Announcement

Collapse
No announcement yet.

Airbag ongelmat sivuilmatyyny kuljettajanpuoli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joccem
    Newbiemmer
    • Nov 2020
    • 10
    • Vsa

    Airbag ongelmat sivuilmatyyny kuljettajanpuoli

    Eli kaverilla on tuollainen oikeen räpelletty e39 535 kaikilla herkuilla mitä ikänä voinut olla.

    Nyt ollaan tuossa ihmetelty kun siinä on Airbagin valo alkanut palamaan Autocom antaa virheilmoituksen code 18 Törmäystunnistin, sivuilmatyyny, kuljettajan puoli. Autossa ei ole sivu airbagejä käsittääkseni.

    Ajattelin että kyseessä on varmasti perinteinen kuskin penkin "matto" ja aloin sitä ihmetellä, niin selvisi että siellä on joku todellakin säätänyt, Sieltä penkin maton jälkeen olevalta boksilta lähtevää 3-johtoista piuhaa ei ollut ollenkaan. Lisäksi sieltä nipusta joka tulee liittimelle niin johdot on katkottu ja ohiteltu.

    Onko penkin alla joku sivutörmäysanturi ja voisko vika olla siellä en vielä repinyt laittiamattoja pois koska seuraava ihmetytti suuresti:

    Olisiko jollain jotain kytkentäkaaviota tai ajatusta mistä tuota lähtee purkaaman, se on jotenkin ihmeellisesti toiminut kaikki 5v mitä auto on ollut kaverilla, mutta mun käsityksen mukaan ei olisi voinut toimia alkuunkaan. Kaikki viribokseja on tullut vastaan mutta se kun tuolta puuttuu kokonaan koko johdot :think

    Auto siis 1997 e39 535
    Ps. Kiitokset foorumille pääsystä ja anteeksi heti tökeröstä postauksesta
  • aae30
    BTCF Member
    • May 2010
    • 2717
    • .fi

    #2
    Sivubägeistä ollut itse siinä käsityksessä, että kaikissa ois edessä, ja osasta sitten puuttuu takaa, kuten itseltä nykyisessä.
    Ja airbag+mattokin lienee enemmän apukuskin puolelta tuleva ongelma, kuskin paikalla oloa kun ei tarvi tunnistaa.

    Kuskin penkin maton johtojen ohitukset voinee myös olla heikosti tehty penkinlämmittimien-retrofit tj?

    Törmäystunnistintakaan penkistä tuskin löytyy, vaikka airbagin valo kyllä syttyy jos penkin käyttää irti akku paikallaan(liittyi muistaakseni turvavyöhön(mutta pysyis pois nollaamalla)).

    edit: inpalla saisit viasta paremmin/enemmän irti.

    edit2: ne törmäystunnistimet on etupenkkien alla, että voipi olla jotain kosteusongelmia kuskin puolella maton alla.
    Last edited by aae30; 11-11-2020, 00:47.
    Sorry I'm Not Sorry
    E34 540iA 93 sedan
    E34 540iA 93 sedan
    E39 530iA 00 touring

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      Inpalla tms koodit lukuun, veikataan vyönkiristimen paukun liitintä.
      Last edited by JJT; 11-11-2020, 05:55.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • joccem
        Newbiemmer
        • Nov 2020
        • 10
        • Vsa

        #4
        Kiitosta, vastauksista, pitänee kaivaa tuota törmäystunnistinta mattojen alta esiin.

        Itseasiassa siittä turvavyön paukusta oli johto myös irti ja siitä tuli koodi "05 Sytytyspiiri, turvavyönkiristin, kuljettajan puoli" Tämä lähti toimimaan kun korjasi johdon.

        Tosiaan tuo vikakoodi viittaa kyllä suoraan siihen Törmäystunnistimeen, ja side-airbag kuljettajanpuoli. Eli tämä tunnistin on siinä palkissa penkin ja mattojen alla kiinni? -> Onko se autokohtainen / jotenkin koodattava pulikka?

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Kuskin penkissä ei ole mitää muuta "mattoa" kuin perseenlämmityselementti.
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • joccem
            Newbiemmer
            • Nov 2020
            • 10
            • Vsa

            #6
            Kiitokset, ilmankos johdot siellä oli irti, siellä ihan samat mattojen johdot / boksit kyllä penkistä löytyi.

            Sitten tähän varsinaiseen ongelmaan joka lienee törmäys tunnistin.
            Tämä törmäystunnistin siis lienee olevan palkissa maton alla kuskin penkinalla?

            -> Voiko sen vaihtaa sinne ilman kummempaa koodamista?

            Tämä kaikki pitää tehdä tietysti ku auto olla virroitta.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Originally posted by joccem View Post
              Kiitokset, ilmankos johdot siellä oli irti, siellä ihan samat mattojen johdot / boksit kyllä penkistä löytyi.

              Sitten tähän varsinaiseen ongelmaan joka lienee törmäys tunnistin.
              Tämä törmäystunnistin siis lienee olevan palkissa maton alla kuskin penkinalla?

              -> Voiko sen vaihtaa sinne ilman kummempaa koodamista?

              Tämä kaikki pitää tehdä tietysti ku auto olla virroitta.
              Oisko vaihdettu esim brittiauton repsikam penkki siihen?
              Osia voit vapaasti vaihdella ja koodautat sitten jos tarvii.
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • joccem
                Newbiemmer
                • Nov 2020
                • 10
                • Vsa

                #8
                Niin eli pitää siis osan vaihdon jälkeen koodata jotain?

                Riittääkö siihen ihan Inpalla kikkailu?

                Comment

                • aae30
                  BTCF Member
                  • May 2010
                  • 2717
                  • .fi

                  #9
                  Originally posted by joccem View Post
                  Niin eli pitää siis osan vaihdon jälkeen koodata jotain?

                  Riittääkö siihen ihan Inpalla kikkailu?
                  Varmaksi en tiedä, mutta en usko että ainakaan sen tunnistimen vaihto vaatisi mitään koodausta.

                  Tässä nyt nopea copy&paste TIS:sistä ilman kuvia:
                  65 77 550 Removing and installing/replacing collision sensor for left or right side airbag

                  Warning!
                  Note airbag safety instructions!

                  Incorrect handling can activate airbag and cause injury.

                  Turn ignition key to 0 position.

                  Remove left or right front seat.

                  Remove entrance cover strip.

                  Fold up carpet in area of front seat. If necessary, remove rear compartment heating duct.

                  Disconnect connector.

                  Release screws and remove impact sensor for side airbag.Installation:
                  Arrow (1) on impact sensor for side airbag must point to sill.

                  Observe tightening torque, 65 77 2AZ.
                  Eli käytännössä pitäis olla ihan plug&pray.
                  Sorry I'm Not Sorry
                  E34 540iA 93 sedan
                  E34 540iA 93 sedan
                  E39 530iA 00 touring

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Sivutörmäystunnistin ei tarvi koodausta. Nämä kolmannen osapuolen softat monesti sekoilee koodin tulkinnan kanssa itse sivu-airbagin ja sivutörmäystunnistimen kanssa. Eli ennen osien vaihtoa kurkkaisin koodit INPA, DIS tai ISTA.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Sivutörmäystunnistin ei tarvi koodausta. Nämä kolmannen osapuolen softat monesti sekoilee koodin tulkinnan kanssa itse sivu-airbagin ja sivutörmäystunnistimen kanssa. Eli ennen osien vaihtoa kurkkaisin koodit INPA, DIS tai ISTA.
                      +1. Milloin nämä halpis lukijat sekoilee usein ihan omiaan.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • joccem
                        Newbiemmer
                        • Nov 2020
                        • 10
                        • Vsa

                        #12
                        Täytyypä jaksaa siis tuo Inpa virittää iskuun se on kans oma työmaansa, mutta uskon kyllä että tuo Delphi/Autocom sinänsä ihan oikein tuon koodin 18 - Airbagistä näyttää se että onko sanallinen osuus viitattu miten siten..

                        Mutta kiitosta kaikille tähän asti, Autosta löytyi ilmeisesti joku ajoneston ohituspulikka ratin vasemmalta puolelta lokeron alta, siellä oli semmonen pieni piirilevy tinailtuna johtojen päähän jonka luulin liittyvän tähän Airbag asiaan mutta kun jätin johdon irti niin eipäs lähtenyt keksintö enää käyntiin siinä kohtaa

                        Onkohan tästä havaintoja mikä vois olla hyvin kooltaan samankokoinen kun nämä huijaus/virtyskeksinnöt kolme johtoa piirilevy n. 1cmx1,5cm

                        Comment

                        • joccem
                          Newbiemmer
                          • Nov 2020
                          • 10
                          • Vsa

                          #13
                          En tiedä miks Inpalla en päässy kiinni koko Airbag moduuliin tuli vaan MRSA_LINKS Kommunikationsfehler

                          Mutta vika taisi kyllä löytyä juuri tuolta sensorin kulmalta käsitä kuinka se oli niiin hapettumisen peitossa koko paska.

                          Onnistunkohan liittämään tähän liitteitä:


                          Click image for larger version

Name:	Vika1.jpg
Views:	2
Size:	211.0 KB
ID:	4838494

                          Click image for larger version

Name:	Vika1.jpg
Views:	2
Size:	211.0 KB
ID:	4838494
                          Attached Files

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by joccem View Post
                            En tiedä miks Inpalla en päässy kiinni koko Airbag moduuliin tuli vaan MRSA_LINKS Kommunikationsfehler

                            Mutta vika taisi kyllä löytyä juuri tuolta sensorin kulmalta käsitä kuinka se oli niiin hapettumisen peitossa koko paska.

                            Onnistunkohan liittämään tähän liitteitä:


                            [ATTACH]159827[/ATTACH]

                            [ATTACH]159827[/ATTACH]
                            Selvästi olet päässyt sinne airbagin purkkiin kiinni kun koodit olet lukenut, vai miten ne koodit luetaan, jos purkkiin ei saa yhteyttä?
                            Last edited by HTK12; 18-11-2020, 15:23.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • joccem
                              Newbiemmer
                              • Nov 2020
                              • 10
                              • Vsa

                              #15
                              Aa katos joo en järkeillyt asiaa tarpeeksi pitkälle tuon koodin tulkinnan kanssa,mutta anysways tuo autocomin virhe ilmokin oli ihan oikea.

                              Eiköhän tämä tästä alkaa ratketa ja sensori oli sen näkönen et vikakin paikallistuu

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎