Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 stepin toiminta ,taas vuotoa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    e39 stepin toiminta ,taas vuotoa

    KATSO SIVU 2







    Stepin toiminta pakkasella.

    Vaimo on tuolla 530datilla työmatkalla,aamulla oli -20 lämmitystä 10 min ennen ajoon lähtemistä,olisi ollut kauemmin mutta webasto ei ollut lähtenyt päälle..perke..le
    Meinasi että kierroksia piti olla todella paljon että lähti liikkeelle, auton lämmetessä laatikko pelasi normaalisti.
    Itse en muista että olisi aivan veemäinen piirre sentään ollut,tosin en ole autolla ajanutkaan pitkään aikaan kovilla pakkasilla.
    Vaimo sanoi että saat itse ajaa kun autolla on -20 pakkasta

    Mutta mites muilla e39 steppilaatikolla olevissa bemuissa,laatikon toiminta kylmänä ?
    Hälytyskellot rupesi soimaan että laatikossa edelleen liian vähän öljyä,pari viikkoa sitten kävi ko. Vian vuoksi huollossa
    Toivottavasti kuvitelmaa kts



    edit.
    Vaimo tarkensi tämän aaumuista laatikon toimintaa.
    Auto kävi jonkin aikaa,seuraavaksi vaihde pakille ok taaksepäin päästiin,mutta kun laittoi d:lle niin autopa ei lähtenytkään eteenpäin.
    No kaasua todella paljon (KUULEMMA VIITTÄ VAILLE POHJAAN) ja ei lähtenyt eteenpäin,sitten työkaveri kävi työntämässä autoa ja kaasua taas paljon jolloin auto lähti hiljaa eteenpäin.Lämmetessä kuulemma pelasi ihan ok.

    Jotenkin tuntuu että laatikossa ei ole tarpeeksi öljyä kun moista tekee vai ??

    Itse kävin kokeileen vähän testilenkkiä,eka huomio polkaset 80 niin lähtee kyllä kiihtyyn mutta kiihtyy kuten olisi ilmmäärämittari viallinen (vrt ent. dti vectra ..eipäs juupas eipäs juupas meininki) eli kiihtyvyys ei ole tasaista vaan ns aaltoilevaa,ei taida olla ok ?
    Toinen mikä on huolestuttaa :auto lämmin ,p-asento ja sirräään r-asentoon niin selvästi loksahtaa ja auto heilahtaa en ole aiemmin tuota huomannut.
    Monta kertaa kokeilen ed. mainittua p--r--p--r niin saat satunnaisesti tuo loksahdus +heilahdus juttu.

    Eli mitä suosittelette,uudet öljyt laatikoon vai uutta lisää ?
    "Bemuhuollossa" oli bemun omaa öljyä sekä atf:ää tarjolla,viimeksi sinne siis lisättiin bemun omaa laatikko öljyä ilmeisesti ei tarpeeksi .
    Ja eihän tuossa laatikossa ole edes tarkistusroppua öljymäärälle vai ymmärsinkö oikein ?
    Onko missä laatikon kuvia tarjolla ?

    En viitsi huomenna sillä töihin mennä ettei tule enempää vahinkoa.
    Last edited by veku; 26-02-2006, 17:47. Reason: Aihetta muutellaan ihan vaan huvin vuoksi
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Kun kaverin 99/00 530dA teki tuon, osasivat merkkiliikkeessä vaihtaa laatikon uuteen Saman olivat tehneet samaan autoon jo aiemmin. Vikahan ei varmasti ollut suuri mutta osaaminen BMW-huollossa kun on mitä on, päätyi kaksi hyvin vähän ajettua laatikkoa korjaamon nurkkaan (olisi mielenkiintoista tietää, minne siitä päätyivät).

    Eli vika ilmeni kovalla pakkasella erityisen suurella luistolla lootassa. Itse lootan toiminta ei eroa yhtään GM:n TH-mallista joten sellaisen tuntija osaisi varmaan heti sanoa mikä venttiili ei toimi, mikä jousi on liian jäykkä, jne..
    ---

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      #3
      Periaatteessahan se kyllä vaatii vähän enemmän kiekua liikkeelle lähtiessään kylmänä, tosin itse en ole käytännössä tätä eroa huomannut. Jos mennään D:llä, niin normaalia on että kylmä loota kierrättää konetta enemmän ennen isommalle vaihtamista.
      Luulen että sulla on taas öljyt vähissä sieltä lootasta.
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Originally posted by Kentsu
        Periaatteessahan se kyllä vaatii vähän enemmän kiekua
        Omassa vastaavassa mallissani en ole huomannut mitään eroa kierrostarpeessa kovilla pakkasilla. Samalla tavalla kulkee. Ensimmäistä kertaa paikaltaan lähtiessä auto ei ryömi samalla lailla kuin lämpimänä mutta heti sen jälkeen toimii kuten kesällä.

        Luulisi öljynvähyyden sytyttävän vikavalon, ainakin se syttyy kun lootan öljynpaine ei riitä (loota menee safemodeen).
        ---

        Comment

        • WarHead
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 774

          #5
          Kylmyyttä

          Hii-o-Hoi.
          Ite tuossa toissa vkolla ku riitti sitä pakkasta (jopa alle -30 asteen), huomasin oman steppini vaihtavan vaihteita jopa normaalia aikaisemmin.
          Tätä ihmettelin, koska luulis kylmän laatikon olevan entistä vastustavammalla päällä ku lämpimänä, jolloin vaihdon luulisin tapahtuvan korkeammilla kierroksilla, mutta ei. Vaihtaminen oli kyllä normaalia karkeampaa kylmällä lootalla.
          Loota alkoi toimimaan normaalin ihanan pehmeään tyyliinsä lämpiämisensä jälkeen.

          Mutta taas luisteluneston vilahdettua ykkösvaihteella, saa kakkoselle vaihtumista odottaa tuonne 3000 kiekkaan asti, mutta tämä taidettiin todeta talvi ominaisuudeksi tuossa joku vko sitte... Mite lie kiisseli-versioissa, eikös niissoo eri valmistajan laatikko?
          E91 335iAT -08

          -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6325
            • P-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by -Tapi
            Omassa vastaavassa mallissani en ole huomannut mitään eroa kierrostarpeessa kovilla pakkasilla. Samalla tavalla kulkee. Ensimmäistä kertaa paikaltaan lähtiessä auto ei ryömi samalla lailla kuin lämpimänä mutta heti sen jälkeen toimii kuten kesällä.

            Luulisi öljynvähyyden sytyttävän vikavalon, ainakin se syttyy kun lootan öljynpaine ei riitä (loota menee safemodeen).
            Ei taida olla mitään anturia tuossa laatikossa, ainakaan asentajan kanssa ei huomattu...??
            Vittu jos tässä on laatikko menossa niin voisi melkein merkin vaihtoa ruveta samantien suunnitteleen.
            Kyllä mun laatikko ainakin kylmällä koneella kierrättää pidempään ennenkuin vaitaa isommalle..toivotaan ettei ole mitään muuten rupee verisuonia napsuun poikki..
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Eipä nyt kuitenkaan yleistetä näitä bemun laatikoita vain steptronic käyttöfilosofian vuoksi. 530D:ssä on ihan eri laatikko kuin bensakoneisissa, joten vertailu vianetsinnän hengessä on turhaa.
              Nyt voisi öljynvaihto toiseen merkkiin ja lievä ylitäyttö auttaa asiaa.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Originally posted by veku
                Ei taida olla mitään anturia tuossa laatikossa
                Sain safemoden päälle kolmella tavalla:
                1. Kiihdytin paikaltaan 540:lla jossa oli vajaa täyttö lootassa (ZF loota)
                2. Ajoin 523:lla piiiitkän mutkan kovalla vauhdilla, sii melkein täyden ympyrän (ZF-loota)
                3. Kiihdytin 530d:lla melkein tyhjällä tankilla pitkän mutkan "täysillä" läpi, jolloin kone sammui kesken vedon (löpöä ei riittänyt paineeksi asti): käynnistin koneen vauhdissa uudelleen mutta koska koneen ollessa pysähdyksissä lootalle ei tule öljynpainetta, meni loota vikatilaan. Sammuttamisen jälkeen homma toimi taas normaalisti.

                Eli luulisin lootassa olevan anturin öljynpaineelle. Mistä etsiskelitte? Ei se ainakaan öljypohjassa ole, jossain kanavassa ennemminkin.

                Tarkoitin tuolla aiemmalla postillani että merkkihuolto vaihtoi lootat omaa osaamattomuuttaan, esim. Nätkin taitaisi olla kiinnostunut korjaamaan näitä lootia mutta kun niillä on "vaihtohyvitys" kun vaihdetaan uusiin. Jos loota herkeää toimimasta, suosittelisin jotakuta asiantuntevaa tahoa, enkä BMW-organisaatiota. VARSINKIN KUN TAKUU EI KORVANNUT TOISTA LOOTAA VAIKKA SILLÄ OLI AJETTU VASTA NOIN 10 TKM.
                ---

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6325
                  • P-Pohjanmaa

                  #9
                  Joo laatikon pohjasta & läheisyydestä etsittiin anturia.
                  Missä mittaristossa on varoitusvalo tuolle ,ilmeisesti valo sytyy kun menee varaohjelmalle??

                  Pitää käydä tyypittään autoa kun se iltasella kotiutuu ..rupesin jo seuraajaan miettiin ei vaan mukavampaa vaihtoehtoa tullut mieleen e39..no toki uudemmat 3-5 sarja
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Isolla ajotietokoneella näyttöön tulee teksti "transmission failsafe program" tms ja pienellä syttyy sellainen keltainen hammasrattaan kuva.
                    ---

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by WarHead
                      Hii-o-Hoi.
                      Ite tuossa toissa vkolla ku riitti sitä pakkasta (jopa alle -30 asteen), huomasin oman steppini vaihtavan vaihteita jopa normaalia aikaisemmin.
                      Tätä ihmettelin, koska luulis kylmän laatikon olevan entistä vastustavammalla päällä ku lämpimänä, jolloin vaihdon luulisin tapahtuvan korkeammilla kierroksilla, mutta ei. Vaihtaminen oli kyllä normaalia karkeampaa kylmällä lootalla.
                      Loota alkoi toimimaan normaalin ihanan pehmeään tyyliinsä lämpiämisensä jälkeen.

                      Mutta taas luisteluneston vilahdettua ykkösvaihteella, saa kakkoselle vaihtumista odottaa tuonne 3000 kiekkaan asti, mutta tämä taidettiin todeta talvi ominaisuudeksi tuossa joku vko sitte... Mite lie kiisseli-versioissa, eikös niissoo eri valmistajan laatikko?
                      Itse toimii -20C ok, mutta todellakin vaihtaa pari ensimmäistä isommalle vaihtoa hieman normaalia korkeammilla kierroksilla. Samoin ei vaihda heti vitoselle n 50 km/h nopeudessa, mutta melko nopeasti.
                      Sen sijaan, kun joudun joskus peruuttamaan, siis heti startin jälkeen, niin ei R:llä lähde heti mihinkään, vaan ikään kuin miettii hetken! Tämäkin vain ensimmäisellä kerralla ja kun on kova pakkanen.
                      Vähänkin lämmettyään toimii moitteetta.

                      528iA 99
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6325
                        • P-Pohjanmaa

                        #12
                        Tarkennusta !!!

                        Ohoi expertit,kirjoitin lähes romaanin eka otsikkoon laatikon toiminnasta.
                        Nyt vinkkejä kiitos !

                        Edit

                        tarkennusta

                        ei pala ajotietokoneessa mitään ylim.valoa (pieni ajotietokone)
                        Last edited by veku; 31-01-2006, 21:03.
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #13
                          Jaa-a, expertit lukekoon tuon eka postauksen tuosta laatikosta...
                          Mutta: Jos sulla on pieni ajotietokone, siinä pitäisi olla se "ratas valo" joka on siis laatikon häiriölle. Keltainen varoitusvalo jossain oikealla alhaalla. Sen pitää palaa kun virrat on päällä ja auto ei käynnissä, sammuu käynnistyksen jälkeen jos kaik ok. Nuo oireet (eukkosi liikkeellelähdössä) kyllä kertois että jo on pe_kele jos ei sytytä häiriövaloa! Eli ei kai sieltä ole polttimo kateissa...
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6325
                            • P-Pohjanmaa

                            #14
                            Jututin yhtä 250automaatti disuli mersun omistaa.
                            Kaverilla kanssa tiputti lauhduttimen liittimistä öljyä,ja tiputtaa edelleen..
                            Laatikko teki juuri noin kun meilläkin,eli pakki toimi ok mutta eteenpäin lähtöä sai sitten odottaa.
                            Sillä oli lisätty 2 litraa öljyä jolloin mittatikku oli kastunut,mites bemarissa tarkistetaan että laatikkossa oikea määrä öljyä ??

                            Tosin noita "vaijerivälitteisiä" automaattilaatikoita ei pysty täysin vertaan tähän bemun laatikkoon,mutta toimintapa on sama.
                            Auto menee tänään iltapäivästä öljymäärän tarkistukseen.
                            Nyt kaipaisin vinkkejä että miten se käytännössä tapahtuu...tämä siksi että olisi ihan suotavaa että siellä olisi oikea määrä sitä öljyä.

                            Taisi olla että o-rengas vuodon yhteydessä öljyä tuli ulos enempi kuin kahvikupillinen
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6325
                              • P-Pohjanmaa

                              #15
                              itse itselle selostaen

                              Auto kävi huollossa,2dl yhteensä sai menemään öljyä laatikkoon.
                              Välillä auto käyntiin ja vaihteet "selattiin läpi" jonka jälkeen öljyä lisää, ja ylimääräinen öljy valuikin sivussa olevasta lisäys\tarkitusreiästä.
                              Eli kaiken järjen mukaan öljyä laatikossa nyt pitäisi olla.

                              Tämän jälkeen tsekattiin vielä vikakoodit ja sinne oli jäänyt nopeustunnistimesta "jälki",no pääteltiin että tämä kenties aiheutti sen että auto ei liikkunut silloin eteenpäin olleenkaan,eli nopeustieto takaanturilta uupui.

                              Näin jälkikäteen ajattelen että eikös samassa anturissa kulje abs\acs tieto ??
                              Ajattelen vaan että olisihan se abs\acs valo jäänyt palaan silloin,vai ?
                              Autossa ei siis palanut mitään ylimääräistä valoa ajotieturissa(pieni) eikä missään muuallakaan mittaristossa.
                              No seuranta jatkuu,ainakin laatikko toimii taas erilailla tuon vikamuistin tyhjennyksen jälkeen,sanoisin että normaalisti.
                              No otan itse bemun ajoon jotta voin seurata laatikon toimintaa pakkaskelillä.
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎