Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 lämmöt ei nouse ja kylmällä tyhjäkäynti notkahtaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 5er
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 208
    • Savo

    e39 lämmöt ei nouse ja kylmällä tyhjäkäynti notkahtaa

    Eilen illalla oli tarkoitus lähteä autolla liikenteeseen mutta 10km ajettua huomasin että lämmöt ei nouse juuri ollenkaan. Ennen lämmöt nousseet nopeasti puoleenväliin ja pysynyt siinä. Termostaatti jumissa? Onko millainen työ itse vaihtaa?

    Toinen asia mitä on tehnyt että kylmällä koneella tyhjäkäynti hieman seilailee. Eli noin 5-8 sekunnin välein tyhjäkäynti notkahtaa ja sitten palaa taas normaaliksi. Kun lämmöt nousee niin vika poistuu. Jarrun painallus ei vaikuta asiaan.
    ex E60 530iA -07 M-Sport
    ex E39 528iA -99
  • hazys
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 404

    #2
    Todennäköisesti termostaatti paskana tai jumissa. Tarkistuta samalla Lambdaa.
    Make my day, go away.

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #3
      Originally posted by 5er
      Eilen illalla oli tarkoitus lähteä autolla liikenteeseen mutta 10km ajettua huomasin että lämmöt ei nouse juuri ollenkaan. Ennen lämmöt nousseet nopeasti puoleenväliin ja pysynyt siinä. Termostaatti jumissa? Onko millainen työ itse vaihtaa?
      Todennäköisesti on termostaatti kaputt. Omaan autoon, jossa sama kone kuin sulla, tuon termarin vaihdoin, eikä se ole mikään paha homma.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by KFZ-Koenig
        Todennäköisesti on termostaatti kaputt. Omaan autoon, jossa sama kone kuin sulla, tuon termarin vaihdoin, eikä se ole mikään paha homma.
        Ohjeissa käsketään ottamaan tuuletin irti ennen vaihtoa eikä se näytä kovin helpolta hommalta ilman erikoistyökaluja. Saako tuon termostaatin kuitenkin vaihdettua ilmankin? Sinulla taitaa olla M52 ja kysyjällä M52TU moottori joten termostaatin vaihto ei ole ihan samanlainen juttu, tuossa uudemmassahan se on kiinni siinä kuoressa ja koko paketti pitää vaihtaa.
        E39 528iA

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Originally posted by TJJ
          Ohjeissa käsketään ottamaan tuuletin irti ennen vaihtoa eikä se näytä kovin helpolta hommalta ilman erikoistyökaluja. Saako tuon termostaatin kuitenkin vaihdettua ilmankin? Sinulla taitaa olla M52 ja kysyjällä M52TU moottori joten termostaatin vaihto ei ole ihan samanlainen juttu, tuossa uudemmassahan se on kiinni siinä kuoressa ja koko paketti pitää vaihtaa.
          Jos olen oikein käsittänyt, niin ero vanhan ja uuden välillä on vain siinä, että uudesta vaihtaa sen koko muovisen termarikotelon kun taas vanhassa kotelo on alumiinia ja irtonainen termari siellä sisällä. Muuten pitäis homma olla sama.

          Itellä ei ollu mitään erikoistyökaluja (M52) ja avasin sen tuulettimen 3 pulttia (muistaakseni kuusiokolo) jostain sieltä välistä ja tällöin ei tarvinnut ihmetellä sen ison mutterin kanssa. Sitten sen syylarin "tuulitunnelimuovin", joka tulee siihen tuulettimen ja syylarin väliin, otin irti silleen, että se roikku vapaana. Alakautta sain sitten tuon tuulettimen venkslattua pois kokonaan kääntämällä tuota tuulitunnelia pois tieltä. Nyt sitten yläkautta mahtu helposti vaihtamaan termarin TIS:n ohjeiden mukaan ja tuulettimen kasasin alakautta taas paikoilleen. Ne tuulettimen 3 ruuvia on aika paska laittaa takasin, mutta jos on treenannu vaikkas vaimoon sorminäppäryyttä, niin onnistuu

          Menihän tossa ihmetellessä pari tuntia, kun ei tienny miten toi onnistuu helpoiten tai onnistuuko ollenkaan, mutta nyt jos tarviis tehdä uudelleen, niin menis paljon nopeemmin.
          Last edited by KFZ-Koenig; 16-10-2005, 12:19.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Jäähdytysnesteet piti tietysti poistaa ennen purkamista ja sitten poistaa ilmat systeemistä tuon kasaamisen ja nesteiden lisäämisen jälkeen? Nuo on hivenen "ahdistavia" juttuja sillä eikös tuossa mokaamalla saa moottorin pilalle?
            E39 528iA

            Comment

            • Jarde
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 446
              • Oulu

              #7
              Originally posted by TJJ
              Ohjeissa käsketään ottamaan tuuletin irti ennen vaihtoa eikä se näytä kovin helpolta hommalta ilman erikoistyökaluja. Saako tuon termostaatin kuitenkin vaihdettua ilmankin? Sinulla taitaa olla M52 ja kysyjällä M52TU moottori joten termostaatin vaihto ei ole ihan samanlainen juttu, tuossa uudemmassahan se on kiinni siinä kuoressa ja koko paketti pitää vaihtaa.
              Tuuletin lähtee kyllä nätisti irti, mutta siihen tarvii ison kiinto-/lenkkiavaimen olikohan peräti 36mm(en muista tarkkaan). Avain paikalleen ja terävä napaus esim. vasaralla avaimeen ja se irtoaa(ainakin itsellä lähti). Tuulettimessa on sitten "vääränkätiset" kierteet.
              Ei siinä hommassa mitään erikoistyökaluja tarvinnut, paitsi tietenkin tuo julmankokoinen lenkki, mitä ei ihan joka työkalusarjasta löydy.
              E46 320d sedan vm-02
              museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

              Comment

              • KFZ-Koenig
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2900

                #8
                Originally posted by Jarde
                Tuuletin lähtee kyllä nätisti irti, mutta siihen tarvii ison kiinto-/lenkkiavaimen olikohan peräti 36mm(en muista tarkkaan). Avain paikalleen ja terävä napaus esim. vasaralla avaimeen ja se irtoaa(ainakin itsellä lähti). Tuulettimessa on sitten "vääränkätiset" kierteet.
                Ei siinä hommassa mitään erikoistyökaluja tarvinnut, paitsi tietenkin tuo julmankokoinen lenkki, mitä ei ihan joka työkalusarjasta löydy.
                Mulla ei tuota isoa lenkkiä ollut käsillä, joten siksi jouduin purkamaan erilailla.

                Originally posted by TJJ
                Jäähdytysnesteet piti tietysti poistaa ennen purkamista ja sitten poistaa ilmat systeemistä tuon kasaamisen ja nesteiden lisäämisen jälkeen? Nuo on hivenen "ahdistavia" juttuja sillä eikös tuossa mokaamalla saa moottorin pilalle?
                Jäähdytysnesteet pitää tottakai poistaa osittain, ellei halua nesteitä termarin kautta käsille, mutta itellä poistin nesteet siis vain osittain eli avasin sen syylarin pohjan propun ja täytettäessä tais mennä jotain litra tai kaks uutta nestettä sisään.

                Ilmaus menee TIS:n ohjeilla hetkessä ja ne ohjeet oon postannut foorumille jo pari kertaa, joten en enää jaksa kirjottaa tarinaa läpi.
                Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by 5er
                  Toinen asia mitä on tehnyt että kylmällä koneella tyhjäkäynti hieman seilailee. Eli noin 5-8 sekunnin välein tyhjäkäynti notkahtaa ja sitten palaa taas normaaliksi. Kun lämmöt nousee niin vika poistuu. Jarrun painallus ei vaikuta asiaan.
                  Tuosta viasta on ollut jenkkipalstoilla juttua, sitä näyttää esiintyvän aika monessa 528:issa. Se kai johtuu jostain Vanoksen säätöyksiköstä. Mutta kannattaisi tarkistaa myös ilmaputket, siis tuo liitteen kuvassa oleva. Tuo löytyy moottorin kyljestä imusarjasta ja ohuempi putki on tyhjäkäynnin säätöön liittyvä. Tosin vaikka tuossa oli reikä, niin ei minulla tyhjäkäynnissä ollut ongelmia, mutta vaihdon jälkeen kulutus laski n. 1,5L/100...
                  Attached Files
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Mihin se iso lenkki tulee? Tuossa liitteen kuvassa on kaksi avainta, jos lenkki on tuo 11 5 040 niin millä tuo 11 5 030 korvataan?
                    Attached Files
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Jarde
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 446
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by TJJ
                      Mihin se iso lenkki tulee? Tuossa liitteen kuvassa on kaksi avainta, jos lenkki on tuo 11 5 040 niin millä tuo 11 5 030 korvataan?
                      Tuota 11 5 030 ei tarvitse, kun käyttää vasaraa tms. jolla saa terävän iskun avaimeen. Tuolla toisella avaimella (11 5 030) vain estetään tuuletinta pyörimästä. Hihna ei jaksa pidättää tuuletinta pyörimästä jos sitä yrittää vääntää. Tarvii vähän napauttaa!

                      Niin ja eihän siihen saa lenkkiä mitenkään, vaan pitää olla kiintoavain. Itsekin sekoilin!
                      E46 320d sedan vm-02
                      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                      Comment

                      • 5er
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 208
                        • Savo

                        #12
                        Kiitos vastauksista. Kärsiikös tuolla ajella (noin 50km) ennenkuin on uusi termostaatti asennettu vai onko siitä haittaa esim. koneelle?
                        ex E60 530iA -07 M-Sport
                        ex E39 528iA -99

                        Comment

                        • superb
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2827

                          #13
                          Itse sain myös vaihdettua termarin ja termarikotelon tiivisteen tuulettajan välistä. Vaatii melkoista sorminäppäryyttä, mutta onnistuu. Kyseessä siis vanhempi -96 m52 528i. Ennen irroitusta imin syylärin täyttöreiän kautta noin kolme litraa jäähdytysnestettä pois. Ilmastointiteipillä päällystetty muistaakseni 10mm hylsy on myös hyvä, kun ruuvaa ruuveja pois. Ja löysäämistä se kiristystä varten tarvii pienen räikkäavaimen myös kiinteä varsi käy. Tossa pitää vaan olla tarkkana, että se punainen tiiviste menee sinne uraan eikä jää mihinkään väliin yms.

                          Comment

                          • 5er
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 208
                            • Savo

                            #14
                            Noniin nyt taas lämmöt nousee normaalisti. Termostaatti oli sökö ja samaan syssyyn vaihdettiin vesipumppu.
                            Tyhjäkäynti kylmänä vielä välillä notkahtaa. Vikakoodeja kuulema ei antanut ja TJJ:n linkittämän kuvan ilmaputki vaikuttaisi ehjältä. Hieman tuntuisi kyllä väännön kadonneen ja kulutuksen nousseen. Rauhallista taajama/maantie ajoa vie hiukka alta kympin
                            ex E60 530iA -07 M-Sport
                            ex E39 528iA -99

                            Comment

                            • creative 22
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 560
                              • Alavus

                              #15
                              Mahtaakohan minunkin autossani (e39) tuo termari pikkuisen falskata.Ennemmin lämmöt nousi nopeasti puoleen väliin mittarissa,
                              nyt syksykeleillä lämmön nousu on hieman hitaampaa ja viisari ei nouse
                              läheskään puoleen väliin, vai onko tämä normaalia?E34 tuuppasi lämmityslaitteesta kyllä huomattavasti kuumempaa muistikuvien mukaan.
                              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                              BMW Freude Am Fahren

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎