Wanha webasto uudeksi, eli vaihtolaite. E39

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pt.
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 122
    • Kouvola

    #1

    Wanha webasto uudeksi, eli vaihtolaite. E39

    Vaihdoin uuden Webaston vanhan jo lämmityksensä lämmittäneen tilalle. Webasto tuli suoraan maahantuojalta, eli sen puolesta ei pitäsi olla ongelmia.

    Mutta ei myöskään toimimaan lähtenyt, kuten entinen. Eli pitääkö autolle kertoa, että nyt ois laitettu tili sileäksi ja uutta osaa olisi pellin alla vai olisiko mennyt vanhalla laitteella vikamuisti täyteen, mutta onkohan vikamuisti noissa itse lämmittimessä vai kerääkö tiedon auton muistiin myös, joten ei edes yritä käyntiin sitä?

    Jos harrastaisi ajatusleikkiä viellä foorumilla ja arkena sitten kyselisi liikkeestä, mutta jos tietoa jollain jo valmiiksi. Liikkeeseen joka tapauksessa mentävä käymään.
  • anttij
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 56

    #2
    Tee seuraavat temput luetellussa järjestyksessä, kun uusi laite asennettu ja kaikki liittimet ym. paikallaan.

    -Käynnistä auto
    -Sammuta ja ota avaimet pois
    -Ota peräkontin oikeassa reunassa olevalta sulakeboxilta sulake 47 irti vähintään 10 sekunniksi, 60 s. kuluessa moottorin sammuttamisesta.
    -laita sulake takaisin paikalleen

    Nyt Webasto on resetoitu ja käynnistyy; jos ei niin sitten huoltoon luetuttamaan vikakoodit.

    Huom!

    Jos autossasi on Webaston ajastinohjaus ja pakkokäynnistys toiminut MIDin näytön kautta, joudut asentamaan erillisen kellokytkimen Webaston vaihdon jälkeen. Mikäli vanhan Webaston ohjainyksikkö on ehjä, heitä se uuteen polttimoon, niin saat toimimaan ohjaukset MIDin kautta.
    - E70 X5 3.0d Sport 2009
    - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
    - ex. E60 530dA 2004 -
    - ex. E46 318i 2002 -
    - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
    - ex. E39 525dA 2002 -

    Comment

    • pt.
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 122
      • Kouvola

      #3
      Joopa joo.. Eipä järkeä tullut merkkiliikkeen tietokoneellakaan hommaan, eli lähtee testerillä käyntiin, muttei muuten..

      Pitkästä aikaa oli lokari irti ja siinä sitten mittailin sähköjä. Eli jatkuva plus ja miinus tulee erilliseen pistokkeeseen. Sitten on toinen liitin johon tulee kaksi johtoa. Toinen luulisi olevan käynnistävä ja toisesta lähtee johto sitten bensapumpulle.

      Mutta toiseen johtoon tulee kokoajan sähkö (12V) ja toisesta ei tapahdu mitään. Ihan hyvä juttu..

      Koska toiminta alkoi muistuttaa erehtyvästi tutun X-kansio -sarjan juttuja, niin ei enempää sen elämään tullut perehdyttyä. Mitä lie peikkoja tulisi viellä vastaan..

      Toimenpide johon päädyin, oli laittaa uusi liitin webastoon, jossa on valmiiksi johdot kellolle ja johto vedetty sisälle odottamaan kaukosäädintä.. Nyt lähtee käyntiin, kun laittaa sähkön johtoon.

      Ei kukaan ole laittanut jälkeenpäin webastoa E39:n, jotta osaisi kertoa minne törkätä sähköt sille sisäpuhallukselle.. Releitä olisi valmiiksi, kun vaan tietäisi mihin laittaa sähköt ja kuinka paljon.. Mutta ilman sisäpuhallusta kone lämpiää kyllä aika nopiasti

      Comment

      • Dr_ink
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 402
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by pt.
        Joopa joo.. Eipä järkeä tullut merkkiliikkeen tietokoneellakaan hommaan, eli lähtee testerillä käyntiin, muttei muuten..

        Pitkästä aikaa oli lokari irti ja siinä sitten mittailin sähköjä. Eli jatkuva plus ja miinus tulee erilliseen pistokkeeseen. Sitten on toinen liitin johon tulee kaksi johtoa. Toinen luulisi olevan käynnistävä ja toisesta lähtee johto sitten bensapumpulle.

        Mutta toiseen johtoon tulee kokoajan sähkö (12V) ja toisesta ei tapahdu mitään. Ihan hyvä juttu..

        Koska toiminta alkoi muistuttaa erehtyvästi tutun X-kansio -sarjan juttuja, niin ei enempää sen elämään tullut perehdyttyä. Mitä lie peikkoja tulisi viellä vastaan..

        Toimenpide johon päädyin, oli laittaa uusi liitin webastoon, jossa on valmiiksi johdot kellolle ja johto vedetty sisälle odottamaan kaukosäädintä.. Nyt lähtee käyntiin, kun laittaa sähkön johtoon.

        Ei kukaan ole laittanut jälkeenpäin webastoa E39:n, jotta osaisi kertoa minne törkätä sähköt sille sisäpuhallukselle.. Releitä olisi valmiiksi, kun vaan tietäisi mihin laittaa sähköt ja kuinka paljon.. Mutta ilman sisäpuhallusta kone lämpiää kyllä aika nopiasti


        Ihan tälleen lonkalta
        Tilasitko maahantuojalta (Oy Kaha Ab) suoraan tai liikkeen kautta.
        Tilasitko vaan uuden laitteen vai koko paketin, siis esim. thermo top c, eli ns. jälkiasennuslaite?

        Kahalla ei meinaan ole hyllyssä Bmw:n "aivoilla" / automatiikalla lämmitintä, ja bmw ei osaa omalla "käyttölaitteellaan" käyttää ns. jälkiasennuslaitetta. Eli jos vaihdat lämmitintä täytyy se ostaa suoraan auton maahantuojalta, koska esim. kahalla ei webaston maahantuojana ole lupa myydä "Bmw-webastoja".
        - Trying is the first step towards Failure -

        Comment

        • vexu524tdic
          BTCF Member
          • Jan 2004
          • 783
          • Gallia = Kinnula

          #5
          525tds -97 laitettiin puhaltimen ohjaus "rest" taukolämmityksen kautta, webaston jälkiasennusohjeesta löytyy kyllä tiedot, kysy webasto/eberimyyjältä. Autossa on muuten autom. ilmastointi joten ohje ei käy kaikkiin!
          e70 X5 3.0sd -08
          f30 320i xdrive -16
          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
          e30 316 -88 2,2TIC M10
          e21 323i -81 ruostekasa...

          Comment

          • pt.
            Bimmer Rookie
            • Dec 2004
            • 122
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by Dr_ink
            Ihan tälleen lonkalta
            Tilasitko maahantuojalta (Oy Kaha Ab) suoraan tai liikkeen kautta.
            Tilasitko vaan uuden laitteen vai koko paketin, siis esim. thermo top c, eli ns. jälkiasennuslaite?

            Kahalla ei meinaan ole hyllyssä Bmw:n "aivoilla" / automatiikalla lämmitintä, ja bmw ei osaa omalla "käyttölaitteellaan" käyttää ns. jälkiasennuslaitetta. Eli jos vaihdat lämmitintä täytyy se ostaa suoraan auton maahantuojalta, koska esim. kahalla ei webaston maahantuojana ole lupa myydä "Bmw-webastoja".
            On suoraan viralliselta Biimerikauppiaalta, kun ei ollut juurikaan varmuutta noitten muualta ostettujen laitteiden toimivuudesta, johon tässä sitten varmuus saatiin

            Comment

            • pt.
              Bimmer Rookie
              • Dec 2004
              • 122
              • Kouvola

              #7
              Jatketaanpa yksinäistä ihmettelyä.

              Eli tuossa päivällä merkkiliikkeessä törmäsin samankaltaista ongelmaa kärsivään. Tai ei samasta viasta, mutta ei toimi uusi webasto samalla tavalla kuin vanha

              Jotenka pitäisikö laittaa kyselyä pystyyn, kuinka monella toimii uusi webasto, jos on vaihdettu ja missä helvetissä nytten oikeen mättää eihän vehkeeseen tarvi ihmeellisiä muutoksia tehdä, niin ei enää ymmärrä sitä signaalia, jonka auto sille lähettää. Mutta olisi ihan kiva, jos kertoisivat, ettei ne prkl:n laitteet toimikkaan sitten enää tietyissä autoissa..

              Comment

              • Dr_ink
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 402
                • Vantaa

                #8
                Eihän siinä tarvii muuta ku virrat laitteelle, jatkuva +30 ja maa.
                Moninapapistokkeen ykkös tai kolmos nastaan 12v ku laitteen haluaa päälle. Eli jos se laite on helpossa paikassa, syötä sinne ykkös tai kolmos nastaan jännite vaikka suoraan akulta, jos ei lähde niin vika laitteessa jos lähtee, laita lämmitin päälle käyttölaitteesta ja mittaa tuleeko 1 tai 3 nastaan +12v. Liitin X1.

                Onko se sulla muuten ajonaikaisena lämmittimenä vai taukolämmittimenä?
                Onko siin oma vesipumppu ja polttoaineen annostelupumppu? Jos on niin onko ne myös uusia?

                Vielä jos jotain pitäs "ohjeita" antaa niin....


                Vesipumppu

                Mittaa antaako lämmitin +12v X5 liittimeen. Voit myös irroittaa liittimen ja syöttää +12v suoraan pumpulle ja kokeilla pyöriikö.

                Annostelupumppu

                Mittaa X1 Liittimen 5nasta maata vasten antaako ~12v noin 50Hz taajuudella. Jos antaa kokeile syöttää annostelupumpulle suoraan ~12v noin 50Hz taajuudella.

                Liekkivahti

                Mittaa X3 liittimestä Ohmi alueella. Jos liekkivahti toimii arvon pitäs olla noin 0.8Ohm

                Paloilmapuhallin

                Mittaa antaako lämmitin ~12v X4 liittimen 1 ja 2 nastan välillä. Voit kokeilla syöttää myös näihin nastoihin ykköseen +12 ja kakkoseen maa. Pitäs alkaa paloilmapuhaltimen pyöriä, tuntee kyllä ja ilman imuilmanvaimentajaa vinkuu mukavasti.

                - Tarkasta sulakkeet
                - Kaikki liitokset yms.
                - Pakoputki voi joskus olla jäästä "tukossa"

                Onhan noita....
                - Trying is the first step towards Failure -

                Comment

                • tepabmw
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 834
                  • LAITAMAA

                  #9
                  Ei kukaan ole laittanut jälkeenpäin webastoa E39:n, jotta osaisi kertoa minne törkätä sähköt sille sisäpuhallukselle.. Releitä olisi valmiiksi, kun vaan tietäisi mihin laittaa sähköt ja kuinka paljon.. Mutta ilman sisäpuhallusta kone lämpiää kyllä aika nopiasti [/QUOTE]

                  puhallin kytketään säätimen taakse sinisen liittimen kelta vihreän johdon väliin...
                  -Tepan Paja-
                  Veikkola city
                  0405203098
                  Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                  Comment

                  • Dr_ink
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 402
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by tepabmw
                    Ei kukaan ole laittanut jälkeenpäin webastoa E39:n, jotta osaisi kertoa minne törkätä sähköt sille sisäpuhallukselle.. Releitä olisi valmiiksi, kun vaan tietäisi mihin laittaa sähköt ja kuinka paljon.. Mutta ilman sisäpuhallusta kone lämpiää kyllä aika nopiasti
                    puhallin kytketään säätimen taakse sinisen liittimen kelta vihreän johdon väliin...[/QUOTE]


                    Tai sit suoraan sulakkeelta 28 lähtevä johto poikki ja siihen, punanen sulakkeelle päin ja musta sinne puhaltimelle päin.

                    Sit lisäksi vielä jos joku miettiin e39 dieseliin joissa vain lisälämmitin niin...

                    03/99 jälkeen valmistetut 520d ja 530d joissa manuaali ilmastointi.
                    Riittää kellokytkentään ajastin ja kellon johtosarja.
                    Johtosarjasta punainen +12v, ruskea maa ja musta lämmitimen 6 napaiseen liittimen (X14) nastaan 1.
                    - Trying is the first step towards Failure -

                    Comment

                    • pt.
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 122
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by Dr_ink
                      Eihän siinä tarvii muuta ku virrat laitteelle, jatkuva +30 ja maa.
                      Moninapapistokkeen ykkös tai kolmos nastaan 12v ku laitteen haluaa päälle. Eli jos se laite on helpossa paikassa, syötä sinne ykkös tai kolmos nastaan jännite vaikka suoraan akulta, jos ei lähde niin vika laitteessa jos lähtee, laita lämmitin päälle käyttölaitteesta ja mittaa tuleeko 1 tai 3 nastaan +12v. Liitin X1.
                      Kattavasti tulikin siinä ohjeita.

                      Tarkennuksena, että Bemarin Webastoon ei tule alunperin kuin kaksi johtoa jatkuvien lisäksi, eli muistaakseni 2 ja 4 napaan. Toinen on diagnoosi (kait...) toinen pa-pumpun.

                      Eli koko Webasto on uusi, joten kaikki osat lukuunottamatta pa-pumppua on uusia.

                      On vedetty jo ykkösnastalle johdot kelloa varten, eli sillä saan sen päälle, ei siinä mitään ongelmia. Eli laite kyllä toimii ja kukkuu. Kolmos napaan ei saa koskea..

                      Eli laite ei lähde silloin käyntiin, kun on kylmä ulkona ja kone kylmä, eli silloin kun laitteen pitäisi toimia.

                      Vikatestissä ei ole vikaisia osia järjestelmässä, eli kaikki osat jotka antaa käyntiluvan laitteelle toimii. Ja testerillä laite lähtee käyntiin

                      Originally posted by tepabmw
                      puhallin kytketään säätimen taakse sinisen liittimen kelta vihreän johdon väliin...
                      Eli manuaali-ilmastoinnilla olevaan? Ja sitten se, kuinka paljon tarvitsee sähköä? Edellisestä autosta jäi rele yli, kun siinä laitoin sisäpuhalluksen toimintaan, eli jotain valmiina olisi.

                      Comment

                      • E65
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2003
                        • 130

                        #12
                        Jos autossasi on alkuperäinen webasto ja olet siihen ostanut alkuperäisen on se koodattava uudelleen( edellyttää että on väylä ohjattu). Kuitenkaan autoosi ei saa jälkiasennus koodata laitetta jolloin poistuu kello toiminto (business cd). Siis ohjain laite on koodattava merkkiliikkeessä ja ainoastaan (ZUH) webaston ohjainlaite autoon ei muuta.
                        Väylä ohjattua webastoa voidaan ohjata 6 napaisesta liittimestä webaston päältä yhdestä navasta +12v.
                        Webasto voidaan pakko kytkeä testerillä päälle merkki liikkeessä.
                        Olen perehtynyt jonkin verran näihin E39 ja muihin väylä ohjattuihin webastoihin...

                        Comment

                        • pt.
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2004
                          • 122
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by E65
                          Jos autossasi on alkuperäinen webasto ja olet siihen ostanut alkuperäisen on se koodattava uudelleen( edellyttää että on väylä ohjattu). Kuitenkaan autoosi ei saa jälkiasennus koodata laitetta jolloin poistuu kello toiminto (business cd). Siis ohjain laite on koodattava merkkiliikkeessä ja ainoastaan (ZUH) webaston ohjainlaite autoon ei muuta.
                          Väylä ohjattua webastoa voidaan ohjata 6 napaisesta liittimestä webaston päältä yhdestä navasta +12v.
                          Webasto voidaan pakko kytkeä testerillä päälle merkki liikkeessä.
                          Olen perehtynyt jonkin verran näihin E39 ja muihin väylä ohjattuihin webastoihin...
                          Eli se on koodattava.. Auto on käynnyt Webaston vaihdon jälkeen merkkiliikkeessä, mutta eivätpä tuollaista asiaa osanneet tehdä / sanoa. Ottivat pelkästään vikakoodit ja tetasivat että kaikki toimii, jonka jälkeen nostivat kädet ylös . Pitäisikö soittaa lahteen ja käydä siellä, jos samalla vaikka alennuksia bongailisi kaupungilla..

                          Comment

                          • anttij
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2005
                            • 56

                            #14
                            Liekkivahti

                            Mittaa X3 liittimestä Ohmi alueella. Jos liekkivahti toimii arvon pitäs olla noin 0.8Ohm


                            Liekkivahdin/hehkun resistanssi tulee olla 25C lämpötilassa 0,324-0,360ohmia. Tämän mittaaminen ei onnistu luotettavasti normaaleilla halvemman hintaluokan yleismittareilla.

                            Itse koettua:

                            Webasto ei käynnisty, hehkun resistanssin mittaus yleismittarilla 0,78ohmia, vertailumittaus toimivan webaston hehkusta 0,80ohmia, molemmat hehkut irti ja kokeilu suoraan akulla, toimivat silmämääräisesti ihan samalla tavalla, hehkujen vaihto keskenään -> Aikaisemmin toimimaton Webasto lähti päälle, aikaisemmin toimiva ei. Ilmeisesti Webaston sisällä on joku tarkkuusvastus vertailuvastuksena hehku/liekkivahdille, ja jos resistanssi heittää hieman liikaa, vaikka hehku "toimii" niin käynnistysohjelma pysähtyy esituuletuksen jälkeen.

                            P.S. Polttoainepumpulle ei tule ohjaussignaalia (tulee jatkuva tasajännite n. 10V luokkaa, eikä katkova akkujännite niinkuin pitäisi), mikäli hehku on viallinen.
                            - E70 X5 3.0d Sport 2009
                            - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
                            - ex. E60 530dA 2004 -
                            - ex. E46 318i 2002 -
                            - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
                            - ex. E39 525dA 2002 -

                            Comment

                            • pt.
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 122
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by anttij
                              Liekkivahti

                              Mittaa X3 liittimestä Ohmi alueella. Jos liekkivahti toimii arvon pitäs olla noin 0.8Ohm


                              Liekkivahdin/hehkun resistanssi tulee olla 25C lämpötilassa 0,324-0,360ohmia. Tämän mittaaminen ei onnistu luotettavasti normaaleilla halvemman hintaluokan yleismittareilla.

                              Itse koettua:

                              Webasto ei käynnisty, hehkun resistanssin mittaus yleismittarilla 0,78ohmia, vertailumittaus toimivan webaston hehkusta 0,80ohmia, molemmat hehkut irti ja kokeilu suoraan akulla, toimivat silmämääräisesti ihan samalla tavalla, hehkujen vaihto keskenään -> Aikaisemmin toimimaton Webasto lähti päälle, aikaisemmin toimiva ei. Ilmeisesti Webaston sisällä on joku tarkkuusvastus vertailuvastuksena hehku/liekkivahdille, ja jos resistanssi heittää hieman liikaa, vaikka hehku "toimii" niin käynnistysohjelma pysähtyy esituuletuksen jälkeen.

                              P.S. Polttoainepumpulle ei tule ohjaussignaalia (tulee jatkuva tasajännite n. 10V luokkaa, eikä katkova akkujännite niinkuin pitäisi), mikäli hehku on viallinen.
                              Eli viellä kerran.. Eli Webasto TOIMII, eli saan sen kyllä ulkopuolisella kellolla päälle, ei siinä mitään.

                              Mutta Webasto EI LÄHDE käyntiin silloin, kun se on suunnitellusti tarkoitettu käynnistyä. Eli kun kone on kylmä ja ulkona on kylmä, niin pysyy mykkänä, ei inahdakkaan.

                              Comment

                              Working...
                              X