Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B20 Turbotus lisäsuuttimella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1589
    • vihti

    #16
    Niin pien moottori, eikä nuo 2.8 koneiset paljoo kalliimpia ole, tekniikan vaihdon ja auton vaihdon hinta suunnilleen sama, 528i tarvii hommata vaan tiheämpi perä ja käyttää imunokka hionnassa niin alkaa löytyä eloa siitä ratakäyttöön.

    Paljon helpommalla pääset kun vaihdat aihioo
    E39 523i Turbo

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by jug0 View Post
      Katsotaan nyt vielä jos budjetti venyis sen verran että hommaisi isommat suuttimet ja jonkun halvan ohjauksen..
      No ehdotus oli nimenomaan nollabudjetti, tarviit B28:n suuttimet(tai ultrabudjetilla B25:n), saanee muutamalla kympillä, B25/8:n MAF:n, tai ainakin kuoret joihin vaihdat sen B20:n elementin. Sitten poltat B28:n softan ecuun ja homma rokkaa jo paljon paremmin kuin ikinä lisäsuuttimella ja on varmasti halvempi vaihtoehto.

      Comment

      • Freak
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 2496

        #18
        Originally posted by naikou View Post
        Niin pien moottori, eikä nuo 2.8 koneiset paljoo kalliimpia ole, tekniikan vaihdon ja auton vaihdon hinta suunnilleen sama, 528i tarvii hommata vaan tiheämpi perä ja käyttää imunokka hionnassa niin alkaa löytyä eloa siitä ratakäyttöön.

        Paljon helpommalla pääset kun vaihdat aihioo
        Hänellä on autona e46 compact. Moottori vain on E39 peräinen.

        Tämä osio ei ehkä paras mahdollinen ole. Tekniikkaosioon siirtämällä saattaisi tavoittaa paremmin kohdeyleisönsä.
        Last edited by Freak; 30-07-2022, 17:01.
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 10978
          • Oulu

          #19
          Originally posted by naukkis View Post
          No ehdotus oli nimenomaan nollabudjetti, tarviit B28:n suuttimet(tai ultrabudjetilla B25:n), saanee muutamalla kympillä, B25/8:n MAF:n, tai ainakin kuoret joihin vaihdat sen B20:n elementin. Sitten poltat B28:n softan ecuun ja homma rokkaa jo paljon paremmin kuin ikinä lisäsuuttimella ja on varmasti halvempi vaihtoehto.
          Joo tätä minäkin koitin vähän ehdottaa. Ei maksa juuri mitään ja on sen 100x paremmin toimiva ratkaisu kuin mitä se lisäsuutin viritelmä.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • jug0
            Bimmer Rookie
            • Jan 2014
            • 135
            • Etelä-Pohjanmaa

            #20
            Originally posted by naukkis View Post
            No ehdotus oli nimenomaan nollabudjetti, tarviit B28:n suuttimet(tai ultrabudjetilla B25:n), saanee muutamalla kympillä, B25/8:n MAF:n, tai ainakin kuoret joihin vaihdat sen B20:n elementin. Sitten poltat B28:n softan ecuun ja homma rokkaa jo paljon paremmin kuin ikinä lisäsuuttimella ja on varmasti halvempi vaihtoehto.
            Tämä vaihtoehto kyllä kuulostais jo paljo järkevämmältä jos noilla saa polttoainetta lisättyä tarpeeks. Helpompi vielä toteuttaakin. Ehdottomasti mielummin näin teen, jos tosiaan toimiva ratkasu, kiitti vinkistä!

            Mitenkäs tuon softan polttaminen ecuun, onnistuu vissii ms41.0 boksiin? Tekeekö niitä joku Etelä-Pohjanmaan suunnalla?

            Comment

            • jug0
              Bimmer Rookie
              • Jan 2014
              • 135
              • Etelä-Pohjanmaa

              #21
              Päätin sitten hyvän tilaisuuden tullen kuitenkin yllättäen hakea toisen kopan m52b28 motilla, joten pysytään vielä vapari linjalla ja aletaan vaihtamaan mottia.

              Menee vissiin ihan bolt-on m52b20 tilalle, ecu vain napata tosta luovuttaja autosta sekä avainrinkula/avain ajonestoa varten? Vai olenko ymmärtänyt oikein.

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2645
                • .fi

                #22
                Originally posted by jug0 View Post
                Päätin sitten hyvän tilaisuuden tullen kuitenkin yllättäen hakea toisen kopan m52b28 motilla, joten pysytään vielä vapari linjalla ja aletaan vaihtamaan mottia.

                Menee vissiin ihan bolt-on m52b20 tilalle, ecu vain napata tosta luovuttaja autosta sekä avainrinkula/avain ajonestoa varten? Vai olenko ymmärtänyt oikein.
                DME(ecu)+EWS+avaimista chipit. se avainrinkula-antenni lienee ihan sama nelikuutiois.

                EWS on sellane valkoine suht pieni boxi.
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • jug0
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2014
                  • 135
                  • Etelä-Pohjanmaa

                  #23
                  Originally posted by aae30 View Post
                  DME(ecu)+EWS+avaimista chipit. se avainrinkula-antenni lienee ihan sama nelikuutiois.

                  EWS on sellane valkoine suht pieni boxi.
                  Jees kiitti Nyt vaan motivaatiota ootellessa.
                  Mitähän hintaa tommoisesta m52b20, toimivasta 290tkm moottorista ilman laatikkoa kehtaisi pyytää? Ei löydy oikein myynnistä, niin hankala tietää arvoa.

                  Ja jos jotaki motti kiinnostaa voi laittaa yv, mutta voi olla että kerkeän sen kampeamaan pois vasta 2-4vk päästä.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 10978
                    • Oulu

                    #24
                    100-300

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Erstmeister
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2018
                      • 33
                      • Hyvinkää

                      #25
                      Arvostan sitä että porukka foorumeilla kertoo, mitä ei kannata lähteä tekemään ja mikä on järkevämpää, mutta siitä huolimatta tästä vois keskustella ja pätevimmät vois kertoa, miten lähtis tällästä tekemään Vaikka sitten pelkästään ajatusleikin kannalta. Ja kuten pazi88 sanoi, aika kasariysäri viritelmiä nämä kyllä on, mutta if it works its not stupid.
                      Tälläsiä kun harrastetaan, niin menee nopeasti tosikkomeinigiks monella, että lähdetään sit rakentamaan kunnolla kun rakennetaan, ja jotkut luopuu jo unelmastaan kun tajuaa miten kalliiks joku turbomoottori voi loppupeleissä tulla. Ketjun aloittaja kuitenkin ehkä enemmän höntsäilymeinigillä tässä. Mutta jotkut dirt cheap jääratapommithan on just niitä hauskimpia.

                      Tää asia kuitenkin kiehtoo siinä mielessä, että näitä budjettiviritelimä on hauska tehdä, etenkin sillon jos autoharrastuksen myötä hallista löytyy jo jos toisenlaista palikkaa. Mullakin on tällähetkellä ylimääräsenä yhet b28 suuttimet ja yks ylimääräinen m47 dieselin turbo
                      Sit tulee niitä fantasioita et mitä jos ton löis kiinni johki satunnaiseen vaihdossa tulevaan nissaniin ihan muuten vaan Tälläsiä tekemällä sit kuitenkin oppii aina jotain. Jos joku turboista ja niiden koosta tietävä osaa sanoa tohon, että minkä kokoiseen bensakoneeseen tollasen voisi edes teoreettisesti laittaa kiinni niin saa huikata


                      Yks vaihtoehto lisäsuuttimen tilalle olis laittaa tuplamäärä suuttimia, koska vakiokoon suuttimia saa kuitenkin ihan pilkkahintaan jos verrataan johonkin oikeisiin virityssuuttimiin.
                      Kyllähän porukka on esim 2jz laittanut tuplasuuttimia sitten kun sieltä haetaan oikeesti isoa tehoa.
                      M52b20 154cc
                      M50b25 190cc
                      M52b28 250cc
                      Esim. M52B20 + M52b28 suuttimet olis jo 404cc per pytty. Näillä pitäis päästä jo teoriassa tuplatehoille vakioon verrattuna.
                      Sitä en tiedä miten imusarjan sais tiiviiksi tai mihin kohtaan niitä lähtis laittamaan. Ohjauksenkin vois ehkä nussia niistä olemassa olevilta suuttimilta jollain hyppylangoilla, vai riittäiskö niiden ohjauksen virta enää ajamaan niitä? Oletettuna että moottorinohjaus olis esim. Siemens ms41.

                      Monia ongelmiakin tietenkin tulee matkan varrella, esim seoksia pitää päästä tarkkailemaan tälläisten viritelmien kanssa, eli jonku laajakaistalambda/mittari olis hyvä olla. Moottorinohjausta olis hyvä pystyä säätämään edes vähän (siemensin kanssa onnistuu) tai sit pitäis kikkailla jollain bensanpaineensäätimellä, mikä manuaalisesti nostaa painetta kun ahdot nousee.
                      sigpic
                      E36 325i -93 Coupè ~ E91 320d m47 -07
                      Ex: e36 320i, e39, e46
                      Instagram

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1589
                        • vihti

                        #26
                        Näihin koneisiin kuitenkin ihan Pirkka budjetilla saa säätö ja flashisoftat ecun karttojen muokkausta varten niin siinämielessä ei järkeä tehä ”kirvesmiesasennuksia” kun sen voi saada toimimaan ihan kunnolla kun vaihtaa vaan riittävästi isommat suuttimet ja vaikka e36 m3:sen ilmamassa-anturin.

                        Suutinkartat kertoimella kohdilleen ja nykyään löytyy monelle kykenevälle ilmamassamittarillekin valmis kartta esim. Ms4x wikistä, tommosilla vähäisillä modeilla m52 toimii pienellä ahtopaineella jo aika hyvin ja loput on vaan sit hienosäätöä jos haluu ihan viimeisen päälle askarrella

                        Edit: unohtu mainita että bensalla sytkäkarttaakin joutuu muokkaamaan konservatiivisemmaksi yläpäästä mutta re85 polttoaineella kestää ajella pikku ylipaineella jollain 20 ennakolla tai jopa enemmän
                        Last edited by naikou; 01-11-2022, 16:57.
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2496

                          #27
                          Joo, usein näissä no-budget turbotuksissa mietitään vain sitä polttoainepuolta, vaikka se sytkäpuoli on ihan yhtä tärkeä ja sen muokkaamiseksi tarvitaan lisäsuutinta parempia pielavetisiä. Onneksi e85 pelastaa paljon hyvällä nakutuskestävyydellään, mutta eihän se vakio syttykartta mikään optimi ole turbotetulle moottorille.

                          Monesti näissä rakennusjutuissa pätee se, ettei köyhän kannata ostaa huonoa. Laittamalla kerralla edes välttävät systeemit saattaa säästää paljon rahaa, aikaa ja harmia.
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 10978
                            • Oulu

                            #28
                            Niin ja varmaan toistan tässä itseäkin jo kuin monetta kertaa, niin tuo vakio ecun säätö ja isompien suutinten vaihto ei nyt oikeasti ihmeitä maksa. Perus 370cc boscheja olen ostellu ebaystä 50€ pintaan per sarja, obd2 ftdi kaapeli maksaa 5-10€ ebaystä ja softa flashailla sen 30€: https://www.bimmertuningtools.com/fl...41-quickflash/ Romraider softa säätöön ja määritykset on ilmaiset: https://romraider.com/forum/viewforu...0bad9ce07233df

                            Vakio maffiin esim. vastus signaali piuhaan ja/tai isompaan runkoon ja laskee sille käppyrän: https://docs.google.com/spreadsheets...f=true&sd=true

                            Niin on moottorinohjauksen puolesta eväät jo oikeasti vakavaampaankin setuppiin ja hintaa on parhaassa tapauksessa alle satanen. Ja siis näitä olen menestyksellä tehnyt kengännauha budjetilla, niin ei ole mitään mutuilua.

                            Noissa lisäsuutin jutuissa ja muissa tulee vielä sekin eteen että ei puhuta 80-luvun vehkeestä, vaan siellä ecu lyö heti vikatilat päälle kun ilmamäärät/seokset yms. poikkeaa normaalista. Eli vaikka sen lisäsuuttimen sais jollain patentti boksilla toimimaan, niin vakio ecun käpälöinniltä ei voi välttyä jos haluaa sen toimivan.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎