Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 oikealla edessä kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Luultavasti alatukivarsi tai koiranluu, nuo öljytäytteiset reaktiotangon puslat harvemmin kolisee ja reaktiotangon väljyydet luo aika mukavat jarrutustärinät. Tuossa dieselissä kesti 40tkm alatukivarsi ja pallo oli taas väljä. Tosin, reaktiotangon pusla oli sökö tuon ajan ja aina välillä jarruttaessa meinasin pudota tekarit suusta, joten sen vaikutus kulumiseen lienee ollut myös jonkinmoinen.

    Väljistynyt alatukivarsi muuten kuului kun paikallaan heilutti ohjauspyörää nopeasti edestakaisin.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7431
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Cell View Post
      Väljistynyt alatukivarsi muuten kuului kun paikallaan heilutti ohjauspyörää nopeasti edestakaisin.
      Jotain tuossa minusta kuuluu jos tuota tekee. En vain muista onko kuulunut silloinkin kun ei vielä kolissut kuopissa.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #18
        Aavistuksen vipottaa kun kevyesti jarruttaa mullakin ja montuissa hiukan kolahtaa hitaassa ajossa. Jotain pitää siis uusia, reaktiotangot ja koiranluut?

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          #19
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Aavistuksen vipottaa kun kevyesti jarruttaa mullakin ja montuissa hiukan kolahtaa hitaassa ajossa. Jotain pitää siis uusia, reaktiotangot ja koiranluut?
          Vipotukseen en ota kantaa, mutta tuo kolina voi johtua kivistä jarrulevyn ja navan välissä. Usko pois. Omaan autoon vaihdoin eteen kummatkin koiranluut ja ääni vaikutti hyvinkin metalliselta, mutta pieniä kiviä sieltä löytyi.
          Jarrukilpikin saattaa olla löysällä...
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • uti
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 195

            #20
            Saksasta

            Tuolta olen ostellut, eikä ole kalliita.

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #21
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Vajaa vuosi sitten tammikuussa vaihdettiin eteen molemmat reaktiotangot ja vasen alatukivarsi sekä kallistuksenvakaajan koiranluut. Näillä hävisi kolinat, mutta nyt taas kuuluu kolinaa vasemmalta edestä hitaissa vauhdeissa jos on epätasainen pinta tiessä.

              Voiko joku noista em. osista todella kulua vuodessa loppuun jos alle on mennyt jotain sekundalaatuista osaa? Koiranluut ja reaktiotangot oli kyseenalaisen ATP:n osia, mutta reaktiotankojen puslat tuli KL-varaosista. Alatukivarsi taas tuli jostain paikallisesta liikkeestä.

              Itse tuskin osaan noista sanoa mikä ois äänen aiheuttaja joten pitäis kai viedä auto pajalle ihmeteltäväksi ja ostaa uusia osia vasta sitten.
              Aika pitkälti sama homma mulla, paitsi että vaihdoin vain koiranluut. Epäilen koiranluuta. Motonetista ostin koiranluut, toinen oli ihan asiallisen näköinen mutta juuri tämä vasemmalle asennettu, mikä puoli kolisee, ilmeisesti Italialaista huippulaatua jonka nivelen kumista ja tangon ruosteesta näkee että ei ole ihan original teile. Katsastuksessa juuri käyneenä ei todettu välyksiä ainakaan missään tukitangoissa, eipä kyllä koiranluistakaan mitään sanonut.
              Last edited by Kentsu; 27-11-2007, 07:54. Reason: tark.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                #22
                vaihdoin pari viikkoa sitten kaikki etupäähän eli alatukivarret, kallistuksenvakaajan päät, reaktiotangot ja raidetangot. Takapäähän vaihdoin samalla narinahelat. Etupäässä tuntui olevan lähes kaikki löysiä ja päätin vaihtaa samalla rytinällä kaikki! Nämä kaikki maksoi yhteensä 630€ ja siinä hinnassa oli BMW:ltä haettu raidetangot. Muut ostin KL-varaosista tingaten..

                Auto muuttui kuin yö ja päivä, nyt menee kuin juna ja ei kolise!!
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  Originally posted by VolvoTDi View Post
                  narinahelat
                  Mitkäs ne on?

                  Saisiko narinattomia heloja?

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Voiko joku noista em. osista todella kulua vuodessa loppuun jos alle on mennyt jotain sekundalaatuista osaa? Koiranluut ja reaktiotangot oli kyseenalaisen ATP:n osia, mutta reaktiotankojen puslat tuli KL-varaosista. Alatukivarsi taas tuli jostain paikallisesta liikkeestä.
                    Varmaankin ATP:n osat on lopussa, niistähän menee kaikki kumiosat rikki, joten mahdollisuuksia on monia: koiranluiden puslat lopussa ja kaikkien nivelien suojat rikki joten nivelistä on tullut rasvat pois ja tilalla on suolavettä. Ei ATP:n osat minullakaan vuotta kestänyt.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Samppasika
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 769
                      • Kempele

                      #25
                      Voipi kolista myös iskarien ylälaakerit? Itelläni kuuluu niistä naputus mukulakivillä ja nimismiehenkiharoissa... Tais olla 26€ kpl tarvikkeena...
                      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                      E61 530d M-sport -08
                      E39 528i Touring -97

                      Yhteydenotot: [email protected] !!

                      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                      Comment

                      • Kragath
                        Newbiemmer
                        • Sep 2010
                        • 5
                        • Finland

                        #26
                        e39 narina...

                        Onko jollain laittaa linkkiä tosta takapään "koiranluiden" vaihtamisesta kun on aika vaikea avata tuo koiranluun toinen mutteri omassa e39 528i bemussa. Mitä työkalua tulisi käyttää tuossa hommassa jnejne...

                        Joo ja mikähän tuon "koiranluun" virallinen nimi on?
                        BMW e39 528i Touring

                        Comment

                        • puppetmaster
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2003
                          • 74
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by Kragath View Post
                          Onko jollain laittaa linkkiä tosta takapään "koiranluiden" vaihtamisesta kun on aika vaikea avata tuo koiranluun toinen mutteri omassa e39 528i bemussa. Mitä työkalua tulisi käyttää tuossa hommassa jnejne...

                          Joo ja mikähän tuon "koiranluun" virallinen nimi on?
                          Koiranluun "virallinen" nimi voisi olla kallistuksenvakaajan niveltanko. Tai pystytanko. Tai välitanko. Rakkaalla lapsella on monta nimeä...


                          Vaihdossa ei 530d:ssä ollut ainakaan mitään ihmeellistä, siinähän se meni renkaanvaihdon ohessa. Nivelen puolelta vaan täytyy pitää kiinni kiintoavaimella samalla kun avaa mutteria, ettei pyöri koko tappi.

                          Comment

                          • puppetmaster
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2003
                            • 74
                            • Tampere

                            #28
                            Ai niin, jos ei kolinaa tahdo löytyä, kannattaa uusia kallistuksenvakaajan runkokumit myös.

                            Omassa kolkottivat, vaikka käsin kiskoen ei vakaajassa väljää tuntumutkaan. Niin vaan se vaimea kolahtelu hävisi vaihtamalla.

                            Ja jos katsastuksessa ei sanota väljistä koiranluista, ei se ole vielä tae, etteikö niissä voisi just sen verran väljää olla, että kolisevat. Ei ihan jokaista vähänkin väljää koiranluuta viitsi kukaan katsastaja noteerata. Jos sille linjalle lähtee, niin eihän juuri yksikään auto saa puhtaita papereita...

                            Comment

                            • MGUarto
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2012
                              • 192
                              • Vantaa-Nissas

                              #29
                              Itsellä kolis talvella edessä kun terävään kulmaan ajo. Sen jälkeen tossa kuukausi sitten katsastukseen kolinan kera, eipä mitään sanoneet ja prosentteja iskareissa oli edessä 43% ja 43%. Eli kuitenkin toimivat. Nyt on sitten alkanut vasen etukulma kolisemaan piennimmissäkin montuissa, tosin hitaasti kun ajaa niin ei kolise esim. hidasteissa.

                              Nyt tulee sitten koiranluu mieleen, ei ainakaan käsituntumalta vaikuttanu olevan välystä. Mutta kun se tulee molemmista päistä kiinni, niin yläpää oli kostea jostain. Voisiko nyt se kuitenkin olla kolinan aiheuttaja? Ei viitsisi sattumalta kaikkea vaihdella, vaikka se 300tkm ajetulle tekeekin hyvää.

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                #30
                                Originally posted by MGUarto View Post
                                Itsellä kolis talvella edessä kun terävään kulmaan ajo. Sen jälkeen tossa kuukausi sitten katsastukseen kolinan kera, eipä mitään sanoneet ja prosentteja iskareissa oli edessä 43% ja 43%. Eli kuitenkin toimivat. Nyt on sitten alkanut vasen etukulma kolisemaan piennimmissäkin montuissa, tosin hitaasti kun ajaa niin ei kolise esim. hidasteissa.

                                Nyt tulee sitten koiranluu mieleen, ei ainakaan käsituntumalta vaikuttanu olevan välystä. Mutta kun se tulee molemmista päistä kiinni, niin yläpää oli kostea jostain. Voisiko nyt se kuitenkin olla kolinan aiheuttaja? Ei viitsisi sattumalta kaikkea vaihdella, vaikka se 300tkm ajetulle tekeekin hyvää.
                                Onko tietoa, että onko iskareita vaihdettu tai yläpään tukilaakereita? Onko madallettu?
                                Jos iskarit on paskat voi siltikin mennä katsastukseta läpi, kun kuiteski prosentit ovat identtiset molenmin puolin!

                                Kolinan todennäköisesti aiheuttaa yläpään laakerit sinun tapauksessa jos kerta koiranluut ovat ehjät? Testaa yläpäänlaakerit silleen, että nostat renkaat ilmaan ja kanki renkaan ja lattian väliin ja nostelet rengasta. Jos kolinaa kuuluu, niin saattaa olla yläpäät paskana. Koiranluut voit testata auton ovea heiluttamalla, että saa siihen vipuvartta ja näin pitäisi kolina kuuluua. Paras olisi kaverin kanssa hoitaa tämä tutkimus, eli toinen heiluttelee ja toinen pitää nivelistä kiinni, että välys tuntuisi.
                                Kokeile vielä, että onko iskarin mutterit kunnolla kiristetty.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎