Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n tuulettimen viskokytkimen toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    e39:n tuulettimen viskokytkimen toiminta

    Liekö normaalia, että viskokytkin tuntuisi "ottavan kiinni" kaupunkiajossa todella usein? Eli liikkeellelähdöissä olo on kuin vanhoissa volvoissa konsanaan: perkeleenmoinen kohina. Ja tuo flektin pyörintä tuntuu myös tehoissa todella selvästi. Lämmöt näyttää pyörivän OBC:n kautta katsottuna välillä 93-103, eli käsittääkseni varsin normaalit. Ilmastointi toki lämmittää keulaa myös, mutta lämmittäneekö noin paljoa?
    Jos, ja toivottavasti kun tuo toiminta ei ole normaalia, menee viskokytkin uusiksi, joten onko tuo motonetin myymä osa (13-1507, 88€) ihan ok?
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Omassa e34:ssa visko toimii ainakin samalla tavalla, eli hetken kun on ollut pysähdyksillä esim. valoissa, niin kierroksia nostettaessa tuuletin pöhisee pirusti. Hetken kun on ollut liikenteessä niin pöhinä lakkaa. Ostin juuri motonetistä uuden viskon, kun lämmöt nousi paikallaan ollessa. Nyt lämmöt pysyy tarkalleen karvan yli puolenvälin. Eli jos ei lämmöt nouse yli puolenvälin, niin en usko että kannattaa kovasti huolestua. Vai onko visko ruvennut pöhisemään vasta hiljattain?
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #3
      Lämmöt kestää kyllä tarkalleen puolivälissä, eikä mene siitä yli missään tilanteessa. Mutta tuo helvetinmoinen kohina on kyllä tullut kuvioihin mukaan mielestäni vasta kuluneen kesän aikana. Toisaalta, itselleni kulunut kesä olikin ensimmäinen kesä tuolla autolla, joten en tiedä kuinka sen kuuluisi reagoida. Tuntuu vaan hieman oudolta, että lämpöjen ollessa täysin normaalit, ulkoilman ollessa viileä flekti huutaa kuin olisi lentoon lähdössä. Ja tosiaan tuntuu että tuo flekti imaisee varmaan 50 hepoa kohistessaan. Toisaalta myös tuntuu siltä, että tuo kohina ei ole oikein johdonmukaista, ainakaan kun vahtaa lämpöjä OBC:n kautta. Toisaalta, eipä se OBC:n antama lukema taida olla suoraan vertailukelponen viskon lämpötilaan...
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Onko nyt kyse moottorin viskokytkinohjatusta jäähdytinpropellista vai ilmastoinnin sähköflektistä?

        Comment

        • bemari320mies
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 788
          • Suodenniemi

          #5
          Originally posted by Moonshine
          Lämmöt kestää kyllä tarkalleen puolivälissä, eikä mene siitä yli missään tilanteessa. Mutta tuo helvetinmoinen kohina on kyllä tullut kuvioihin mukaan mielestäni vasta kuluneen kesän aikana. Toisaalta, itselleni kulunut kesä olikin ensimmäinen kesä tuolla autolla, joten en tiedä kuinka sen kuuluisi reagoida. Tuntuu vaan hieman oudolta, että lämpöjen ollessa täysin normaalit, ulkoilman ollessa viileä flekti huutaa kuin olisi lentoon lähdössä. Ja tosiaan tuntuu että tuo flekti imaisee varmaan 50 hepoa kohistessaan. Toisaalta myös tuntuu siltä, että tuo kohina ei ole oikein johdonmukaista, ainakaan kun vahtaa lämpöjä OBC:n kautta. Toisaalta, eipä se OBC:n antama lukema taida olla suoraan vertailukelponen viskon lämpötilaan...
          Voi olla että se visko on jotenkin jumittunut hieman ja on näin ollen liian "kiinteä". Jos vinkuu, niin kyllä siinä varmaankin jotain häikkää on. Voit kokeilla viskon vaihtoa, motonetin visko on ainakin ihan hyvä.
          Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
          EX: BMW E34 525i -90
          EX: BMW E28 528iA -85
          EX: BMW 320i Taxi -86

          Comment

          • superb
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2827

            #6
            Originally posted by Moonshine
            Liekö normaalia, että viskokytkin tuntuisi "ottavan kiinni" kaupunkiajossa todella usein? Eli liikkeellelähdöissä olo on kuin vanhoissa volvoissa konsanaan: perkeleenmoinen kohina. Ja tuo flektin pyörintä tuntuu myös tehoissa todella selvästi. Lämmöt näyttää pyörivän OBC:n kautta katsottuna välillä 93-103, eli käsittääkseni varsin normaalit. Ilmastointi toki lämmittää keulaa myös, mutta lämmittäneekö noin paljoa?
            Jos, ja toivottavasti kun tuo toiminta ei ole normaalia, menee viskokytkin uusiksi, joten onko tuo motonetin myymä osa (13-1507, 88€) ihan ok?
            Tarkista pyöriikö sähköflekti ilmastoinnin ollessa päällä. Mulle teki tollai, kun siitä sähköflektistä oli vastukset kaputt. Uusin vastukset ja taas pelaa.

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by Hemi
              Onko nyt kyse moottorin viskokytkinohjatusta jäähdytinpropellista vai ilmastoinnin sähköflektistä?
              Viskokytkimellä varustetusta ropelista tässä on kyse, eli moottorin jäähdytysjärjestelmän ropelista, ei ilmastoinnin sähköflektistä.

              Ilmastoinnin sähköflekti kyllä toimii. Tosin en ole koskaan huomannut sen pyörivän kuin yhdellä nopeudella, ja sen tosiaan huomaa myös aika huomattavasta huminasta. Kaksi nopeuttahan tuossa pitäisi olla, joten taitaa olla jotain kaput. Toisaalta taas, tuo humina kuuluu myös reilun 10 asteen ulkolämpötiloissa, jolloin ilmastoinnilla ei pitäisi olla mitää tehtävää eikä sen näin ollen kyllä olettaisi tuottavan lämpöäkään.

              Viskon rikkoutuminen olisi selkeä, jos se olisi kokoajan jäykkänä, mutta kun ei ole. Ainoastaan pöhistelee kaupunkiajossa lähdöissä. Edellinen M20 koneella varustettu biili e30 ei todellakaan pitänyt moista meteliä. Ja metelistä nyt vielä niin suurta väliä, mutta tosiaan katoaa tehotkin tuon ropelin pyörittämiseen...
              Last edited by Moonshine; 07-09-2005, 08:21.
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • bemari320mies
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 788
                • Suodenniemi

                #8
                Luultavasti se visko jumittuu kuumetessaan. Viskonhan kuulukin jäykistyä kun lämmöt nousee, mutta voi olla että tässä tapauksessa visko jumittuu oikein kunnolla. Viasta pääset eroon todennäköisimmin uudella viskolla.
                Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                EX: BMW E34 525i -90
                EX: BMW E28 528iA -85
                EX: BMW 320i Taxi -86

                Comment

                • janppi
                  Newbiemmer
                  • Jun 2005
                  • 24
                  • JKL

                  #9
                  viskokytkin rikki => (528i) kansipahvi meni

                  Suosittelen vaihtamaan viskokytkimen, halvemmalla pääset.

                  Omakohtainen kokemus viskokytkimen rikkoutumisesta (eli ei pyörittänyt flektiä ollenkaan) oli sellainen, että lämmöt nousi keskeltä seuraavaan valkoiseen viivaan pari kertaa kaupunkiajossa ja moottorin pysäytyksen jälkeen nesteet pihalle. Lopputulos oli kansipahvin vaihto. Visko ei oireillut vaan meni kerralla.

                  Comment

                  • markkunis
                    Newbiemmer
                    • May 2011
                    • 22
                    • Oulu

                    #10
                    Onko kukaan vaihtanut omaansa Schmiedmannin viskoja, heillä myynnissä olevaa tarvikeviskoa on kahta merkkiä: Behriä ja Vemoa, mulle kun sattui tuo Vemo tulemaan, niin uskaltaako laittaa paikalleen vai lähetänkö paluupostilla takas. Behr olis vissiin ollu toimiva ainakin..

                    http://www.schmiedmann.fi/1152750530...numerolla.aspx

                    Niin ja onko normaalia että huoneenlämmössä +20 C, uusi visko on melko jäykkä käsillä pyöritettäessä ja ulkona -5C sama homma. Mietin vaan, että onkohan tuo samanlainen kun oma nykyinen joka sitten pyörii koko ajan..

                    Saako muualta ku marmoritiskiltä originaaleja, siellä hinta huiteli lähellä 300e..

                    Comment

                    • jukkae
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3506
                      • 70800

                      #11
                      Originally posted by markkunis View Post
                      Onko kukaan vaihtanut omaansa Schmiedmannin viskoja, heillä myynnissä olevaa tarvikeviskoa on kahta merkkiä: Behriä ja Vemoa, mulle kun sattui tuo Vemo tulemaan, niin uskaltaako laittaa paikalleen vai lähetänkö paluupostilla takas. Behr olis vissiin ollu toimiva ainakin..

                      http://www.schmiedmann.fi/1152750530...numerolla.aspx

                      Niin ja onko normaalia että huoneenlämmössä +20 C, uusi visko on melko jäykkä käsillä pyöritettäessä ja ulkona -5C sama homma. Mietin vaan, että onkohan tuo samanlainen kun oma nykyinen joka sitten pyörii koko ajan..

                      Saako muualta ku marmoritiskiltä originaaleja, siellä hinta huiteli lähellä 300e..
                      Kyllä se toimiva visko käsillä pyörittäessä on tosi jäykkä ainakin mitä ite oon nuita näplänny.

                      Comment

                      • ämsport
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2011
                        • 118
                        • Pori

                        #12
                        Originally posted by markkunis View Post
                        Onko kukaan vaihtanut omaansa Schmiedmannin viskoja, heillä myynnissä olevaa tarvikeviskoa on kahta merkkiä: Behriä ja Vemoa, mulle kun sattui tuo Vemo tulemaan, niin uskaltaako laittaa paikalleen vai lähetänkö paluupostilla takas. Behr olis vissiin ollu toimiva ainakin..



                        Niin ja onko normaalia että huoneenlämmössä +20 C, uusi visko on melko jäykkä käsillä pyöritettäessä ja ulkona -5C sama homma. Mietin vaan, että onkohan tuo samanlainen kun oma nykyinen joka sitten pyörii koko ajan..

                        Saako muualta ku marmoritiskiltä originaaleja, siellä hinta huiteli lähellä 300e..

                        KL-Varaosat?Sieltä en ole onnistunut saamaan ainakaan koskaan mitään paska-osia.Mutta ei sen uuden toimintaan nyt pääse perille vasta kun se on siellä keulalla,se on noin 5min.juttu kiskasta se sinne ja katsoa miten se pelittää.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎