Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D vm99 korimoduli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rle
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 112
    • tampere

    #31
    Originally posted by Spetke
    No niimpä...
    se taitaapi vain olla sellanen juttu, että jos tällänen elektroniikan multivehje BMW saa vettä sisäänsä kunnolla ja seisoo pitkään kosteessa tai märässä niin siellä tosiaankin on niin paljon hapettunutta paikkaa ettei niistä yleensä sillä selviä et putsaa pari hassua liitintä, ja vaihtaa jostain saunakaverin tutun naapurin isän jemmasta pari saman tyylistä boxia tilalle ja sit vaan ihmettelee...
    Ja toinen huono pointti tälläisissä tietoväylä vehkeissä vielä on että LÄHES KAIKKI yksiköt pitäisi koodata/ohjelmoida, ei niitä voi siirrellä autoista toiseen??? -tai no pistäkää vaan jos ette usko...
    Yhden vastaavan pelin olen ostanut vakuutus yhtiöltä mikä oli saanut vettä sisäänsä (olisko ollu vantaanjoen tulva tossa taannoin) ja kyllä siinä hommaa oli purkaa koko sisusta täysin paljaaksi ja käydä kaikki läpi ja ostaa vielä jokunen boxi. näin jälkein päin funtsiessa eipä se pirssi tullut juurikaan halvemmaksi kuin vastaavan "ehjän" auton osto. no eipä ollut ainakaan vapaa ajan ongelmia.
    No joka tapauksessa nää uudet / uudehkot vesivahinko autot on varmasti kaikista vittumaisimpia korjattavia mitä vaan voi olla

    Joo. Eipä tullut tarkastettua ostohetkellä auton mattojen alta onko siellä kosteutta vai ei. Varsinkin kun auto oli myynnissä sisällä. Jälkikäteen ei voi syyttää kuin itseään. Ostosta viikon päästä auto oli riisuttuna ja katto poistettuna kuivatuksessa, mutta kosteus oli jo tehnyt tepposet. Kyllä seuraavissa projekteissa tulee otettua nämä asiat huomioon. Ei tule mieleenkään ostaa mitään tulva/uponnutta autoa uutta eikä vanhaa.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by rle
      Onko GM lll korimoduulin lyhenne? Ja onko se väylien yhtymäkohta siinä korimoduulin yläpuolella samassa "hyllyssä"?.
      GM III on juuri tuo runko/korimoduli. Väylien liitos on siinä korimodulin hyllyssä yläpuolella syvemmällä olevassa mustassa rasiassa johon menee runsaasti johtoja. Rasian saa kyllä sieltä ulos kun vähän vääntelee johtoja edestä ja avaa lukitukset. Siellä rasian pohjalla on vain "kampa"liittimiä eli monta kontaktia rinnakkain ja johdot tulee niihin vähän abikon näköisillä liittimillä. Yksi "kampa" on aina yhtä signaalia, kampa on muovikuoren sisällä ja ne kuoret saa irti siitä mustasta pohjasta. Muistaakseni sen kuorenkin sai vielä irti joten kontaktit voi tutkia.
      E39 528iA

      Comment

      • rle
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 112
        • tampere

        #33
        Missä väylässä airbag-järjestemä on?

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by rle
          Missä väylässä airbag-järjestemä on?
          Airbagien ohjausyksikön koodaus/diagnostiikka ja bensapumpun sulkeminen menee K-väylässä, mutta muuten se on oma systeemi ilman yhteyttä auton väyliin. Bensapumpun sulku menee K-väylästä mittariston kautta CAN-väylässä DME:lle joka ohjaa myös bensapumpun relettä. Joten jos K-väylä sekoilee, ei tuo tieto kulje mittaristolle/DME:lle ja airbag-valo syttyy.
          E39 528iA

          Comment

          • rle
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 112
            • tampere

            #35
            Olen ottanut nyt väylien yhtymäkohdat esiin mittaillut ja ruiskutellut crc:tä niihin.
            Eivät näyttäneet hapettuneilta. Lisäksi mittasin Midin ja ilmastoinnin välisen vastuksen. Näyttää siltä, että i-bus ja K-bus ovat yhdessä. ja jännite oli Ok.
            En enää keksinyt muutakaan kuin tilata uusi valomoduuli. Testeri antaa sille kaksi undefined virhettä.

            Minulla on laitteet radio,mid ja puhelin irti. Kuuluuko näiden i-ja k-väylien piiriin muita vehkeitä näiden lisäksi kuin LCM,mittaristo ja ilmastointi? Minulle ei oikein aukene noi kaikki laitteista käytettävät lyhenteet. Missä väylässä luistonesto/penkinlämmittimien boksi on?
            Lisäksi ihmetyttää kun ABS/ASC vikakoodeja luettaessa testerinliitiin räpsähtelee melkoisesti, mutta vikoja testeri ei niistä löydä? Vai olisi niin, että toi ASC lyö maihin?
            Ajattelin kokeilla seuraavaksi testata K-väylää irroittamalla kaikki toisarvoiset vehkeet. Ainoastaan mittaristo, uusi lcm ja GM kiinni. Saisi jotenkin rajattua vika-aluetta.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #36
              Originally posted by rle
              Minulla on laitteet radio,mid ja puhelin irti. Kuuluuko näiden i-ja k-väylien piiriin muita vehkeitä näiden lisäksi kuin LCM,mittaristo ja ilmastointi? Minulle ei oikein aukene noi kaikki laitteista käytettävät lyhenteet. Missä väylässä luistonesto/penkinlämmittimien boksi on?
              Lisäksi ihmetyttää kun ABS/ASC vikakoodeja luettaessa testerinliitiin räpsähtelee melkoisesti, mutta vikoja testeri ei niistä löydä? Vai olisi niin, että toi ASC lyö maihin?
              Se räpsähdys ei kuulu liittimestä. Itsekin sitä ensin säikähdin, ilmeisesti ABS-boksissa on rele/releitä ja ne napsahtaa ja kuulostaa ihan samalta kuin plussajohto osuisi maahan...

              I/K-väylässä on myös monitoimiratti, dsp-vahvistin, cd-vaihtaja, peruutustutka, sadetunnistin, hälytin, valojen korkeuden säätö, airbag-yksikkö, rengaspaineen valvonta ja runkomoduli. Ja myöskin penkinlämmittimet (siis se koko kytkinmoduli) on myös samassa I/K-väylässä.

              Luistonesto on CAN-väylässä, samoin moottorinohjaus yms.

              Tuolla on lyhenteiden selityksiä:
              Last edited by TJJ; 08-02-2006, 20:24.
              E39 528iA

              Comment

              • KFZ-Koenig
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2900

                #37
                Voisikohan tämä kuva selventää asiaa. Ehkä TJJ osaisi kertoa, onko tämä kuva oikea topicin autoon, vai johonkin vanhempaan malliin.
                Attached Files
                Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by KFZ-Koenig
                  Voisikohan tämä kuva selventää asiaa. Ehkä TJJ osaisi kertoa, onko tämä kuva oikea topicin autoon, vai johonkin vanhempaan malliin.
                  Tuo ei ole täysin oikea koska rle:n autossa on pieni ajotietokone mutta erona on vain se, että I- ja K-väylät ovat suoraa yhdessä eikä mittarin kautta kuten tuossa kuvassa. Tuo yhteenkytketty väylä menee siis vain yhtä johtoa myöten mittariin.
                  Last edited by TJJ; 08-02-2006, 21:42.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • rle
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2005
                    • 112
                    • tampere

                    #39
                    Kiitos näistä tiedoista. Nyt rupesi eniten epäilyttämään toi monitoimiratti.
                    Se on ollut kaikista alttein kosteudelle, kun auto oli ilman tuulilasia. Otin ratin kertaalleen pois, mutta ei tullut katsottua nappuloiden kuorten alle.

                    Onko muuten tosi ettei metron dis:llä pysty katsomaan yksittäisiä moduuleja vaan se tarkastaa koko auton sähköjä kokonaisuutena? Ja eikö uusittuja esim. korimoduulia pysty irrallaan koodaamaan autoon sopivaksi?

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by rle
                      Onko muuten tosi ettei metron dis:llä pysty katsomaan yksittäisiä moduuleja vaan se tarkastaa koko auton sähköjä kokonaisuutena? Ja eikö uusittuja esim. korimoduulia pysty irrallaan koodaamaan autoon sopivaksi?
                      Kyllä sillä pitäisi pystyä yksittäisetkin tutkimaan, mutta jos väylä ei toimi, niin DIS ei saa yhteyttä siellä mihinkään. Eli yksi viallinen moduli voi huonolla tuurilla jumittaa koko I/K-väylän ja estää vian tutkimisen.

                      Ei noita irrallaan voi koodata mutta kyllä auton edes jotenkin pitäisi toimia vaikka moduli on koodaamatta, siis ei se modulin koodaamattomuus väylää jumita.

                      Ratista voisi kai ottaa ohjauspylvään alta johdon liittimen irti jolloin monitoiminappulat häviää väylästä. Siis airbag johto kiinni mutta se toinen liitin irti.

                      Oletko kokeillut ottaa sen penkinlämmittimien/asc-t säätöboksin johdot irti? Jospa vika onkin siinä. Niin joo, varmaan tarkoititkin tuota luistonestolla tuossa aikaisemmassa kysymyksessä... Siis CAN-väylässä on se moottoritilan boksi ja tuo kytkinlaatikko on I/K-väylässä.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • jartsa02
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 1131
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by TJJ
                        Ei noita irrallaan voi koodata mutta kyllä auton edes jotenkin pitäisi toimia vaikka moduli on koodaamatta, siis ei se modulin koodaamattomuus väylää jumita.
                        Noh, ainakin LCM:n pystyy koodaamaan autolle sopivaksi ihan ilman autookin "pöydällä".
                        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by jartsa02
                          Noh, ainakin LCM:n pystyy koodaamaan autolle sopivaksi ihan ilman autookin "pöydällä".
                          Onnistuuko myös merkkihuollon pöydällä?
                          E39 528iA

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            #43
                            Originally posted by TJJ
                            Onnistuuko myös merkkihuollon pöydällä?
                            Tuskin onnistuu, mutta veikkaan, että se ei johdu siitä etteikö DISsillä pystyis tuota tekemään vaan siitä että sitä ei osata tehdä siellä, kun se kerran vaatii jonkinverran kikkailua että noi boxit saa pelaamaan ilman autoa.
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            • rle
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2005
                              • 112
                              • tampere

                              #44
                              Hyviä vinkkejä olette osanneet antaa. Nyt olen saanut i/K-väylän kuntoon. Vika oli ratin sähköissa. Nyt toimiin mittaristo vilkkuineen ja valomoduulikin. Airbag järjestelmästä tulee vielä sama errori kuin aiemminkin (drive belt contact). Luulisin tämän johtuvan itse airbagin keskusyksiköstä.
                              Toinen probleema on ettei DDE moduuliin saa aina yhteyttä. Välillä saan yhteyden ja kaikki on ok. Toisinaan moduuli antaa virheet: airco power output, vehicle speed sensor ja glow system. Kuuluuko moduuliin saada yhteys ilman että moottori on käynnissä? kerran taisi olla virhe ilmoituksena jotain diagoosikaapeliin viittaavaa.
                              Ratista vielä. Mitkähän piuhat sinne menevässä liittimessä ovat äänimerkille menevät? Nehän minun pitäisi kuntoon rekisteröinti katsastusta varten.

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by rle
                                Toinen probleema on ettei DDE moduuliin saa aina yhteyttä. Välillä saan yhteyden ja kaikki on ok. Toisinaan moduuli antaa virheet: airco power output, vehicle speed sensor ja glow system. Kuuluuko moduuliin saada yhteys ilman että moottori on käynnissä? kerran taisi olla virhe ilmoituksena jotain diagoosikaapeliin viittaavaa.
                                Ratista vielä. Mitkähän piuhat sinne menevässä liittimessä ovat äänimerkille menevät? Nehän minun pitäisi kuntoon rekisteröinti katsastusta varten.
                                En tiedä dieselistä, mutta bensakoneessa riittää kun virrat on 2. asennossa. Mutta vaikea arvailla mistä tuo vika johtuu. Oletko kokeillut toisella mittaristolla sillä sehän on myös CAN-väylässä, tosin luulisi virheitä olevan enemmän jos se sotkee väylää. Äänimerkin piuha on arvoitus, veikkaan ruskea/punainen ja ruskea/musta värisiä johtoja. Keltainen/musta pitäisi olla DDE-boksin ohjaus joten ota se ainakin irti ja myös valkoinen/keltainen/harmaa joka on I/K-väylä. Violetti/ruskea on nappuloiden valaistus.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎