Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528iATour koneen lämpötila-anturit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMWFW24
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 273
    • Jämsä

    e39 528iATour koneen lämpötila-anturit

    Millaisia lukemia pitäisi saada kun yleismittarilla mittailee anturia, siis sitä mikä mittaa jäähdytysnesteen lämpötilaa koneen kyljestä? Onko muita antureita jolla mitataan koneen lämpöjä. Epäilyksenä on, että koneen ollessa kylmä, on sytytys liian aikaisella(äänen perusteella), lämpöisenä ei kuulu mitään ja käy nätisti. Kulutus on normaali. Bensana käytän 98:a.
    Mitkä muut vaikuttaa sytytyksen ajoitukseen kuin tuo koneen lämpötila, nokan ja kampiakselin anturit ja "nakutuksen tunnistimet (2kpl?)"?
    Jos akseleiden asentoja ei tunnisteta kone ei lähde käyntiin?
    Jos lambdat sekoilee se taas näkyisi kulutuksessa? (ainakin edellisen bemun tapauksessa)
    Miten vaikuttaa jos noi nakutuksen tunnistimet sekoilee, tosin luulis sytytyksen menevän toiseen suuntaan.
    ex. 316i e36 1991
    ex. 318iS Coupe e36 1992
    ex. 528iA Touring e39 1997
    ex 316i e30 1990, vaimon
    ex. X5 4.4i e53 2001
    ex 316 e46 2003, vaimon
    525iX e60 2008
    Z4 e85 2003, vaimon​
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Tuon jäähdytysnesteen lämpötilan voit katsoa helpoiten sieltä mittariston salavalikosta kohdasta 7. Se pitäisi olla muistaakseni 92 astetta, kun kone kuuma.

    Ohjeet

    - Käännä virta-avain asentoon II
    - Paina mittariston oikea nappi pohjaan ja pidä sitä pohjassa. Ensin ilmestyy teksti "Check Control OK" ja hetken päästä ilmestyy "Test Nr.01"
    - Paina nyt vasenta nappia ja näyttöön ilmestyy runkonumero. Kirjoita paperille 5 numeroa ja laske niiden yhteissumma esim. DF13248 antaa tulokseksi 1+3+2+4+8 = 18
    - Paina nyt oikeaa nappia kunnes "Test Nr.19" ilmestyy näyttöön.
    - Paina vasenta nappulaa kunnes, laskettu summa ilmestyy (esimerkissä "18")
    - Paina oikeaa nappulaa.

    Nyt sinulla on pääsy testeihin 3-21. Mikäli aktivoiminen ei onnistunut tulee testeistä 3 - 21 ilmoitus "Lock: ON"


    Toiminnot

    Toiminnon nimi --- CC-näytön teksti
    1. Runkonumero HW/SW Versio, Valmistuspäivä jne. --- DFG12345, SW 1400, DAT 42/00 jne
    2. Laitetesti --- [Anzeige Test]
    3. Huoltoväli --- SI-L: 0831
    3.1 Huoltopäivä --- SI-TAGE: 0252
    4. Aktuelli polttoaineenkulutus litraa / 100 km --- VBR: xx,x L/100 KM
    4.1 Aktuelli polttoaineenkulutus litraa / tunti --- VBR: xx,x L/H
    5. Keskikulutus / matka jonka polttoaineella pääseee--- RW-VBR: xx,x L/100 KM
    5.1 matka jonka polttoaineella pääseee --- RW: x (km)
    6. Polttoaineen määrä tankki 1 / tankki 2/ tankit 1 ja 2 yhteensä --- TNK:39.0/41.0/80.0L
    6.1 tankki faasi 1 --- TNKANZ: 79,9L PHASE1
    7. Jäähdytysnesteen lämpötila --- KTMP: 078°C
    7.1 Jäähdyysflektin nopeus U/Min N: xxxxx U/MIN
    7.2 Ulkolämpötila --- ATEMP: +25°C
    8. Aktuelli digitaalinen nopeus --- V: xxx KM/H
    8.1 Ilmoitettu nopeus --- VANZ: xxx KM/H
    9. Akun jännite --- UB: xx,xx (V)
    10.Näytön Kieli (US, Spa, Ger, Jap, jne.) --- LAND: 0=D, 1=GB, 2=USA
    11. Kellonaikamuoto am/pm
    12. Keskinopeus --- VANK: xx,x (kph)
    13. ETA --- ANK:xx:xx
    14. Softamaskin päivämäärä (ROM Code) --- ROM:
    15. Tuotantodiagnoosi-informaatiot DIAG:
    16. "" --- PORT:
    17. Ajoneuvospesifiset tiedot --- PROM:
    18. Varashälyttimen hälytystyyppi (jatkuva / katkonainen) --- HORN: DTON or [DTON flashing]
    19. Lock/Unlock --- LOCK: ON
    20. Polttoaineenkulutuksen korjauskerroin --- KVBR: 1000
    21. Resetoiminen --- RESET?


    Yllä luetellut testit ja setukset voidaan tehdä missä tahansa virta-avaimen asennossa, eli myös ajaessa! Tällöin tulee painaa mittariston oikeaa nappulaa, kunnes "Check Control OK" ilmestyy näyttöön. Paina oikeaa nappulaa niin kauan, että kunnes testi numero 1 ilmestyy. Uudelleen painaminen muuttaa testin numeroa aina yhdellä ylöspäin. Nyt voi sitten vasemmalla nappulalla lukea halutun arvon tai kutsua haluttua funktiota.

    Joissain testeissä useamman toiminnon välillä siirryttäessä pitää vasentaa nappulaa painaa uudestaan esim. "todellinen nopeus" "näytetty nopeus" -> testi numero 08.



    Mulla on omassa autossa kans m52b28 ja kone pitää pientä ääntä kylmänä, mutta rauhoittuu nopeasti lämmettyään. En ole edes miettinyt että siellä olisi joku rikki, vaan pidän sitä ihan normaalina kylmän moottorin ominaisuutena.
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • jartsa02
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 1131
      • Helsinki

      #3
      Tossa M52 koneessa on kaksois l-tila-anturi eli kaksi anturia samassa paketissa ja siihen tulee 4 piuhaa kiinni. Toinen anturi antaa tietoo moottorinohjaukselle ja toisesta tulee mittarille lukemat.

      Vastusarvot:

      Moott. ohjaus anturi: 2.2 - 2.7 kOhm (20 C), 0.30 - 0.36 kOhm (80 C)
      Mittarin anturi: 6.7 kOhm (20 C)

      Toi mittariston valikosta lukemien tsekkaaminen on sillee turhaa, koska se lukema tulee tosta mittarin anturista ja ei siis kerro mitään moottorinohjauksen anturin toiminnasta mitään.
      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

      Comment

      • creative 22
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 560
        • Alavus

        #4
        Originally posted by KFZ-Koenig
        Tuon jäähdytysnesteen lämpötilan voit katsoa helpoiten sieltä mittariston salavalikosta kohdasta 7. Se pitäisi olla muistaakseni 92 astetta, kun kone kuuma.

        Ohjeet

        - Käännä virta-avain asentoon II
        - Paina mittariston oikea nappi pohjaan ja pidä sitä pohjassa. Ensin ilmestyy teksti "Check Control OK" ja hetken päästä ilmestyy "Test Nr.01"
        - Paina nyt vasenta nappia ja näyttöön ilmestyy runkonumero. Kirjoita paperille 5 numeroa ja laske niiden yhteissumma esim. DF13248 antaa tulokseksi 1+3+2+4+8 = 18
        - Paina nyt oikeaa nappia kunnes "Test Nr.19" ilmestyy näyttöön.
        - Paina vasenta nappulaa kunnes, laskettu summa ilmestyy (esimerkissä "18")
        - Paina oikeaa nappulaa.

        Nyt sinulla on pääsy testeihin 3-21. Mikäli aktivoiminen ei onnistunut tulee testeistä 3 - 21 ilmoitus "Lock: ON"


        Toiminnot

        Toiminnon nimi --- CC-näytön teksti
        1. Runkonumero HW/SW Versio, Valmistuspäivä jne. --- DFG12345, SW 1400, DAT 42/00 jne
        2. Laitetesti --- [Anzeige Test]
        3. Huoltoväli --- SI-L: 0831
        3.1 Huoltopäivä --- SI-TAGE: 0252
        4. Aktuelli polttoaineenkulutus litraa / 100 km --- VBR: xx,x L/100 KM
        4.1 Aktuelli polttoaineenkulutus litraa / tunti --- VBR: xx,x L/H
        5. Keskikulutus / matka jonka polttoaineella pääseee--- RW-VBR: xx,x L/100 KM
        5.1 matka jonka polttoaineella pääseee --- RW: x (km)
        6. Polttoaineen määrä tankki 1 / tankki 2/ tankit 1 ja 2 yhteensä --- TNK:39.0/41.0/80.0L
        6.1 tankki faasi 1 --- TNKANZ: 79,9L PHASE1
        7. Jäähdytysnesteen lämpötila --- KTMP: 078°C
        7.1 Jäähdyysflektin nopeus U/Min N: xxxxx U/MIN
        7.2 Ulkolämpötila --- ATEMP: +25°C
        8. Aktuelli digitaalinen nopeus --- V: xxx KM/H
        8.1 Ilmoitettu nopeus --- VANZ: xxx KM/H
        9. Akun jännite --- UB: xx,xx (V)
        10.Näytön Kieli (US, Spa, Ger, Jap, jne.) --- LAND: 0=D, 1=GB, 2=USA
        11. Kellonaikamuoto am/pm
        12. Keskinopeus --- VANK: xx,x (kph)
        13. ETA --- ANK:xx:xx
        14. Softamaskin päivämäärä (ROM Code) --- ROM:
        15. Tuotantodiagnoosi-informaatiot DIAG:
        16. "" --- PORT:
        17. Ajoneuvospesifiset tiedot --- PROM:
        18. Varashälyttimen hälytystyyppi (jatkuva / katkonainen) --- HORN: DTON or [DTON flashing]
        19. Lock/Unlock --- LOCK: ON
        20. Polttoaineenkulutuksen korjauskerroin --- KVBR: 1000
        21. Resetoiminen --- RESET?


        Yllä luetellut testit ja setukset voidaan tehdä missä tahansa virta-avaimen asennossa, eli myös ajaessa! Tällöin tulee painaa mittariston oikeaa nappulaa, kunnes "Check Control OK" ilmestyy näyttöön. Paina oikeaa nappulaa niin kauan, että kunnes testi numero 1 ilmestyy. Uudelleen painaminen muuttaa testin numeroa aina yhdellä ylöspäin. Nyt voi sitten vasemmalla nappulalla lukea halutun arvon tai kutsua haluttua funktiota.

        Joissain testeissä useamman toiminnon välillä siirryttäessä pitää vasentaa nappulaa painaa uudestaan esim. "todellinen nopeus" "näytetty nopeus" -> testi numero 08.



        Mulla on omassa autossa kans m52b28 ja kone pitää pientä ääntä kylmänä, mutta rauhoittuu nopeasti lämmettyään. En ole edes miettinyt että siellä olisi joku rikki, vaan pidän sitä ihan normaalina kylmän moottorin ominaisuutena.
        Miten tuo testi tehdään (e39), pienemmällä obc:llä varustettuun autoon?Ja onko vaaraa saada jotain sekaisin systeemissä?
        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

        BMW Freude Am Fahren

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Originally posted by creative 22
          Miten tuo testi tehdään (e39), pienemmällä obc:llä varustettuun autoon?Ja onko vaaraa saada jotain sekaisin systeemissä?
          Ei taida saada mitenkään näkyviin. Tsekkaa siis nuo Jartsan ilmoittamat vastusarvot oikeilla lämpötiloilla.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #6
            Originally posted by KFZ-Koenig
            Ei taida saada mitenkään näkyviin. Tsekkaa siis nuo Jartsan ilmoittamat vastusarvot oikeilla lämpötiloilla.
            Toki saa näkyviin ilman suurta obc:takin olevassa mallissa. Se jäähdytysnesteen lämpötila on siellä kohdassa 7.0. Ohjeet www.bmwtips.com ja tips&trics ja siellä Electronics ja kohta nro 9! Tässä mallissa on vain yksi nappi, mutta toiminnot ovat samat. Muista poistaa lukitus ensin. Se on kohdassa 19. Olen antanut ohjeet suomeksikin tällä palstalla, mutta en nyt muista missä viestiketjussa oli. Liittyi lohkolämmittimen toiminnan testaamiseen.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • BMWFW24
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 273
              • Jämsä

              #7
              Originally posted by jartsa02
              Tossa M52 koneessa on kaksois l-tila-anturi eli kaksi anturia samassa paketissa ja siihen tulee 4 piuhaa kiinni. Toinen anturi antaa tietoo moottorinohjaukselle ja toisesta tulee mittarille lukemat.

              Vastusarvot:

              Moott. ohjaus anturi: 2.2 - 2.7 kOhm (20 C), 0.30 - 0.36 kOhm (80 C)
              Mittarin anturi: 6.7 kOhm (20 C)
              Näitä lukemia juuri tarkoitin. Kiitos
              ex. 316i e36 1991
              ex. 318iS Coupe e36 1992
              ex. 528iA Touring e39 1997
              ex 316i e30 1990, vaimon
              ex. X5 4.4i e53 2001
              ex 316 e46 2003, vaimon
              525iX e60 2008
              Z4 e85 2003, vaimon​

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎