Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 lämpöongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Getaway81
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 133
    • Kouvola

    e39 lämpöongelmia

    Potilaana M52B25 -koneinen 523ia vuosimallia -97 jolla kilometrejä takana jo kunnioitettavat +380tkm.
    Muutama viikko takaperin termostaattikotelo halkesi lämpimällä koneella, johtaen tietysti siihen että nesteet tulivat pihalle ja lämmöt kävivät tapissa. Tämän episodin jälkeen uusittu termari, termarikotelo, paisarin korkki (1.4bar), vesipumppu (Valeo) sekä tietysti nesteet.
    Järjestelmään meni uutta nestettä huolellisella ilmaamisella n. 8-9 litraa ja kabiiniin tulee lämmintä molemminpuolin.
    Syylari kävi irti ja on lähes uudenveroinen, ei tukossa.
    Nyt kuitenkin satunnaisesti lämmöt lähtee ajossa nousuun ja kun tämä tapahtuu alkaa samalla hetkellä putkesta pöläytellä öljynkatkuista sinistä savua.
    Käryä ei tule käynnistyksessä, eikä kovemmassakaan ajossa ennenkuin lämmöt lähtee nousukiitoon. Pakokaasu ei haise glykolilta eikä se ole vaaleaa vaan haisee öljyltä ja on sinertävää.
    Nyt en vaan keksi mikä yhteys tuolla öljynkärytyksellä voisi olla tuohon lämmönnousuun kun jäähdytysnesteessä ei ole toistaiseksi öljyä näkynyt eikä pintakaan ole pudonnut.
    Olisiko tässä vihdoinkin se M52 -moottori joka vaatisi kannen avauksen "jo" näillä kilometreillä vai onko jotain mitä vielä pitäisi tarkastella ? :think
    Obelix

    Exät
    e39 523iAT -97
    e46 316iA 1.9 -00
    e32 750ia -91
    e32 730ia -89
    e38 740ia -95
    e32 730ia V8 -92 e32 730ia -91
    e34 535i M-sport -89 e34 520ia -89
    e30 316i -89 + kymmeniä "syrjähyppyjä"
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Paineista se jäähdytysjärjestelmä, niin näet mistä vuotaa. Itse veikkaan siellä olevan edelleen ilmaan kierrossa. Öljyn pölläyttäminen voi johtua vaikka huohottimesta.

    Miksi siellä on se 1.4 bar korkki? Sen avulla keittää vaan helpommin, jos siellä on ilmaa kierrossa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Getaway81
      Bimmer Rookie
      • May 2004
      • 133
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Paineista se jäähdytysjärjestelmä, niin näet mistä vuotaa. Itse veikkaan siellä olevan edelleen ilmaan kierrossa. Öljyn pölläyttäminen voi johtua vaikka huohottimesta.

      Miksi siellä on se 1.4 bar korkki? Sen avulla keittää vaan helpommin, jos siellä on ilmaa kierrossa.
      Sepä se kun ei jäähdytinnestettä katoa ollenkaan ja lämmintä pukkaa kabiiniin molemmilta puolilta (lämmönsäädöt erikseen oik./vas.).
      Päätin laittaa tuon 1.4bar korkin kun BMW on uudemmissakin siihen siirtynyt ja kuulemma näissä vanhemmissakin vähentää jäähdytysjärjestelmän rasitusta ilman mainittavia haittavaikutuksia.
      Separaattori letkuineen on vaihdettu vuosi sitten, täytynee tutkia onko jostain tukossa.
      Nyt vaan ihmetyttää lähinnä se, että mikä yhteys tuolla öljyn polttamisella voi olla lämmönnousuun koska kärytys alkaa juuri samalla hetkellä kun lämpöviisari alkaa nousta puolivälistä.
      Obelix

      Exät
      e39 523iAT -97
      e46 316iA 1.9 -00
      e32 750ia -91
      e32 730ia -89
      e38 740ia -95
      e32 730ia V8 -92 e32 730ia -91
      e34 535i M-sport -89 e34 520ia -89
      e30 316i -89 + kymmeniä "syrjähyppyjä"

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Originally posted by Getaway81 View Post
        Sepä se kun ei jäähdytinnestettä katoa ollenkaan ja lämmintä pukkaa kabiiniin molemmilta puolilta (lämmönsäädöt erikseen oik./vas.).
        Päätin laittaa tuon 1.4bar korkin kun BMW on uudemmissakin siihen siirtynyt ja kuulemma näissä vanhemmissakin vähentää jäähdytysjärjestelmän rasitusta ilman mainittavia haittavaikutuksia.
        Separaattori letkuineen on vaihdettu vuosi sitten, täytynee tutkia onko jostain tukossa.
        Nyt vaan ihmetyttää lähinnä se, että mikä yhteys tuolla öljyn polttamisella voi olla lämmönnousuun koska kärytys alkaa juuri samalla hetkellä kun lämpöviisari alkaa nousta puolivälistä.
        1.4 vs 2.0 korkki.

        1.4 kiehumispiste ~105
        2.0 kiehumispiste ~120

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Getaway81 View Post
          Sepä se kun ei jäähdytinnestettä katoa ollenkaan ja lämmintä pukkaa kabiiniin molemmilta puolilta (lämmönsäädöt erikseen oik./vas.).
          Päätin laittaa tuon 1.4bar korkin kun BMW on uudemmissakin siihen siirtynyt ja kuulemma näissä vanhemmissakin vähentää jäähdytysjärjestelmän rasitusta ilman mainittavia haittavaikutuksia.
          Separaattori letkuineen on vaihdettu vuosi sitten, täytynee tutkia onko jostain tukossa.
          Nyt vaan ihmetyttää lähinnä se, että mikä yhteys tuolla öljyn polttamisella voi olla lämmönnousuun koska kärytys alkaa juuri samalla hetkellä kun lämpöviisari alkaa nousta puolivälistä.
          Miten se 1.4bar korkki vähentää rasitusta? Jos järjestelmässä paine nousee yli 1.4bar silloin keittää, jota pitäisin melko merkittävänä haittavaikutuksena. Lämpötila määrittää paineen järjestelmässä ei korkki. Korkki päästään vaan painetta pois se nousee yli 1.4bar. Ei ne ihan huvikseen ole sinne laittaneet sitä 2.0 bar korkkia tehtaalla.

          Jos vesipumppu, termari, syyläri on kunnossa ja järjestelmässä ei olisi ilmaa ei ne lämmöt nousisi. Nyt joku noista ei ole kunnossa. Itse veikkaan ilmaa järjestelmässä syystä x. Monta tälläistä tullut vastaan, jossa lämmöt nousee jne. vika on vastaan tulleissa aina löytynyt muualta kuin kansipahvista/kannesta näissä M52.

          Ei kannata nyt niihin epäolennaisiin takertua se öljyn käryäminen voi johtua vaikka tiivisteen vuodosta. Kun kone/pakosarja on riittävän kuuma alkaa käryämään. Korjaa jäähdytysjärjestelmän ongelma(t) ja katso vieläkö käryää.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16344
            • Leppävirta

            #6
            Valitettavan huonoja termarikoteloita näihin myyty uutuuttaan. Sen tarkistaisin että on varmasti suora tiivistepinta ja ettei se uusi kotelo jo vuoda.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • Getaway81
              Bimmer Rookie
              • May 2004
              • 133
              • Kouvola

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Miten se 1.4bar korkki vähentää rasitusta? Jos järjestelmässä paine nousee yli 1.4bar silloin keittää, jota pitäisin melko merkittävänä haittavaikutuksena. Lämpötila määrittää paineen järjestelmässä ei korkki. Korkki päästään vaan painetta pois se nousee yli 1.4bar. Ei ne ihan huvikseen ole sinne laittaneet sitä 2.0 bar korkkia tehtaalla.

              Jos vesipumppu, termari, syyläri on kunnossa ja järjestelmässä ei olisi ilmaa ei ne lämmöt nousisi. Nyt joku noista ei ole kunnossa. Itse veikkaan ilmaa järjestelmässä syystä x. Monta tälläistä tullut vastaan, jossa lämmöt nousee jne. vika on vastaan tulleissa aina löytynyt muualta kuin kansipahvista/kannesta näissä M52.

              Ei kannata nyt niihin epäolennaisiin takertua se öljyn käryäminen voi johtua vaikka tiivisteen vuodosta. Kun kone/pakosarja on riittävän kuuma alkaa käryämään. Korjaa jäähdytysjärjestelmän ongelma(t) ja katso vieläkö käryää.
              Täytynee kaivella tallin uumenista alkuperäinen 2.0bar korkki kätösiin ja koittaa vielä ilmailla. Tämä 1.4bar korkki sekä termarikotelon halkeamishetkellä kiinni ollut 2.0bar korkki on molemmat mallia Motonet. Vaihdoin keväällä tuon uuden 2.0bar korkin orkkiksen tilalle ihan vaan varmuuden vuoksi.
              Obelix

              Exät
              e39 523iAT -97
              e46 316iA 1.9 -00
              e32 750ia -91
              e32 730ia -89
              e38 740ia -95
              e32 730ia V8 -92 e32 730ia -91
              e34 535i M-sport -89 e34 520ia -89
              e30 316i -89 + kymmeniä "syrjähyppyjä"

              Comment

              • Getaway81
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 133
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by Haju69 View Post
                Valitettavan huonoja termarikoteloita näihin myyty uutuuttaan. Sen tarkistaisin että on varmasti suora tiivistepinta ja ettei se uusi kotelo jo vuoda.
                Topran -merkkinen halpakökkö kyseessä mutta on tiivis. Nestettä ei edelleenkään häviä yhtään.
                Obelix

                Exät
                e39 523iAT -97
                e46 316iA 1.9 -00
                e32 750ia -91
                e32 730ia -89
                e38 740ia -95
                e32 730ia V8 -92 e32 730ia -91
                e34 535i M-sport -89 e34 520ia -89
                e30 316i -89 + kymmeniä "syrjähyppyjä"

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Getaway81 View Post
                  Täytynee kaivella tallin uumenista alkuperäinen 2.0bar korkki kätösiin ja koittaa vielä ilmailla. Tämä 1.4bar korkki sekä termarikotelon halkeamishetkellä kiinni ollut 2.0bar korkki on molemmat mallia Motonet. Vaihdoin keväällä tuon uuden 2.0bar korkin orkkiksen tilalle ihan vaan varmuuden vuoksi.
                  Tee se painetesti järjestelmälle niin ei tarvitse arpoa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4320
                    • Turku

                    #10
                    Mun eri autoon korjaamo täytti jäähdytysjärjestelmän alipaineella. Käsittääkseni tuollainen imisi ilmat aika hyvin järjestelmästä pois.

                    Comment

                    • Getaway81
                      Bimmer Rookie
                      • May 2004
                      • 133
                      • Kouvola

                      #11
                      Taisipa tulla ihan pelkällä ilmauksella tämäkin kuntoon. Arviolta litran verran meni vielä nestettä järjestelmään kun keula ylhäällä ja virrat päällä, letkuja puristellen hiljakseen täytteli.
                      Muutama sata kilometriä takana ja nyt kun lämmöt on pysyneet normaalina niin ei enää käryttele öljyäkään. :think
                      Jatketaan tutkimuksia jos tarve vaatii.
                      Obelix

                      Exät
                      e39 523iAT -97
                      e46 316iA 1.9 -00
                      e32 750ia -91
                      e32 730ia -89
                      e38 740ia -95
                      e32 730ia V8 -92 e32 730ia -91
                      e34 535i M-sport -89 e34 520ia -89
                      e30 316i -89 + kymmeniä "syrjähyppyjä"

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Getaway81 View Post
                        Taisipa tulla ihan pelkällä ilmauksella tämäkin kuntoon. Arviolta litran verran meni vielä nestettä järjestelmään kun keula ylhäällä ja virrat päällä, letkuja puristellen hiljakseen täytteli.
                        Muutama sata kilometriä takana ja nyt kun lämmöt on pysyneet normaalina niin ei enää käryttele öljyäkään. :think
                        Jatketaan tutkimuksia jos tarve vaatii.
                        Hyvä kun sait kuntoon. Nämä on vähän hankalia ilmata. Varmaan se öljyn kärytys johtui siitä, että kone kävi kuumempana, joten alkaa vuotanut öljy käryämään. Kyllä nämä tämän ikäiset keskimäärin jostain hikoilee öljyä.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎