Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D ja outo pärinä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #16
    Pari ihme ääntä sivuääntä on nyt ruvennu häiritsemään tässä 530d:ssä. Toinen kuuluu eturenkaasta kun ajaa teräviin pikkumonttuihin apparin ikkuna auki. Sellainen helistimen ääni, kuin kiviä oli sardiinipurkissa... Tänään oli eturengas irti ja yritin tutkailla tuota etulevyn suojapeltiä, mutta näytti ja tuntui niin tukevalta että tuskin se ääni siitä tulee. Noh, pitää pemistää tuo etupää kun jouset vaihdetaan.

    Toinen ääni kuuluu konetilasta, ikään kuin ilmanputsarin ja hihnapyörien välimaastosta, tosi hankala pikallistaa. Tyhjäkäynnillä tämä kuuluu siis. Tässä ääninäyte: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Sound/530dat%20motor.mp3 (Huono soundi, nokian kännykällä äänitetty) Ihme pärinä/resonanssiääni. Lisäksi se ei kuulu aina. Pari kertaa vasta tuon olen huomannut. Ajossa sit ei kuulu mitään, muutenkin auto vauhdissa humisee enemmän. Mikä ihme tuo vois olla? Vesipumppu? Remmin rulla/t? Ehdotuksia...
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1375
      • Oulainen

      #17
      Originally posted by Thuppu View Post
      Pari ihme ääntä sivuääntä on nyt ruvennu häiritsemään tässä 530d:ssä. Toinen kuuluu eturenkaasta kun ajaa teräviin pikkumonttuihin apparin ikkuna auki. Sellainen helistimen ääni, kuin kiviä oli sardiinipurkissa... Tänään oli eturengas irti ja yritin tutkailla tuota etulevyn suojapeltiä, mutta näytti ja tuntui niin tukevalta että tuskin se ääni siitä tulee. Noh, pitää pemistää tuo etupää kun jouset vaihdetaan.

      Toinen ääni kuuluu konetilasta, ikään kuin ilmanputsarin ja hihnapyörien välimaastosta, tosi hankala pikallistaa. Tyhjäkäynnillä tämä kuuluu siis. Tässä ääninäyte: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Sound/530dat%20motor.mp3 (Huono soundi, nokian kännykällä äänitetty) Ihme pärinä/resonanssiääni. Lisäksi se ei kuulu aina. Pari kertaa vasta tuon olen huomannut. Ajossa sit ei kuulu mitään, muutenkin auto vauhdissa humisee enemmän. Mikä ihme tuo vois olla? Vesipumppu? Remmin rulla/t? Ehdotuksia...
      Kaverin m-sportti kilahteli kans kuopissa, jarrukilven ruuvinreijät kulunu väljiksi ja kilpi kilisi. Huomas kyllä kun otti renkaan pois ja koitti kilpeä.

      Onko ilmastoinnin käytöllä vaikutusta tuohon ääneen? Omassa autossa huono hihna vikisi ihmeellisesti kun ilmastoinnin kompura nappas kiinni.

      Nämä vaan arvauksina.
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • Keke71
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 340
        • Kiiminki

        #18
        Originally posted by Thuppu View Post
        Pari ihme ääntä sivuääntä on nyt ruvennu häiritsemään tässä 530d:ssä. Toinen kuuluu eturenkaasta kun ajaa teräviin pikkumonttuihin apparin ikkuna auki. Sellainen helistimen ääni, kuin kiviä oli sardiinipurkissa... Tänään oli eturengas irti ja yritin tutkailla tuota etulevyn suojapeltiä, mutta näytti ja tuntui niin tukevalta että tuskin se ääni siitä tulee. Noh, pitää pemistää tuo etupää kun jouset vaihdetaan.
        Veikkaanpa että kilinä/helinä tulee jarrupaloista. Tuossa omassa e32:ssa on sama vika, mutta takapäässä. Helinä/kilinä loppuu heti ku jarrua painaa vähäsen. Pitäis itekki kattoo että miten sen äänen vois eliminoida pois, vaan eipä oo jaksanu.
        E39 540iA Touring

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by Keke71 View Post
          Veikkaanpa että kilinä/helinä tulee jarrupaloista. Tuossa omassa e32:ssa on sama vika, mutta takapäässä. Helinä/kilinä loppuu heti ku jarrua painaa vähäsen. Pitäis itekki kattoo että miten sen äänen vois eliminoida pois, vaan eipä oo jaksanu.
          Eipä auttanut vaikka jarrua painoi, sama helähdys kuuluu aina vaan. :thinkJarrukilpikin tuntui tosiaan olevan kunnossa kun sitä puukapulalla iski... kuiva tönk ääni vaan lähti.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #20
            Originally posted by Thuppu View Post
            Toinen ääni kuuluu konetilasta, ikään kuin ilmanputsarin ja hihnapyörien välimaastosta, tosi hankala pikallistaa. Tyhjäkäynnillä tämä kuuluu siis. Tässä ääninäyte: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Sound/530dat%20motor.mp3 (Huono soundi, nokian kännykällä äänitetty) Ihme pärinä/resonanssiääni. Lisäksi se ei kuulu aina. Pari kertaa vasta tuon olen huomannut. Ajossa sit ei kuulu mitään, muutenkin auto vauhdissa humisee enemmän. Mikä ihme tuo vois olla? Vesipumppu? Remmin rulla/t? Ehdotuksia...
            Tämän äänen nyt sitten paikallistin viskoon. Koneen käydessä kun viskoa piti paikallaan ruuvarilla ja paino kädellä kevyesti ropellia ääni lakkasi. Sinänsä visko kyllä toimii oikein ja näyttää ehjältä, mutta siinä tuntuu olevan pieni klappi joka aiheuttaa sen että se alkaa resonoimaan koneen tärinästä.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #21
              Originally posted by Thuppu View Post
              Pari ihme ääntä sivuääntä on nyt ruvennu häiritsemään tässä 530d:ssä. Toinen kuuluu eturenkaasta kun ajaa teräviin pikkumonttuihin apparin ikkuna auki. Sellainen helistimen ääni, kuin kiviä oli sardiinipurkissa... Tänään oli eturengas irti ja yritin tutkailla tuota etulevyn suojapeltiä, mutta näytti ja tuntui niin tukevalta että tuskin se ääni siitä tulee. Noh, pitää pemistää tuo etupää kun jouset vaihdetaan.
              Ah tätä hiljaisuutta. Revin tuon appari puolen jarrukilven kokonaan pois ja sen mukana katos pärinä. Ihme homma. No pääasia että syy selvisi. Onkohan haittaa jos jättää laittamatta uudet kilvet ollenkaan? Eipä ainakaan jää kiviä enää jumiin...
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • asay
                Newbiemmer
                • Mar 2009
                • 10
                • Raahe

                #22
                Originally posted by MakeJ View Post
                Pitääpä nostaa taas tämä ylöspäin, kun alkoi taas vituttaan toi aikaisemmin kuvattu pärinä. Mikä helvetti tollasta voi aiheuttaa? Sitä on todella vaikea paikallistaa, koska paikallaan pärinä on niin vaimea tai sitä ei kuule ollenkaan, mutta ajossa tulee noin 1800 kohdalla prrrrrprrrrrrprprprrr. Olisko raadilla lisää ehdotuksia mistä tämä vois tulla?

                Nämä paikat on ainakin kunnossa:
                -Moottorin tukikumit molemmat
                -Vaihteiston tukikumi
                -Hihnan rullat
                -Pakoputken joustopalat ehjät. Vaihdettu noin 1,5 vuotta sitten.
                -Pakoputken kannake edessä on ehjä.

                Onkos muilla, joilla tälläistä pärinää esiintyy, vaihdettu pakoputken joustopalat? Tuli mieleen vaan, että jos vaihdetut joustopalat on liian jäykät ja putki alkais resonoimaan jotenkin tämän takia.

                Omassa autossani oli myös pärinä/romina/resonanssiääni n. 1000 rpm kohdalla, joka ilmeni voimakkaimmin liikkeelle lähtiessä, eli silloin kun moottoria kuormitettiin. Myös vapaalla äänen sai kuulumaan lievempänä kun nopeasti painautti kaasua. Ensin hain vikaa pakoputkesta, mm. katti tyhjennettiin, koska epäilin että hilut on irti. Ei vaikutusta.
                Vaihdoin moottorin tukikumit, ei vaikutusta.
                Sitten paikallistin pärinän laturin moniurahihnaan. Kiristin ja hihna väpättivät äänen tahtiin. Vaihdoin uuden hihnan, ääni paheni.
                Sitten ajattelin että kiristin ei jaksa pitää remmiä kireällä. Kokeilin lisätä kiristimen kiristysvoimaa "erinäisillä apuvälineillä" ja lihasvoimalla, ei vaikutusta.
                Kuulin yhdeltä asentajalta että Mersuissa ja Volvoissa on ollut samantapaista remmin pärinää silloin kun laturin vapaakytkin on juntturissa. Bemari ei ilmeisesti vapaakytkimiä latureissa harrasta, tai omssani sellaista ei ole, joten ainoaksi vaihtoehdoksi tuntui jäävän kampiakselin päässä oleva värinänvaimennin. No sitten täytyi vähän perehtyä em. osan toimintaa ettei vaan taas tule väärä diagnoosi.
                Värinänvaimentimen (vibraton dumper, harmonic dumper) tehtävä on poistaa moottorin värinöitä. Moottorin värinät, tai ainakin apulaitteille välittyvät, on pahimmillaan silloin kun moottori käy kampiakselin resonanssitaajudella. Resonanssissa kampura alkaa kiertymään oman akselinsa ympäri edestakaisin, ns. "twistaamaan". Kiertyminen on minimissään vautipyörän päässä ja suurenee moottorin etupäätä kohti mentäessä. Ts. moniurahihnan pää tekee pyörimisen lisäksi edestakaista kiertoliikettä, eli värisee. Liike tosin lienee vaivan minimaalista. Värinänvaimennin pyrkii estämään tämän, se siis suojaa myös kampuraa liiallisilta rasituksilta. Värinänvaimennin on rakenteeltaan sellainen että siinä on metallikehä (massa) joka kiinnittyy kumilla/elastisella materiaalilla napaan. Napa on kiinni kampuran päässä ja napaan kiinnittyy myös hihnojen käyttöpyörät. Metallikehän massa valitaan resonanssitaajuuden mukaan. Tämä massa kumin varassa poistaa tehokkaasti moottorin värähtelyt muuttaen ne lämmöksi.

                Eli näytti siltä koneen värinänvaimennus ei toimi. Ei muuta ku wetterille. Asentajat kuitenkin epäilivät enemmän kiristintä koska yleensä värinänvaimenninvika on sellainen että sen kehä (massa) irtoaa navasta (kumi repeää), ja käyntiääni on pahempi. Omassani kehä tuntui olevan tukevasti paikallaan. Mutta alkoivat kuitenkin vaihtamaan vaimenninta kun sitä nätisti pyysin.
                Vaimenninta vaihtaessa selvisi että perimmäinen syy ei ollut itse värinänvaimentimessa vaan siinä ettei sitä oltu kiristetty tarpeeksi tiukkaan edellisessä remontissa (edellinen omistaja on teettänyt remontin jossain nyrkkipajassa) ja näin ollen värinävaimennin ei päässyt toimnmaan. Vaimennin oli "twistannut" kampuran päässä ja hiertänyt itsensä hieman heikkoon kuntoon, joten vanha lensi romukoppaan ja uusi paikalleen. Ja nyt oikeaan momenttiin (asentajan irvistyksistä päätellen se tulee todella tiukkaan, 100Nm+60ast+60ast+30ast). Siihen loppui resonanssipärinät. Nyt kehrää kuin kissa.
                Eli, jos pärinöitä kuuluu vain tietyillä kierroksilla niin kannattaa tarkistaa heiluuko moniurahihna ja kiristimet äänen tahtiin.
                Ja auto oli e46 320d -03.
                Last edited by asay; 29-10-2009, 16:24.

                Comment

                • MakeJ
                  BTCF Member
                  • Jun 2005
                  • 324
                  • Hml

                  #23
                  Kiitoksia vinkeistä. Omalla kohdalla tämä "pärinä" ongelma jatkuu edelleen ja nyt taas kun kelit kylmeni on pärinä todella ärsyttävää. Pärisevä ääni tulee siis noin 1800rpm kierroksilla ja tulee esiin vain ajossa(=kuormitusta). Ehkä tuo kampiakselin värinän vaimennin vois olla syyllinen. Pitää tutkia sitä tarkemmin vai näkeekö siitä päällepäin mitään. Pitäiskö se vaihtaa vaan suosiolla? Mitähän se limppu kustantaa? Otin pärinästä video kuvaa jossa näkyy kierrokset ja pärisevä ääni kuuluu. Pistän tänne videon, kunhan saan ensin sitä vähän editoitua selvemmäksi.
                  E60 535dA LCI -07 M-sport
                  E39 530dAT -99 "M-sport"

                  Comment

                  • asay
                    Newbiemmer
                    • Mar 2009
                    • 10
                    • Raahe

                    #24
                    Originally posted by MakeJ View Post
                    Kiitoksia vinkeistä. Omalla kohdalla tämä "pärinä" ongelma jatkuu edelleen ja nyt taas kun kelit kylmeni on pärinä todella ärsyttävää. Pärisevä ääni tulee siis noin 1800rpm kierroksilla ja tulee esiin vain ajossa(=kuormitusta). Ehkä tuo kampiakselin värinän vaimennin vois olla syyllinen. Pitää tutkia sitä tarkemmin vai näkeekö siitä päällepäin mitään. Pitäiskö se vaihtaa vaan suosiolla? Mitähän se limppu kustantaa? Otin pärinästä video kuvaa jossa näkyy kierrokset ja pärisevä ääni kuuluu. Pistän tänne videon, kunhan saan ensin sitä vähän editoitua selvemmäksi.

                    Vaimennin maksoi 300€ ja työ 100€. Ei varmaan kannata summassa vaihtaa.
                    Voi tietysti olla hieman hankalaa tarkistaa moniurahinan värinöitä jos ääni kuuluu noin korkeilla kierroksilla ja vain kuormituksessa. Omassani ongelma näkyi vain hihnassa ja kiristimessä, pärinä-ääni syntyi niissä vaikka vika oli vaimentimen kiinnityksessä. Jos jotenkin onnistut näkemään moniurahinan kun ääni kuuluu, niin siitä pystyy jo jotain päättelemään. Jos hihna kulkee nätisti eikä värise niin silloin vika tuskin on vaimentimessa. Jos hihna värisee, niin seuraavaksi kannattaa tarkistaa onko laturissa vapaakytkintä (sen tarkoitus on estää moottorivärinoiden välittymistä laturille), jos on, niin sen toiminta kannattaa tarkistaa. Jos ei ole, niin vaimentimen ulkokehää (omassani löytyy moniurahihnojen takaa) kannattaa kokeilla väännellä. Kehä liikkuu hieman koska on kumin varassa. Jos tuntuu että ulkokehä ei ole mistään kohdin irti, niin seuraavaksi tarkistaisin värinänvaimentimentimen kiinnityksen (omassani se on kiinni kampiakselin pääpultilla). 530d:ssä se näyttäisi olevan kiinni neljällä pienellä pultilla.

                    Comment

                    • TuomasTee
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 529
                      • Kotka

                      #25
                      Mitäs tänne kuuluu, onko kukaan saanut surinoitaan selvitettyä?
                      BMW F15 X5 M50d -14

                      Comment

                      • TuomasTee
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 529
                        • Kotka

                        #26
                        Originally posted by Marko.K View Post
                        Mulla piti tommosta pärinää ja kaikki maholliset pakoputken kannakekumit uusittiin nii loppu pärinät. Niin ja vaikka ne kannakekumit näyttävät ehjiltä nii voi olla että ovat jo kuitenkin ns. väsähtäneet, kun vertasin uusia vanhoihin niin olihan ne uudet paljon jämäkämmät
                        Niin muuten mistä päin autoa sun pärinä tuli? Mulla ainakin kuulostais tulevan edestä ja eikai siellä muita kiinnikkeitä ole kuin sellanen metallinen mikä mulla on vaihdettu äskettäin.
                        BMW F15 X5 M50d -14

                        Comment

                        • Baaske
                          Newbiemmer
                          • Oct 2009
                          • 29
                          • Joensuu

                          #27
                          Originally posted by TuomasTee View Post
                          Mitäs tänne kuuluu, onko kukaan saanut surinoitaan selvitettyä?
                          Minun autossani (530dA/99) joskus pärisevät nuo jäähdytyskompressorille tulevien letkujen päällä olevat ilmeisesti lämpösuojat jotka ovat em. letkujen päällä siinä pakosarja/turbohässäkän alla

                          Comment

                          • Knude
                            Newbiemmer
                            • Apr 2006
                            • 17

                            #28
                            Omassani täysin samat oireet. Kone käy muuten siististi ilman muita värinöitä mutta 1800-1900 rpm kohdalla outo pieni tärinä ääni. En tiedä varmaksi mutta tärinä kierrosten kohdalla sen tunteen korissa, edessä istuessa ainakin, jalanpohjissa ihan pienenä värinänä. Kone ei vibraa normaalia enempää tällä kierrosalueella kuitenkaan.
                            Pitäisikö pakoputken kaikki tukikumit uusia? Vai onko tähän joku löytänyt jotain muuta aiheuttajaa?
                            sigpic

                            Comment

                            • TuomasTee
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 529
                              • Kotka

                              #29
                              Kävin koko pakoputken läpi ja oon nyt ihan varma ettei se ääni tuu sieltä.
                              Ääni on sen verran massiivinen ettei mikään ihan pieni ja hento osa voi olla kysymyksessä. Toi kampiakselin värinänvaimennin kuulostais tosi loogiselta kun vaan jotenkin pystyis tarkastamaan sen! Sinne ei meinaa ylettyä kopeloimaan.
                              BMW F15 X5 M50d -14

                              Comment

                              • Tojopa
                                BTCF Member
                                • Mar 2004
                                • 1592
                                • Kuopio

                                #30
                                Nostellaanpas tätä ketjua ylös kun oma 530d alkoi oudosti pärisemään tyhjäkäynnillä. Pärinä kuuluu selvästi etummaisten katalysaattoreiden seudulta ja lakkaa kun esim. laudan palalla väännättää kevyesti taaimmaista katalysaattoria. Saman katin koputtelu häivytti äänen kunnes kaasuttelun jälkeen tyhjäkäynnillä se taas palasi. Onko näissä ollut irtoilevia kattien sisuskaluja tai joitain tiettyjä putkenkiinnikkeitä tai -kannakekumeja jotka vanhemmiten antavat periksi? Entä onko joku vaihtanut tämmöiseen katitonta downpipea?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎