Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D ja outo pärinä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 324
    • Hml

    E39 530D ja outo pärinä?

    Nyt kun ilmat viileni niin on alkanut kiusata ihmeellinen pärinä jostain konehuoneen suunnalta. Pärinä tai resonanssi kuuluu siis kiihdytyksesssä kun kierrokset on noin 1900 paikkeilla. Vapaalla ääntä ei kuulu vaan se esiintyy vain ajossa. Selvästi ääni on riippuvainen lämpötilasta, koska kylminä aamuina ääni on selvästi kovempi. Mikähän vois aiheuttaa tollasta? Alkaa nyppimään pikkuhiljaa

    Pakoputkenkannakkeet ja lämpösuojalevyt auton alta olen jo tarkastanut.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    #2
    Nostetaan vanha topikki esiin kun itsellä olis nyt tuo sama ongelma...

    Miten homma ratkesi?

    Outo ääni kuuluu 1800-1900 kierroksella, kylmänä ääni on ehkä kaikista voimakkain. Tutkimusten mukaan ääni häviää saavuttaessa 100m etäisyydelle merkkiliikkeestä. Tuplalasien takana on sen verran hiljaista että ylimääräiset äänet ärsyttävät (tuli ne sitten autosta tai vieressäistujan jommasta kummasta päästä). Toinen pakoputken joustopala oli vuotavan näköinen ja se vaihdettiin mutta ei auttanut tähän. Olisin kiitollinen jos joku antaisi vinkkiä mistä kannattaisi vikaa ruveta etsimään. Hankala paikallistaa kun ei kuulu paikalla ollessa. Vaikuttaisi kuitenkin siltä että tulee enemmän kuskin puolelta.
    BMW F15 X5 M50d -14

    Comment

    • gubbe89
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 315
      • Mouhijärvi

      #3
      Voisiko vuotaa pakosarjasta, kenties jostain jemmasta halki? Laturin laakerit kypsät ja resonoi tietyllä kierrosluvulla? Kuuluuko samaa ääntä sitten tuplakierroksilla mahdollisesti? Tuli myös mieleen, että vuotaako imupuoli jostain kohtaa? Kuormituksessahan kone kääntyy, ja joku haljennut ahtoputki voi alkaa vuotamaan vaihtelevasti. Tuossakin koneessa turbolta tulee sen verran suuri määrä ilmaa, että se voi hyvinkin aiheuttaa voimakkaan äänen. Halkinainen turbon pakopesäkin voi pitää tuollaista mekkalaa, sekä valmiit turbon laakerit.

      Lämmitessäänhän se halkeama/vuoto(myöskin downpipessä/joustokohdassa) voi tukkeutua lämpölaajenemisesta ja ääni täten hävitä. Kuuluuko ääni joka vaihteella samanlaisena? Automaattilaatikko voi tehdä oman sävynsä tähän. Muuttuuko ääni kuormituksen mukaan? Kaksoismassavauhtipyörä saattaa aiheuttaa ääntä, jos on mennyt huonoon kuntoon. Juolahti mieleen myös ne imusarjan läpät ainakin automaateissa, voivatko ne olla irti/löysällä ja resonoida. Jos läpät vielä löytyy, niin pois ja vauhdilla...

      Jos ääni ei paikallaan ollessa kuulu rajoittaa se aika pitkälti kuormitusasteesta/moottorin fyysisestä asennosta(kannatinkumit huonot ja jokin ottaa kiinni runkoon tms.) riippuvaksi tuon. Kannattaa myös kokeilla päästää akku melko tyhjäksi, vaikka niin tyhjäksi, että kaapeleilla tarvitsee käynnistää. Jos ääni latauksen mukana muuttuu on vika aika lähellä.

      Vaihtoehtojahan on miljoona, mutta kannattaahan noita tarkistella... Todennäköisesti vika on yksinkertaisempi kuin korjaaja.
      nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
      nyk. Yamaha XJR 1200 -98
      nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
      ex. E34 525 TDS Touring -93
      ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
      ex. Yamaha YZF 1000R -02
      ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
      ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
      ex. E34 535i -88
      ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
      ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

      Comment

      • TuomasTee
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 529
        • Kotka

        #4
        Ei kuulu tuplakierroksilla. Ääni ei kuulosta ahtovuodolta vaan metalliselta resonanssilta. Imusarja on äskettäin vaihdettu joten siellä ei pitäis olla vuotoja, sekä jos moottori imaisee läpän seuraavan kahden vuoden sisällä uudesta imusarjasta, se menee sitten Bemarin piikkiin. Automaatti on kyseessä ja joka vaihteella ääni on samanlainen, ei vaihtele kuormituksen mukaan. Moottorin kannatinkumit näyttää ulospäin hyväkuntoisilta.
        BMW F15 X5 M50d -14

        Comment

        • MakeJ
          BTCF Member
          • Jun 2005
          • 324
          • Hml

          #5
          Originally posted by TuomasTee View Post
          Ei kuulu tuplakierroksilla. Ääni ei kuulosta ahtovuodolta vaan metalliselta resonanssilta. Imusarja on äskettäin vaihdettu joten siellä ei pitäis olla vuotoja, sekä jos moottori imaisee läpän seuraavan kahden vuoden sisällä uudesta imusarjasta, se menee sitten Bemarin piikkiin. Automaatti on kyseessä ja joka vaihteella ääni on samanlainen, ei vaihtele kuormituksen mukaan. Moottorin kannatinkumit näyttää ulospäin hyväkuntoisilta.
          Olipas hyvä, että joku nosti taas tämän topikin esille. Nyt kun ilmat on kylmentyneet on tämä ¤#&&&# pärinä taas tullut esiin. Heittäkää nyt villejä arvauksia mistä tämä vois johtua? Tilanne missä pärinä tulee on juuri tuo miten TuomasTee kuvasi ja miten itse kerroin ekassa viestissä. Pelottaa vähän, että ääni tulee laatikosta. Pitäis saada auto rullille ja samalla kuuntelemaan auton alle. Ulkolämpötila siis selvästi tuo ongelman esiin.

          Ainakaan seuraavat osat eivät vakuttaneet ääneen:
          -Mootorintukikumit (Vasen oli paskana)
          -Turbo
          -Pakoputkenjoustopalat

          Miten pakosarja vuotamisen vois todeta? Mitää mustaa sielä pakosarjassa ei näy. Tosin ilman suurempaa purkamista sinne alle ei kunnolla näe.
          E60 535dA LCI -07 M-sport
          E39 530dAT -99 "M-sport"

          Comment

          • TuomasTee
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 529
            • Kotka

            #6
            Miten sulla oli vasen tukikumi paskana? Näkyikö ulospäin tai mihin se vaikutti?
            Kuuluuko sulla se ääni enemmän vasemmalta puolelta? Mulla visko piti ihmeellistä meteliä ja se piti vaihtaa mutta eipä sekään vaikuttanut tähän.

            Aina ajellessa kuuluu 1800-1900 välillä tasainen surina/murina/jurina. Jos jättää ko. nopeuden päälle, ääni kuuluu sitten koko ajan. Esim. matka-ajossa joskus muistaakseni 90km/h vitosella.
            BMW F15 X5 M50d -14

            Comment

            • MakeJ
              BTCF Member
              • Jun 2005
              • 324
              • Hml

              #7
              Originally posted by TuomasTee View Post
              Miten sulla oli vasen tukikumi paskana? Näkyikö ulospäin tai mihin se vaikutti?
              Kuuluuko sulla se ääni enemmän vasemmalta puolelta? Mulla visko piti ihmeellistä meteliä ja se piti vaihtaa mutta eipä sekään vaikuttanut tähän.

              Aina ajellessa kuuluu 1800-1900 välillä tasainen surina/murina/jurina. Jos jättää ko. nopeuden päälle, ääni kuuluu sitten koko ajan. Esim. matka-ajossa joskus muistaakseni 90km/h vitosella.
              Kumi oli revennnyt kahteen osaan ja kyllä sen erottaa kun tarkasti katsoo. Moottori heiluu myös paljon jos jarrua vasten ajelee paikallaan. Mulla ääni tuntuu tulevan oikealta puolelta. Aika vaikea sanoa tarkkaan. Jatkuva surina/murina/jurina kuuluu myös jos kierrokset osuu tuohon haarukkaan.
              E60 535dA LCI -07 M-sport
              E39 530dAT -99 "M-sport"

              Comment

              • Simpel
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 405

                #8
                Originally posted by TuomasTee View Post
                Miten sulla oli vasen tukikumi paskana? Näkyikö ulospäin tai mihin se vaikutti?
                Kuuluuko sulla se ääni enemmän vasemmalta puolelta? Mulla visko piti ihmeellistä meteliä ja se piti vaihtaa mutta eipä sekään vaikuttanut tähän.

                Aina ajellessa kuuluu 1800-1900 välillä tasainen surina/murina/jurina. Jos jättää ko. nopeuden päälle, ääni kuuluu sitten koko ajan. Esim. matka-ajossa joskus muistaakseni 90km/h vitosella.

                mulla on sama ongelma...hirvee ääni kuuluu tasasella ajettaessa, jopa 120km/h kun ajaa vaki.säädin päällä... kerro ihmeessä jos löydät vian :d

                Comment

                • schäfer
                  Bimmer Rookie
                  • May 2005
                  • 65

                  #9
                  sama ongelma

                  Neljäs talvi alkamassa ja pärinä vuosi vuodelta selvempi, ilmojen kylmetessä kuuluu selvemmin, ja lähes häipyy kun moottori/pakoputkisto on kunnolla kuuma. Kylmällä ilmalla kuuluu paikallaan kaasuttaessakin mutta selvimmin kun on vedätys päällä. Kannatinrauta on ehjä ja kireällä. Voiko joustinpätkien sisällä oleva putki väristä/olla rikki. Pakokaasujälkeä ei kuitenkaan verkossa näy.

                  Comment

                  • MakeJ
                    BTCF Member
                    • Jun 2005
                    • 324
                    • Hml

                    #10
                    Pitääpä nostaa taas tämä ylöspäin, kun alkoi taas vituttaan toi aikaisemmin kuvattu pärinä. Mikä helvetti tollasta voi aiheuttaa? Sitä on todella vaikea paikallistaa, koska paikallaan pärinä on niin vaimea tai sitä ei kuule ollenkaan, mutta ajossa tulee noin 1800 kohdalla prrrrrprrrrrrprprprrr. Olisko raadilla lisää ehdotuksia mistä tämä vois tulla?

                    Nämä paikat on ainakin kunnossa:
                    -Moottorin tukikumit molemmat
                    -Vaihteiston tukikumi
                    -Hihnan rullat
                    -Pakoputken joustopalat ehjät. Vaihdettu noin 1,5 vuotta sitten.
                    -Pakoputken kannake edessä on ehjä.

                    Onkos muilla, joilla tälläistä pärinää esiintyy, vaihdettu pakoputken joustopalat? Tuli mieleen vaan, että jos vaihdetut joustopalat on liian jäykät ja putki alkais resonoimaan jotenkin tämän takia.
                    Last edited by MakeJ; 31-01-2009, 14:52.
                    E60 535dA LCI -07 M-sport
                    E39 530dAT -99 "M-sport"

                    Comment

                    • Marko.K
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1193
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by MakeJ View Post
                      Pitääpä nostaa taas tämä ylöspäin, kun alkoi taas vituttaan toi aikaisemmin kuvattu pärinä. Mikä helvetti tollasta voi aiheuttaa? Sitä on todella vaikea paikallistaa, koska paikallaan pärinä on niin vaimea tai sitä ei kuule ollenkaan, mutta ajossa tulee noin 1800 kohdalla prrrrrprrrrrrprprprrr. Olisko raadilla lisää ehdotuksia mistä tämä vois tulla?

                      Nämä paikat on ainakin kunnossa:
                      -Moottorin tukikumit molemmat
                      -Vaihteiston tukikumi
                      -Hihnan rullat
                      -Pakoputken joustopalat ehjät. Vaihdettu noin 1,5 vuotta sitten.
                      -Pakoputken kannake edessä on ehjä.

                      Onkos muilla, joilla tälläistä pärinää esiintyy, vaihdettu pakoputken joustopalat? Tuli mieleen vaan, että jos vaihdetut joustopalat on liian jäykät ja putki alkais resonoimaan jotenkin tämän takia.
                      Mulla piti tommosta pärinää ja kaikki maholliset pakoputken kannakekumit uusittiin nii loppu pärinät. Niin ja vaikka ne kannakekumit näyttävät ehjiltä nii voi olla että ovat jo kuitenkin ns. väsähtäneet, kun vertasin uusia vanhoihin niin olihan ne uudet paljon jämäkämmät
                      F11 535d -11 367hv/728nm
                      E39 M5 -99 Alpine White II
                      E65 730da -02
                      E60 530da -03
                      E39 530da -03 240hv/600nm
                      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                      E38 740iaL -95
                      E39 530d -99 245hv/528nm

                      Comment

                      • Blacksatin
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2007
                        • 954
                        • Mäntsälä

                        #12
                        Mullakin piti jännää pärinää jonka ääntä on vaikea kuvailla. Kylmänä ääni oli kova mutta ei ollut jatkuva vaan vähän väliä resonoi. Ja viaksi selvisi flektin visko. Kun flektia heilutti sivuttais suunnassa oli siinä reilusti väljää.

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          #13
                          "pärisevä ääni" ... omassa vessassa satunnaisesti felkti ottaa munuaisten takana olevaan muoviin kiinni.. tosin tätä ei kuule autoon sisään..

                          omassani ihme ääni myöskin.. eli nyt kylmemmillä keleillä jostain 1000-2000rpm vähän niikun diiselin ominainen roksutus ääni mutta jokseenkin terävempi.. mutta nyt tänään menee kytkin vaihtoon että josko se olis se tjms.

                          Ei luultavasti mikään vakava juttu voi johtua ihan vaan kylmästä ilmasta ja siitä että ilman on tiiviimpää?! tiedä häntä.. ärsyttävä ääni vain kun muuten moottori on niin sivistynyt..
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • bimmeri-1
                            Newbiemmer
                            • Dec 2007
                            • 17

                            #14
                            Mulla kylmänä 530d kuului "pärisevä" tai oikeastaan hakkaava ääni kylmänä,ääntä voisi kuvailla vähän kun pakosarja vuotaisi tai hydraulinen jumissa oleva venttiillin-nostin.
                            Naputus loppui kun poistin käytöstä egr venttiilin....
                            Toteutin sen tulppaamalla peltilätkällä egr:rää lähinnä olevan liitoksen ja
                            tukin myös alipaine letkun kumpaankin suuntaan!
                            Mulla oli kanssa välillä epämääräistä vapinaa/nykimistä 90-120km/h
                            silloin kun auto kulkee ns.omillaan eli ei tarvii kaasua oikeastaan ollenkaan...
                            tuokin tilanne parantui oikeastaan kokonaan tuon egr:n tukkimisen myötä!
                            Epäilen kumminkin että itsellä on myös vasemman puoleinen moottorin kumityyny hajalla,ainakin näyttää siltä ja tarkoitus vaihtaa heti kun ehtii!
                            Sellainen oire on edelleen että paikallaan kierrätettäessä tarkkaan 1500-1600 rpm moottori käy epätasaisesti....heti nostettaessa tai laskettaessa kierroksia vapina häviää....nyt siis vain parkissa
                            Tänään mitattiin rail-paineet tukilta.Oli kierroksilla 800bar??
                            Onko tietoa paljonko pitäisi olla..?
                            suuttimia eikä paljon muutakaan päästänyt tutkimaan(joku jumi-tilanne päällä?....)Tämän jumin aiheuttajasta on aavistus mutta on aika pitkä tarina....Olen jyväskylästä ja jos joku näillä seuduin osaa koodaamista ym. niin olisi avun tarve.....

                            Comment

                            • jsr85
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 1375
                              • Oulainen

                              #15
                              Originally posted by bimmeri-1 View Post
                              Tänään mitattiin rail-paineet tukilta.Oli kierroksilla 800bar??
                              Onko tietoa paljonko pitäisi olla..?

                              m57d30.ssä tyhjäkäynnillä ~300bar, ja maksimissaa ~1300bar. Joillakin kierroksilla varmaan tuo 800baaria.

                              -Janne
                              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎