Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 taka-aks. "narinahelan" vaihto

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bomb5
    replied
    Pähkäilen tässä, kuinka tärkeää narinahelan ja integral linkin läpi menevän pitkän pultin kiristäminen on paino renkaille laskettuna? Osahan on nimeltään ball joint, mikä hieman hämää, eli yleensähän pallonivelet pystyvät kääntymään jäämättä jännittyneeseen tilaan kuten puslat. Beisan systemsin kuvia katellessa tosin tuli mieleen, että vaikka kyseessä onkin pallonivel, onko näin, että narinahelan palloniveltä suojaavat suojakumit ovat niin tiukassa, että ne vääntyvät mutkalle, jos pultti on kiristetty renkaat ilmassa? Rakenne siis muistuttaa kuitenkin puslaa johtuen noista suojakumeista, vaikka osan sisällä on pallonivel. Olen viemässä autoa narinahelojen vaihtoon ja huollossa arvelivat, että kun kyseessä on pallonivel, ei kiristystä tarvitse tehdä normaaliasennossa.

Sivun 1. kuvassa narinahela avattuna: http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm

Leave a comment:

• Antsah
    replied
    Originally posted by thompson_12 View Post
    onkos se narinahela tuossa http://realoem.com/bmw/showparts.do?...19&hg=33&fg=30 osanumero 2?
    Juurikin tuo

Leave a comment:

• thompson_12
    replied
    onkos se narinahela tuossa http://realoem.com/bmw/showparts.do?...19&hg=33&fg=30 osanumero 2?

Leave a comment:

• Tome
    replied
    Originally posted by Mikke79 View Post
    Onko kokemuksia, jos vaihtaa tuon narinahelan niin kannattaako samalla vaihtaa myöskin tuo holkki (internal link os.nro 33326770749) joka menee tuon helan läpi? Onko muita hilpeitä tämän ympärille, jotka menevät helposti rikki irroitusvaiheessa tai kannatta muuten samalla vaihtaa?
    kyllähän se linkki kannattaa samalla vaihtaa kun ei ole edes kalliista osista kysymys. Muutapa vaihdettavaa ton homman yhteydessä ei olekaan.

Leave a comment:

• Mikke79
    replied
    Onko kokemuksia, jos vaihtaa tuon narinahelan niin kannattaako samalla vaihtaa myöskin tuo holkki (internal link os.nro 33326770749) joka menee tuon helan läpi? Onko muita hilpeitä tämän ympärille, jotka menevät helposti rikki irroitusvaiheessa tai kannatta muuten samalla vaihtaa?

Leave a comment:

• AnttiR
    replied
    Mulla on kans itse sorvattu työkalu narinahelan vaihtoon.
    Voin lainata sitä tässä Jyväskylän seudulla jos joku tarvitsee.
    Sen verran vinkkinä jotka näitä meinaa valmistaa itse. Mulla oli ainakin helat niin tiukassa että ei kestäny tavallinen kierretanko. Joten kannattaa hakea suoraan kovaa kierretankoa!

Leave a comment:

• schwarze
    replied
    Vaihtelee tai ei, aina narisee. Ma luulen että kallistuksenvakaimen kiertyminen töyssyissä tekee ton äänen....

Leave a comment:

• väiski525
    replied
    Originally posted by -KK- View Post
    Minä vaihdatin Pitäjänmäellä Service Intriolla kuukausi sitten. Oli jotain 275e koko setti osineen töineen.

^^ tämä nyt on jo vanha kommentti mutta itse ostin helat merteil oy:sta joku 33e kappale tais olla, ja bemu oy tuusulassa vaihtoi osat 50e per puoli. eli 100e työ ja 66e osat. eikä menny kuin n. tunti koko hommassa. vinkkinä etelä-suomalaisille jatkossa jos ei itse viitsi vaivautua kuten allekirjoittanut

Leave a comment:

• Pekuz
    replied
    Originally posted by jukitech View Post
    Vaihdatin narinahelat viime keväällä molemmilta puolilta, mutta nyt talven jälkeen molemmat helat alkoivat taas narista ihan järkyttävän ärsyttävästi. Kokeilin eilen laittaa lääkeruiskulla silikoonia heloihin, ja avot narina lakkas heti.
    Tämä kikkahan on luultavasti vain väliaikainen ratkaisu mutta kokeilun arvoinen.

Osaatteko sanoa että mistä johtuu että helat meni näin nopeesti ja melkein yhtäaikaa huonoon kuntoon ?
    Huonot varaosat, todennäköisesti heloissa ei ole ollut ollenkaan rasvaa.

Leave a comment:

• jukitech
    replied
    Vaihdatin narinahelat viime keväällä molemmilta puolilta, mutta nyt talven jälkeen molemmat helat alkoivat taas narista ihan järkyttävän ärsyttävästi. Kokeilin eilen laittaa lääkeruiskulla silikoonia heloihin, ja avot narina lakkas heti.
    Tämä kikkahan on luultavasti vain väliaikainen ratkaisu mutta kokeilun arvoinen.

Osaatteko sanoa että mistä johtuu että helat meni näin nopeesti ja melkein yhtäaikaa huonoon kuntoon ?

Leave a comment:

• Antsah
    replied
    Itse ajattelin tekaista tälläisen:

Leave a comment:

• Dunky
    replied
    Mulla on sorvattu kunnon työkalu tähän mutta sen saa vain naamatusten lainaamalla, mihinkään en lähetä, kiitos yhden menetetyn työkalun (tällä foorumilla)

Leave a comment:

• mailman
    replied
    Tässä myös nimimerkki Purnin tekeleestä juttua aiheesta...

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by luxor View Post
    Voisiko joku laittaa tosta ulosvetäjä/puristustyökalusta tarkat mitat niin jokaisen ei tarvi sit niitä erikseen suunnitella....KIITOS!
    Tässäpä tämä. Ei ole oma tekemä piirros, mutta tuon mukainen työkalu tuli tehtyä ja hyvin toimi. Sama kuva on kyllä jossain muuallakin foorumilla esillä.

Leave a comment:

• luxor
    replied
    Voisiko joku laittaa tosta ulosvetäjä/puristustyökalusta tarkat mitat niin jokaisen ei tarvi sit niitä erikseen suunnitella....KIITOS!

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎