuki kumi on sen verran halpa, että ennemmin sitä vaihtelee useampaan kertaan, kuin alkaa vaihtamaan koko kardaania. Tietenkin on mahdoton tietää, että kuinka huonossa kunnossa se sinun kardaanisi on.
Leave a comment:
-
Jurinan aiheuttaja mahdollisesti löytynyt
Todenäköisesti jurinan aiheuttaa perän ja kardaanin välissä oleva nivel. Tuollainen samanlainen jurina oli ollut eräässä toisessa E39 :ssä ja sen omistajaa oli tuo jurina alkanut vituttamaan oikein tosissaan hänelläkin oli jurina koventunut kuorman lisääntyessä. Olivat sitten ottaneet kardaanin irti ja havainneet että tuo kyseinen nivel on aivan kuiva, vaseliini oli kuivanut aivan kovaksi. Laittoivat uudet vaseliinit ja jurinat hävisi. Mun bimmeri menee samaan operaatioon ja ilmoittelen sitten auttoiko hoito minun tapauksessa.Originally posted by NoniiOnkohan joku vaidattanut tukilaakeria ja minkähän hintaiseksi se tuli. Auto on -96 523 IA.
Oireena on jurina kierrosluvuilla 2000 - 2050 ja ainoastaan silloin kun "paino on päällä" eli nosturissa jurina ei kuulu. Parhaiten ääni (tai pahiten
) kuuluu kun ajetaan vitosella ja nopeutta on tuollaiset 115 - 120.
Lämpösuojat tarkastettu, laakereita tutkittu, pakoputki ei ota mihinkään kiinni joten omat epäilykseni (ja parin muun) kohdistuvat tuohon tukilaakeriin.
Vaihdanko laakerin vai koko saatanan auton.
Leave a comment:
-
Niin olen yrittänyt tehdä.Originally posted by WackotJos häiriönä on pelkkä "jurina" ääni niin ajele menemään. Aja maantiellä alle 115 tai yli 120...
En oikein tiedä kannattaako tuon takia alkaa kardaania vaihtaan.
Leave a comment:
-
Jos häiriönä on pelkkä "jurina" ääni niin ajele menemään. Aja maantiellä alle 115 tai yli 120...
En oikein tiedä kannattaako tuon takia alkaa kardaania vaihtaan.
Leave a comment:
-
Ja tuolla kommentilla tarkoitin sitä omaa heittoani VAG konsernin autoon siirtymistä.Originally posted by NoniiHei, hei, älä nyt vielä survo minua kansanautoilijaksi. Se kommentti oli ehkä hiukan vittuuntuneen miehen avautumista, voitaisiin kutsua myös huumoriksi.
Mutta toki se oli ihan aiheellista kuitata koska meinasin sortua kiusausten tiellä.

Leave a comment:
-
Hei, hei, älä nyt vielä survo minua kansanautoilijaksi. Se kommentti oli ehkä hiukan vittuuntuneen miehen avautumista, voitaisiin kutsua myös huumoriksi.Originally posted by HemiNonii: Jotkut vain eivät ole, eivätkä henkisesti koskaan kuulu BMW perheeseen...kun kerran volkkarillakin pääsee.
Mutta toki se oli ihan aiheellista kuitata koska meinasin sortua kiusausten tiellä.
Leave a comment:
-
Nonii: Jotkut vain eivät ole, eivätkä henkisesti koskaan kuulu BMW perheeseen...kun kerran volkkarillakin pääsee.
👍 1Leave a comment:
-
Tuolla käydään läpi auton tärinää. Mulla ei ole ongelmaa (ainakaan vielä) sen kanssa.Originally posted by RahuTulkitse siitä... -->http://www.btcf.fi/forum/showthread....e39+t%E4rin%E4
En löytänyt tuolta viitettä siitä että kardaanin tukikumin ja laakerin vaihto olisi aiheuttanut joitain ongelmia. Voinhan tietysti olla puusilmä ja jos siellä mainitaan jotain sellaista niin viitsitkö laittaa kohdan.
Kiitos kuitenkin jo tästäkin avusta.
Leave a comment:
-
Leave a comment: