Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523iA -96, moottorilämmöt ei nouse normaaliin *korjattu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Epsen
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 39

    E39 523iA -96, moottorilämmöt ei nouse normaaliin *korjattu*

    Terve!

    Ongelmana on siis se, että moottorilämmöt ei nouse pakkasilla normaaliin lukemaan, vaan jäävät roikkumaan 1/3 viivan kohdalle. Nyt kovilla pakkasilla mittari nousee hädin tuskin pois siniseltä alueelta. Kun seisoo pitempään paikallaan, esim liikennevaloissa, niin lämmöt hinautuvat normaaliin. Taas liikkeellelähdettäessä lämmöt laskevat.

    Kesällä pääsi jäähdytysnestettä vuotamaan hajonneesta ilmausruuvista sen verran, että jäähdytysjärjestelmä tyhjeni osittain. Kun vika korjattiin ja nestettä lisättiin järjestelmään, niin lämmöt olivat aivan normaalit talveen asti. Lämpötilan huidellessa lähellä nollaa lämmöt alkavat jäämään normaalista.

    Olisiko ideoita missä voisi olla vika? Kiitos jo etukäteen vastauksista!
    Last edited by Epsen; 16-02-2006, 09:29.
  • cool10
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 239
    • Stadi

    #2
    Termostaatti rikki.
    EX: 730i -89

    Comment

    • tumppis
      Newbiemmer
      • Jan 2004
      • 20

      #3
      Kyllähän toi aika selvä termostaattivika on. Itsellä 528:sissa ainakin pysyy lämmöt ihan keskellä kun on just syksyllä vaihdettu uusi termostaatti, vaikka eilenkin oli pakkasta lähemmäs -30 astetta.

      Ilmasitko järjestelmän kunnolla sen jälkeen kun tuli nestettä pihalle?
      E39 528i -96

      Comment

      • Hevimies
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1456
        • Savonlinna

        #4
        Ei välttämättä ole viallinen termostaatti, vaan yksinkertaisesti liian kylmä sellainen. Ihan yleinen juttu varsinkin jos on tuonti-auto. Sama homma oli vuosi sitten omassa E34:ssa ja varmaan ollut lähes kaikilla muillakin tuonti-auton omistajilla.

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #5
          Tai sitten termari mallia Biltema. Mulla samanlainen tuotu syksyllä - tuskin gyntteri laittanut talvitermostaattia - ja lämmöt kyllä nousee keskelle yli 20 asteen pakkasessakin, tosin hitaasti.
          E34:ään kun erehdyin heittää Bilteman termostaatin niin eipä lämmöt mittarin puoleen väliin nousseet kesälläkään.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #6
            Originally posted by Hevimies
            Ei välttämättä ole viallinen termostaatti, vaan yksinkertaisesti liian kylmä sellainen. Ihan yleinen juttu varsinkin jos on tuonti-auto. Sama homma oli vuosi sitten omassa E34:ssa ja varmaan ollut lähes kaikilla muillakin tuonti-auton omistajilla.
            Tuota noin, miksi ne siellä Saksassa laittaisivat koneeseen jotain muuta kuin valmistaja sanoo (esim. TIS)? Itselläni on tuontiauto, ja kyllä siinä oli ihan oikea termari paikallaan. Ja ettei ihan OT:ksi menisi, niin rikkihän sekin termari meni viime talvena, lämmöt ei noussut juuri kolmannesta ylemmäs maantieajossa. Eiköhän kyse tässäkin tapauksessa oli juurikin tuosta juminneesta termarista.
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              termarivika, uus termari merkkiliikkeestä (92c, wahler) noin 33e, osta myös se punainen tiiviste siihen!

              Comment

              • Hevimies
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1456
                • Savonlinna

                #8
                Originally posted by Moonshine
                Tuota noin, miksi ne siellä Saksassa laittaisivat koneeseen jotain muuta kuin valmistaja sanoo (esim. TIS)?
                No maihin joitten keskilämpö on +30 menee hieman eri termarilla kuin niihin missä keskilämpö on -30. Autoissa on termarin lisäksi myös muitakin eroavaisuuksia jotka on suunniteltu käyttöalueen mukaan. E39:stä en ole satavarma, mutta ainakin E34:n on saatavana ainakin kolme erilämpöistä termaria. Merkkihuollossa laittoivat mulle 20 astetta kuumemman termarin kuin mikä autossa oli kiinni ja homma toimii. Ongelmat olis siis juuri samanlaiset kuin ketjun aloittajan autossa.

                Comment

                • Epsen
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 39

                  #9
                  Kiitoksia vastauksista, ei muuta kuin termostaattikaupoille!

                  Comment

                  • Epsen
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2005
                    • 39

                    #10
                    Aivan kuten epäily olikin, vika korjaantui termostaatin vaihdolla.

                    Kiitti vinkeistä!

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎