Lasinpesusysteemin järkeistäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1879
    • Karjaa

    Lasinpesusysteemin järkeistäminen

    Tuli tuossa mieleen E39:n systeemin vikaa tutkiessa (pumpuille ei tule virtaa eikä vika ole releessä tai sulakkeessa) että onko kukaan toteuttanut sellaista muutosta, että deletoisi intesive wash -systeemin kokonaan ja laittaisi ajovalojen pesurin toimimaan siitä oikeanpuoleisen viiksen napista josta intensive wash aktivoituu? Olisi huomattavasti vakiota järkevämpi noin, nythän vissiin ajovalopesuri ruikkii joka viidennellä kerralla tms. kun lasinpesuri ruikkii. Selkeä systeemi olisi noin että viikseä vetämällä puhdistuu tuulilasi ja nappia painamalla ajovalot, varsinkin jos saisi kokonaan pois sen satunnaisen ajovalopesurien ruiskimisen yhdessä tuulilasipesurien kanssa.



    Tuo koko E39:n pesurisysteemi pahimmillaan neljine erillisine pumppuineen on niitä ainoita ko. korimallin paikkoja joita ei kyllä ole mietitty loppuun asti, ihan tarpeettoman monimutkainen systeemi. Orkkis lasinpesurien suihkukin on ihan onneton, no se onneksi parani huomattavasti laittamalla tilalle alkupään E6X-pesurit.
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Originally posted by Wespa View Post
    Tuli tuossa mieleen E39:n systeemin vikaa tutkiessa (pumpuille ei tule virtaa eikä vika ole releessä tai sulakkeessa) että onko kukaan toteuttanut sellaista muutosta, että deletoisi intesive wash -systeemin kokonaan ja laittaisi ajovalojen pesurin toimimaan siitä oikeanpuoleisen viiksen napista josta intensive wash aktivoituu? Olisi huomattavasti vakiota järkevämpi noin, nythän vissiin ajovalopesuri ruikkii joka viidennellä kerralla tms. kun lasinpesuri ruikkii. Selkeä systeemi olisi noin että viikseä vetämällä puhdistuu tuulilasi ja nappia painamalla ajovalot, varsinkin jos saisi kokonaan pois sen satunnaisen ajovalopesurien ruiskimisen yhdessä tuulilasipesurien kanssa.



    Tuo koko E39:n pesurisysteemi pahimmillaan neljine erillisine pumppuineen on niitä ainoita ko. korimallin paikkoja joita ei kyllä ole mietitty loppuun asti, ihan tarpeettoman monimutkainen systeemi. Orkkis lasinpesurien suihkukin on ihan onneton, no se onneksi parani huomattavasti laittamalla tilalle alkupään E6X-pesurit.
    Joskus vuosia sitten tuli samaa muutosta mietittyä. Homma jäi kuitenkin toteuttamatta. Ite pitänyt valopesurin sulakkeen pois paikaltaa, niin ei turhaan ruiki.

    Valopesurin ja tehopesun syöttö tulee molemmille samalta Headlight washer modulilta (HWM). (Hanskalokeron takana). Yksi vaihtoehto voisi olla, että vaihtaa korimodulilta HWM:lle menevät aktivoinnit siten, että tehopesurin ohjaus valopesuriohjauksen tilalle ja jättää sen tehopesun aktivointinastan tyhjäksi. Pieni selvittelyn paikka tuossa on, kun tehopesulle on jostain syystä kaksi aktivointilinjaa, niin pitäisi selvittää, mitä ne erikseen tekee. valopesurille yksittäinen aktivointi korimodulilta HWM:lle. Valopesuri vie selvästi enemmän virtaa, joten en ehkä kokeilisi laittaa valopesurin moottorin syöttöä tehopesurille tarkoitettuun HWM:llä.

    Toinen vaihtoehto on laittaa siihen valopesurin syötölle oma rele, jolle suoraan viiksen napilta maadoittava ohjaus.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1879
      • Karjaa

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Toinen vaihtoehto on laittaa siihen valopesurin syötölle oma rele, jolle suoraan viiksen napilta maadoittava ohjaus.

      Nojuu tuo voisi olla se helpoin tapa tehdä tämä siististi, ellei sitten pazi88 tai joku muu elektroniikkavelho ota asiasta koppia.
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #4
        Jos asia kiinnostaa, niin voithan itekin yleismittarilla tutkia, miten nuo korimodulilta tulevat tehopesun aktivointisignaalit (DSIR ja IP) käyttäytyy, kun tehopesun nappia painaa. Josko niistä jomman kumman vaihtaisi valopesurin aktivointinastaan (SRA).



        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1879
          • Karjaa

          #5
          Mulla on nyt kyllä jotain mielenkiintoista tuossa systeemissä, poistin intensive washin säiliöt yms. ja luulin olevani ovelakin kun kytkin sen pumpulle tulevat johtimet valopesurien pumppuun. Nyt kuitenkin sekä viiksestä vetämällä että S-napista painamalla aktivoituu vain normi pumppu, valopesurien pumppu ei tee mitään. No, tutkimukset jatkuvat..
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Wespa View Post
            Mulla on nyt kyllä jotain mielenkiintoista tuossa systeemissä, poistin intensive washin säiliöt yms. ja luulin olevani ovelakin kun kytkin sen pumpulle tulevat johtimet valopesurien pumppuun. Nyt kuitenkin sekä viiksestä vetämällä että S-napista painamalla aktivoituu vain normi pumppu, valopesurien pumppu ei tee mitään. No, tutkimukset jatkuvat..
            Ja pesurin pumppu normaalisti kytkettynä toimii? Voisiko olla niin, että modulin komponenttien ja ohuemman johdotuksen takia tuon piirin syöttö ei riitä ajamaan tehokkaampaa valopesurin pumppua?

            Tehopesun syklihän toimii napista painettaessa niin, että tehopesun jälkeen aktivoidaan vielä normi-pesuri tehopesuaineen huuhtelemiseksi.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1879
              • Karjaa

              #7
              Eihän se toimi, eli ehkäpä siellä sitten vaan on ajovalopesurin pumppu pimeänä..
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              Working...
              X