Tosiaan otsikon mukainen E39 hyytyi kesken ajon. Pakkasta vähän reilu -20, oli ollut useamman tunnin lohkolämmitin päällä ja ennen ajoa kävi myös tyhjäkäynnillä. Pari kilsaa kotoa, auto jo hyytyi kesken ajon. Kokeilin startata uudelleen, ei tahtonut käynnistyä ja tovin käynnistelyn jälkeen lähtikin käyntiin, mutta alkoi työntämään sakeaa pakokaasua runsaasti. Mikähän mahtaa olla viassa?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 530i hyytyi kesken ajon
Collapse
X
-
Huohotin saattais olla jäätynyt, jos savuttaa runsaasti. Polttaa siis sylintereihin mennyttä öljyä. Tämä ainakin tyypillinen vikakohde M54 koneessa. Onneksi edulliset merkkiosat (eristetty huohotin ja letkut) + sorminäppäryyttä vaativa vaihtooperaatio, jos itse tekee. Foorumilta löytyy runsaasti asiaa tuosta.E39 M5 2002
E70 X5 3.0sd 2008
E83 X3 3.0i 2005
G21 330e
-
-
Originally posted by JH95 View PostTosiaan otsikon mukainen E39 hyytyi kesken ajon. Pakkasta vähän reilu -20, oli ollut useamman tunnin lohkolämmitin päällä ja ennen ajoa kävi myös tyhjäkäynnillä. Pari kilsaa kotoa, auto jo hyytyi kesken ajon. Kokeilin startata uudelleen, ei tahtonut käynnistyä ja tovin käynnistelyn jälkeen lähtikin käyntiin, mutta alkoi työntämään sakeaa pakokaasua runsaasti. Mikähän mahtaa olla viassa?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Oireet kuulostaa juuri samalta kuin mulla viimetalvena kun E39 huohotin jäätyi. Työmatka 6-7 km ja noin puoleenväliin pääsin. Aina ollut lämppärissä ja ei ikinä tyhjäkäyntiä. Eikä tähän auttanu eristetty huohotinkaan mitään, mulla oli aika tuoreet noi osat eli pari talvea vasta oli ajettu.
Mitään ei onneksi hajonnut, työpäivän seisoi pihalla ja sää vähän lauhtuikin sinä aikana. Käytin korjaamolla jossa kattoivat sitä venttiilikopalta lähtevää huohottimen putkea eikä se ollut edes tukossa niin pahasti kuin joskus oli kun itse sitä takavuosina vanhoilla huohottimen osilla ihmettelin. Eikä siis silloin jäätynyt. En muista paljonko öljyä oli kadonnut, mutta lisäämisen lisäksi ei muuta tehty.Last edited by Petri.Kekkonen; 16-01-2021, 13:40.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostOireet kuulostaa juuri samalta kuin mulla viimetalvena kun E39 huohotin jäätyi. Työmatka 6-7 km ja noin puoleenväliin pääsin. Aina ollut lämppärissä ja ei ikinä tyhjäkäyntiä. Eikä tähän auttanu eristetty huohotinkaan mitään, mulla oli aika tuoreet noi osat eli pari talvea vasta oli ajettu.
Mitään ei onneksi hajonnut, työpäivän seisoi pihalla ja sää vähän lauhtuikin sinä aikana. Käytin korjaamolla jossa kattoivat sitä venttiilikopalta lähtevää huohottimen putkea eikä se ollut edes tukossa niin pahasti kuin joskus oli kun itse sitä takavuosina vanhoilla huohottimen osilla ihmettelin. Eikä siis silloin jäätynyt. En muista paljonko öljyä oli kadonnut, mutta lisäämisen lisäksi ei muuta tehty.
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostTarkasta öljymäärä niin siitä voi päätellä onko syynä huohottimen jäätyminen. Öljyä on todennäköisesti mennyt sylintereihin aika paljon jos on ajosta sammunut tästä syystä. Huohottimen jäätyminen ei ole harvinaista tällä moottorilla ja kylmän moottorin tyhjäkäynti tukkii huohottimen herkästi.
Comment
-
-
Kannattaa koittaa napata öljyntäyttökorkki tyhjäkäynnillä pois, jos ei tunnu kädellä kevyttä alipainetta, niin hyvinkin huohotinputki /putket mäsät.
Yleensä alin letku mikä menee huhottimesta ö-mittatikkuun on littana tai halki. Ite just huomasin ajoissa ja vahdoin kaikki hilppeet. Oli juurikin alin linja lytyssä, ja ö-korkki ei ollut yhtään alipainetta.
Comment
-
Comment