TLDR: bensa loppui kesken ajon, jonka jälkeen moottori ei käynnisty. Pari kertaa käytetty korjaamolla ja väliaikaisesti saatu korjattua, mutta ongelma toistuu. OBD koodi P0001 Fuel Volume Regulator Control Circuit/Open ?
Moikka kaikki, oon uusi täällä joten voi moderoida mikäli siihen on tarvetta. Oon jo vähintäänkin hieman turhautunut autokorjaamoihin joten kysytäänpä välillä täältä.
Taustaa sen verran että mulla on uutena "daily driverina" loppukesänä ostettu BMW 520i vuosimallia 2001, jossa oli alkuun ongelmaa sen kanssa että auto ei edes yrittänyt startata (ns no crank no start), minkä takia sainkin kyseisen auton ostettua (mielestäni) hyvään hintaan. Ongelmaksi paljastui lopulta EWS.
EWS:n osalta oli hieman säätöä ja välissä ongelmaksi veikattiinkin vikaa maadoituksessa, mutta lopulta (harrastajan nauvon avulla) juurisyyksi ilmentyi rikkoutunut rele EWS moduulissa, jonka sain ohitettua tekemällä "uhitusleikkauksen" yhdistämällä EWS moduulin 1 ja 2 pinnit (tietäjät tietää) tinalangalla.
Sen verran ehkä on tarpeellista sanoa että entisenä teinibemarina autossa on jälkiasennetut humppavehkeet joihin sähköt on otettu suoraan akusta ja
heräte tulee oikean puolen takavalon katkaistusta ja uudelleen liitetystä sähköjohdosta. En tiedä minkälaista tarkastelua nuo amis -tason asennukset kestää, mutta epäilen niitä ainakin osittain joidenkin sähkövikojen aiheuttajaksi. Muunmuassa välillä huomasin että kun käänsi avaimella virrat päälle ja ajovalot oli asennettuna päälle niin startatessa kaikki
sähköt katkesi. Siis kaikki valot sammui eikä syttynyt uudelleen ennen kuin vähän ajan ajan päästä tai kun otti akun irti ja liiti uudelleen kiinni. En tiedä sitten oliko jotkut kytkennät oikosulussa vai mikä oli kyseessä, mutta ainakaan aiempi omistaja sanoi ettei ollut aiemmin huomannut tuommosta.
No lopulta kun tuo EWS ongelma oli selvitetty niin auto toimikin parista viikosta kuukauteen ihan täydellisesti ja ei ollut mitään valittamista, katsastuskin oli siinä välissä ja kun katsastus pomppasi siihen että oli muistissa vikakoodi nokka-akselin anturista niin kävin sen vaihdattamassa ja tyhjentämässä vikakoodit. Kunnes yhdellä kerralla kauppareissulta tulossa bemari jätti tielle. Kotimatkalla ensimmäisissä liikennevaloissa ihan puskista loppui veto eikä reagoinut kaasuun. Tuntui ettei vastaa kaasuun ja lopulta sammuikin tien varteen. No siinä tien varressa ku yritti uudelleen käynnistää nii sai polkea melko reippaasti kaasua että moottori pysyi yleensä käynnissä, saatika että olis kytkintä nostanut ilman moottorin sammumista sen verran että sain auton seuraavalle bussipysäkille Sai käynnistää useampia kertoja
ja antaa melko reipasta kytkinpommia et sai liikutettua risteyksestä eteenpäin muun liikenteen edestä.
Ei siinä, lava-auton päällä auto korjaamolle, joka on lähimpänä omaa kotia, joka sattuu olemaan Atoy, jossa sitten lopulta diagnosoivat sen että autosta olis loppunut bensa Autossa ei siis näköjään toimi
bensamittari eikä näytä alle varttitankkia bensaa. Ajoin sit lähimmälle bensatankille missä tankkasin 90€ muistaakseni noin 45 litraa bensaa tankkiin. Sit ajoin noin 5-7km ajon Bauhausille jonka jälkeen parkkipaikalla ei yllärräen käynnistynytkään. Startti siis pyöri muttei moottori tuntunut heräävän millään. Ei siinä, bemari taas lava-auton kyydillä takaisin Atoylle. Lukivat vikakoodit ja seuraavat vikakoodit saivat ulos:
Moottorinohjaus 1
Siemens MS 43
80 ajonestolaite: Signaali
Timeout
Lämmitys/ilmastointi
Aut. ilmastointilaite 1.2
10 Ilmanlaadun tunnistin
Johtokatkos
Ajonestolaite
Ajonestolaite 1.0
03 Avain 1
Vaihtokooditoleranssi korotettu
02 Avain 1
Vaihtuva koodi väärä
0F ohjainlaite
Ohjainlaite reset
01 Avain 1
Salasana väärä
eivät muuta syytä keksineet kuin EWS ajonestomoduulin josta olivat korvanneet tinalanka virityksen rosvoliittimellä. Mietin jo autoa hakiessa et ei vaikuta omaan korvaan oikealta diagnoosilta mutta kun auto oli kerran sillä lähtenyt korjaamolla ja itsellä käyntiin niin se ei sen enempää häirinnyt. Ajoin sitten auton 1-2km omaan pihaan, mutta kun parin tunnin päästä olin lähdössä autolla, niin ei auto enää lähtenytkään käyntiin. Ja auto on vielä siinä statuksessa kun loppui moti ja rahat kesken että autoa olisin enää korjaamolle hinannut kun sieltä ei kovin pysyvää ratkaisua siihen tuntunut löytyvän.
Halvalla Motonetin Bluetooth OBD lukijalla sain ulos seuraavat koodit
- P0001 Fuel Volume Regulator Control Circuit/Open
- P0201 Injector Circuit/Open-Cylinder 1
- P0101 Mass or Volume Air Flow A Circuit Range/Performance
Voiko tankki tyhjänä moottorin toistuvasti käynnistäminen rikkoa jotain? Onko jollain parempaa ideaa mistä tuota syytä kannattaisi lähteä hakemaan ja korjaamaan?
Update: akusta oli loppunut virta ja otin akun sisään lataukseen. Parin päivän jälkeen kävin laittamassa akun kiinni ja auto starttasi normaalisti. Sammutin moottorin ja pyyhin lumet auton päältä, mutta sen jälkeen ei auto enää startannutkaan. Nyt tuntuu käyttäytyvän säännöllisesti niin, että kun akun irroittaa pariksi päiväksi ja kytkee kiinni niin käynnistyy niinkuin pitääkin, mutta sen jälkeen kun auton sammuttaa ei enää välttämättä käynnistykään. Ilmeisesti voisi sittenkin olla ongelmaa tuolla EWS:n suunnalla? Jännä kun tuo oireilu on alkanut nimenomaan vasta tuon jälkeen kun bensa on loppunut ajon aikana.
Moikka kaikki, oon uusi täällä joten voi moderoida mikäli siihen on tarvetta. Oon jo vähintäänkin hieman turhautunut autokorjaamoihin joten kysytäänpä välillä täältä.
Taustaa sen verran että mulla on uutena "daily driverina" loppukesänä ostettu BMW 520i vuosimallia 2001, jossa oli alkuun ongelmaa sen kanssa että auto ei edes yrittänyt startata (ns no crank no start), minkä takia sainkin kyseisen auton ostettua (mielestäni) hyvään hintaan. Ongelmaksi paljastui lopulta EWS.
EWS:n osalta oli hieman säätöä ja välissä ongelmaksi veikattiinkin vikaa maadoituksessa, mutta lopulta (harrastajan nauvon avulla) juurisyyksi ilmentyi rikkoutunut rele EWS moduulissa, jonka sain ohitettua tekemällä "uhitusleikkauksen" yhdistämällä EWS moduulin 1 ja 2 pinnit (tietäjät tietää) tinalangalla.
Sen verran ehkä on tarpeellista sanoa että entisenä teinibemarina autossa on jälkiasennetut humppavehkeet joihin sähköt on otettu suoraan akusta ja
heräte tulee oikean puolen takavalon katkaistusta ja uudelleen liitetystä sähköjohdosta. En tiedä minkälaista tarkastelua nuo amis -tason asennukset kestää, mutta epäilen niitä ainakin osittain joidenkin sähkövikojen aiheuttajaksi. Muunmuassa välillä huomasin että kun käänsi avaimella virrat päälle ja ajovalot oli asennettuna päälle niin startatessa kaikki
sähköt katkesi. Siis kaikki valot sammui eikä syttynyt uudelleen ennen kuin vähän ajan ajan päästä tai kun otti akun irti ja liiti uudelleen kiinni. En tiedä sitten oliko jotkut kytkennät oikosulussa vai mikä oli kyseessä, mutta ainakaan aiempi omistaja sanoi ettei ollut aiemmin huomannut tuommosta.
No lopulta kun tuo EWS ongelma oli selvitetty niin auto toimikin parista viikosta kuukauteen ihan täydellisesti ja ei ollut mitään valittamista, katsastuskin oli siinä välissä ja kun katsastus pomppasi siihen että oli muistissa vikakoodi nokka-akselin anturista niin kävin sen vaihdattamassa ja tyhjentämässä vikakoodit. Kunnes yhdellä kerralla kauppareissulta tulossa bemari jätti tielle. Kotimatkalla ensimmäisissä liikennevaloissa ihan puskista loppui veto eikä reagoinut kaasuun. Tuntui ettei vastaa kaasuun ja lopulta sammuikin tien varteen. No siinä tien varressa ku yritti uudelleen käynnistää nii sai polkea melko reippaasti kaasua että moottori pysyi yleensä käynnissä, saatika että olis kytkintä nostanut ilman moottorin sammumista sen verran että sain auton seuraavalle bussipysäkille Sai käynnistää useampia kertoja
ja antaa melko reipasta kytkinpommia et sai liikutettua risteyksestä eteenpäin muun liikenteen edestä.
Ei siinä, lava-auton päällä auto korjaamolle, joka on lähimpänä omaa kotia, joka sattuu olemaan Atoy, jossa sitten lopulta diagnosoivat sen että autosta olis loppunut bensa Autossa ei siis näköjään toimi
bensamittari eikä näytä alle varttitankkia bensaa. Ajoin sit lähimmälle bensatankille missä tankkasin 90€ muistaakseni noin 45 litraa bensaa tankkiin. Sit ajoin noin 5-7km ajon Bauhausille jonka jälkeen parkkipaikalla ei yllärräen käynnistynytkään. Startti siis pyöri muttei moottori tuntunut heräävän millään. Ei siinä, bemari taas lava-auton kyydillä takaisin Atoylle. Lukivat vikakoodit ja seuraavat vikakoodit saivat ulos:
Moottorinohjaus 1
Siemens MS 43
80 ajonestolaite: Signaali
Timeout
Lämmitys/ilmastointi
Aut. ilmastointilaite 1.2
10 Ilmanlaadun tunnistin
Johtokatkos
Ajonestolaite
Ajonestolaite 1.0
03 Avain 1
Vaihtokooditoleranssi korotettu
02 Avain 1
Vaihtuva koodi väärä
0F ohjainlaite
Ohjainlaite reset
01 Avain 1
Salasana väärä
eivät muuta syytä keksineet kuin EWS ajonestomoduulin josta olivat korvanneet tinalanka virityksen rosvoliittimellä. Mietin jo autoa hakiessa et ei vaikuta omaan korvaan oikealta diagnoosilta mutta kun auto oli kerran sillä lähtenyt korjaamolla ja itsellä käyntiin niin se ei sen enempää häirinnyt. Ajoin sitten auton 1-2km omaan pihaan, mutta kun parin tunnin päästä olin lähdössä autolla, niin ei auto enää lähtenytkään käyntiin. Ja auto on vielä siinä statuksessa kun loppui moti ja rahat kesken että autoa olisin enää korjaamolle hinannut kun sieltä ei kovin pysyvää ratkaisua siihen tuntunut löytyvän.
Halvalla Motonetin Bluetooth OBD lukijalla sain ulos seuraavat koodit
- P0001 Fuel Volume Regulator Control Circuit/Open
- P0201 Injector Circuit/Open-Cylinder 1
- P0101 Mass or Volume Air Flow A Circuit Range/Performance
Voiko tankki tyhjänä moottorin toistuvasti käynnistäminen rikkoa jotain? Onko jollain parempaa ideaa mistä tuota syytä kannattaisi lähteä hakemaan ja korjaamaan?
Update: akusta oli loppunut virta ja otin akun sisään lataukseen. Parin päivän jälkeen kävin laittamassa akun kiinni ja auto starttasi normaalisti. Sammutin moottorin ja pyyhin lumet auton päältä, mutta sen jälkeen ei auto enää startannutkaan. Nyt tuntuu käyttäytyvän säännöllisesti niin, että kun akun irroittaa pariksi päiväksi ja kytkee kiinni niin käynnistyy niinkuin pitääkin, mutta sen jälkeen kun auton sammuttaa ei enää välttämättä käynnistykään. Ilmeisesti voisi sittenkin olla ongelmaa tuolla EWS:n suunnalla? Jännä kun tuo oireilu on alkanut nimenomaan vasta tuon jälkeen kun bensa on loppunut ajon aikana.
Comment