memebuy23buy

E39 525d lämmityslaitteen puhaltimen vaihto ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jms-btcf
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 696
    • Tampere

    #16
    Mulla alkoi puhallin lyömään hanskoja tiskiin eli välillä ei lähtenyt pyörimään lainkaan ja silloinkin kun sattui lähtemään niin puhallusteho oli aika heikko. Siilen vaihto ei auttanut, joten hain KL:stä uuden moottorin (175,- BMW original taile) ja pyysin nimim. TJJ:ltä ohjeet (kiitos TJJ!). Kysyin vielä paikalliselta bmw-pajalta (Benkara) tarjousta vaihtotyölle eikä jätkä innostunut lainkaan, sanoi että on aikamoinen homma - melkeinpä päivä menee.
    No noilla TIS:n ohjeilla sain vaihdettua moottorin itsekin, aikaa meni n. 5h ja siitä ehkä 1-2h upposi puuhasteluun lähes asian ytimessä eli moottorin suojakannen takaisinsovitteluun (niin että se on tiivis eikä puhalla ilmaa kojetaulun alle). Vanhasta moottorista oli ainakin kollektori aivan finaalissa, hiiletkin melkein. Laakerit vaikuttivat ehjiltä.

    Homma siis ei ole lainkaan niin paha kun miltä kuulostaa - toki sen viisi tuntia olisi voinut kuluttaa myös jollain muulla tavalla...
    Last edited by jms-btcf; 24-01-2009, 06:47.
    e61 535d

    Comment

    • Frozzu
      Bimmer Rookie
      • Oct 2004
      • 147
      • Hämeenlinna

      #17
      Itellä samaa ongelmaa, puhallusteho heikohko myös täysillä ja kuuluu sirinää puhaltimesta, huomaa varsinkin oikealle käännyttäessä. Eli moottori menee varmaankin uusiksi...
      Skoda Fabia 1.4 TDI sport -08

      Ex: Peugeot 406 coupe 2.0i -99
      Ex: Fiat Punto -02
      Ex: Kawasaki versys -07
      Ex: Honda CBR 600 F -03
      Ex: BMW 530i e39 -02
      Ex: Ford Mondeo 2.0 clx -93
      Ex: Fiat barchetta -95

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #18
        Hyvin tässä menikin vuosi ruuvaamatta tätä e39:iä. Nyt kuitenkin toissa-aamuna alko lämmityslaiteen puhallin pitämään ihme resonanssia ja jurinaääntä. Tuntuu hyvin jos pitää kättä kojelaudan päällä ja laittaa puhalluksen täysille. Mitenköhän se noi edes voi alkaa täristäämään? Aivan kuin olis yks siipi irti ropellista... Muuten kyllä toimii normaalisti, puhaltaa hyvin ja tottelee ohjausta.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Jozpen
          Bimmer Rookie
          • May 2010
          • 40
          • Itävalta

          #19
          Originally posted by Thuppu View Post
          Hyvin tässä menikin vuosi ruuvaamatta tätä e39:iä. Nyt kuitenkin toissa-aamuna alko lämmityslaiteen puhallin pitämään ihme resonanssia ja jurinaääntä. Tuntuu hyvin jos pitää kättä kojelaudan päällä ja laittaa puhalluksen täysille. Mitenköhän se noi edes voi alkaa täristäämään? Aivan kuin olis yks siipi irti ropellista... Muuten kyllä toimii normaalisti, puhaltaa hyvin ja tottelee ohjausta.
          mulla alko syksyllä resonoimaan aluksi täydellä teholla mutta muuten toimi hyvin. pari viikkoa myöhemmin ei lähtenyt käymään ja löin keskikonsolin sivua kuskin jalkatilassa jolloin lähti taas käymään (resonointi tuntui muuten siellä parhaiten). joka päivä toimi heikommin ja noin viikossa toimi maksimiteholla ehkä n.5% nopeudella. kollektori oli aivan puhki kulunut, laakerit oli silti kunnossa. jos et aja hirveesti saattaa armon aikaa olla vielä hieman jäljellä. itsellä lopetti toimintansa n.3 viikossa resonoinnin alettua, n.2-6h ajoa päivässä. resonointi luultavasti johtuu pätkittäisestä käynnistä :think

          Comment

          • Jozpen
            Bimmer Rookie
            • May 2010
            • 40
            • Itävalta

            #20
            viime syksyisen puhaltimen moottorin vaihdon jälkeen ajattelin että eipä tätäkään tarvitse koskaan enää tehdä.. Väärin! Ostin -03 530d touringin jossa puhaltimen moottori pitää meteliä myös. tosin tällä kertaa sirinää pienemmillä tehoilla, mikä vielä vähän kovenee risteyksessä kääntyessä.

            Kysymys kuuluukin että onkos kokemusta lopettaako toimintansa normaalisti lyhyeen sirinän (laakeri?) alettua vai vieläkö tolla kevääseen asti pääsis? pakkasessa en haluaisi kojetaulua alkaa purkamaan, varsinkin kun rikkoontuvia muovi osia on sen verran paljon purettavana. syksyllä tein remontin -98 530d touringiin ja nyt pitäs tehä siis tohon -03 vastaavaan, onko soittimen lisäksi mitään eroa urakassa esim. airbagin purkamisessa?

            Comment

            • Luxi
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 82
              • Tuusula

              #21
              Originally posted by Jozpen View Post
              viime syksyisen puhaltimen moottorin vaihdon jälkeen ajattelin että eipä tätäkään tarvitse koskaan enää tehdä.. Väärin! Ostin -03 530d touringin jossa puhaltimen moottori pitää meteliä myös. tosin tällä kertaa sirinää pienemmillä tehoilla, mikä vielä vähän kovenee risteyksessä kääntyessä.

              Kysymys kuuluukin että onkos kokemusta lopettaako toimintansa normaalisti lyhyeen sirinän (laakeri?) alettua vai vieläkö tolla kevääseen asti pääsis? pakkasessa en haluaisi kojetaulua alkaa purkamaan, varsinkin kun rikkoontuvia muovi osia on sen verran paljon purettavana. syksyllä tein remontin -98 530d touringiin ja nyt pitäs tehä siis tohon -03 vastaavaan, onko soittimen lisäksi mitään eroa urakassa esim. airbagin purkamisessa?
              Oma E39 -01 autom. ilmastoinnilla, viime talvena puhaltimen kitinä häiritsi tovin. Konehuoneen puolelta tuloilma kanavasta peliä apuna käyttäen voitelin puhaltimen akselin pään. Se on toistaiseksi viimeisin vikinä havainto, 50000 km sitten.
              Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
              G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

              Comment

              • Jozpen
                Bimmer Rookie
                • May 2010
                • 40
                • Itävalta

                #22
                Originally posted by Luxi View Post
                Oma E39 -01 autom. ilmastoinnilla, viime talvena puhaltimen kitinä häiritsi tovin. Konehuoneen puolelta tuloilma kanavasta peliä apuna käyttäen voitelin puhaltimen akselin pään. Se on toistaiseksi viimeisin vikinä havainto, 50000 km sitten.
                Tuo kävikin mielessä. Hieno homma jos sinne pääsee käsiksi tarpeeksi tuon kanavan kautta. täytyykin kokeilla jos ääntely loppuisi tuolla operaatiolla. milläs voitelit tuon akselin pään?

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Uskokaa tai älkää, mutta itellä on toi jurina kadonnut kokonaan. Ihme homma? :think
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Luxi
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 82
                    • Tuusula

                    #24
                    Originally posted by Jozpen View Post
                    Tuo kävikin mielessä. Hieno homma jos sinne pääsee käsiksi tarpeeksi tuon kanavan kautta. täytyykin kokeilla jos ääntely loppuisi tuolla operaatiolla. milläs voitelit tuon akselin pään?
                    Puhaltimen roottorin pää näkyy dentistin peilillä vallan mainiosti, kunhan järjestää valaisimen oikealle kohdalle. Sprayvaseliinia pitkällä annostelu päällä, muistaakseni.
                    Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
                    G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Originally posted by Thuppu View Post
                      Uskokaa tai älkää, mutta itellä on toi jurina kadonnut kokonaan. Ihme homma? :think
                      Jurinat palas, ja nyt puhallin aina välillä jättää käynnistymättä. Pienellä nyrkiniskulla kojelautaan yleensä lähtee pyörimään, mutta puhallusteho on selvästi alentunut täydellä teholla... Uusi puhallin on tilattu ja pitäis ryhtyä vaihto-operaatioon kunhan se saapuu. Mistä TIS:stä toi kojelaudan irroitusohje löytyy, en sitä löytänyt?
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Jozpen
                        Bimmer Rookie
                        • May 2010
                        • 40
                        • Itävalta

                        #26
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Jurinat palas, ja nyt puhallin aina välillä jättää käynnistymättä. Pienellä nyrkiniskulla kojelautaan yleensä lähtee pyörimään, mutta puhallusteho on selvästi alentunut täydellä teholla... Uusi puhallin on tilattu ja pitäis ryhtyä vaihto-operaatioon kunhan se saapuu. Mistä TIS:stä toi kojelaudan irroitusohje löytyy, en sitä löytänyt?
                        Näyttää löytyvän monessa eri osassa. Laita privalla email osote niin voin laittaa noi ohjeet valmiissa nipussa pdf:nä.:think

                        Comment

                        • TAP
                          BTCF Member
                          • Oct 2005
                          • 84
                          • Kuopio

                          #27
                          Mulla oli ainakin kollektori (vai mikä se nyt onkaan) aivan loppuun kulunut. Laakerit olis vielä varmaan ollu OK ja hiilet myös...
                          ----- F11 535 XD -12 ------
                          ----- E39 530 DA -00 ------

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #28
                            Originally posted by TAP View Post
                            Mulla oli ainakin kollektori (vai mikä se nyt onkaan) aivan loppuun kulunut. Laakerit olis vielä varmaan ollu OK ja hiilet myös...
                            Sama juttu näyttää olevan täälläkin. Yleensähän hiilet tapaa kulua, mutta Valeo on päättänyt tehdä toisin.

                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • hynynen320i
                              Newbiemmer
                              • Feb 2011
                              • 1
                              • tampere

                              #29
                              lämmityslaitteen puhaltimen vaihto ?

                              Ny tarttis tieto miten ns helposti sais vaihdettua puhaltimen e39:siin ilman että tarvis ruveta purkamaan koelautaa rattia jne jne!?!????
                              Pari pvää sitten ostin uuden siilin ei auttanut mitn! Auto olis 530d 00-

                              Comment

                              • Risto113
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 1203
                                • GrassLake

                                #30
                                Originally posted by hynynen320i View Post
                                Ny tarttis tieto miten ns helposti sais vaihdettua puhaltimen e39:siin ilman että tarvis ruveta purkamaan koelautaa rattia jne jne!?!????
                                Pari pvää sitten ostin uuden siilin ei auttanut mitn! Auto olis 530d 00-
                                Ei sitä voi vaihtaa helposti, Ratti, keskikonsoli, kojelauta jne. kaikkinensa pitää kyllä purkaa.
                                Joku ystävällinen laittaa sulle varmaankin ohjeet tähän.

                                Comment

                                Working...
                                X