E39 taka-aks. "narinahelan" vaihto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8014
    • Vantaa

    #91
    Tässä myös nimimerkki Purnin tekeleestä juttua aiheesta...
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4927
      • Kotka

      #92
      Mulla on sorvattu kunnon työkalu tähän mutta sen saa vain naamatusten lainaamalla, mihinkään en lähetä, kiitos yhden menetetyn työkalun (tällä foorumilla)
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        #93
        Itse ajattelin tekaista tälläisen:

        Comment

        • jukitech
          Newbiemmer
          • Jan 2010
          • 4
          • Helsinki

          #94
          Vaihdatin narinahelat viime keväällä molemmilta puolilta, mutta nyt talven jälkeen molemmat helat alkoivat taas narista ihan järkyttävän ärsyttävästi. Kokeilin eilen laittaa lääkeruiskulla silikoonia heloihin, ja avot narina lakkas heti.
          Tämä kikkahan on luultavasti vain väliaikainen ratkaisu mutta kokeilun arvoinen.

          Osaatteko sanoa että mistä johtuu että helat meni näin nopeesti ja melkein yhtäaikaa huonoon kuntoon ?
          BMW 528iA 1997

          Comment

          • Pekuz
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 687
            • Pirkanmaa

            #95
            Originally posted by jukitech View Post
            Vaihdatin narinahelat viime keväällä molemmilta puolilta, mutta nyt talven jälkeen molemmat helat alkoivat taas narista ihan järkyttävän ärsyttävästi. Kokeilin eilen laittaa lääkeruiskulla silikoonia heloihin, ja avot narina lakkas heti.
            Tämä kikkahan on luultavasti vain väliaikainen ratkaisu mutta kokeilun arvoinen.

            Osaatteko sanoa että mistä johtuu että helat meni näin nopeesti ja melkein yhtäaikaa huonoon kuntoon ?
            Huonot varaosat, todennäköisesti heloissa ei ole ollut ollenkaan rasvaa.
            ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

            Comment

            • väiski525
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2010
              • 2572
              • Vantaa

              #96
              Originally posted by -KK- View Post
              Minä vaihdatin Pitäjänmäellä Service Intriolla kuukausi sitten. Oli jotain 275e koko setti osineen töineen.

              ^^ tämä nyt on jo vanha kommentti mutta itse ostin helat merteil oy:sta joku 33e kappale tais olla, ja bemu oy tuusulassa vaihtoi osat 50e per puoli. eli 100e työ ja 66e osat. eikä menny kuin n. tunti koko hommassa. vinkkinä etelä-suomalaisille jatkossa jos ei itse viitsi vaivautua kuten allekirjoittanut
              - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

              - MB s205 220cdi -15
              - Volvo s80 2.5t -07
              - mb s211 280cdi -08
              - e46 320i -03
              - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
              - e46 320d Individual "m-sport" -04
              - e39 525i -01

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2018
                • Kangasala

                #97
                Vaihtelee tai ei, aina narisee. Ma luulen että kallistuksenvakaimen kiertyminen töyssyissä tekee ton äänen....
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • AnttiR
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 819
                  • Jyväskylä

                  #98
                  Mulla on kans itse sorvattu työkalu narinahelan vaihtoon.
                  Voin lainata sitä tässä Jyväskylän seudulla jos joku tarvitsee.
                  Sen verran vinkkinä jotka näitä meinaa valmistaa itse. Mulla oli ainakin helat niin tiukassa että ei kestäny tavallinen kierretanko. Joten kannattaa hakea suoraan kovaa kierretankoa!
                  E61 535d -04

                  Comment

                  • Mikke79
                    Newbiemmer
                    • Mar 2010
                    • 22
                    • Masku

                    #99
                    Onko kokemuksia, jos vaihtaa tuon narinahelan niin kannattaako samalla vaihtaa myöskin tuo holkki (internal link os.nro 33326770749) joka menee tuon helan läpi? Onko muita hilpeitä tämän ympärille, jotka menevät helposti rikki irroitusvaiheessa tai kannatta muuten samalla vaihtaa?

                    Comment

                    • Tome
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 548
                      • Joensuu

                      #100
                      Originally posted by Mikke79 View Post
                      Onko kokemuksia, jos vaihtaa tuon narinahelan niin kannattaako samalla vaihtaa myöskin tuo holkki (internal link os.nro 33326770749) joka menee tuon helan läpi? Onko muita hilpeitä tämän ympärille, jotka menevät helposti rikki irroitusvaiheessa tai kannatta muuten samalla vaihtaa?
                      kyllähän se linkki kannattaa samalla vaihtaa kun ei ole edes kalliista osista kysymys. Muutapa vaihdettavaa ton homman yhteydessä ei olekaan.

                      Comment

                      • thompson_12
                        Newbiemmer
                        • Apr 2011
                        • 16
                        • pyhäjoki

                        #101
                        onkos se narinahela tuossa http://realoem.com/bmw/showparts.do?...19&hg=33&fg=30 osanumero 2?

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          #102
                          Originally posted by thompson_12 View Post
                          onkos se narinahela tuossa http://realoem.com/bmw/showparts.do?...19&hg=33&fg=30 osanumero 2?
                          Juurikin tuo

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            #103
                            Pähkäilen tässä, kuinka tärkeää narinahelan ja integral linkin läpi menevän pitkän pultin kiristäminen on paino renkaille laskettuna? Osahan on nimeltään ball joint, mikä hieman hämää, eli yleensähän pallonivelet pystyvät kääntymään jäämättä jännittyneeseen tilaan kuten puslat. Beisan systemsin kuvia katellessa tosin tuli mieleen, että vaikka kyseessä onkin pallonivel, onko näin, että narinahelan palloniveltä suojaavat suojakumit ovat niin tiukassa, että ne vääntyvät mutkalle, jos pultti on kiristetty renkaat ilmassa? Rakenne siis muistuttaa kuitenkin puslaa johtuen noista suojakumeista, vaikka osan sisällä on pallonivel. Olen viemässä autoa narinahelojen vaihtoon ja huollossa arvelivat, että kun kyseessä on pallonivel, ei kiristystä tarvitse tehdä normaaliasennossa.

                            Sivun 1. kuvassa narinahela avattuna: http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #104
                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Pähkäilen tässä, kuinka tärkeää narinahelan ja integral linkin läpi menevän pitkän pultin kiristäminen on paino renkaille laskettuna? Osahan on nimeltään ball joint, mikä hieman hämää, eli yleensähän pallonivelet pystyvät kääntymään jäämättä jännittyneeseen tilaan kuten puslat. Beisan systemsin kuvia katellessa tosin tuli mieleen, että vaikka kyseessä onkin pallonivel, onko näin, että narinahelan palloniveltä suojaavat suojakumit ovat niin tiukassa, että ne vääntyvät mutkalle, jos pultti on kiristetty renkaat ilmassa? Rakenne siis muistuttaa kuitenkin puslaa johtuen noista suojakumeista, vaikka osan sisällä on pallonivel. Olen viemässä autoa narinahelojen vaihtoon ja huollossa arvelivat, että kun kyseessä on pallonivel, ei kiristystä tarvitse tehdä normaaliasennossa.

                              Sivun 1. kuvassa narinahela avattuna: http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm
                              Integral linkissä on kumipuslia 2kpl jotka menevät kyllä paskaksi, ota se huomioon.
                              Lähinnä tärkeempi juuri se alempi mikä läpi pultti menee.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #105
                                Originally posted by Supa View Post
                                Integral linkissä on kumipuslia 2kpl jotka menevät kyllä paskaksi, ota se huomioon. Lähinnä tärkeempi juuri se alempi mikä läpi pultti menee.
                                Joo tuo onkin hyvä pointti. Moni ajattelee varmaan usein vain tuota narinahelaa, kun sitä ollaan vaihtamassa. Mulla on ostettuna narinahelat ja integral linkit ja molemmat on siis menossa vaihtoon. Eikös joka pajalta luulisi löytyvän tunkki, jolla tuon pyörännavan saa nostettua oikealle korkeudelle ennen kuin kääntää pultin kiinni? Täytyy vain sanoa tuosta asentajalle.
                                Last edited by Bomb5; 16-05-2012, 11:05.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X