Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 bensan loppumisen jälkeen starttaus ongelmia - historiaa viallisen EWS:n kanssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pikeman
    Newbiemmer
    • Nov 2022
    • 4
    • Oulu

    E39 bensan loppumisen jälkeen starttaus ongelmia - historiaa viallisen EWS:n kanssa

    TLDR: bensa loppui kesken ajon, jonka jälkeen moottori ei käynnisty. Pari kertaa käytetty korjaamolla ja väliaikaisesti saatu korjattua, mutta ongelma toistuu. OBD koodi P0001 Fuel Volume Regulator Control Circuit/Open ?

    Moikka kaikki, oon uusi täällä joten voi moderoida mikäli siihen on tarvetta. Oon jo vähintäänkin hieman turhautunut autokorjaamoihin joten kysytäänpä välillä täältä.

    Taustaa sen verran että mulla on uutena "daily driverina" loppukesänä ostettu BMW 520i vuosimallia 2001, jossa oli alkuun ongelmaa sen kanssa että auto ei edes yrittänyt startata (ns no crank no start), minkä takia sainkin kyseisen auton ostettua (mielestäni) hyvään hintaan. Ongelmaksi paljastui lopulta EWS.
    EWS:n osalta oli hieman säätöä ja välissä ongelmaksi veikattiinkin vikaa maadoituksessa, mutta lopulta (harrastajan nauvon avulla) juurisyyksi ilmentyi rikkoutunut rele EWS moduulissa, jonka sain ohitettua tekemällä "uhitusleikkauksen" yhdistämällä EWS moduulin 1 ja 2 pinnit (tietäjät tietää) tinalangalla.
    Sen verran ehkä on tarpeellista sanoa että entisenä teinibemarina autossa on jälkiasennetut humppavehkeet joihin sähköt on otettu suoraan akusta ja
    heräte tulee oikean puolen takavalon katkaistusta ja uudelleen liitetystä sähköjohdosta. En tiedä minkälaista tarkastelua nuo amis -tason asennukset kestää, mutta epäilen niitä ainakin osittain joidenkin sähkövikojen aiheuttajaksi. Muunmuassa välillä huomasin että kun käänsi avaimella virrat päälle ja ajovalot oli asennettuna päälle niin startatessa kaikki
    sähköt katkesi. Siis kaikki valot sammui eikä syttynyt uudelleen ennen kuin vähän ajan ajan päästä tai kun otti akun irti ja liiti uudelleen kiinni. En tiedä sitten oliko jotkut kytkennät oikosulussa vai mikä oli kyseessä, mutta ainakaan aiempi omistaja sanoi ettei ollut aiemmin huomannut tuommosta.
    No lopulta kun tuo EWS ongelma oli selvitetty niin auto toimikin parista viikosta kuukauteen ihan täydellisesti ja ei ollut mitään valittamista, katsastuskin oli siinä välissä ja kun katsastus pomppasi siihen että oli muistissa vikakoodi nokka-akselin anturista niin kävin sen vaihdattamassa ja tyhjentämässä vikakoodit. Kunnes yhdellä kerralla kauppareissulta tulossa bemari jätti tielle. Kotimatkalla ensimmäisissä liikennevaloissa ihan puskista loppui veto eikä reagoinut kaasuun. Tuntui ettei vastaa kaasuun ja lopulta sammuikin tien varteen. No siinä tien varressa ku yritti uudelleen käynnistää nii sai polkea melko reippaasti kaasua että moottori pysyi yleensä käynnissä, saatika että olis kytkintä nostanut ilman moottorin sammumista sen verran että sain auton seuraavalle bussipysäkille Sai käynnistää useampia kertoja
    ja antaa melko reipasta kytkinpommia et sai liikutettua risteyksestä eteenpäin muun liikenteen edestä.
    Ei siinä, lava-auton päällä auto korjaamolle, joka on lähimpänä omaa kotia, joka sattuu olemaan Atoy, jossa sitten lopulta diagnosoivat sen että autosta olis loppunut bensa Autossa ei siis näköjään toimi
    bensamittari eikä näytä alle varttitankkia bensaa. Ajoin sit lähimmälle bensatankille missä tankkasin 90€ muistaakseni noin 45 litraa bensaa tankkiin. Sit ajoin noin 5-7km ajon Bauhausille jonka jälkeen parkkipaikalla ei yllärräen käynnistynytkään. Startti siis pyöri muttei moottori tuntunut heräävän millään. Ei siinä, bemari taas lava-auton kyydillä takaisin Atoylle. Lukivat vikakoodit ja seuraavat vikakoodit saivat ulos:

    Moottorinohjaus 1
    Siemens MS 43
    80 ajonestolaite: Signaali
    Timeout

    Lämmitys/ilmastointi
    Aut. ilmastointilaite 1.2
    10 Ilmanlaadun tunnistin
    Johtokatkos

    Ajonestolaite
    Ajonestolaite 1.0
    03 Avain 1
    Vaihtokooditoleranssi korotettu
    02 Avain 1
    Vaihtuva koodi väärä
    0F ohjainlaite
    Ohjainlaite reset
    01 Avain 1
    Salasana väärä

    eivät muuta syytä keksineet kuin EWS ajonestomoduulin josta olivat korvanneet tinalanka virityksen rosvoliittimellä. Mietin jo autoa hakiessa et ei vaikuta omaan korvaan oikealta diagnoosilta mutta kun auto oli kerran sillä lähtenyt korjaamolla ja itsellä käyntiin niin se ei sen enempää häirinnyt. Ajoin sitten auton 1-2km omaan pihaan, mutta kun parin tunnin päästä olin lähdössä autolla, niin ei auto enää lähtenytkään käyntiin. Ja auto on vielä siinä statuksessa kun loppui moti ja rahat kesken että autoa olisin enää korjaamolle hinannut kun sieltä ei kovin pysyvää ratkaisua siihen tuntunut löytyvän.

    Halvalla Motonetin Bluetooth OBD lukijalla sain ulos seuraavat koodit
    - P0001 Fuel Volume Regulator Control Circuit/Open
    - P0201 Injector Circuit/Open-Cylinder 1
    - P0101 Mass or Volume Air Flow A Circuit Range/Performance

    Voiko tankki tyhjänä moottorin toistuvasti käynnistäminen rikkoa jotain? Onko jollain parempaa ideaa mistä tuota syytä kannattaisi lähteä hakemaan ja korjaamaan?



    Update: akusta oli loppunut virta ja otin akun sisään lataukseen. Parin päivän jälkeen kävin laittamassa akun kiinni ja auto starttasi normaalisti. Sammutin moottorin ja pyyhin lumet auton päältä, mutta sen jälkeen ei auto enää startannutkaan. Nyt tuntuu käyttäytyvän säännöllisesti niin, että kun akun irroittaa pariksi päiväksi ja kytkee kiinni niin käynnistyy niinkuin pitääkin, mutta sen jälkeen kun auton sammuttaa ei enää välttämättä käynnistykään. Ilmeisesti voisi sittenkin olla ongelmaa tuolla EWS:n suunnalla? Jännä kun tuo oireilu on alkanut nimenomaan vasta tuon jälkeen kun bensa on loppunut ajon aikana.
    Last edited by Pikeman; 04-01-2023, 07:18.
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1771
    • Karjaa

    #2
    Bensapumppu saattaisi olla finaalissa jos nimenomaan startti pyörii mutta ei meinaa silti startata, muutenkin oireet viittaisivat siihen suuntaan jos välillä toimii normaalisti ja välillä ei.
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7328
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Pikeman View Post
      Kunnes yhdellä kerralla kauppareissulta tulossa bemari jätti tielle. Kotimatkalla ensimmäisissä liikennevaloissa ihan puskista loppui veto eikä reagoinut kaasuun. Tuntui ettei vastaa kaasuun ja lopulta sammuikin tien varteen. No siinä tien varressa ku yritti uudelleen käynnistää nii sai polkea melko reippaasti kaasua että moottori pysyi yleensä käynnissä, saatika että olis kytkintä nostanut ilman moottorin sammumista sen verran että sain auton seuraavalle bussipysäkille Sai käynnistää useampia kertoja
      ja antaa melko reipasta kytkinpommia et sai liikutettua risteyksestä eteenpäin muun liikenteen edestä.
      Omassa aika vastaavat oireet silloin kun huohotin jäätyi lyhyellä työmatkalla, pysyi tosin käynnissä mutta vain vaivoin sai ajettua mihinkään. Eli talvella mahtollista tämäkin, eikä vikakoodeja välttämättä tule ja muutaman tunnin jälkeen saattaa taas toimia kun huohotin sulaa. Mutta jos sulla oli bensa tosiaan loppu niin silloin tuskin tämä vikana.

      Bensapumppu myös alkoi aikoinaan ääntää, minkä kuuli selvästi ennen auton starttausta kun virrat laittoi päälle. Tästä viikko tai pari niin meno loppui kun pumppu antautui ajossa lopullisesti.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Pikeman
        Newbiemmer
        • Nov 2022
        • 4
        • Oulu

        #4
        Mainittakoon sen verran, että nyt kun käynnistää akun kiinnittämisen jälkeen niin käy hyvin eikä tunnu esim huonoa käyntiä. Myös jokin hurina (osaavampi/tietävämpi varmaan osaisi äänestä sanoa onko bensapumppu) kuuluu sen jälkeen kun kääntää avaimesta virrat päälle, ei siis ilmastointi

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1604
          • Turku

          #5
          Noi ODB-lukijan koodit ei oikein kerro mitään tarkempaa. Oliskohan siellä lähistöllä ketään harrastajaa, joka voisi Inpalla lukaista nuo koodit, niin voisi saada vähän tarkempaa tietoa?

          Tuo suuttimiin viittaava koodi voisi viitata niihin käyntiongelmiin. Näillä tiedoilla kyllä epäilisin sitä bensapumppua kuten edellä todettiin.

          Silti tulee mieleen vakiokysymys akusta. Kuinka vanha ja onko varmasti vielä kunnossa? Jos akku on vanha ja kapasiteetiltaan ja virranantokyvyltään heikentynyt merkittävästi, niin siitä voi seurata mystisiä ja satunnaisia oireita. Jos siis on mahdollista vaihtaa vaikka tilapäisesti akku jostain toisesta vehkeestä, niin voi sillä kokeilla korjaantuuko mitään.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • Pikeman
            Newbiemmer
            • Nov 2022
            • 4
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Silmaauki View Post
            Noi ODB-lukijan koodit ei oikein kerro mitään tarkempaa. Oliskohan siellä lähistöllä ketään harrastajaa, joka voisi Inpalla lukaista nuo koodit, niin voisi saada vähän tarkempaa tietoa?

            Tuo suuttimiin viittaava koodi voisi viitata niihin käyntiongelmiin. Näillä tiedoilla kyllä epäilisin sitä bensapumppua kuten edellä todettiin.

            Silti tulee mieleen vakiokysymys akusta. Kuinka vanha ja onko varmasti vielä kunnossa? Jos akku on vanha ja kapasiteetiltaan ja virranantokyvyltään heikentynyt merkittävästi, niin siitä voi seurata mystisiä ja satunnaisia oireita. Jos siis on mahdollista vaihtaa vaikka tilapäisesti akku jostain toisesta vehkeestä, niin voi sillä kokeilla korjaantuuko mitään.

            Pitäisi olla akku ihan kunnossa. Pari vuotta vanha ja täyteen ladattuna yleismittarilla mitattuna jännite yli 13,6 volttia. Siis kun sisällä mittasin lataamisen jälkeen.

            Comment

            • alpine3
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2010
              • 1220
              • Kajjjaani

              #7
              Motor starteria imusarjaan sillon kun ei käynnisty. Jos sillä meinaa lähteä niin ei saa polttoainetta -> polttoainepumppu.
              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2636
                • .fi

                #8
                Eikö näissä muka ole bensakiskossa/suutintukissa venttiiliä painemittarille?
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1771
                  • Karjaa

                  #9
                  M54 eli on joo. Jokaisella ei vaan loju nurkissa suoraan siihen sopivaa painemittaria. :think
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9078
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Wespa View Post
                    M54 eli on joo. Jokaisella ei vaan loju nurkissa suoraan siihen sopivaa painemittaria. :think
                    Jos ei lähde käyntiin, niin kyllähän siitä schrader-venttiilistä aika äkkiä kokeilemalla näkee, ruikkaako tukilta 3 bar vai pikku tippasu/ei mitään.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Pikeman
                      Newbiemmer
                      • Nov 2022
                      • 4
                      • Oulu

                      #11
                      Noniin päivitystä:

                      Eli starttispray testattu, ei antanut toivoa käynnistymisestä, Missä tuo schrader-venttiili sijaitsee jos sitä koittaisi tökätä?

                      Saako inpa sofaa nostain netistä ladattua? En itse äkkiä löytänyt. Noita inpa johtoja löytyy sieltä sun täältä myytävänä (tosin niissä tulee softa vain levyllä eikä levyasemallista tietokonetta itseltä löydy) ja itselläkin olisi jonkin verran ATK osaamista/kiinnostusta opetella
                      Last edited by Pikeman; 12-01-2023, 20:24.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10923
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Pikeman View Post
                        Noniin päivitystä:

                        Eli starttispray testattu, ei antanut toivoa käynnistymisestä, Missä tuo schrader-venttiili sijaitsee jos sitä koittaisi tökätä?

                        Saako inpa sofaa nostain netistä ladattua? En itse äkkiä löytänyt. Noita inpa johtoja löytyy sieltä sun täältä myytävänä (tosin niissä tulee softa vain levyllä eikä levyasemallista tietokonetta itseltä löydy) ja itselläkin olisi jonkin verran ATK osaamista/kiinnostusta opetella
                        Schrader-venttiili on siinä polttoainekiskon etuosassa, eli muovi pois päältä, niin ei voi olla huomaamatta. Kyllähän sen inpan saa netistä ladattua, google auttaa. Ne kaapelin mukana tuleva levy kannattaa heittää roskiin.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎