Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39/525 kummallinen starttiongelma *VIKA LÖYTYI*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 142R
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 5

    E39/525 kummallinen starttiongelma *VIKA LÖYTYI*

    Seuraavanlainen tapahtuma:

    Auto seissyt pari päivää ulkona. Tänään sitten starttasin ja startti pyöräytti normaalisti, mutta ei käynnnistynyt ensimmäisellä. Ajattelin että päästin liian aikaisin avaimesta ja kokeilin uudestaan, mutta eipä enää pyörittänytkään normaalisti. Startin ääni kuului kyllä, mutta kone ei tuntunut pyörivän. No, ajattelin että startin hammaspyörä on mennyt jumiin, ehkä kohmeisen, pakastuvan ilman takia, ja annoin olla tunnin tai pari. Laitoin myös lohkolämppärin päälle, jos vaikka vähän lämpöä säteilisi startin suuntaan (aika epätoivoista ). Myöhemmin kokeilin uudestaan, mutta ei toiminut vieläkään. Päätin pyörittää starttia hieman pidempään ja huomasin, että tuntui kuin kone joko pyörisi todella hitaasti (startti siis pyöri normaalisti), tai sitten suurin osa pytyistä pois pelistä, ikään kuin puristukset kadoksissa, ja parissa pytyssä ainoastaan eloa (tätä on nyt vähän hankala selittää ymmärrettävästi). Mitään kolinaa, kilinää, kalinaa tai muutakaan epämääräistä ääntä ei moottorista kuulunut, joten kauhukuva jakopää/tms mekaanisesta vauriosta hälveni taka-alalle. Tuskin myöskään muutaman pytyn puristukset kerralla katoavat. Autossa on automaattilaatikko, joten vauhtipyörän irrallinen hammaskehäkin on pois suljettu (mikäli sellaista manuaalin yhteydessäkään on). Mieleen tuli nyt tässä kirjoittaessa sellainen vaihtoehto, että startin hammaspyörältä olisi hampaat kaikonneet, ja pelkkä jämä laahaisi vetolevyyn/hammaskehään, ja näin pyörittäisi vaivoin konetta. Myöskään edelleen kohmeessa/muuten jumissa oleva startin pyörä ei ole pois suljettu vika. Ko. automallin/-merkin sielunelämä ei kuitenkaan ole sen kummemmin tuttu, joten epäilykseni saattavat mennä vähän metsän puolelle, mutta ehkä teknisiin yksityiskohtiin joku viisaampi voi antaa tarkennuksia.

    Sinänsä on vähän myöhäistä täältä neuvoa kysyä, sillä kulkine on aamulla lähdössä auton lavalla korjaamolle, mutta päätin nyt jakaa kokemuksen. Jos/kun vika selviää niin voin paljastaa missä mättää.
    Last edited by 142R; 04-01-2006, 15:12.
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Onko diesel? Oisko kyseessä tämä PULSE GENERATOR, CAMSHAFT 13627794646. Vai onko bensamallissakin sama?
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • Mauritius
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 327
      • KRS

      #3
      Mulla ihan sama ongelma aamulla, kone kerkes käydä pari sekuntia ja sitten sammui. Yritin uudelleen startata mutta ei millään käyntiin enää. Startti kyllä pyöritti mutta kummallisella äänellä ja tuntui et kone ei pyörinyt ollenkaan. Kone on M50b25 -93 ja manuaali loota. Pitää tutkia illalla lähemmin.

      Comment

      • 142R
        Newbiemmer
        • Jan 2006
        • 5

        #4
        Originally posted by Mauritius
        Mulla ihan sama ongelma aamulla, kone kerkes käydä pari sekuntia ja sitten sammui. Yritin uudelleen startata mutta ei millään käyntiin enää. Startti kyllä pyöritti mutta kummallisella äänellä ja tuntui et kone ei pyörinyt ollenkaan. Kone on M50b25 -93 ja manuaali loota. Pitää tutkia illalla lähemmin.
        VIKA LÖYTYI! Pakonokan asentotunnistin herjannut ja systeemit siten pielessä. Huollossa lähtenyt kuulemma pitempään sahaamalla käyntiin sellaisenaankin. Jäi vielä auki että oliko osa vaihdettu vai ainoastaan ohjelma päivitetty, mutta sekin kohta selviää kun kapineen saa takasin. Ei siis sen suurempi homma, hyvähyvä!

        Buksin-1: tämä yksilö bensakoneella

        Comment

        • jopeh
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 694
          • Tampere

          #5
          Minulla kävi yksi aamu ihan samanlainen juttu. Ekalla starttauksella luulin startanneeni liian vähän ja sit eipä meinannut lähteä käyntiin. Kun starttaili jonkin aikaa, niin kyllä se vaan siitä käyntiin lähti ja auto on toiminut ihan normaalisti. Tosiaan kuulosti siltä, kuin startti vaan pyörisi ja mitään muuta ei tapahdu.
          "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

          Comment

          • Mauritius
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 327
            • KRS

            #6
            Auto lähti kyllä eilen illalla käyntiin pitkän sahaamisen jälkeen ja toimii taas ihan normaalisti. Kummallinen vika!?

            Comment

            • HKM
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 427
              • Sipoo

              #7
              Samanlaisia ongelmia minullakin. Vika ilmenee omassa autossani tosin erittäin harvoin. Lisätietoja


              HKM
              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
              Ex. E30 318is
              Ex. Jaguar XJR
              Ex. E39

              Comment

              • superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

                #8
                Viallinen eli vuotava bensanpaineensäädin aiheutti sahauksen tarvetta käynnistettäessä, merkkiliikkeessä osa maksaa 70e... näin siis m52 bensakoneessa.

                Comment

                • Jusa L
                  Newbiemmer
                  • Oct 2004
                  • 19
                  • Kouvola

                  #9
                  Startti pyörittää tyhjää

                  Minäpä jatkan vielä tätä keskustelua. Minulle kävi tänään nimittäin samalla tavalla kuin nimimerkeille 142R ja Mauritius (auto on 323i '96 eli koneena M52B25).

                  Tänään startatessa startti alkoi pyörittää tyhjää, ja tosiaan kuulosti siltä kuin moottori ei olisi pyörinyt ollenkaan. Autoa pystyi kuitenkin liikuttamaan startilla vaihde päällä. Pelästyin jo, että jakoketju olisi poikki. Mutta olisiko sittenkin asentotunnistin sökönä? Eikös vikakoodit lukemalla asentotunnistinten viat selviä? Jos jakoketju olisi poikki taitaisi kuulua helvetillistä kolinaa ja kilinää.

                  Koko tapahtumasarja sai alkunsa jo perjantaina: oli 24 pakkasta, eikä auto käynnistynyt. Auto oli lämmityksessä, mutta ei lähtenyt käyntiin vaikka sahasi ja sahasi. Noh, lauantaina annoin virtojen olla päällä pitkään (n. 2 min) kun yritin selvittää toimiiko bensapumppu. Bensapumppu tuntui pumppaavan, ja auto lähtikin laakista käyntiin. Lähdin viemään autoa työpaikan talliin lämpimään, kun huomasin, että paisuntasäiliö vuotaa. Ostin uudet tiivisteet, ja vaihdoin ne. Kun paisuntasäiliö oli taas paikallaan ja jäähdytysjärjestelmä ilmattu, yritin startata, ja sitten se tyhjän pyöriminen alkoi. Ehkä perjantain käyntihäiriö oli oire samasta viasta.
                  -Jusa L

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2978
                    • Uusimaa

                    #10
                    Onpas mielenkiintoinen juttu.
                    Itsellä oli aikoinaan E39 523i ja tosiaan kerran teki tuon startatessa. Kukaan, kuka ei ole kuullut sitä ääntä ei varmaan käsitä millainen se on. Todella outo ääni.
                    Mutta: itse kyllä veikkaisin, että akussa on hönkä lopussa.
                    Sain auton lopulta käyntiin: kunhan sahasin (pyöritti ilmeisesti vaivalloisesti) ja kotiin tultuani laitoin heti lataukseen. Vika ei koskaan uusiutunut, vaikka varmaan ainakin 60 tkm vielä sillä ajoin.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • Jusa L
                      Newbiemmer
                      • Oct 2004
                      • 19
                      • Kouvola

                      #11
                      Akku vai asentotunnistin

                      Originally posted by jaki
                      Onpas mielenkiintoinen juttu.
                      Itsellä oli aikoinaan E39 523i ja tosiaan kerran teki tuon startatessa. Kukaan, kuka ei ole kuullut sitä ääntä ei varmaan käsitä millainen se on. Todella outo ääni.
                      Mutta: itse kyllä veikkaisin, että akussa on hönkä lopussa.
                      Sain auton lopulta käyntiin: kunhan sahasin (pyöritti ilmeisesti vaivalloisesti) ja kotiin tultuani laitoin heti lataukseen. Vika ei koskaan uusiutunut, vaikka varmaan ainakin 60 tkm vielä sillä ajoin.
                      Minäkin tässä aloin miettiä akun varausta. Ehdin nimittäin aika paljon starttailla, kun ensimmäisen kerran perjantaina auto ei startannut. Sitten vielä paisuntasäiliön tiivistettä vaihtaessa pauhasi stereot sisällä. Toisaalta startti jaksoi liikuttaa autoa kun starttia pyöritti vaihde päällä. Tilasin kuitenkin jo nokan asentotunnistimen, kun ei se maksa kuin satasen. Mutta pitääpä heittää akku myös lataukseen. Ja nyt tällä hetkellä startatessa kuuluva ääni on kyllä sellainen, ettei usko poliisikaan.
                      -Jusa L

                      Comment

                      • Jusa L
                        Newbiemmer
                        • Oct 2004
                        • 19
                        • Kouvola

                        #12
                        Nokan asentotunnistin

                        No niin! Nokka-akselin asentotunnistinhan se minullakin oli sökönä! Vika ei olisi kyllä näin nopeasti löytynyt ilman vikakoodien lukua ilman tätä foorumia. Aika nopea homma se oli loppujen lopuksi vaihtaa.
                        -Jusa L

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎