Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 -98 kuskin penkinlämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaloju-w
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 42

    E39 -98 kuskin penkinlämmitin

    Terve!

    Onko kenelläkään kokemusta kenkkuilevasta penkinlämmitimestä. Päälle laitettaessa menee hetkeksi päälle, mutta noin kolmen sekunnin kuluttua sammuu. Joskus harvoin sattuu jäämään päälle. Ikävä vika kun on ilmatkin viilenemässä.

    Peruutustutkakin alkoi kenkkuilemaan, pitää ihme piipitystä peruuttaessa, vaikka takana/sivuilla ei ole mitään. Onko kenelläkään kokemuksia?

    Kiitos vastauksista!
  • Luxi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 82
    • Tuusula

    #2
    Peruutustutkasta eli pdc:stä sen verran, että seuraavassa huollossa (testerissä) pitäisi ilmetä se rikkinäinen anturi, tarkalleen. Anturin ollessa särki, ei ahven, piipaa tsydeemi aina peruutettaessa.
    Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
    G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

    Comment

    • huoppa81
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 638
      • Nastola

      #3
      Muistaakseni persiin lämmitin tekee tollast jos on vastus poikki. Ja sul on varmaa joku peruutustutkan anturi pimeenä, testerii kiinni ni näkee mikä antaa vikakoodin.
      Garage:

      E21 323i -79
      E21 323i -82
      E30 325i Cabriolet -91
      E30 316i -89
      E39 520i -01
      Kadett C 1,2 -76

      Lynx Rave RE 600 -08

      Comment

      • jaloju-w
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 42

        #4
        Originally posted by huoppa81
        Muistaakseni persiin lämmitin tekee tollast jos on vastus poikki. Ja sul on varmaa joku peruutustutkan anturi pimeenä, testerii kiinni ni näkee mikä antaa vikakoodin.

        Onko tietoa miten saa vastuksen vaihdettua / vastuksen hinta?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Pistä privaa jos tulee tarvetta lämmitinelementistä.

          Comment

          • huoppa81
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 638
            • Nastola

            #6
            Originally posted by jaloju-w
            Onko tietoa miten saa vastuksen vaihdettua / vastuksen hinta?
            Vastuksen saa pois ku purkaa verhoilun, kun verhoilu on pois niin ei oo enää kovin vaikee juttu.
            Garage:

            E21 323i -79
            E21 323i -82
            E30 325i Cabriolet -91
            E30 316i -89
            E39 520i -01
            Kadett C 1,2 -76

            Lynx Rave RE 600 -08

            Comment

            • isa
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 40
              • Espoo

              #7
              Toi PDC on helppo testata. Ainakin automaatilla sen voi tehdä itsekin. Pakki päälle ja menee kokeilemaan niitä sensoreita - hienoinen tärinä tuntuu kun laittaa sormen siihen sensorin pinnalle. Edellyttää tietty että ei ole täysi mykkä koko systeemi. Anturin vaihto on helppo homma.
              F10 530i 2012, Havanna Metallic
              Ex523 iA Touring , 3/2000 , Titansilber

              Comment

              • jaloju-w
                Bimmer Rookie
                • Aug 2005
                • 42

                #8
                Ei oo luultavasti vastus, koska huomasin että lämmitys pysyy päällä kun lämpö on säädetty minimille. Tippuu päältä pois heti, kun säätää lämmitystehoa suuremmalle. Olisko vika säätörullassa tai säätöelektroniikassa. Onko kokemuksia?

                Comment

                • jaloju-w
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 42

                  #9
                  E39 -98 kuskin penkinlämmitin

                  Terve!

                  Ongelmana siis kuskin penkinlämmitin. Pysyy päällä (ei aina) kun lämpö säädetty minimiin. Tippuu pois päältä kun kasvattaa lämmitystä. Onko kenelläkään kokemuksia? Oliskohan termostaatissa/säätöelektroniikassa vikaa. Löytyykö kytkentäkuvia tms. sydeemistä.

                  Kiitoksia vastauksista!

                  Comment

                  • KFZ-Koenig
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2900

                    #10
                    En osaa sua auttaa, mutta tänään hyppäs omaan E38:aan samantyyppinen vika. Kuskin puolella kun laittaa penkinlämmittimen päälle millä tahansa lämpötilarullan asennolla, niin valo palaa pari sekuntia ja sammuu sitten. Tän jälkeen saa painaa pari kertaa, että valo syttyy uudestaan. Rullan asennolla ei ole mulla mitään vaikutusta siihen, toimiiko vai ei. Apparin puolella toimii lämmitin niinkuin pitääkin.

                    EDIT: Lukasin noita saksalaisten E38-foorumia ja sieltä löyty vastaus tohon mun ongelmaa (saattaa olla sama myös E39:ssä). Tuo valo palaa kuulemma vain hetken sen takia, että järjestelmä huomaa, ettei mitään vastusta ole ja sammuttaa sitten ittensä. Jotkut on saanut vian korjattua pelkällä sulakkeen tai katkasijanvaihdolla ja jos tuo ei auta, niin vika on istuimessa olevassa lämpövastusmatossa. Katkasijan voi tietysti ottaa apparin puolelta testiä varten, jos vaikka vika olisi siinä...

                    Käsitin niin, että jos lämppäri ei toimi ollenkaan, on vika istuinosassa, mutta selkänojan vastus voi olla joskus rikki vaikka istuinosan vastus vielä toimisi. Joka tapauksessa jos ei toimi lämppäri ollenkaan, niin pitää istuinosan vastus vaihtaa ja koska se on jotenkin liimattu nahkaverhoiluun, pitää koko saa**nan nahkapala ostaa ja se maksaa Saksassakin 400€ Nahkapala on kuulemma todella vaikeasti vielä asennettu, eli ei ole mikään 5min homma irroittaa, mutta kai siihen härmäläinen ilman verhoilijaa sentään pystyisi. kangasverhoilusta en tiedä, saako siihen erikseen maton osettua. Joku sakemanni oli korjauttanut tuon vastusmaton kesälomamatkalla Turkissa ja oli maksanut vanhan maton korjaus kaikkine irrotus- ja kasaustöineen alle 50€

                    E38:aan on kuulemma mahdollista asentaa E32:n matto, joka ei maksa kuin jotain 80€, mutta sitten ei toimi se selkänojan lämmitys enää. Voi prkele, kun piti just hajota kun ilmat alkaa kylmenee Taidan avata tuon penkin jahka saan tallin käyttöön ja asennan sinne sitten jonkun yleismallin maton sekä istuinosaan, että selkänojaan, ellei alkuperästä selkänojamaton johtoa voisi yhdistää jotenkin tuohon uuteen istuinvastushässäkkään.
                    Last edited by KFZ-Koenig; 01-10-2005, 00:07.
                    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                    Comment

                    • jaloju-w
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2005
                      • 42

                      #11
                      Tarkennusta

                      Testailin sitä lämmitystä yks ilta ja huomasin, että yleensä ei jää päälle mutta kerran jäi ja sai lämmön täysille. Luulen että selkänojan lämmitys on hajalla. Mulla on onneksi kangaspenkit. Onko sulla tietoo onko paha homma vaihtaa/missä hinnoissa mahtaa uusi elementti olla.
                      Kiitos!

                      Comment

                      • KFZ-Koenig
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2900

                        #12
                        Originally posted by jaloju-w
                        Testailin sitä lämmitystä yks ilta ja huomasin, että yleensä ei jää päälle mutta kerran jäi ja sai lämmön täysille. Luulen että selkänojan lämmitys on hajalla. Mulla on onneksi kangaspenkit. Onko sulla tietoo onko paha homma vaihtaa/missä hinnoissa mahtaa uusi elementti olla.
                        Kiitos!
                        Vähän vanha kysymys, mutta purin tossa oman kuskinpenkin osiks, kun ei toi lämmitys toiminut istuinosassa eikä selkänojassa. Vika oli siinä, että selkänojaan menevä johto oli katkennut kuin veitsellä leikaten (miksi??? miten???) ja samalla oli tullut ilmeisesti oikosulku ja istuinosan vastuslanka oli palanut poikki. Jos mittaa yleismittarilla johtojen päästä vastuksen ja mittari näyttää nollaa, on johdot poikki jostain kohdasta.

                        E38:ssa ja E39:ssä on todella paskasti suunniteltu penkinlämmitin, koska se on ommeltu sellasten kankaiden väliin ja ne kankaat on sitten ommeltu itse päälikankaaseen tai vaihtoehtoisesti nahkaan. Nuo päälikankaat tai nahat maksaa aivan törkeästi (E38:aan istuinnahka n. 500€ ja selkänoja varmaan vielä enemmän), joten ne kannattaa korjata mieluummin. Pelkkää lämmitinosaa ei ole mahdollista ostaa bemarilta, eikä tarviketta voi käyttää, koska bemarissa on oma termari siellä vastusten seassa.

                        Omasta selkänojasta irrotin eka ne rautakoukut auki, jolla nahka on kiinni monesta kohdasta vaahtomuoviin ja sitten avasin hieman kankaita irti toisistaan ja kolvasin johdot yhteen. Istuinosa on pahempi, koska ne vastuslangat on todella ohuet n.0.2mm, joten niitä on todella vaikea nähdä kankaiden välissä ja joka tapauksessa ensin on leikattava paksuun huopaan viiltoja, jotta langat voisi edes nähdä. Siellä kankaiden välissä on pieniä valkosia teipinpalasia, joiden alla on ohut vastuslanka kolvattu paksumpaan johtimeen ja omassa se oli yhdestä sellaisesta kohdasta palanut poikki. Kolvasin sen kuntoon ja liimasin lopuksi huopaan tekemäni viillot pensselillä siveltävällä liimalla takasin ehjäksi. Yleismittarilla tuli testattu tietysti, ettei katkoksia ollut enempää ja sitten kasailin penkin takas kasaan ja testasin autossa. Toimii kummatkin elementit, eikä korjaus maksanut muuta kuin parin päivän työt

                        Mulla olis ylimääräsenä yks E38/E39 sopiva kuskinpenkin musta nahkaosa, josta penkinlämmitin korjattu ja jossa nahka hyvässä kunnossa ja sitten yks irtonainen penkinlämmitinelementti kangaspenkistä, mutta sen voi asentaa vaahtomuovin ja minkä tahansa istuinkankaan/nahan väliin, jos ei jaksa ite alkaa ettimään vikaa.
                        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                        Comment

                        • Bmw 523i -97
                          Newbiemmer
                          • Aug 2005
                          • 27

                          #13
                          Itellä kans sama ongelma: kuskin puolella kun laittaa penkinlämmittimen päälle millä tahansa lämpötilarullan asennolla, niin valo palaa pari sekuntia ja sammuu sitten. Tän jälkeen saa painaa pari kertaa, että valo syttyy uudestaan. Rullan asennolla ei ole mulla mitään vaikutusta siihen, toimiiko vai ei. Apparin puolella toimii lämmitin niinkuin pitääkin. Kerran kun se valo sammu, mutta en painanu toista kertaa siitä napista eli ottanu pois päältä niin yht'äkkii valo taas sattu syttymään ja lämmitti penkkiä joku 5min lämpimäksi ja taas sammu. Vika taitaa olla maadotuksessa? Mistä ja miten löytyy se termostaatin liitin? Penkin alta jostain?

                          Comment

                          • unitron
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 265
                            • Naantali

                            #14
                            Originally posted by jaloju-w View Post
                            Ei oo luultavasti vastus, koska huomasin että lämmitys pysyy päällä kun lämpö on säädetty minimille. Tippuu päältä pois heti, kun säätää lämmitystehoa suuremmalle. Olisko vika säätörullassa tai säätöelektroniikassa. Onko kokemuksia?
                            Onko tähän selvyyttä tullut? Eli kun pitää lämppäriä täysillä, niin tippuu parin sekan sisällä pois päältä. Kun taas pistää minimille niin hyvällä tuurilla voi pysyä jopa minuutin kaksi päällä, ja tämän jälkeen taas menee pois päältä!
                            -Turku Connection-
                            E39 525ia
                            Ex: E39 523i
                            Ex: E34 530i M-Sport
                            Ex: E34 525i Touring
                            Ex: E60 530i
                            Ex: E39 523i
                            Ex: E30 316
                            Ex: E28 520i

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Originally posted by isa View Post
                              Toi PDC on helppo testata. Ainakin automaatilla sen voi tehdä itsekin. Pakki päälle ja menee kokeilemaan niitä sensoreita - hienoinen tärinä tuntuu kun laittaa sormen siihen sensorin pinnalle. Edellyttää tietty että ei ole täysi mykkä koko systeemi. Anturin vaihto on helppo homma.
                              Miksei myös manuaalilla? Virrat ja pakki päälle -> tunnustelemaan antureita.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎