Seuraavanlainen tapahtuma:
Auto seissyt pari päivää ulkona. Tänään sitten starttasin ja startti pyöräytti normaalisti, mutta ei käynnnistynyt ensimmäisellä. Ajattelin että päästin liian aikaisin avaimesta ja kokeilin uudestaan, mutta eipä enää pyörittänytkään normaalisti. Startin ääni kuului kyllä, mutta kone ei tuntunut pyörivän. No, ajattelin että startin hammaspyörä on mennyt jumiin, ehkä kohmeisen, pakastuvan ilman takia, ja annoin olla tunnin tai pari. Laitoin myös lohkolämppärin päälle, jos vaikka vähän lämpöä säteilisi startin suuntaan (aika epätoivoista ). Myöhemmin kokeilin uudestaan, mutta ei toiminut vieläkään. Päätin pyörittää starttia hieman pidempään ja huomasin, että tuntui kuin kone joko pyörisi todella hitaasti (startti siis pyöri normaalisti), tai sitten suurin osa pytyistä pois pelistä, ikään kuin puristukset kadoksissa, ja parissa pytyssä ainoastaan eloa (tätä on nyt vähän hankala selittää ymmärrettävästi). Mitään kolinaa, kilinää, kalinaa tai muutakaan epämääräistä ääntä ei moottorista kuulunut, joten kauhukuva jakopää/tms mekaanisesta vauriosta hälveni taka-alalle. Tuskin myöskään muutaman pytyn puristukset kerralla katoavat. Autossa on automaattilaatikko, joten vauhtipyörän irrallinen hammaskehäkin on pois suljettu (mikäli sellaista manuaalin yhteydessäkään on). Mieleen tuli nyt tässä kirjoittaessa sellainen vaihtoehto, että startin hammaspyörältä olisi hampaat kaikonneet, ja pelkkä jämä laahaisi vetolevyyn/hammaskehään, ja näin pyörittäisi vaivoin konetta. Myöskään edelleen kohmeessa/muuten jumissa oleva startin pyörä ei ole pois suljettu vika. Ko. automallin/-merkin sielunelämä ei kuitenkaan ole sen kummemmin tuttu, joten epäilykseni saattavat mennä vähän metsän puolelle, mutta ehkä teknisiin yksityiskohtiin joku viisaampi voi antaa tarkennuksia.
Sinänsä on vähän myöhäistä täältä neuvoa kysyä, sillä kulkine on aamulla lähdössä auton lavalla korjaamolle, mutta päätin nyt jakaa kokemuksen. Jos/kun vika selviää niin voin paljastaa missä mättää.
Auto seissyt pari päivää ulkona. Tänään sitten starttasin ja startti pyöräytti normaalisti, mutta ei käynnnistynyt ensimmäisellä. Ajattelin että päästin liian aikaisin avaimesta ja kokeilin uudestaan, mutta eipä enää pyörittänytkään normaalisti. Startin ääni kuului kyllä, mutta kone ei tuntunut pyörivän. No, ajattelin että startin hammaspyörä on mennyt jumiin, ehkä kohmeisen, pakastuvan ilman takia, ja annoin olla tunnin tai pari. Laitoin myös lohkolämppärin päälle, jos vaikka vähän lämpöä säteilisi startin suuntaan (aika epätoivoista ). Myöhemmin kokeilin uudestaan, mutta ei toiminut vieläkään. Päätin pyörittää starttia hieman pidempään ja huomasin, että tuntui kuin kone joko pyörisi todella hitaasti (startti siis pyöri normaalisti), tai sitten suurin osa pytyistä pois pelistä, ikään kuin puristukset kadoksissa, ja parissa pytyssä ainoastaan eloa (tätä on nyt vähän hankala selittää ymmärrettävästi). Mitään kolinaa, kilinää, kalinaa tai muutakaan epämääräistä ääntä ei moottorista kuulunut, joten kauhukuva jakopää/tms mekaanisesta vauriosta hälveni taka-alalle. Tuskin myöskään muutaman pytyn puristukset kerralla katoavat. Autossa on automaattilaatikko, joten vauhtipyörän irrallinen hammaskehäkin on pois suljettu (mikäli sellaista manuaalin yhteydessäkään on). Mieleen tuli nyt tässä kirjoittaessa sellainen vaihtoehto, että startin hammaspyörältä olisi hampaat kaikonneet, ja pelkkä jämä laahaisi vetolevyyn/hammaskehään, ja näin pyörittäisi vaivoin konetta. Myöskään edelleen kohmeessa/muuten jumissa oleva startin pyörä ei ole pois suljettu vika. Ko. automallin/-merkin sielunelämä ei kuitenkaan ole sen kummemmin tuttu, joten epäilykseni saattavat mennä vähän metsän puolelle, mutta ehkä teknisiin yksityiskohtiin joku viisaampi voi antaa tarkennuksia.
Sinänsä on vähän myöhäistä täältä neuvoa kysyä, sillä kulkine on aamulla lähdössä auton lavalla korjaamolle, mutta päätin nyt jakaa kokemuksen. Jos/kun vika selviää niin voin paljastaa missä mättää.
Comment