Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannenvika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mofe
    Bimmer Rookie
    • Aug 2019
    • 72
    • ylöjärvi

    Kannenvika?

    M52b28 kone painaa painetta jäähyttimeen ja 6 sylinteri täynnä vettä. Kertaalleen vaihdoin kannentiivisteen ja käytin kannen hiottavana. Edelleen tekee samaa. Kuinka helposti sylinterit reikiintyy. Eihän se voi olla enää muuta. Kansikin koeponnistettiin eikä vuotanut mistään. Luulisi ettei lohko millään vääntynyt voi olla kun ei ole koskaan ylikuumennut. Valuttaa myös nestettä koneen takaosasta pihalle

    Kiittän vastauksista. Saattaa olla että 4 vuotta työnalla ollut projekti lähtee paaliin.
  • Juho_
    BTCF Member
    • Jul 2016
    • 1069
    • Suomi

    #2
    Saattaa olla kansi halki vaikka koeponnistus ok.
    Joskus halkeama löytyy vasta kannen lämmetessä.

    Mutta sen näkee jäljistä mistä vuotanut.

    Tai sit jäähd.järjestelmän paineistus ja peilin kanssa katselemaan mistä vuotaa ulospäin.

    M52B28 eli sinkkuvanoksellinen kone kyseessä, niin massatiivisteellä.
    Toki lohkokin voi olla halki mut aika harvinaista ja vaatisi sen että päässyt jäätymään.. tai sit sylinteri halki, mut kyllä senkin varmaan huomaisi melko helposti.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja

    Comment

    • Georgios Terziakis
      BTCF Member
      • Sep 2010
      • 373
      • Imatra

      #3
      Lohkon pinta/suoruus tarkastettu? Onko varma että kansi istuu kunnolla, ettei jää kantamaan mistään?
      Miulla m54b30 teki samaa, vaihdoin kannen + tiivisteet, loppu siihen. Ei kyl tullu vanhaa kantta tarkastettua että oliko halki jostain.
      Ohivuotojen tarkastus painestamalla sytytystulpan kautta?
      BMW 335i coupe -06
      BMW 330i coupe -00
      Ja pari vanhempaa menOpeliä

      Comment

      • Mofe
        Bimmer Rookie
        • Aug 2019
        • 72
        • ylöjärvi

        #4
        Kansi hiottiin ja suoruus tarkastettiin sen ekan porsimisen jälkeen.


        Lohkoa tutkin aikanaan viivottimen ja rakotulkin kanssa. Vettä tosiaan tulee koneen takaosasta. Höyryäkin vähän päästää. Mutta siis jo ihan 5 min käynnin jälkeen ettei kone oo edes kunnolla kuuma. Ajoin halliin sisään kun oli pistänyt nesteet sisään. Hallissa sisällä jo oli painetta järjestelmässä. Kamerassa näkyy että 6 pytty on samaltaval veden peitossa kun ennenkin. Muualta ei vuoda. Mutta tuskin sylinteristä vuotaa kun ei päästä männän alle mitään ikinä. Eikä sillon näkyny sylinterin pinnassa muuta kun vähän naarmua sillä kyljellä missä vesi lillu.

        Mietin voiko se olanne sylinteriseinän ja kannen välillä kulua liian syväksi ja se vakiopahvi ei tiivisty siihen kunnolla. Voisko joku cooper ring kansipahvi auttaa

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1749
          • vihti

          #5
          Onko tarkistettu että kansipultit on pysyny kireellä? Yks aika yleinen vika on että sieltä vaihdelaatikon läheltä lohkosta kannenpultin kierteet korkkaa
          E39 523i Turbo

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            #6
            Originally posted by naikou View Post
            Onko tarkistettu että kansipultit on pysyny kireellä? Yks aika yleinen vika on että sieltä vaihdelaatikon läheltä lohkosta kannenpultin kierteet korkkaa
            Tai sitten kannen ohjuriholkki alkaa kantaa paljon höylätyssä lankussa. Ihan arvailua vaan kyllä.
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • Mofe
              Bimmer Rookie
              • Aug 2019
              • 72
              • ylöjärvi

              #7
              Originally posted by naikou View Post
              Onko tarkistettu että kansipultit on pysyny kireellä? Yks aika yleinen vika on että sieltä vaihdelaatikon läheltä lohkosta kannenpultin kierteet korkkaa

              Täytyy kattoa. Kyllä ne kireelle antoi vetää ittensä ihan rauhassa. Ne on kertaalleen helicoililla korjattu

              Kannesta otettu 0,5mm pois vaan

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11122
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Mofe View Post
                Ne on kertaalleen helicoililla korjattu
                Eli lohko paskana. Vuotaa siksi.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • timant
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2014
                  • 58
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Mofe View Post
                  Täytyy kattoa. Kyllä ne kireelle antoi vetää ittensä ihan rauhassa. Ne on kertaalleen helicoililla korjattu

                  Kannesta otettu 0,5mm pois vaan
                  vaan 0,5mm, eikös näihin ollut paksumpaakin tiivistettä tarjolla :think

                  ainakin jollain m54sen kanssa näin

                  https://www.e46fanatics.com/threads/...r-not.1279710/

                  I did have a recent M54 head gasket job using a std gasket on an E53 X5 FAIL - coolant in cyl 6 - six months and 5k miles afterward. I pulled the head a second time, but could not see any cracks or where I went wrong on installation, nor could my machinist. So I replaced my cylinder head with another refurbished unit and used the thicker gasket this time and so far so good..1,000 miles.
                  Jeep ZJ 5.9 ex e39 525 touring vm-02

                  Comment

                  • Mofe
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2019
                    • 72
                    • ylöjärvi

                    #10
                    Originally posted by timant View Post
                    vaan 0,5mm, eikös näihin ollut paksumpaakin tiivistettä tarjolla :think

                    ainakin jollain m54sen kanssa näin

                    https://www.e46fanatics.com/threads/...r-not.1279710/
                    Ei mitään semmotteita kun puristuksia oli ihan tarkotus kasvattaa tuon m54b30 imunokan myötä

                    Comment

                    • Mofe
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2019
                      • 72
                      • ylöjärvi

                      #11
                      Nyt tuli sit helicoilkin ylös. Onko olemassa jotain ylikoon timeserttejä jolla jo valmiiksi korjattuun kierteeseen saisi samankokosen pinnapultin sisään

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11122
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Mofe View Post
                        Nyt tuli sit helicoilkin ylös. Onko olemassa jotain ylikoon timeserttejä jolla jo valmiiksi korjattuun kierteeseen saisi samankokosen pinnapultin sisään
                        Niin ne tulee ja niin tulee timesertitkin. Pistä uus lohko.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Mofe
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2019
                          • 72
                          • ylöjärvi

                          #13
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Niin ne tulee ja niin tulee timesertitkin. Pistä uus lohko.

                          Mikä niissä lohkoissa sitten mättää. Tuleeko sitten jokasella alulohkolla samalla lailla. rautalohkoon ei millään huvittas vaparivirityskoneella lähteä vaihtamaan
                          oli kallis mutta löytyy joku timesert 1090BS ylikoon setti. maksaa 600 e noin about. Jotenkin molemmat vaihtoehdot kuulostaa yhtä karmeilta. Pihassa tehdessä ei tuo moottorin irrottaminen ja uudestaan sisään pistäminen houkuttelisi yhtään. Joku vastaava alulohko lojuu tallissa. Semmonen rautapyttynen malli.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11122
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Mofe View Post
                            Mikä niissä lohkoissa sitten mättää. Tuleeko sitten jokasella alulohkolla samalla lailla. rautalohkoon ei millään huvittas vaparivirityskoneella lähteä vaihtamaan
                            oli kallis mutta löytyy joku timesert 1090BS ylikoon setti. maksaa 600 e noin about. Jotenkin molemmat vaihtoehdot kuulostaa yhtä karmeilta. Pihassa tehdessä ei tuo moottorin irrottaminen ja uudestaan sisään pistäminen houkuttelisi yhtään. Joku vastaava alulohko lojuu tallissa. Semmonen rautapyttynen malli.
                            Sen alumiinin ominaisuudet lohkossa kärsii jos koneen keittää kunnolla jäähdytinnesteen vähyyden vuoksi. Niin että lohkon lämpötila oikeesti nousee korkeaksi. Sen jälkeen ne kierteet nousee ylös. Jos on lohko mitä ei oo onnistuttu keittää pilalle, niin ne kierteet kestää vaikka reippaan ahtamisen.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Mofe
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2019
                              • 72
                              • ylöjärvi

                              #15
                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Sen alumiinin ominaisuudet lohkossa kärsii jos koneen keittää kunnolla jäähdytinnesteen vähyyden vuoksi. Niin että lohkon lämpötila oikeesti nousee korkeaksi. Sen jälkeen ne kierteet nousee ylös. Jos on lohko mitä ei oo onnistuttu keittää pilalle, niin ne kierteet kestää vaikka reippaan ahtamisen.

                              pääsi kerran 108 asteeseen mutta ei koskaan oo käyny korkeammalla.
                              sehän tässä itteäni ihmetyttää. Mutta helicoilit oli aikanaan laitatettu Tammerdieselin korjaamolla ja nyt ulos kävelleestä kierteestä päätellen täysin ilman mitään kierrelukitteita tai mitään joten hieman vituttelee että siitä jotain maksoinkin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎