Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrunesteiden vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    E39 jarrunesteiden vaihto?

    Joku varmaan on vaihtanut itse E39:n jarrunesteet? Miten se tapahtui ja millaisilla apuvälineillä? Millaista jarrunestettä käytitte? Pitääkö pyörät ottaa irti? BMW:n ohje neuvoo käyttämään DIS:iä ja laittamaan ABS-yksikön huoltotilaan, kotikäyttäjältähän tuo ei onnistu joten oletteko vaihtaneet nesteet kaksi kertaa eli ensin vaihto ja sitten ajoa jossa paljon ABS:ien käyttöä ja sitten uusi nesteiden vaihto?
    E39 528iA
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #2
    Sama kiinnostaa myös itseäni. Eräässä Volvo huollossa pojat olivat kuulemma vaihtanee jarrunesteet niin että imaisivat säiliön vaan tyhjäksi ja uudet litkut sisään! Näin kun tekee niin ei varmaan koskaan vaihdu putkistosta ja ABS yksiköstä nesteet, eli ei niin. Viisaat kertokoot miten.
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • TROCK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 435
      • Tampere

      #3
      Originally posted by antti79
      Sama kiinnostaa myös itseäni. Eräässä Volvo huollossa pojat olivat kuulemma vaihtanee jarrunesteet niin että imaisivat säiliön vaan tyhjäksi ja uudet litkut sisään! Näin kun tekee niin ei varmaan koskaan vaihdu putkistosta ja ABS yksiköstä nesteet, eli ei niin. Viisaat kertokoot miten.
      ...ja näin sen teki mun autoon myös MetroAuto Lielahti Tampereella! Ja tästä huvista sitä pitää maksaa 72€/h + litkut!
      - - - - - - -
      F10 520dA
      ex E61 530dA, ex E39 530dA

      Comment

      • Jarde
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 446
        • Oulu

        #4
        Paikallisessa "yleis"korjaamossa vaihtoivat siten, että imaisivat säiliön tyhjäksi ja uudet nesteet tilalle. Meinas muuten olla pojilla jarrunestesäiliö vähän hakusessa!
        Tämän jälkeen toinen kaveri meni autoon polkeen jarrua ja toinen aukoi ilmausruuveja. Kahteen kertaan lisäsivät nestettä säiliöön. Tämä operaatio maksoi noin 40,- nesteineen.
        Mitenhän tämä merkkihuollossa tapahtuu tai pitäis tapahtua?
        E46 320d sedan vm-02
        museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

        Comment

        • Shadow-line
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 245
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by TJJ
          Joku varmaan on vaihtanut itse E39:n jarrunesteet? Miten se tapahtui ja millaisilla apuvälineillä? Millaista jarrunestettä käytitte? Pitääkö pyörät ottaa irti? BMW:n ohje neuvoo käyttämään DIS:iä ja laittamaan ABS-yksikön huoltotilaan, kotikäyttäjältähän tuo ei onnistu joten oletteko vaihtaneet nesteet kaksi kertaa eli ensin vaihto ja sitten ajoa jossa paljon ABS:ien käyttöä ja sitten uusi nesteiden vaihto?
          Viimeksi vaihdoin kaverin kanssa montulla näin:

          -jarruneste ihan tavallista DOT4 tyyppistä
          -säiliö lääkeruiskulla tyhjäksi--uutta tilalle

          -toinen polkee jarrua, toinen aukoo/sulkee ilmausruuvia(ruuvin päässä pieni letku,joka johdettu astiaan.Ei roiski ympäriinsä.)
          -Joku suositus vissiin oli, missä järjestyksessä, en nyt muista..
          -Toista litraa olen päästänyt nestettä läpi, varmasti kirkasta
          -Manuaaliaskeissa hyvä päästää myös kytkin työsylinterin päästä nestettä

          Tämä siis hyvin "karvalakki" mallin ohje ilman erityisiä työkaluja.
          Mihinkään huoltotilaan/ABSien käyttöä välillä en tehnyt.

          Parin vuoden välein vaihtelee, niin varmasti toimii niiltä osin!

          Niin, mm. merkkihuollossa tod.näk. hyvä/nopea keino vaihtoon:

          Säiliö, jossa uutta nestettä paineenalaisessa tilassa-- letku kiinnitetään auton nestesäiliöön, jolloin luonnollisesti piiriin muodostuu tietty paine--ruuveja sit auki riittävän kauan, kunnes homma ok.Eikä kestä muuten kauan!
          Last edited by Shadow-line; 30-01-2006, 22:53.

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            #6
            onhan noita tullu vaihdeltua...
            ensin säiliö tyhjäksi ja uutta BMW nestettä tilalle, sitten sellainen paine pönttö astia (tai mikä nyt lie virallisesti) liitetään säiliön päälle ja 1.5 baarin yli paineella uutta BMW nestettä järjestelmään.
            Ja sitten vain auton alle aukaisemaan ilmaruuvit yksi kerrallaan vuoron perään, niin hyvin tulee paineella läpi!!!
            -Sellaset imuvehkeet voi vipata hevon v*****n
            1L BMW orkkis nestettä noin 10€ + työt noin 40€ !terve tuloa merkkiliikkeeseen!
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #7
              Nonnii...
              Auto kävi oikeen merkkihuollossa jäähdytys- ja jarrunesteiden vaihdossa. Sillä seurauksella että noin kilometri huoltamon pihasta kilahti moottorilämmöt punaiselle. Yllättäen oli vähän ilmaus jäänyt vaiheeseen Takas varikolle ja lopulta tämä kuntoon. (Oispa ollut eukko hakemassa autoa -> kansi paskaksi takuuvarmasti). Bonuksena autossa paskaa ja pieniä asennusvirheitä.

              Tuli tuossa sitten vähän reippaammin testattua autoa motarilla ja reilusta vauhdista kovan jarrutuksen jälkeen meinasi vetelät tulla housuun, mielestäni ei hidastuvuus ollut ihan entisellään. Nyt on pelko perseessä että myös jarrujärjestelmässä on ilmaa. Onko mulla kotikonstein mahdollista todeta tämä seikka muuten kuin ilmaamalla jarrut ITSE uusiksi? Kuinka TJJ lopulta vaihdoit nesteet?

              O.t. rupeaa valuutan syöttö kohti merkkihuoltoja olemaan aika nihkeää meikäläisen puolesta. Tunnelma on sellainen että joka h__vetin asia pitää tehdä joka tapauksessa kotivehkeillä itse jotta voi varmistua lopputuloksesta, voihan kirosana! Seuraavan kerran jos/kun vien auton merkkihuoltoon niin ehtona seuraan koko session alusta loppuun, ei siitä hommasta tunnu muuten tulevan hevon __ttua.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Kentsu
                Nonnii...
                Auto kävi oikeen merkkihuollossa jäähdytys- ja jarrunesteiden vaihdossa. Sillä seurauksella että noin kilometri huoltamon pihasta kilahti moottorilämmöt punaiselle. Yllättäen oli vähän ilmaus jäänyt vaiheeseen Takas varikolle
                Mielenkiinnosta: mikä liike?
                Omiin tullut aika monta vaihtoa tullut teetettyä, ilman mitään ongelmia.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by jaki
                  Mielenkiinnosta: mikä liike?
                  Omiin tullut aika monta vaihtoa tullut teetettyä, ilman mitään ongelmia.
                  En halua tässä vaiheessa ryhtyä mainostamaan puljua, voi tulla yliampuvia kommentteja.. Eihän sitä ongelmia ole jos osaa, mutta jos EI osaa niin ei pitäisi aloittaa. Ja jos ei ole varma niin voisi ainakin varmistaa lopputuloksen...
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Kentsu
                    Kuinka TJJ lopulta vaihdoit nesteet?
                    Minä ostin Luftman-nimisen (rajusti ylihintaisen) korkin/letkun ja vaihdoin sen ja 1,5 barin paineessa olevan vararenkaan avulla. Aika helppo juttu ja laitteelle tulikin myös paljon käyttöä jarrusylinterin tiivisteiden vaihdon ja sylinterirasva"kokeilun" aikana... Siis tämä on Luftman: http://kauppa.osaset.com/product_inf...oducts_id=1489
                    E39 528iA

                    Comment

                    • erese
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 478
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Minä ostin Luftman-nimisen (rajusti ylihintaisen) korkin/letkun ja vaihdoin sen ja 1,5 barin paineessa olevan vararenkaan avulla. Aika helppo juttu ja laitteelle tulikin myös paljon käyttöä jarrusylinterin tiivisteiden vaihdon ja sylinterirasva"kokeilun" aikana... Siis tämä on Luftman: http://kauppa.osaset.com/product_inf...oducts_id=1489
                      Toi luftman on ihan passeli värkki, tosin ylihintainen niinkuin TJJ mainitsi, mutta homma kuitenkin toimii ja se on pääasia
                      F40 -20
                      F20 -13
                      E46 320D Touring -01
                      E36 "nokivasara" Touring -99

                      Comment

                      • Kiwes
                        BTCF Member
                        • Nov 2010
                        • 707
                        • JKL

                        #12
                        Nostellaas tuoretta lankaa...

                        Ilmesty sivuääni (kuullostaa ihan siltä et ilmaa liikkuu jossain ja paljon) ku painaa jarrupoljinta "kylmässä autossa", niin aattelin tuossa ensimmäisenä vaihtaa litkut jarruille, kun ei mitään käsitystä milloin vaihdettu.

                        onkos tossa nyt jotain kummallista mitä pitäs ottaa huomioon? Aikasemmista viesteistä sain sellasen kuvan, et pitäs mennä ihan normi kaavalla. Toinen polkee jarrua ja toinen kääntelee ilmausruuvia?

                        Mites tuo ABS huoltotila vaikuttaa koko toimenpiteeseen? jääkö sinne absille vanhat litkut pyörimään jos sitä ei saa huoltotilaan ja mitäs sitten vaikka jääkin? sekottuuhan ne jossain vaiheessa?

                        Ei oo näin "uusiin" autoihin vielä joutunu jarrunesteitä vaihtaa, ni pikkusen hukassa.

                        KIITOS!
                        Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
                        INPA, BMW Scanner 1.4.0

                        Nykynen:E39 530dA tourinki -02
                        EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          #13
                          Just vaihoin jarrunesteet e39:iin. Vaikka ois inpa ollu, niin ihan perinteisesti vaihdoin.
                          Easybleed härpäkkeellä vaihtuu mukavasti yksin tehdessä ja ei varmasti jää ilmaa. Laitoin sinistä ATEn litkua, niin mukavasti näkee kun kirkkaan sinistä pukkaa pihalle, niin on uutta nestettä linjassa. Samalla myös kytkimen neste tottakai.


                          Edit. Tuota ATEn sinistä "Racing blueta" ei enää saa, kun on korvautunu toisella tuotemerkillä. Oli jääny täys törppö jemmaan. Peltikanisterissa on, niin ei vedä kosteutta varastoitaessa.
                          Last edited by bemmeri; 26-07-2015, 18:06.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Veikkaan että monsuuni kauden jäljiltä sulla on tehostimessa vettä. Jos kerran jotain ääniä kuuluu....

                            Comment

                            • Kiwes
                              BTCF Member
                              • Nov 2010
                              • 707
                              • JKL

                              #15
                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Just vaihoin jarrunesteet e39:iin. Vaikka ois inpa ollu, niin ihan perinteisesti vaihdoin.
                              Easybleed härpäkkeellä vaihtuu mukavasti yksin tehdessä ja ei varmasti jää ilmaa. Laitoin sinistä ATEn litkua, niin mukavasti näkee kun kirkkaan sinistä pukkaa pihalle, niin on uutta nestettä linjassa. Samalla myös kytkimen neste tottakai.


                              Edit. Tuota ATEn sinistä "Racing blueta" ei enää saa, kun on korvautunu toisella tuotemerkillä. Oli jääny täys törppö jemmaan. Peltikanisterissa on, niin ei vedä kosteutta varastoitaessa.
                              Automaatissa ei varmaan kytlkintä paljoa ilmailla:think
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Veikkaan että monsuuni kauden jäljiltä sulla on tehostimessa vettä. Jos kerran jotain ääniä kuuluu....
                              Tätä mietin itekkin mut sitä ei varmaan pois sieltä saa ku nesteiden vaiholla? Vai tuleeko ees sillä?
                              Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
                              INPA, BMW Scanner 1.4.0

                              Nykynen:E39 530dA tourinki -02
                              EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎