Announcement

Collapse
No announcement yet.

520 e39 ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matti-Pekka
    Newbiemmer
    • Oct 2017
    • 28
    • Janakkala

    520 e39 ei käynnisty

    Terve
    Tuohon rouvan 520 i aut.-99 bemuun on tullut vähitellen sellainen vika että se ei käynnisty. Ensin vika ilmeni aina niin että jos talvella (viileässä) käynnistit auton ja siirsit se paikoiltaan, niin ettei kone juurikaan lämmennyt niin uudelleen käynnistys ,vaikka seuraavana aamuna oli todella vaikeaa. Kone pyöri hyvin ja välillä tuli joku pytty mukaan, mutta välttämättä kone ei käynnistynyt ennen kuin akun kenkä irroitettiin hetkeksi, ja sitten uudelleen käynnistyksellä onnistu. No nyt viimeaikoina on käynyt niin että joskus kuumanakin auto käynnistynyt ja sammunut ihan heti uudelleen..ja taas akun kengän irroitus/kiinnitys ja käynnistyy taas. Mutta esim. tänä aamuna ihan yön yli ulkona 1..-4 lämmintä. kone hörähti muutamaksi sekunniksi ja sammu..ei startilla yritäkkään..akun iroitus taas hörähdys kerran ei jää käyntiin..sama jatkuu ihan määrättömästi. Mitähän tässä nyt lähtis tutkimaan? onko ideoita? Tlanne päällä.
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16395
    • Leppävirta

    #2
    Vikakoodeista purkamaan tilannetta.

    Veikkaus kampuran asentotunnistimen suuntaan. Mutta vikakoodeista olisi hyvä lähteä liikenteeseen.

    Inpa / Ista jostain lähialueen harrastelijalta diagnoosin selvittäjäksi ennemmin kuin monimerkkitesterit perus korjaamoilla.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E32 Diamantscwharz 750iL '94

    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Matti-Pekka
      Newbiemmer
      • Oct 2017
      • 28
      • Janakkala

      #3
      Onkohan täss -99 mallis, se vikaluku siellä konetilassa sellainen pyöreä vanha pistoke, vai jo hytissä joku uudempi?? Jos täällä Turenki /Hämeenlinna lähellä on joku jolla tähän käyvä lukulaite ,niin laita viesti /soita [email protected]

      0405510321

      matti

      Comment

      • Wespa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2016
        • 1860
        • Karjaa

        #4
        Originally posted by Matti-Pekka View Post
        Ensin vika ilmeni aina niin että jos talvella (viileässä) käynnistit auton ja siirsit se paikoiltaan, niin ettei kone juurikaan lämmennyt niin uudelleen käynnistys ,vaikka seuraavana aamuna oli todella vaikeaa.

        Tuosta siirtelystä pihalla kannattaisi opetella pois, hyvin herkästi tuloksena on liimaventtiili ja sitten konetta ei enää meinaa saada tulille millään. Pyörii kyllä iloisesti mutta ikään kuin puristuksia ei olisi ollenkaan.


        99-mallisessa on jo kabiinissa normaali OBD-pistoke, mutta sitä kautta ei saa kuin osan vikakoodeista. Pieni hyppylanka konetilan pyöreään OBD-liittimeen korjaa tämän "vian".
        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
        Porsche 944 -86 (DE)
        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

        Comment

        • Stuntman
          BTCF Member
          • Jul 2020
          • 22
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Wespa View Post
          Tuosta siirtelystä pihalla kannattaisi opetella pois, hyvin herkästi tuloksena on liimaventtiili ja sitten konetta ei enää meinaa saada tulille millään. Pyörii kyllä iloisesti mutta ikään kuin puristuksia ei olisi ollenkaan.


          99-mallisessa on jo kabiinissa normaali OBD-pistoke, mutta sitä kautta ei saa kuin osan vikakoodeista. Pieni hyppylanka konetilan pyöreään OBD-liittimeen korjaa tämän "vian".
          Hyppylanka mihin napaan?
          E39 540iA sedan -99
          Ex: E39 530iA sedan -01

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1860
            • Karjaa

            #6
            Tuosta selviää, kuvan kera: https://www.bimmerfest.com/threads/g...fully.1265672/
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • Matti-Pekka
              Newbiemmer
              • Oct 2017
              • 28
              • Janakkala

              #7
              Avasin ruiskun polttoainetukin "venttiiliä" ja sieltä ei tullut polttoainetta, eikä muutakaan. Otin takakontista oletetun pa-releen irti ja kytkin loikkalangan 30/87 väliin eikä sittenkään tullut tukkiin polttoainetta. Äkkiseltään päättelin että nyt se polttoainepumppu on kaput..onkohan muita mahdollisia päätelmiä alan miehillä? Siihen oletetun polttoainereleen 30 nastaan tuli kumminkin jännite.

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1860
                • Karjaa

                #8
                Jos bensapumppua ei ole koskaan vaihdettu niin paljon mahdollista että siihen tuli kilometrit täyteen. Oireetkin täsmäisivät, harvoin ne ihan laakista vainaa -tyylisesti menevät, vaan nikottelevat jonkin aikaa kunnes sitten eivät enää herää ollenkaan. No vaihto on onneksi helppo homma jos yhtään ruuvimeisseli pysyy kädessä.
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7455
                  • Oulu

                  #9
                  Mulla pumppu hajos laakista ajossa. Sitä ennen oli kuitenkin pitänyt selvästi kuuluvaa ääntä kun laittoi virrat päälle mutta ei vielä startannut autoa.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Stuntman
                    BTCF Member
                    • Jul 2020
                    • 22
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Wespa View Post
                    No niin, hieno homma. Kiitos!
                    E39 540iA sedan -99
                    Ex: E39 530iA sedan -01

                    Comment

                    • Jesse93
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2012
                      • 940
                      • Mustio

                      #11
                      Nosta takapenkin istuinosa irti ja lyö siihen tankin päälle ja koita käymään niin saattaa hetkeksi elpyä bensapumppu
                      E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                      Comment

                      • Matti-Pekka
                        Newbiemmer
                        • Oct 2017
                        • 28
                        • Janakkala

                        #12
                        Irrotin sen vanhan pumpun ja tilasin kyllä jo uudenkin, joka pitäs tänään olla täällä.Se vanha saattaa olla alkuperäinen , se on pierupurkin tekemä ja BMW logolla. Kun siihen liittimeen tuli 12V mutta liitettynä pumppuun ei pumppu herännyt vaikka pa-tukki oli varmaan ilman painetta. Kun irrotin sen vanhan pumpun niin kokeilin suoraan siihen pumppuun irtoakusta 12V niin sehän kyllä hörähti...no ehkä se sillointällöin vika voi olla juuri sen pumpun mielihalusta riippuvan toiminnan syy, tai sitten se pumppu olisikin ehjä. Testasin johdot liittimestä pumppuun kyllä taivuttelemalla ja näyttäis olevan ehjät. Onko se pumpun toimintaa sulakkeen/releen lisäksi vielä muita vikakohteita, joista tuo polttoaineen tulon puute tukkiin ongelma voisi johtua? ja miten se vaihtoehto testataan?

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Matti-Pekka View Post
                          Irrotin sen vanhan pumpun ja tilasin kyllä jo uudenkin, joka pitäs tänään olla täällä.Se vanha saattaa olla alkuperäinen , se on pierupurkin tekemä ja BMW logolla. Kun siihen liittimeen tuli 12V mutta liitettynä pumppuun ei pumppu herännyt vaikka pa-tukki oli varmaan ilman painetta. Kun irrotin sen vanhan pumpun niin kokeilin suoraan siihen pumppuun irtoakusta 12V niin sehän kyllä hörähti...no ehkä se sillointällöin vika voi olla juuri sen pumpun mielihalusta riippuvan toiminnan syy, tai sitten se pumppu olisikin ehjä. Testasin johdot liittimestä pumppuun kyllä taivuttelemalla ja näyttäis olevan ehjät. Onko se pumpun toimintaa sulakkeen/releen lisäksi vielä muita vikakohteita, joista tuo polttoaineen tulon puute tukkiin ongelma voisi johtua? ja miten se vaihtoehto testataan?
                          Yleismittari ei ole kunnon testi ilman kuormaa (oletan, että yleismittarilla testasit). Nopea ja paljon parempi testi on ottaa ~50w halogeenipolttimo ja testata sillä tuleeko virta sinne pumpun liittimelle asti. Siellä voi nyt olla joku karva ehjänä ja yleismittari silloin näyttää 12v, mutta virtaa ei tulekkaan pumpulle riittävästi. Eli hyppyjohto releen tilalle ja polttimo kytkemään siihen bensapumpun liittimeen. Jos se palaa kirkkaasti voi sanoa varmuudella virran tulevan pumpulle asti ja vian olevan pumpussa (toki itse liitin kannattaa tarkistaa).
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Matti-Pekka
                            Newbiemmer
                            • Oct 2017
                            • 28
                            • Janakkala

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Yleismittari ei ole kunnon testi ilman kuormaa (oletan, että yleismittarilla testasit). Nopea ja paljon parempi testi on ottaa ~50w halogeenipolttimo ja testata sillä tuleeko virta sinne pumpun liittimelle asti. Siellä voi nyt olla joku karva ehjänä ja yleismittari silloin näyttää 12v, mutta virtaa ei tulekkaan pumpulle riittävästi. Eli hyppyjohto releen tilalle ja polttimo kytkemään siihen bensapumpun liittimeen. Jos se palaa kirkkaasti voi sanoa varmuudella virran tulevan pumpulle asti ja vian olevan pumpussa (toki itse liitin kannattaa tarkistaa).
                            Oukei,kiitos vinkistä..testataan..

                            Comment

                            • jaskap
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 528
                              • Finland Rovaniemi

                              #15
                              Itsellä pumppu katkoi ennen lopullista vikantumistaan, kunnes sitten pimeni kokonaan. Pari kertaa katkos tuli keskellä risteystä.
                              Kannattaa myös ne pumpulle menevät johdot tarkastaa. Omaani juotin kylmästi uudet johdot vankemmasta johtimesta. Tankin läpivientiin pikku reiät, jotka tiivistin epoksilla. Ei ole tullut katkut läpi ja hyvin on pelittänyt vuosia jo.

                              Niin. Ja onhan polttoainesuodin joskus vaihdettu? On auton alla??
                              Last edited by jaskap; 28-03-2022, 12:59. Reason: Kii
                              e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                              e32 750 iA -88 DoubleSex.
                              Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                              Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                              e32 735 1/18
                              e34 M5 1/18
                              e24 635 Csi 1/18
                              e9 3.0 CSi 1/18
                              e31 850 Csi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎