Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i -98 kysyttävää lohkolämmittimistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    E39 523i -98 kysyttävää lohkolämmittimistä

    Kaverilla on otsikon mukainen E39 523i Touring -98, eli 2,5L bensapäristin, Saksan tuonti eikä ollenkaan lohkolämmitintä VIELÄ. Hankkia pitäis, ja hankinnan avuksi tarvittaisiin vähän tietoa.

    Huhun mukaan lohkolämmittimen voi asentaa 2 paikkaan/tavalla, helposti tai vaikeasti. Toisella, luultavasti helpolla, tavalla asennettaessa kuulemma lohkolämmitin "hämää" jotain lämpötila-anturia tms niin, että kun konetta lämmittää lohkarissa pari tuntia, ei se käynnistykään heti, siitä syystä että lohkolämmitin lämmittää kyseistä lämpöanturia niin, että moottorin älyelektroniikka luulee koneen lämmöksi n.70 astetta. Tästä syystä joutuu odottamaan 3-4 minuuttia ennen käynnistystä, kun ei siis heti lähde.

    Onko tämä totta vai pelkkää huhua? Miten se lohkolämppäri pitäis asentaa oikein tohon koneeseen jotta tällaista ongelmaa ei tulisi?
    Searchilla ei löytynyt muuta kuin: http://www.btcf.fi/forum/showthread....light=E39+523i
  • huoppa81
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 638
    • Nastola

    #2
    Jokainen lohkarin valmistaja antaa omille vastuksilleen asennuspaikan, jossa se myöskin toimii.
    Garage:

    E21 323i -79
    E21 323i -82
    E30 325i Cabriolet -91
    E30 316i -89
    E39 520i -01
    Kadett C 1,2 -76

    Lynx Rave RE 600 -08

    Comment

    • sqxo
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 902
      • no man's land

      #3
      No se oli lyhyesti ja ytimekkäästi vastattu. Ja kuullostaa kyllä ihan järkevältä.. Odotellaan kumminkin vielä josko jollain olisi kyseisen mallisessa autossa kuitenkin ollut jotain ongelmia. Ainakaan lämmitysteho ei näytä päätä huimaavan aiemman topikin perusteella, mutta se nyt ei liity tähän.

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #4
        Ihme huhu. Kyllä kaikki minun tiedossa olevat M52 lohkis asennukset ovat sujuneet ongelmitta. Itellekin on 2 autoon lätkitty ja no problem. Ja kyllä se säteilylämmitin riittää ihan hyvin kunhan muistaa grillata tarpeeksi kauan.

        Comment

        • aapok
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 807
          • Liperi

          #5
          Säteily lämmitin on todella helppo asentaa nosturilla ja on ainakin Pohjois-Karjalan talvessa pärjänny aivan mainiosti!
          -Aapo-

          520da touring Lci M-sport -07
          1600-2 -68 (kaveriprojekti)
          Chevrolet Avalanche LTZ -09
          Sea Ray 230 sundancer -94

          Comment

          • sqxo
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 902
            • no man's land

            #6
            Originally posted by sqxo
            Searchilla ei löytynyt muuta kuin: http://www.btcf.fi/forum/showthread....light=E39+523i
            Nyt menee kyllä jo itelläkin vähän pää sekasin näitten lämppärien kanssa, tuola topikissa kun puhutaan lohkolämppäristä, letkulämppäristä ja säteilymallista. Onko 2 näistä samoja vai onko kaikki eri asioita?

            Jospa toi huhukin, mitä tää topikki varsinaisesti käsittelee, koskee jotain tiettyä lämppäri-tyyppiä..?

            EDIT: Letkulämppäri ainaki vaikuttas huonolta, se näemmä haurastaa vesiletku(j)a?

            Comment

            • Henry
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 744
              • Kannus

              #7
              Säteiliälämmitin on lohkon kylkeen asennettava malli, eli se ei ole veden kanssa missään tekemisissä.Helppo asentaa, mutta omasta mielestä lämmitys teho surkea.Noita lämmitys elementtejähän löytyy vielä oljy lämmitintä yms(ei kokemusta)kuulemma paras vaihtoehto.
              Mercedes-Benz cls 350
              530DA E60
              Ex:
              Audi A6 2.7 biturbo quattro
              523IA E39
              520 E34 2Kpl
              535 E34

              Comment

              • huoppa81
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 638
                • Nastola

                #8
                Defan edustajan suusta: Säteilylämmitin = uskonvahvistaja, Letkulämmitin = auttaa jo jotakin ja Perinteinen lohkon vesitilaan asennettava = Paras.
                Garage:

                E21 323i -79
                E21 323i -82
                E30 325i Cabriolet -91
                E30 316i -89
                E39 520i -01
                Kadett C 1,2 -76

                Lynx Rave RE 600 -08

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  #9
                  Olen itsekin lohkaria asentamassa -97 528:iin ja vaihtoehtoina ei ole varsinaisia lohkon sisään meneviä vastuamalleja tullut vastaan. Defa tarjoaa yhtä säteilylämmitinmallia 4.-5. pytyn kohdalle pakoputken alle. Tästä onkin jo keskusteltu aiemmin tällä palstalla, ja sivulta on linkki Defan PDF-asennusohjeeseenkin. Calix tarjoaa kahta mallia ja nämäkin molemmat ovat säteilymallisia. Toinen samaan paikkaan kuin Defa ja toinen ilmeisesti johonkin imupuolelle konetta. Eipä näytä kovin tilavalta tuo pakoputken alla oleva tila, mutta tilasin sinne menevän Calixin mallin. Hintaa tuli vaivaiset 127 euroa johtosarjoineen. Vastaava imupuolen malli olisi kustantanutkin sitten jo melkein 200 euroa.

                  Letkumalleista olen kuullut tulevan ongelmia letkujen kestävyyden suhteen kun tahtovat "käristyä"...
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • 535bmw
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2004
                    • 49
                    • keminmaa

                    #10
                    Kävin juuri tiedustelemassa lämmittimiä myös E34/540:een. Löytyy kuulema pelkästään säteilylämmittimiä, ei siis laitettavissa lohkoon vastusta. Hintaa tuntuu kyllä olevan - sisäp.johtosarjan kanssa n. 350 e.
                    Kertokaapa kokemuksia ko. lämmittimistä,(V8 M60) tai mahd. muista vaihtoehdoista: "nimimerkillä siirränkö sisälämppärin konehuoneen puolelle"

                    Comment

                    • S.P.R
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1009
                      • Oulu area

                      #11
                      Mulla on M62:ssa vastaava säteilylämmitin paketti eli molemmille lohkoille oma lämmitin. Hyvin pelaa ja mylly lämpenee. Sisähaarapaketin kun lyöt samaan syssyyn niin pärjää hyvin talven yli.

                      Comment

                      • pete81
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 2056
                        • .........

                        #12
                        M52 kanssa laitoin säteilylämmittimen, ei ollu muuta tarjolla. tuli lohkon kylkeen pakosarjan alle. letkulämmittimistä kuullu vaan lähinnä huonoja kokemuksia. kyllä toi säteilylämmitin lämmittää, ei se tietenkään korvaa perinteistä vesitilaan tulevaa vastusta, lämmitysaika vaan vähän pidempi niin kyllä siittä hyötyä on!

                        Comment

                        • vaviah
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 632
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by pete81
                          M52 kanssa laitoin säteilylämmittimen, ei ollu muuta tarjolla. tuli lohkon kylkeen pakosarjan alle. letkulämmittimistä kuullu vaan lähinnä huonoja kokemuksia. kyllä toi säteilylämmitin lämmittää, ei se tietenkään korvaa perinteistä vesitilaan tulevaa vastusta, lämmitysaika vaan vähän pidempi niin kyllä siittä hyötyä on!
                          Minkä merkkinen lämppäri Sinulla on ja asensitko itse (= oliko hankala paikka)?
                          X1 18d sDrive -18
                          320i GT xDrive -13
                          i3 BEV -13
                          X1 18dA xDrive -16
                          X5 3.0iA -00
                          320d Touring -00
                          528iA Touring -97
                          325 CiA -93
                          316i -94
                          316 -88

                          Comment

                          • janppi
                            Newbiemmer
                            • Jun 2005
                            • 24
                            • JKL

                            #14
                            e39 528i M52 defa

                            Eilen asensin montulla pakosarjan alle tulevan säteilylämmittimen. Lamda-anturien johdot menee lämppärin yläpuolelta aika lähellä, joten niiden sijainti täytyy tsekata, ettei lämppäri ota niihin kiinni. Viritin taaemman lamdan johdon nippusiteellä vähän ylemmäs ja etummaisen johdon kiinnike oli irronnut pidikkeestään. Johto takaisin pidikkeeseen ja lämppärin ja johdon väliin jäi pari senttiä tilaa.

                            Asennuksesta ei ollut aiempaa kokemusta, mutta laitoin paketin mukana tulevan sinkkipastan lämmittimen ja lohkon väliin liimaksi. Menikö oikein?

                            Sitten vain moottoritukeen tulevan kiinnikkeen ruuvien avulla lämmitin lukitaan paikalleen. Otin ensin ylemmän moottorinkannatinruuvin auki, (ei ollut hakua voiko moottori nitkahtaa alas vai ei) ja lämppäri kiinnitysvipstaakeineen paikalleen ja ruuvi kiinni. Tämän jälkeen alempi ruuvi auki ja lämppärin kiinnitysvipstaaki ruuvin alle ja ruuvi kiinni. Vähän ahdas paikka, mutta onnistui kokemattomatla ensi yrittämällä.

                            Johdon vedin nokalle öljypohjan vierustaa pitkin ja ulos oikealta puskurin alta.

                            Comment

                            • S.P.R
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1009
                              • Oulu area

                              #15
                              laitoin paketin mukana tulevan sinkkipastan lämmittimen ja lohkon väliin liimaksi. Menikö oikein?
                              Juuri näin!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎