Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 xenon valojen korkeudensäätöantureiden mittaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jugenbox
    Newbiemmer
    • Jul 2021
    • 8
    • Vantaa

    E39 xenon valojen korkeudensäätöantureiden mittaus

    Valot näyttää liian alas. Lamppujen sisällä säätötapit ehjät ja moottorit säätää valoja päälle laitettaessa. Epäilen korkeudensäätöantureita että sököt mutta haluaisin varmistaa ennen uusien tilaamista. Maalaisjärkeni sanoisi että tuollainen säädin perustuisi vastuksen muuttamiseen eli joistain pinneistä yleismittarilla varmaan saisi mitattua että onko vastusta ja muuttuuko se anturin vartta liikuttaessa. Olenko oikeilla jäljillä vai onko joku muu tapa mitata noita että toimiiko ne? Just vähän aikaa sitten ei antanut vikakoodia kun niitä luettiin. Jos auton mallilla tässä väliä niin -97 523i kyseessä
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Asentoanturit on hall-antureita, ei potentiometrejä, joten testaus yleismittarilla ei onnistu. Kunnon diagnostiikalla näkee vikakoodien lisäksi suoraan antureiden antaman asentotiedon. Oletko tarkistanut, että anturien varret ovat ehjät ja oikein kiinnitetty?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Jugenbox
      Newbiemmer
      • Jul 2021
      • 8
      • Vantaa

      #3
      Muita konsteja

      Kiitos vastauksesta. Onkohan jotain muuta keinoa selvittää toimivatko anturit ilman uutta maksullista diagnostiikkaa. Tai missä muualla vika voi ylipäätään olla ja miten sitä voisi selvittää?

      Comment

      • aae30
        BTCF Member
        • May 2010
        • 2712
        • .fi

        #4
        maksullista? ei INPA maksa mitään ladata/asentaa/käyttää, jolla luulis homman toimivan:think.
        tarvittava usb-johto vaikka ebaysta tuskin maksaa edes 30e kotiin kuljetettuna.

        Clavurion antoi jo erittäin hyvän vihjeen mitä tehdä ilman diagnostiikkaa viimeisessä
        lauseessaan, johon et nyt myöskään mitään vastannut?
        Sorry I'm Not Sorry
        E34 540iA 93 sedan
        E34 540iA 93 sedan
        E39 530iA 00 touring

        Comment

        • Jugenbox
          Newbiemmer
          • Jul 2021
          • 8
          • Vantaa

          #5
          Linkkejä?

          Kiitos vastauksesta ja pahoittelut kun jäi vastaamatta tuohon viimeiseen kysymykseen. Joo, varret on ehjät ja oikein kiinnitetty koska valot toimi aiemmin eikä varsiin ole koskettu ennenkuin nyt kun rupesin selvittämään mikä on vikana.

          Kiitos tiedosta että homma hoituu ilmaisella ohjelmalla ja edullisella kaapelilla. Olisiko linkkejä jakaa INPAan (kun googlettamalla löytyy kaikenlaisia hämäriä linkkejä) ja sopivaan kaapeliin tälläiselle aloittelevalla bemariharrastajalle

          Comment

          • aae30
            BTCF Member
            • May 2010
            • 2712
            • .fi

            #6
            https://www.bimmergeeks.net/downloads

            tuolta kun klikkaa "Standard tools", niin löytyy "BimmerGeeks Standard Tools.7z", josta löytyy INPA yms.*,
            ja mikäli ei vielä löydy ohjelmaa, jolla 7z saa purettua, niin sen löytää osoitteesta:
            https://www.7-zip.org/download.html

            *) mukana tulee "Install Instructions.txt"
            Sorry I'm Not Sorry
            E34 540iA 93 sedan
            E34 540iA 93 sedan
            E39 530iA 00 touring

            Comment

            • Jugenbox
              Newbiemmer
              • Jul 2021
              • 8
              • Vantaa

              #7
              Kaapelia

              Kiitokset linkistä laitoin lataukseen ja hommaan ilman muuta kaapelinkin vaikka sain vian korjattua niin että laskin säädöt ala-asentoon valojen ollessa pois päältä, laitoin valot päälle ja säädin ylös ja toistin toimenpiteen. Nyt on valot oikeassa korossa ilman sen kummempia korjauksia. Mahtaakohan tämä "kikka" olla yleisesti tiedossa? Huomasin myös että jos sivusuunnan säätötanko on liian pitkällä niin korkeuden säätötappi voi helpommin napsahtaa irti liitoksesta. Näistä valoista tuntuu olevan paljon kyselyä forumilla niin mietin että olisiko hyvä tehdä koottu sticky topik tälläisistä kaikista mahdollisista ratkaisuista ongelmiin?

              Yritin googlata kaapelia mutta ei tuu mulla vastaan 20pin pyöreä OBD-liitin - USB johtoja ja mietin onko sellaisia olemassa vai pitääkö tilata 16pin OBD2 - USB johto ja siihen adapteri 20pin liitäntään

              Comment

              • BiltemaMotorWork
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2013
                • 460
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Jugenbox View Post
                Kiitokset linkistä laitoin lataukseen ja hommaan ilman muuta kaapelinkin vaikka sain vian korjattua niin että laskin säädöt ala-asentoon valojen ollessa pois päältä, laitoin valot päälle ja säädin ylös ja toistin toimenpiteen. Nyt on valot oikeassa korossa ilman sen kummempia korjauksia. Mahtaakohan tämä "kikka" olla yleisesti tiedossa? Huomasin myös että jos sivusuunnan säätötanko on liian pitkällä niin korkeuden säätötappi voi helpommin napsahtaa irti liitoksesta. Näistä valoista tuntuu olevan paljon kyselyä forumilla niin mietin että olisiko hyvä tehdä koottu sticky topik tälläisistä kaikista mahdollisista ratkaisuista ongelmiin?

                Yritin googlata kaapelia mutta ei tuu mulla vastaan 20pin pyöreä OBD-liitin - USB johtoja ja mietin onko sellaisia olemassa vai pitääkö tilata 16pin OBD2 - USB johto ja siihen adapteri 20pin liitäntään
                Itsellä on 16pin OBD2 - USB ja siihen 20pin adapteri jatkona.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎